Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

Oman 9-3 SS 2.0 Aeron käyntiääni. Onko teidän mielestä normaali? Välillä auto käy paljon hiljaisemmin eikä merkitystä, että onko moottori kylmä vai ei. Kun rattia kääntää auton käydessä, niin nakuttava ääni hiljenee huomattavasti.

https://vimeo.com/91264162
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei sen kuulu tuota ääntä pitää. Väpättääkö hihna? Saattaa olla laturin vapaakytkin, tai ehkä moniurahihnan kiristin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

jcarlson kirjoitti:Ei sen kuulu tuota ääntä pitää. Väpättääkö hihna? Saattaa olla laturin vapaakytkin, tai ehkä moniurahihnan kiristin.
Hihna ei mielestäni väpätä yhtään. Täytyy kuitenkin vielä tarkistaa.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Tutun kuuloinen ääni, mulla pitää just tuollaista käynnistyksen jälkeen joskus, jos käynnistää kylmänä. Ratin kääntely vaimentaa äänen, kunnes päästää ratista irti ja ääni palaa. Joskus katoaa kokonaan rattia kääntelemällä. Välillä sivuääntä ei kuulu ollenkaan ja moottori kehrää kuin kissa.
9³ SC 1.8t
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

glyzer kirjoitti:Tutun kuuloinen ääni, mulla pitää just tuollaista käynnistyksen jälkeen joskus, jos käynnistää kylmänä. Ratin kääntely vaimentaa äänen, kunnes päästää ratista irti ja ääni palaa. Joskus katoaa kokonaan rattia kääntelemällä. Välillä sivuääntä ei kuulu ollenkaan ja moottori kehrää kuin kissa.
Täsmälleen sama oman auton kanssa. Onko autosi aina pitänyt tuota ääntä, vai onko se alkanut jossain välissä?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

klarion kirjoitti:
glyzer kirjoitti:Tutun kuuloinen ääni, mulla pitää just tuollaista käynnistyksen jälkeen joskus, jos käynnistää kylmänä. Ratin kääntely vaimentaa äänen, kunnes päästää ratista irti ja ääni palaa. Joskus katoaa kokonaan rattia kääntelemällä. Välillä sivuääntä ei kuulu ollenkaan ja moottori kehrää kuin kissa.
Täsmälleen sama oman auton kanssa. Onko autosi aina pitänyt tuota ääntä, vai onko se alkanut jossain välissä? Auton sisälle käyntiäänestä tulee mieleen diesel, ainakin omassa autossa.
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

klarion kirjoitti:
glyzer kirjoitti:Tutun kuuloinen ääni, mulla pitää just tuollaista käynnistyksen jälkeen joskus, jos käynnistää kylmänä. Ratin kääntely vaimentaa äänen, kunnes päästää ratista irti ja ääni palaa. Joskus katoaa kokonaan rattia kääntelemällä. Välillä sivuääntä ei kuulu ollenkaan ja moottori kehrää kuin kissa.
Täsmälleen sama oman auton kanssa. Onko autosi aina pitänyt tuota ääntä, vai onko se alkanut jossain välissä?
Ei toki ole aina pitänyt, mutta täytyy sen verran myöntää, että on tuo ääni kuulunut satunnaisesti jo ainakin pari kolme vuotta / 50-70tkm (mittarissa 270tkm). Nyt ehkä enenevissä määrin, kun olen selvästi alkanut kiinnittää asiaan itsekin huomiota... kiinnostaisi itselläkin saada selville että mikä tuota ääntä pitää. Sen olen tosiaan havainnut, että joka kerta kun tuo ääni kuuluu, sen saa muuttumaan rattia kääntelemällä. Sähkölaitteiden (esim AC) päälle-/poiskytkentä ei vaikuta mitään, ja ääni muuttuu moottorin kierrosten mukana myöskin.
9³ SC 1.8t
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

