Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
vmviitakoski
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:05

Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja vmviitakoski »

Tervehdys

Saab 9-3 SC my2006

Katkenneiden etuojousien vuoksi tuli jo aiemmin vaihdettua iskunvaimentimet eteen ja taakse sekä etujouset kääntölaakereineen. Nyt olisi tarkoitus vaihtaa vielä takajouset sekä takaylätukivarret ns. bumerangit. Takapää kolisee molemmilta puolin ja rengasta kiskomalla tuntuu pientä klappia ja epäilen näitä syylliseksi.

Koitin jo haulla onneani mutta en löytyänyt ohjeita kyseiseen hommaan. Nuo bumerangit lähtee ilmeisesti ihan vaan kun nostaa perän ylös ja osa irti - uudet tilalle. Mutta noitten takajousien kanssa on ilmeisesti enemmän hommaa, haynesin ohjeessa käytetään jotain specified-jousipuristinta mutta itseltä ei sellaista löydy joten onko muita tapoja. Saako tuosta alatukivarren irroittamalla tarpeeksi tilaa jousenvaihdolle?, mitä wis sanoo?

Tuli muuten alustasta sopivan jämäkkä mutta kuitenkin vielä mukava tällä kombolla:

Aze-Tuning: Lesjöfors -20mm 120€/sarja
NeoBrothers: Bilstein B4 290€/sarja
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja lamar »

Takajouset helppo vaihtaa, kun irroittaa alatukivarren olkatuesta. Tunkki tukivarren alle, pultti pois ja lasket tukivarren alas. Tämän jälkeen jousi helppo vaihtaa.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Varo rikkomasta jousen pohjaanlyönti"kumia". Se on uretaanimössöä, joka repeytyy helposti. Voit vaihtoehtoisesti laittaa sinne Opelin vastaavan kumisen osan, joka maksaa n 13€/kpl tiskillä. Saabin oma on n 100€/kpl. Ulkomailta saa kyllä n 75€ pari kotiin toimitettuna.

Alatukivarsi tosiaan pyörän päästä irti, mutta kyllä minä ainakin jouduin sitä hieman vääntämään ja käyttämään tavallisia jousipuristimia, että jousi tuli nätisti ulos. Ehkä en ollut riittävän väkivaltainen. Toista päätähän ei voi aukoa, siellä on epäkeskopultti, jolla kulmat säädetään. Tosin ylätukivarren vaihdon jälkeen virallinen työohje kuuluu, suorita nelipyöräsuuntaus.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nimimerkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja Nimimerkki »

Ja kannattaakin suunnata renkaat. Itse ajoin laiskuuksissani 2 kk bumerangien vaihdon jälkeen ennen suuntausta ja takarenkaan sisäkantti oli kulunut melkein kankaille.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Perhana. Pitääpä käydä suuntauksessa... ennenku uudet kesänakit on kankailla.

Muoks: onkohan joku viime aikoina käyttänyt Oulun seudalla kulmien säädössä? Missä kannattaa hintapoliittisesti käyttää?
9³ SC 1.8t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mistäs voisi tulla semmonen tasanen naputus taka-akselista? Jos vaikka ajaa epätasasesti jäätyneen tien päällä ja auto keinuu puolelta toiselle taajaan, niin kuuluu keinunnan mukaan napinaa.

Iskareiden yläpään puslat?
Miten bumerangit ääntää jos ovat väljät?
Takavakaajan tangot?
EX: 9³SS BioPower
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lainataan tätä ketjua, vaikka kirjoitin jo tuohon toiseenkin ketjuun.

Toinen takajousi on katki.

Eli pultit auki ja laskee taka-akselia alas, niin jousen saa vaihdettua ilman puristimia? Tunkki akselin alle ja varovasti laskee.

Onnistuuko toinen puoli kerrallaan?

Jouset AL, joten vakiota tilalle.

MY2008 SC ja bensa/BP.
Vector, mutta ilmeisesti sport-alusta olisi pitänyt raksia tilausvaiheessa...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Itselläni katkesi myös toinen takajousi ja vaihto onnistui puoli kerrallaan ilman puristimia. Alatukivarren ulompipää irti(pultti pois) ja taivutus alas. Kuskinpuolella piti irroittaa myös Xenonien anturi.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos ohjeista.

Hieman googlasin ja löysin tämmöisen sivun
http://www.tomorrowstechnician.com/fron ... placement/

Tekis mieli samalla vaihtaa koko alustasarja ja tontittaa hieman. Aikaa ja rahaa se tietty vaatii. Että täytyy katsoa.
Etutolppia saa tietty valmiina, joka nopeuttaa hommaa
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4637
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Takajousien/Ylätukivarsien vaihto

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pitää vaihtaa tuonne taakse jousi, kun on näköjään mennyt alhaalta pieni pätkä poikki. Katsastuksessa tuo vasta huomattiin. Saattanut olla kauankin poikki, kun eipä sieltä mitään muuta havaintoa ole saanut ajossa.

Katselin noita muutamia viedeoita netistä niin aika huonossa "hapessa" näkyyy useassa tapaukseessa olevan tuo jousen alapään kumilautanen/pohjaanlyöntitötterö. Jousi on jo ostettu, mutta olisikohan syytä ostaa kaiken varalta tuo kumikin :?:
Mahdollisesti jousi on katkettuaan painanut ja hiertänyt kumia pilalle. Lisäksi se pohjaanlyöntiosa on kai saattanut mennä melko haperoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin