9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Auton etuvasemmalta kuuluu sellaista klonsksahtelu kolinaa. Erityisesti silloin kun kääntää melkein paikallaan tai hitaasti ajaessa etupyöriä. Kuulostaa sille kuin alustajärjestelmässä olisi jotain vikaa. Ihan kuin jousessa tai/ja iskarissa olisi vikaa.
Onko tietoa, mikä vika tämä mahdollisesti on?
Onko tietoa, mikä vika tämä mahdollisesti on?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Olisiko se surullisen kuuluisa kääntölaakeri hirttänyt ja katkaissut jousen. Tämä vain toki vahva veikkaus.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Itselläni diagnoosi oli kohtuullisen nopea, pikainen vilkaisu kaaren ja pyörän välistä ja jousesta 10cm alapäästä poikki ja törrötti näkyvästi.
175€ maksoi 'Sport' jouset ja kääntölaakerit marmorilla tarjouksessa, käyvät tavallisten tilalle mainiosti.
Omat odottaa vieläkin asentajaa...
175€ maksoi 'Sport' jouset ja kääntölaakerit marmorilla tarjouksessa, käyvät tavallisten tilalle mainiosti.
Omat odottaa vieläkin asentajaa...
Saab 9-5 2.0tA -08
-
- "Hirsch"
- Viestit: 901
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Kääntölaakerin juuri vaihtaneena, suosittelen laakerin avaamista ja rasvan lisäämistä.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Krugy kirjoitti:Itselläni diagnoosi oli kohtuullisen nopea, pikainen vilkaisu kaaren ja pyörän välistä ja jousesta 10cm alapäästä poikki ja törrötti näkyvästi.
175€ maksoi 'Sport' jouset ja kääntölaakerit marmorilla tarjouksessa, käyvät tavallisten tilalle mainiosti.
Omat odottaa vieläkin asentajaa...
80€ hintaa oli kääntölaakereilla? Tossa kun ei hintaa näy. Ebaysta kattelin hintoja niin pyörivät siinä 80e/pari. Onko muuten nätti homma toi etupään tolppien vaihtaminen?
Saab 9-3 1.8t SS Linear -08 BioPower by jcarlsson
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Ex: Saab 9-3 2.0t SS Vector -03
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Eikö laakeri ole alle 20e kappale?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
20-28€ kpl ihan merkkiliikkeen tiskiltä tinkaustaidon mukaan. Opelin osana lähtöhinta on jopa kalliimpi, kuin Saabilla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Eikös se tuon krugyn viestin perusteella ollut aika helposti laskettavissa, kun tiedetään että sport-jousien tarjoushinta on 119e, joten laakereiden hinnaksi jää osimoilleen 56e.
Laakeri kannattaa tosiaan avata ja lisätä vaseliinia reilusti. Purkamista kannattaa harjoitella vanhalla osalla, niin ei uuden lakrun kuulat leviä pitkin lattiaa
Eski
Laakeri kannattaa tosiaan avata ja lisätä vaseliinia reilusti. Purkamista kannattaa harjoitella vanhalla osalla, niin ei uuden lakrun kuulat leviä pitkin lattiaa
Eski
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Mulla myös kolinaa, mutta vaan ajettaessa pienellä vauhdilla töyssyyn. Kovemmalla vauhdilla ei mitään.
Katsastusmies sanoi kuulleensa sen myös muttei ollut löytänyt syytä
Katsastusmies sanoi kuulleensa sen myös muttei ollut löytänyt syytä
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Kolinat loppu omastaki kun katkennut jousi vaihdettiin. Onneksi oli alkuperäiset tarjouksessa. Uudet kääntölaakerit toki samalla.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Millaisin työkaluin kääntölaakerin vaihtoon pitää varautua.
Tarvitaanko mitään erikoisavaimia ?
(Saab 93 SC 1,9 Tid Linear M6 2008)
Tarvitaanko mitään erikoisavaimia ?
