TTID tyyppivikoja?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hyvä ketju on saatu aikaan.

Miten näissä kestää
- kansipahvit?
- polttoaineen syötön komponentit, suuttimet?

Onko jotain vastaavia käynnistysongelmia kuin B207:ssa esim. kampuran asentoanturin tuomat viat?

Kiikarissa on 1,9TiD ja TTiD, jos vaan sattuu auton varusteet kohdalleen. Jotain muuta huomioitavaa?
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kannentiivisteet ei ole mikään ongelma 1.9 dieseleissä, eikä muutenkaan perusmoottori. Todella luotettava paketti. Ongelmat liittyy päästölaitteisiin ja apulaitteisiin kuten vesipumppu ja laturi. Kiristinrullia on joistain joskus hajonnut, onneksi rakenne on sellainen että venttiili-mäntäkosketuksessa keinuvivut hajoavat ja yleensä venttiilit pysyvät suorina eli remontti on aika helppo.

Suuttimet ovat perusluotettavat bosch solenoidisuuttimet, varsinaisessa suutinrungossa en ole vielä koskaan törmännyt vikaan. Suutinkärjet toki vähitellen kuluvat kuten kaikissa dieseleissä, mutta ihan pienillä kilometreillä tämäkään ei tapahdu. Polttoainepuolella on siis selvästi keskimääräistä vähemmän vikoja. Yksi tyyppivika on TiDS-moottoreiden kolmospytyn suutinliitin mutta tämä nyt on sen verran pikkujuttu että puhutaan muutaman kympin kustannuksista jos sattuu kohdalle. Useimmissa taitaa olla jo korjattu.

Kampuran asentoanturin hajoamistakaan en ole vielä dieselissä todistanut. Imusarjan läppiä, kaasuläppiä ja hukkaportin magneettiventtiileitä on kyllä etenkin TTiD-moottoreissa hajonnut. Turboahtimet eivät yleensä myöskään tavallista useammin hajoa, ja yhdestäkään TTiD:ssä hajonneesta ahdinpaketista en ole tietoinen ellei lasketa moottorin läpi kulkeneen imusarjan läpän aiheuttamia vahinkoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mites toi kulutus näissä? Olen kuullut että 6L paremmalla puolella ollaan turvallisesti?

Putoaako kulutus esim. DPF / ERG poistolla ja ohjelmoinnilla?

Mitä ovat TTiD:n ja TiD:n viralliset CO2 päästöt, joiden mukaan verot lasketaan.
EX: 9³SS BioPower
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No kulutus riippuu ajosta, puhtaassa matka-ajossa lämpimällä koneella hieman reilut 5 litraa manuaali TiDS:llä. Automaatti nostaa kulutusta vajaalla litralla, TTiD puolestaan tiputtaa puolella litralla. Nelosella alkaviin pääsee parhaimmillaan siis manuaali TTiD:llä.
EGR ei vaikuta juurikaan kulutukseen, DPF poltot nostaa jonkin verran eli sen poistamalla kokonaiskulutus laskee hieman. CO2 riippuu vaihteistosta, korista, vuosimallista... 2011+ mallit pidemmillä välityksillä ovat selvästi matalammilla testisyklin CO2 lukemilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Olikos nämä harvemmat välitykset/vaihteistot sitten vähän heikompia jos aletaan ottamaan 420-450Nm ulos,vai mitä sieltä nyt parhaillaan lähtee?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vauhtipyörä ravistaa alakierroksilla herkemmin ja hajosipa yhdestä vähän ajetusta pitkävälitteisestä manuaalivaihteistosta peräkin, joskin se oli todennäköisesti valmistusvika. Mutta hieman skeptisesti suhtaudun niihin, ajettavuus on myös miellyttävämpi lyhytvälitteisemmällä 2008-2010 laatikolla. Se pitkävälitteinen versio on ihan laskennallisen CO2-luvun kautta tapahtuvan myynnin edistämisen ehdoilla tehty, ei ajettavuuden.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

jusahh kirjoitti: Mitä ovat TTiD:n ja TiD:n viralliset CO2 päästöt, joiden mukaan verot lasketaan.
Viimeisimmät pitkävälitteiset TTiD:t taisi olla alkaen 119 g/km päästölukemalla. Ensimmäiset 180 heppaset taisivat olla alkaen 139 g/km. Automaatilla jopa 182 g/km.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja AZP »

MY2009 9-3 dieseleiden päästöt (lienevät samat ainakin MY2008-2010), lähteenä Saabin esite:

SportSedan:
TiD man. 147
TiDS man. 151, aut. 177
TTiD man. 149, aut 177

SportCombi:
TiD man. 149
TiDS man. 157, aut. 179
TTiD man. 154, aut 182

MY2012 kaikki dieselit olivat TTiD-koneita, tehoversiot 130, 160 ja 180 hv, kaikissa manuaalivaihteilla sama 119 grammaa päästölukemana. Lähde: Saabin tiedote Griffin-malkeista.

Muistaakseni nuo uudemmat TTiD-koneet tuli kyllä jo MY2011 aikana. MY2012 eli Griffinhän ehti olla myynnissä vain pari kuukautta keväällä 2011 ennen kuin tuotanto keskeytyi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: TTID tyyppivikoja?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

119g/km moottorit ovat sinänsä samoja kuin vanhemmatkin, vaihteiston välityksiä vaan on pidennetty paremman testikulutuksen saavuttamiseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin