Takajarrupalat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Onnistuuko jarrupalojen vaihto taakse normi hylsysarjalla ulkona? Vai tarvitseeko hankkia jotain erikoistyökaluja? Autohan on 1.8t vm 2006. Jos jollakin ois vielä laittaa työohjetta, niin siitäkään en pahastu.
SC 1.8t 03/2006.
PA3
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja PA3 »

Ruispala kirjoitti:Onnistuuko jarrupalojen vaihto taakse normi hylsysarjalla ulkona? Vai tarvitseeko hankkia jotain erikoistyökaluja? Autohan on 1.8t vm 2006. Jos jollakin ois vielä laittaa työohjetta, niin siitäkään en pahastu.
Onnistuuhan se mutta jos on niinkuin mulla eli männät oli kiertyneet jo ulos asti niin piti virittää ruuvipenki tuoliin kiinni ja asettaa satula/mäntä siihen puristukseen ja pyörittää mäntä takaisin. Ellet ota letkua irti ja ilmaa jarruja samalla..
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja Baabel »

näinhän se taisi olla. jos levyjä alkaa irrotteleen niin sitten torx-avainsarja.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Siihen mäntien sisäänpainamiseen on oma työkalunsa olemassa myös. Omastani onnistuin saamaan männät sisään kärkipihdeillä pyörittelemällä ja painamalla
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja Baabel »

2 miestä toinen vääntää ruuvipuristinta samaan tahtiin kun toinen kääntää papukaijoilla mäntää sisään.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tästä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... aa-191255/

Ei tarvitse apumiehiä, ei "sopimattomia" työkaluja, eikä ole riskiä rikkoa koko jarrusatulaa tämän jälkeen :D .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

petrisa kirjoitti:Tästä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... aa-191255/

Ei tarvitse apumiehiä, ei "sopimattomia" työkaluja, eikä ole riskiä rikkoa koko jarrusatulaa tämän jälkeen :D .
Itselläni on tuo sarja ja voin suositella - toimii NG:n takasatuloissa hienosti.
Saabiton Saabisti
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tsemppiä remonttiin. Jarrurempassa tarkistan aina mänän tiivisteen alle ennen takaisinpainelua. Tonetistä tommonen tuubi mukaan, ja siitä vähän rasvaa männäntiivisteen alle:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602212/J ... 20ml-tuubi

Parhaassa tapauksessa käyttäisin männät ulkona kokonaan ja hieroisin liat pois 800 paperilla.

Käytettyjen autojen jarrutäristykset ja puoltamiset johtuvat usein siitä, ettei rempan yhteydessä käytetä osia auki, putsata ja rasvata kunnolla. Touollaisen jarrumännän jos painaa takaisin sylinteriin, niin ongelmia tulee.
EX: 9³SS BioPower
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Vielä haluaisin udella, että millaisella hylsyllä satulan saa irti? Joku torxin tapainen?
SC 1.8t 03/2006.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Satulan runko on e-torxilla kiinni
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eikös tuossa edellä jo joku maininnut että Torx.
Lisäksi syytä huomata, että autossa on runsaasti "ulkopuolisella" torxilla olevia pultteja, joiden irroitukseen tarvitaan torx-hylsyjä.
Kannattaa siis hankkia työkalusarja, jossa on mm. torx-kärjet sekä torx-hylsyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Tosta voi kattoa juutuubin ihmeellisestä maailmasta rohkaisuksi pari videota.

http://www.youtube.com/watch?v=yt-N4Kie95s
http://www.youtube.com/watch?v=RjtQtPpaSjY
ex: 9-3 1.8t Vector
Ruispala
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2011 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja Ruispala »

Nyt ois palat vaihdettu ja auto katsastettu. Muuten kaikki kunnossa paitsi käsijarrukahva nousee liian ylös. Eli miten säädetään käsijarruvaijerit?
SC 1.8t 03/2006.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei palojen ja/tai levyjen vaihdon yhteydessä tarvitse käsijarruvaijereita säätää. Tämä ei tietenkään koske tapauksia, joissa perussäätö on ollut pielessä (kahva noussut liian ylös) jo ennen vaihtotyötä.

Käsijarrusysteemissä on automaattisäätö. Itse ainakin olen tuon "säädön" suorittanut vain siten, että pumppailee käyttöjarrua pitkään paikallaan ollessa ja käsijarru vapautettuna. Tämän jälkeen käsijarru nappaa kiinni kuten sen kuuluukin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrupalat

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Mikäli kahva nousee liian korkealle, löytyy vaijerin säätö etupenkkien välisestä kyynärnojan alla olevasta säilytystilasta, kumisen kolikkotelineen alta.
Saabiton Saabisti
Vastaa Viestiin