Ovi lukossa
Ovi lukossa
Mikä neuvoksi kun toinen takaovi pysyy lukossa, eikä aukea sisäkahvastakaan?
Jonkun aikaa kenkkuillut kakesta. Sisäkahvasta kuitenkin aina ennen auennut.
Jonkun aikaa kenkkuillut kakesta. Sisäkahvasta kuitenkin aina ennen auennut.
Re: Ovi lukossa
Toimiiko ikkunannostin? Jos ei sekään toimi siinä ovessa niin voi olla että oven ohjainlaite on mennyt. Itselläni oli pelkääjän ovessa mennyt oven ohjainlaite jonka vuoksi ovi oli täysin ''kuollut''. Ongelma ratkesi ohjauslaitteen vaihdolla.
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Re: Ovi lukossa
Pystyykö ohjainlaitteen vaihtamaan, kun ovi on kiinni? ts. saako ovipahvit pois rikkomatta niitä? Onko kellään kokemusta?
Re: Ovi lukossa
Ovipahvit irtoavat helposti ja ohjainlaitteen pystyy vaihtamaan sieltä ovipahvin takaa, eli ovea ei tarvitse irroittaa. Tuon voisi ensin koittaa diagnosoida esim. Tech2:lla, ettei turhaan lähde vaihtelemaan osia.
Re: Ovi lukossa
Hmmmm .... .
Mielestäni oven ohjainlaitteen hajoaminen ei voi kyllä mitenkään jättää ovea lukkoon pysyvästi.
Itse juuri vaihdoin toissa päivänä takaoven lukkomodulin, kun sen sähkölukitus temppuili. Aina lukon sai mekaanisesti nupista alas lukkoon ja nupista ylös auki, mutta sähköisen keskuslukituksen kautta toimi vain ajoittain.
Tuossa lukkoyksikössä on ihan mekaaninen vaijeri lukitukselle, joka menee nuppiin, sekä toinen aukaisuvaijeri sisäpuoliselle kahvalle. Ulkopuolinen aukaisukahva tulee tangolla. Sähkömoottorin avulla vain tehdään tuo vastaava liike kuin tehtäisiin nupista käsin. Itse testasin uutta käytettyä lukkomodulia ensin ilman mitään sähköjä, että mekaaniset toiminnot toimivat ennenkuin laitan hommaa pakettiin. Kaikki toimnnot toimivat kuten pitikin. Meni lukkooon, auki ja avautui käyttämällä näitä mekaanisia vaijereita. Mielestäni ongelma on nyt jokin mekaaninen vika lukon sisällä, jos on jäänyt pysyvästi lukkoon.
Se on tietenkin sitten eri juttu, jos sähkölukko vetää väkisin nupin aina alas vaikka käsin sen nostaa ylös. Silloinhan se on jäänyt lukkoon eikä tietenkään aukea ilman sähköjen katkaisemista. Ohjaus lukolle tulee oven ohjainlaitteesta ja se on sitten mennyt luultavasti rikki, kun pakottaa oven aina lukkoon. Nupista nostamalla ja painamalla alas kuulee selvästi lukkomodulista mekaanista toiminnan ääntä sekä käsissä tuntuu vaste. Mikäli se on hervoton, on lukkomodulin sisältä jokin korkannut.
Mielestäni oven ohjainlaitteen hajoaminen ei voi kyllä mitenkään jättää ovea lukkoon pysyvästi.
Itse juuri vaihdoin toissa päivänä takaoven lukkomodulin, kun sen sähkölukitus temppuili. Aina lukon sai mekaanisesti nupista alas lukkoon ja nupista ylös auki, mutta sähköisen keskuslukituksen kautta toimi vain ajoittain.
Tuossa lukkoyksikössä on ihan mekaaninen vaijeri lukitukselle, joka menee nuppiin, sekä toinen aukaisuvaijeri sisäpuoliselle kahvalle. Ulkopuolinen aukaisukahva tulee tangolla. Sähkömoottorin avulla vain tehdään tuo vastaava liike kuin tehtäisiin nupista käsin. Itse testasin uutta käytettyä lukkomodulia ensin ilman mitään sähköjä, että mekaaniset toiminnot toimivat ennenkuin laitan hommaa pakettiin. Kaikki toimnnot toimivat kuten pitikin. Meni lukkooon, auki ja avautui käyttämällä näitä mekaanisia vaijereita. Mielestäni ongelma on nyt jokin mekaaninen vika lukon sisällä, jos on jäänyt pysyvästi lukkoon.
Se on tietenkin sitten eri juttu, jos sähkölukko vetää väkisin nupin aina alas vaikka käsin sen nostaa ylös. Silloinhan se on jäänyt lukkoon eikä tietenkään aukea ilman sähköjen katkaisemista. Ohjaus lukolle tulee oven ohjainlaitteesta ja se on sitten mennyt luultavasti rikki, kun pakottaa oven aina lukkoon. Nupista nostamalla ja painamalla alas kuulee selvästi lukkomodulista mekaanista toiminnan ääntä sekä käsissä tuntuu vaste. Mikäli se on hervoton, on lukkomodulin sisältä jokin korkannut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ovi lukossa
Karikolla irroittivat ovipahvin oven ollessa kiinni. Pienet jäljet jäivät pahviin, mutta eivät haittaa sillä näkyvät vain kuin ovi on auki. Tosiaan itselläni ohjainlaitteen ollessa hajalla, ei ovi ede auennut vaikka nupin nosti manuaalisesti ylös.
9-3SS 1.8t Linear -03 Stage 1
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Kahta ei vaihdeta, kalsarit ja Saab.
Re: Ovi lukossa
Varmaan se on sitten niin, jos ohjainlaite hajoaa. Jää vain yksi juttu mietityttämään. Tuliko kokeiltua niin, että lähtikö ovi auki, jos akun kengän irroitti?
Voisi olla niin, että vaikka nupin nostaa ylös niin sähkömoottori, jota oven ohjainlaite käyttää, pitää väkisin mekanismia lukitussa asennossa. Ja näin kävisi silloin, kun ohjainlaite sopivasti menee rikki. Täysin sähköttömänä tuo lukkomoduli toimii aivan kuin mikä tahansa mekaaninen lukko. Tästä tuli vain sitte mieleen tuo akun kengän irroitus.
Voisi olla niin, että vaikka nupin nostaa ylös niin sähkömoottori, jota oven ohjainlaite käyttää, pitää väkisin mekanismia lukitussa asennossa. Ja näin kävisi silloin, kun ohjainlaite sopivasti menee rikki. Täysin sähköttömänä tuo lukkomoduli toimii aivan kuin mikä tahansa mekaaninen lukko. Tästä tuli vain sitte mieleen tuo akun kengän irroitus.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ovi lukossa
Turvalukollisessa mallissahan nupin liikuttelu ei auta kun lukko jää ns. takalukkoon.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Ovi lukossa
Kokeile irrottaa kyseisen oven virtapistoke etuoven puolelta muutamaksi sekunniksi. Itselläni joskus ovi temppuillut eikä aukea kaukosäätimellä (lapsilukko käytössä). Liitin helppo irrottaa etuoven b-pilarin vierestä.
SAAB 9-3 SC Vector 2.0TS Aut -07
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
SAAB 9-3X 2.0T XWD eLSD Aut -10
Re: Ovi lukossa
Näinhän se on, jos takalukko (tai turvalukko) jää päälle. Ei ovi aukene ei.
Sikäli tuntuu jännältä, että oven ohjausyksikkö olisi se joka menee rikki ja vieläpä tietenkin niinpäin, että takalukkoon menee, muttei enää aukea. Tuntuisi helposti siltä, että itse tsl-moottori lukkomodulissa lakkaisi toimimasta. Ohjausyksikön vikatapauksessa korjaus onkin tavallaan helpompi, kunhan oviverhoilun saa irti, jotta ohjausyksikön voi vaihtaa.
Mikäli tuo takalukitusmoottori lakkaa toimimasta lukkomodulissa, niin sitten onkin "hauskaa" ujutella oven sisässä auki lukon kielekkeen vastakappaletta. Vasta kun oven on saanut auki "sisäkautta", pääsee lukkomodulin vaihtamaan. Ei ole turhan paljon tilaa ja näkymiä oven sisässä.
Sikäli tuntuu jännältä, että oven ohjausyksikkö olisi se joka menee rikki ja vieläpä tietenkin niinpäin, että takalukkoon menee, muttei enää aukea. Tuntuisi helposti siltä, että itse tsl-moottori lukkomodulissa lakkaisi toimimasta. Ohjausyksikön vikatapauksessa korjaus onkin tavallaan helpompi, kunhan oviverhoilun saa irti, jotta ohjausyksikön voi vaihtaa.
Mikäli tuo takalukitusmoottori lakkaa toimimasta lukkomodulissa, niin sitten onkin "hauskaa" ujutella oven sisässä auki lukon kielekkeen vastakappaletta. Vasta kun oven on saanut auki "sisäkautta", pääsee lukkomodulin vaihtamaan. Ei ole turhan paljon tilaa ja näkymiä oven sisässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Ovi lukossa
Lainataanpa vanhaa topicia.
Kuskin ovi sanoi sopimuksen lopullisesti irti, ei toimi kummastakaan kahvasta. Aikaisemmin toimi jo huonosti: jos sisäkahvan taittoi avatessa ääriasentoon, niin ovi ei pysynyt kiinni ennenkuin ulkokahvan käytti ylhäällä. Jos ei kuitenkaan taittanut sisäkahvaa kuin juuri sen verran, että ovi aukesi, niin toimi normaalisti.
Nyt siis kuskin ovi lukossa ja ohjastajan paikalle pääsee mukavasti apukuskin puolelta kiipeämällä .
Kauko-ohjauksella nupit (myös kuskin oven) nousee ylös ja laskee alas, mutta ovi vain pysyy suljettuna. Valotkin välähtävät sekä lukitessa, että avatessa ovet kaukosäädöllä. Ja kuskin sähkölasi pelaa normaalisti.
Kovasti näin maallikolle vaikuttaisi mekaaniselta vialta(?)
Olisiko hyviä ideoita, mikä tuolla on sakannut?
Ja onko koitettava jumpata ovipahvi paikoiltaan oven ollessa kiinni vai voisiko mahdollisesti saada oven pakotettua auki purkamalla kahvan ulkopuolelta?
Auto 9-3 SS vm 2003
Kuskin ovi sanoi sopimuksen lopullisesti irti, ei toimi kummastakaan kahvasta. Aikaisemmin toimi jo huonosti: jos sisäkahvan taittoi avatessa ääriasentoon, niin ovi ei pysynyt kiinni ennenkuin ulkokahvan käytti ylhäällä. Jos ei kuitenkaan taittanut sisäkahvaa kuin juuri sen verran, että ovi aukesi, niin toimi normaalisti.
Nyt siis kuskin ovi lukossa ja ohjastajan paikalle pääsee mukavasti apukuskin puolelta kiipeämällä .
Kauko-ohjauksella nupit (myös kuskin oven) nousee ylös ja laskee alas, mutta ovi vain pysyy suljettuna. Valotkin välähtävät sekä lukitessa, että avatessa ovet kaukosäädöllä. Ja kuskin sähkölasi pelaa normaalisti.
Kovasti näin maallikolle vaikuttaisi mekaaniselta vialta(?)
Olisiko hyviä ideoita, mikä tuolla on sakannut?
Ja onko koitettava jumpata ovipahvi paikoiltaan oven ollessa kiinni vai voisiko mahdollisesti saada oven pakotettua auki purkamalla kahvan ulkopuolelta?
Auto 9-3 SS vm 2003
Re: Ovi lukossa
Koita purkaa ovipahvi pois. Sisäkahvan kuori irto ja torxit auki, sitten pahvin reunoja jos saa vedeltyä irti ovesta, niin pahvi irronnee.
Re: Ovi lukossa
Käytin pyhien välissä korjaamolla ja pienen taistelun jälkeen olivat saaneet oven auki.
Tuomio oli koko lukkolaite vaihtoon, hintaa tuli 320€ (osa) + 2h työt.
Pääasia kuitenkin, että nyt autoon pääsee myös siitä kuskinpuolen ovesta sisään...
Toivottavasti saabistin ura jatkuu tulevaisuudessa paremmin
Tuomio oli koko lukkolaite vaihtoon, hintaa tuli 320€ (osa) + 2h työt.
Pääasia kuitenkin, että nyt autoon pääsee myös siitä kuskinpuolen ovesta sisään...
Toivottavasti saabistin ura jatkuu tulevaisuudessa paremmin