(Saab 93 SC 1,9 Tid Linear M6 2008)
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Jos löytyy talli, niin voin tulla jeesimään puristimen kera.Krugy kirjoitti:Itselläni diagnoosi oli kohtuullisen nopea, pikainen vilkaisu kaaren ja pyörän välistä ja jousesta 10cm alapäästä poikki ja törrötti näkyvästi.
175€ maksoi 'Sport' jouset ja kääntölaakerit marmorilla tarjouksessa, käyvät tavallisten tilalle mainiosti.
Omat odottaa vieläkin asentajaa...
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Tänään vaihtuu alle Eibachit, leekerit sekä Bilstein B4:t...
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
Selviteltiin asiaa ja ei löytynyt kunnon vikaa. Soitin jopa Juha Lehtoselle ja hän sanoi, että yleensä näissä uudemmissakin kolkeissa kestää kääntölaakeri ja jousi sellaiset puoli miljoonaa kilometriä tai tarkemmin 400 000 km, jonka jälkeen se tulee viottumaan yleisimmin. Juhan kanssa puhuttiin lähinnä näistä 2008-2010 valmistetuista 9-3 Saabeista ja myös 9-5.
Kuitenkin pientä napsatelua tuntuu, kun koskee kädellä jousta. Muuta syytä selvään klonksahteluun ei keksitty kuin se, että soratieltä on irronnut tai lentänyt soraa jousen astinlautaan (tai mikä nimeltään sitten lieneekään) ja piti sieltä käsin sitten kolinaa. Kolina loppui heti alkuunsa, kun pääsin maantielle. Auto pelaa oikein hyvin.
Ostinko turhaan jouset ja laakerit? Ennen Saabit kestivät sinne 400 000 - 500 000km ennenkuin tällaisia vikoja tulikaan.
Kuitenkin pientä napsatelua tuntuu, kun koskee kädellä jousta. Muuta syytä selvään klonksahteluun ei keksitty kuin se, että soratieltä on irronnut tai lentänyt soraa jousen astinlautaan (tai mikä nimeltään sitten lieneekään) ja piti sieltä käsin sitten kolinaa. Kolina loppui heti alkuunsa, kun pääsin maantielle. Auto pelaa oikein hyvin.
Ostinko turhaan jouset ja laakerit? Ennen Saabit kestivät sinne 400 000 - 500 000km ennenkuin tällaisia vikoja tulikaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: 9-3SS vm.2008 - etuvasemman kolina?
juhokare kirjoitti:Selviteltiin asiaa ja ei löytynyt kunnon vikaa. Soitin jopa Juha Lehtoselle ja hän sanoi, että yleensä näissä uudemmissakin kolkeissa kestää kääntölaakeri ja jousi sellaiset puoli miljoonaa kilometriä tai tarkemmin 400 000 km, jonka jälkeen se tulee viottumaan yleisimmin. Juhan kanssa puhuttiin lähinnä näistä 2008-2010 valmistetuista 9-3 Saabeista ja myös 9-5.
Kuitenkin pientä napsatelua tuntuu, kun koskee kädellä jousta. Muuta syytä selvään klonksahteluun ei keksitty kuin se, että soratieltä on irronnut tai lentänyt soraa jousen astinlautaan (tai mikä nimeltään sitten lieneekään) ja piti sieltä käsin sitten kolinaa. Kolina loppui heti alkuunsa, kun pääsin maantielle. Auto pelaa oikein hyvin.
Ostinko turhaan jouset ja laakerit? Ennen Saabit kestivät sinne 400 000 - 500 000km ennenkuin tällaisia vikoja tulikaan.
JuuEi.
pari nollakasia pihalla ja molemmissa ollut samoja oireita. Seppo länsikeskus/turku kertoi että orkkisjousten vaihto on melkein jokapäiväistä hommaa. Ja muisti samalla kysyä et miksi laitattaa alkuperäinen kun ei selkeestikään ole kestävä.
Kääntölaakeri Metroauto Turku muistaakseni 25eur/kpl
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.