Ilmastointi ja Tech II

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

"Ei se toimi" :evil:

Techillä katsottu paineet: täytön jälkeen nousi max. 7,5 baariin.
Ilmastointihuollossa eivät löytäneet vuotoja, mutta sanoivat että paine ei nouse. Kompura pitää kuulemma vaihtaa.

Tutkin vuotoja keltaisilla laseilla ja uv-valolla, ei näy vuotoja. Täyttökorkkien ympärystä loistaa, joten menetelmä toimii.

Kompuran magneettikytkimen välys on isohko, 0,8 mm. Kompura ei kuitenkaan näytä luistavan.
Laitoin vielä hyppylangan releen tilalle ja yritin 14 mm lenkillä vääntää kompuran mutteria. Ei tunnu luistavan vaikka kuinka vääntää, mutterin saa kyllä auki.
Hyppylangan kanssa kone käyntiin, ei tule kylmää.

Muutaman kerran on tullut semmonen kylmä puhallus, noin puoli minuuttia. Yleensä heti startin jälkeen kun auto on ollut parkissa.

Eli rikki mikä rikki. Hinta lähentelee kuulemma lauhduttimen kanssa 800-1000 €.

onko jollakulla muulla mennyt kompressori ss/sc:stä rikki?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja stara »

vaikka tässä ei parin kupin kumarassa sitäkään vähää aiheesta ymmärrä, mutta kantaa pitää ottaa, ehkäpä juurikin siksi, :D
Voihan toki kompurassa olla sisäisiä vikoja vaikka mitä, mutta eipä niistä kait ole yleisemmin valiteltu? ja luulisi niiden pitävän meteliä, jos jotain on mekaanisesti hajalla.
Tonnarissa oli kerran irronnut yksi kompuran mäntä siitä vinosti kieppuvasta pohjalaatasta, kyllä sen kuuli.
Mitenkähän piiri toimii, jos höyrystimen pasuntaventtiili/ tai sen suodinsihti menee tukkoon? jauhaako kompura aina vaan, vaikka aine ei kierrä?ainakaan jäähdytystä / voitelua kompura ei juurikaan silloin saa, luulisi ylikuumenevan, vaikka aika kuumana ne muutenkin taitaa käydä.
pirullista kun kylmäpatteri ja ilmeisesti siihen integroitu paisuntavena ovat jossain kojelaudan syövereissä, toista se oli OG 900 : ssa, siinä se oli hyvin esillä/ vaihdettavissa konehuoneen puolella.
Meidän SS: n kylmäainevuotoa ei merkkiliikkeessä löydetty ( tosin eipä tainnut hääppösiä diagnoosivälineitäkään olla, kun vaan typellä paineistivat), panivat liemet+ väriaineen sisään ja toimii, mutta haisee pikkasen kirpeälle kissan kuselle.
Tämä haju on taas jotain ihan uutta ihanuutta, liekö väriaine joka haisee? itse kylmäaineen ei pitäisi haista. saattaa olla siis kylmäpatteri tai sen liitos joka vuotaa?. onneksi ei olla tupakkimiehiä, koska jotain taistelukaasua muistaakseni kehittyy kylmäaineesta kun se "palaa".
Parin tupakin jälkeen vois olla enemmän kuin 2 kupin kumarassa. :mrgreen:, ainakin niistä vanhemmista perinteisistä freoneista.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuinka kompressorin muuttavan tilavuuden säätö toimii? Onko siinä jotain sähköistä ohjausta, joka voisi olla rikkki? Vai onko kaikki siihen liittyvät "osat" kompuran sisällä?

Höyrystinventtiiliin pääsee jotenkuten käsiksi, kun ottaa akvaarion kannen ja sadevesiohjaimen irti. Jos siinä om jumitusta, niin eikö silloin paineet olisi tapissa?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Stail
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 08:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Stail »

teesalama kirjoitti:"Ei se toimi" :evil:
Toisessa autossa (volvossa) muutama vuosi sitten ilmastointi teki kuumalla ilmalla niin että hetken tuli kylmää ja lopetti sitten lopetti kokonaan.
Paino ac off ja takaisin hetken päästä niin taas toimi hetken.
Otin pari prikkaa pois sieltä kompuran kytkimeltä niin toiminut moitteetta sen jälkeen. Volvossa kyllä selvästi kuulee naksahdukset että koska kompura päällä ja koska ei. Saabissa en kuule vastaavia ääniä. Vähän erilailla varmaankin siis toimii.
Se ei kyllä sihissy tai mitään sisätiloissa jos sulla sitäkin ongelmaa on.

Oma saabi näyttäisi nyt toimivan lauhduttimen ja kuivaimen vaihdon jälkeen.
Ei oo enää saabia. Volvo V70
#3546
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kompuran naksut kuulee hyvin ja kompura pysyy kokoajan kyllä päällä. Täytön jälkeen ei enää sihise.

Tulisiko muuten jäähdyttäjän puhaltimen lähteä käyntiin? Se ei kyllä pyöri, ellei moottori ole lämmennyt.
Esim. Tonnarissa flekti lähtee heti päälle, kun ilmastointi lähtee päälle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitähän tolle tekis.