glyzer kirjoitti:
klarion kirjoitti:
glyzer kirjoitti:Tutun kuuloinen ääni, mulla pitää just tuollaista käynnistyksen jälkeen joskus, jos käynnistää kylmänä. Ratin kääntely vaimentaa äänen, kunnes päästää ratista irti ja ääni palaa. Joskus katoaa kokonaan rattia kääntelemällä. Välillä sivuääntä ei kuulu ollenkaan ja moottori kehrää kuin kissa.
Täsmälleen sama oman auton kanssa. Onko autosi aina pitänyt tuota ääntä, vai onko se alkanut jossain välissä?
Ei toki ole aina pitänyt, mutta täytyy sen verran myöntää, että on tuo ääni kuulunut satunnaisesti jo ainakin pari kolme vuotta / 50-70tkm (mittarissa 270tkm). Nyt ehkä enenevissä määrin, kun olen selvästi alkanut kiinnittää asiaan itsekin huomiota... kiinnostaisi itselläkin saada selville että mikä tuota ääntä pitää. Sen olen tosiaan havainnut, että joka kerta kun tuo ääni kuuluu, sen saa muuttumaan rattia kääntelemällä. Sähkölaitteiden (esim AC) päälle-/poiskytkentä ei vaikuta mitään, ja ääni muuttuu moottorin kierrosten mukana myöskin.
Itsellänikään ilmastoinnit yms. ei vaikuta tuohon ääneen mitenkään, ainoastaan tuo ratin kääntely. Sisätiloihin auton käyntiääni muistuttaa lähinnä dieseliä, olet varmaan huomannut myös tämän?
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
klarion
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2014 10:02

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja klarion »

Tästä videosta voi kuulla, että miten ääni reagoi ratin kääntelyyn omassa autossani.

https://vimeo.com/91264163
9³ SS Aero '04 (Stage 1)
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

klarion kirjoitti:Tästä videosta voi kuulla, että miten ääni reagoi ratin kääntelyyn omassa autossani.

https://vimeo.com/91264163
Samalta kuulostaa.
9³ SC 1.8t
j-ph
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 07:34

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja j-ph »

Kuulostaa tutulta ääneltä. Olen vuosien mittaan huomannut, että ääni tulee jos moottoriöljytaso laskee alarajalle tai jos longlife (Mobil New Life 0W-40) öljyillä on ajetttu jo tarpeeksi eli ~15000. Käyntiääni on muuttunut normaaliksi, kun olen lisännyt öljyä tai vaihtanut öljyt.
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

j-ph kirjoitti:Kuulostaa tutulta ääneltä. Olen vuosien mittaan huomannut, että ääni tulee jos moottoriöljytaso laskee alarajalle tai jos longlife (Mobil New Life 0W-40) öljyillä on ajetttu jo tarpeeksi eli ~15000. Käyntiääni on muuttunut normaaliksi, kun olen lisännyt öljyä tai vaihtanut öljyt.
Itse en ole huomannut tätä. Tarkoitus olisi vaihtaa öljyt tällä tai ensi viikolla, joten siinäpä tulee sekin testattua. Samaa öljyä olen käyttänyt itsekin parilla viime vaihdolla.
9³ SC 1.8t
makelja
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 10:48
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja makelja »

Täällä myös sama vika päällä. Vasta nyt pakkasten jälkeen alkoi kuulua säännöllisemmin.
Öljyt ajattelin vaihtaa piakkoin muutenkin jospa sillä olisi vaikutusta, vastahan syyskuussa vaihoinkin. Tulppien vaihdosta ei apua ollut. Tuntuis kuitenkin että täristää eniten juurikin siitä motin kohdalta, eikä niinkään hihnoista tai ketjuista ym.
2x 9-3 SC my07 m5 biopower stage1+, KA
9-3SS 03 HA
900 T8 Aero special type M HA/KA

ex 9000 CS my95 2,0T stage1+
ex 900 8v 4d my85 m4
ex 900i 8v 4d my88 m5
ex 900i 8v 3d automat my88
ex. 9-3 SS 03 m5 biopower stage
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

glyzer kirjoitti: Samaa öljyä olen käyttänyt itsekin parilla viime vaihdolla.
Vaihda jo ihmeessä uusiin! :mrgreen:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Moottorin käyntiääni - normaali vai ei?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

baasenar kirjoitti:
glyzer kirjoitti: Samaa öljyä olen käyttänyt itsekin parilla viime vaihdolla.
Vaihda jo ihmeessä uusiin! :mrgreen:
Jaa eikö öljynvaihto tarkoitakaan että laitetaan samat öljyt uudestaan? 8O

Heh.
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin