T8 softaaminen / T8suite

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

http://kuvaton.com/k/yjjn.jpg

Tämmöisellä mennään nyt, jos nostaa vielä vääntöpyyntejä tuolta MaxEngineTab2 kartasta, niin tulee sinisiä tickejä airmass result vieweriin ja mennään ilmeisesti MaxAirmass karttaa vasten. Minkäverran ilmamassaa tuosta uskaltaa vakioraudalla ottaa? Onko oikea tie jatkoon nostaa hieman tuota MaxAirmass -kartan oikeassa reunassa olevaa saraketta?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja kalle »

Ostimpa klubiautosta tommosen käytetyn t8 ecun,(ompahan alkuperäinen varalla ainakin :lol: ) niin saako jostain siihen käypäsiä liittimiä? tai mikä on niiden osanumero? 64 pinniä tuossa näyttäisi olevan, mutta epc antaa kaksi vaihoehtoa. Miten tuon liittäminen läppäriin tapahtuu, kun tuo on irroitettu autosta? tuossa latailin nuo t8 suite ja can flasher ohjelmat ja kirjauduin tuolle trionictuning sivulle :wink: Minulta löytyy tuommoinen elm 327 adapteri jolla olen vikakoodit lukenut. voiko sitä hyödyntää jotenkin? Tuossa can flasherissä on valittavana adapteri tyypiksi elm 327 eli pääsisikö obd2 pistokkeesta suoraan tuolla sisään?

edit. joo tuo lawicel täytyy olla. ei toimi tuo elm. täytyy tuota pinnijärjestystä katsella Wissistä
9-3 ss -03
Sotkamo
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja karg »

Pinnijärjestys selviää helposti T8-manuaalista. Jos ecu on autossa kiinni, niin obd-portin kautta pääsee käsiks. Työpöydällä tartteet sitte virrat, maat ja can-piuhat siihen toiseen liittimeen sekä tietty tietsikalle esim. canusb.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja kalle »

Joo löysinkin nuo pinnit ja olin tekemässä tuommosta omaa virtalähde kytkentää, mutta joku onkin semmosen tehny jo malliksi :lol: Jos nyt oon ymmärtäny oikein, niin tuossahan ei tarvita kun tuo A liitin jos haluan sen jostain purkuautosta vaikka laittaa? tai sitten irralliset liittimet vaan noihin tiettyihin pinneihin.
9-3 ss -03
Sotkamo
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja karg »

Jep, sillä yhellä liittimellä pärjää. Virtalähteeks käy hyvin esim. joku läppärin 15-16V laturi.
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja kalle »

Kävimpä huvikseni marmorilta kyselemässä hintaa ko liittimelle. 320e :lol: ja jenkkilässä 50dollaria. Boschin osahan tuo on, että sen numerolla saa varmaan myös nuita jostain.
9-3 ss -03
Sotkamo
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Rakentelin jossain vaiheessa kevyen johtosarjan helpottamaan "pöydällä softausta". Tarvikkeina johtojen lisäksi: virtalähteen banaanit, CAN-USB:lle D9-liitin ja ECU:n päähän Harwin-liitin (jako on juuri oikea):

Kuva
Kuva
Kuva

Johdoissa näkyy lisänä pienet hauenleuat, jotka olivat käytössä alkuperäisessä versiossa ennen kuin keksin käyttää Harwineita...

Tällä johtosarjalle ei hirveästi hintaa kerry ja on varsin helppokäyttöinen.
Saabiton Saabisti
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja kalle »

Vastaavia irtoliittimiä tilasin vekoy:lta juuri :) sulla on joku hieno säädettävä virtalähde?
9-3 ss -03
Sotkamo
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Oman säädettävän virtalähteen tein läppärin laturista ja parcton säädettävästä regulaattorista (rakennussarja). Lisäksi toki katkaisija, volttimittari ja sulake.

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... s_id=14649

Ja koko komeuden pakkasin AINO-jäätelörasiaan.
Kuva

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja karg »

Täs on meikäläisen setti työpöytäohjelmointiin (BDM-räkki ei näy kuvassa):

http://karg.free-b.info/saab/Trionic.JPG

Noita liittimiä kantsii kysellä johtoineen joltain, joka purkaa autoja. Tyrmistyin kans aikoinaan ton T8-liittimen marmorihintaa. Pinnitkin tais olla pari euroa/kpl :D Ko. IBM-virtalähde on osoittautunu varsin päteväks. Se tarjoilee erittäin vakaan 16V-jännitteen.

T8-hommat kyl onneks hoituu melkein täysin OBD-portin kautta.
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Oma virtalähde torni-pc:n powerista rakennettu... ...ollut toimiva ratkaisu T7- ja T8-purkkien kanssa.
Saabiton Saabisti
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja kalle »

^ok. Mietin vaan kun on tommoset banaani liittimet, että onko sulla semmonen laboratoriovirtalähde :D Hienoja rakennelmia :wink:
9-3 ss -03
Sotkamo
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

KAPU2 kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Useimmat ovat itse (itseni mukaanlukien) tehneet tuon adapterin. Kaksi liitintä ja pari piuha ei vaadi edes kummoista osaamista.
Ennen kuin alan tuota johtoa turaamaan, niin varmistan että riittääkö nimenomaan kaksi johtoa?

OBDII 6 -> DB9 7 (CAN BUS High)
OBDII 14 -> DB9 2 (CAN BUS Low)
EDITED: ÄLÄ SEURAA TÄTÄ OHJETTA, vaan yllä olevaa:
http://www.obd2plugs.com/uploadfile/201 ... 233930.jpg
OBD2 (6) -> DB9 (3)
OBD2 (14) -> DB9 (5)

CAN Flasher softa ja CANUSB eivät saa yhteyttä ECU:un, T8. B207L, Biopower, jossa vm. 2007 ECU. Koitin lukea ecun tietoja:

Read ECU info:
- CANUSB valot ei pala, ajoittan välkyttää punaista
- CAN Flasheriin ei ilmesty mitään tietoa, vain tyhjiä rivejä
https://www.dropbox.com/s/0xc6e2347zad1 ... o.jpg?dl=0

Jos tuo "Disable connection check" täppä on pois päältä, ei CAN Flasher suorita mitään. Tulee vain tämä tieto:
"Open called in Trionic8"
"Open failed in Trionic8"
"Connection closed"
Viimeksi muokannut jusahh, Pe Loka 31, 2014 19:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole väärin ensimmäisessä viestissä, Lawicel CANUSB pinout on tämä: http://www.can232.com/wp-content/upload ... CiA102.gif
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: T8 softaaminen / T8suite

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kiitos, korjasin tuohon viestiin omat sekoiluni, jottei kukaan vain käytä sitä tietoa. Äkkiä kolvin ääreen ja sillähän se homma saatiin kuntoon.

Jännää on se, ettei autoni suostu softautumaan CAN Flasherin tuolla flash ECU-komennolla. Aina tulee "erease failed" ja koko purkki jumiin. Sitten RECOVER ECU:n kautta sama softa sisään. Virrat on oltava ON-asennossa.
EX: 9³SS BioPower
Vastaa Viestiin