Op-com ei näytä bensakoneisessa paineita.
Ilmastointi toimii tuottaen haaleaa, muttei "kylmää".
Kun ilmastointia rämppää päälle ja pois (siitä AC OFF napista) saattaa hetken tulla tosi kylmääkin.

Vuotoja en näe, vaikka etsin. Voihan niitä olla, enkä vaan osaa.

Täytyykö vaan viedä pajalle, jossa vaihtavat tonnilla osia?
Vai onko jotain mitä voi vielä itse tutkia?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja karg »

Oiskohan ilmastoinnissa ylitäyttö? Tommosen saa helposti aikaseks, ellei tyhjennystä suoriteta huolellisesti ja pistetään ohjeen mukainen kylmäainemäärä perään.
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Liikaa ainetta, oireet tuntuisi täsmäävän että toimii hetken aikaa ja sitten hyytyy tai kovemmilla helteillä saa pitää täysillä jos aikoo yhtään saada viileää. Näyttää monessa paikassa olevan korjaamokuleille liian vaikeaa laittaa huoltolaitteen valikosta oikeaa täyttömäärää ja hakataan nappeja vaan oletuksilla menemään.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Turbisti
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2016 15:55

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Turbisti »

TommyW kirjoitti:Juu, vaihdoin itse: kävin tyhjentämässä järjestelmän korjaamoliikkeessä, purin keulan WIS:n ohjeiden mukaisesti, vaihdoin lauhduttimen ja kuivaimen ja lopuksi kävin samassa korjaamossa täyttämässä uudet aineet järjestelmään. Lähikulmilla toiminut ruotsalaislähtöinen musta-keltaista-väriä tunnustava korjaamo veloitti koko toimenpiteestä normaalin ilmastoinnin täyttöhuollon verran, vaikka työt tehtiinkin kahdessa osassa.

Tiivisterenkaat hain Länsiautosta - kaksi tiivisterengasta tarvittiin, kun kuivain oli jo valmiiksi lauhduttimessa kiinni ja hintaa kahdella usit-renkaalla (tai sellaisia muistuttavilla) oli yli 20€ yhteensä, mutta enpä uskaltanut tuossa kohtaa käyttää kuin alkuperäisiä tiivisteitä.

Asennuksesta sellainen huomio, että ilmastointiputkien liitäntöjä kiristäessä olin tyytyväinen, että käytin momenttiavainta (18nm): yleensä käteni kyllä kertoo, milloin pultit ja mutterit ovat kireällä, mutta ilmastoinnin PAD-liittimessä ei tuo kiristymisen tunne oikein välittynyt (pinnapultti + mutteri alukierteeseen).
Itsellä viikko sitten täytettiin järjestelmään 650grammaa, epäiltiin lauhdutinta jo silloin kun on vähän ottanut osumaa, nyt tarkistelin lauhduttimen alareunaa ja ihan värissä oli, kävin imaisuttamassa aineet pois, jäljellä oli 50grammaa... Hemmetin kallista se on nykyään tuo aine muuten.
Tilasin lauhdutinkuivain kombinaation valeon merkkisenä lk-autopartsista, saas nähdä miten käy. Tänään käytin myös puskurin alhaalla vähän tutkaillen miten vaihtaminen onnistuisi sitten.
:idea: :?: Olihan mulla asiaakin: Tarvitsenko siis nyt vielä erikseen PAD-liitäntään tiivisteet? (Tuleeko mukana?) Tarvitseeko minun lisätä öljyä järjestelmään vaihdon jälkeen? (WIS mainitsee jostain 30ml jos lauhdutin vaihdetaan) ((Eikö kylmäaine täytön yhteydessä lisätä öljytkin automaattisesti?)) Sitten vielä tyhmin kysymys: eikö järjestelmä imetä tyhjiöön ennen täyttöä?
Ajattelin vaihdon jälkeen käydä hiukan halvemmassa paikassa täyttämässä nesteet mutta periaatehan on varmaan sama kaikkialla.
Koitan tässä WIS:ä kääntää samalla niin välillä jotkin epäselvää :?
9-3 Vector 2,0t BioPower SC - 08
Eksä:9-5 Aero - 04 BioPoweroitu Espressoblack
Eksä :9-5 Vector 2,3T BioStage1 -02 +250hp
EnsirakkausEx :9000 CS 2,0t - 97 acc ja ratti löytyy
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ilmastointi ja Tech II

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Nuts kirjoitti:
Su Touko 18, 2014 05:20
Måråt

Laitetaan nyt tännekin että ilmastointi korjattu. Releen miinusnavan ja ohjainyksikön välinen maajohto katki, laitettu rinnalle uusi johto ja taas toimii. Ei kuulemma ole ainoa laatuaan oleva auto jossa ko. johto vaurioitunut. Korjaus helppoa mutta työlästä.

Oireet: ilmastointi ei toimi, vikakoodi P0645 ja Tech II testissä ilmoitus "rele ei toimi"
Tuli korjattu samalla tavalla tänään tuon -09 kolkin P0645 vikakoodi ongelma, johtohan sieltä on jostain väliltä poikki. Mutta nyt taas toimii ja kylmää tulee ilmastoinnista.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin