Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
rodmylon
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 01:51
Paikkakunta: Espoo

Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja rodmylon »

Useampia oireita:
- Oikea takaoven lukko ei aina mene kiinni
- Avain lakkaa toimimasta (mikään nappi ei tehnyt mitään), toinen avain toimi ja sitten eka rupes toimimaan uudestaan kun laittoi sen virtalukkoon

Päivän verran kaikki toimi normaalisti ja pystyi ajamaan ongelmitta.

Päätin illalla irrottaa akun "nollataakseen" elektroniikan. Kokeilin sitten lukita ja avata. Sama ongelma esiintyi taas takaovessa.
- Työnnettyä sitä nuppia alas ja ylös hetken niin nyt oikea takaovi seuraa kaukosäätimen lukitsemista
- Tosin nyt avaimet eivät aiheuta sitä "klikk" ääntä rattilukosta kun laittaa avaimen virtalukkoon, eivätkä kaikki järjestelmät toimi kunnolla. Esim. bensamittari näyttää tyhjää ja auto pyytää tankkaamaan pikimmin. Auto käynnistyy kyllä, mutta en tiedä jos uskaltaa ajaa sillä.
- Irrotin akun vielä toisen kerran mutta mikään ei muuttunut enään.

Ongelmat sen jälkeen kun vedin AAC moduulin hieman ulos suoristaakseen sitä kun se on aina ollut hieman vinossa, samalla poistin yhden vanhan hands-free kapelin joka on ollut panelissa ja pyritin sitä rinkulaan ja jätin sitä teipattuna kiinni sähköteipillä yhteen tukeen keskikonsoolin sisäetuosassa. En koskaan irrottanut AAC:n kaapeleita. En myöskään irrottanut akkua kun vedin AAC moduulia irti, koska en meinannut irrottaa sitä. Oliko se kenties syy tähän?

Mitä tälle voi enään tehdä? Onko jokin ohjausyksikkö mennyt täysin sekaisin? Sitten siitä taitaa tulla kallis remppa... :cry:
Saab 9-3 Aero, -05
rodmylon
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 01:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja rodmylon »

Päätin käydä kattomassa autoa vielä kerran. Ovien lukot toimi. Rattilukon klikkausta ei kuulunut kun laittoi avainmen virtalukkoon, mutta virran väännettyä päälle bensamittari nousi. Joten lähdin lyhkäselle ajolenkille, eikä ollut mitään moisempaa, kaikki vaikutti normaalilta. Kun lopulta otin avaimen virtalukosta niin rattilukko klikkas/naksahti kuten tavallisesti ja teki sitä uudestaan avainta lukkoon laitettaessa. Täysin hämmentävää. Nyt kaikki toimii, mutta ei vaikuta kovin luotettavalta. Mahdollisesti saa auton ongelmatilaan taas avaamalla ja sulkemalla oikeata taka-ovea ja luktsemalla autoa sen jälkeen - silloin se satunnaisesti joutuu siihen tilaan että lukitus ei toimi ja sen jälkeen tilanne on kahdesti vain pahentunut...

Yritäpä saada tuosta jotain tolkkua. Pitänee saada vikakoodin tarkistettua jos ei muuta.
Saab 9-3 Aero, -05
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja J-P »

Nuo ovien lukothan ovat ihan tyyppivikoja, ja luultavasti ihan sattumaa että sattui hajoamaan samaan aikaan.
Minullakin on oikean takaoven lukko ollut kuollut jo pidemmän aikaa, eli ei toimi kuin oven napista, mutta en ole raaskinut korjata kun uusi maksaa yli 300€ töineen PCS:llä.
Itsellä ei taito riitä eikä tuo minun käytössä edes juuri haittaa.
On myös helppo korjata jos kolvi pysyy kädessä, mutta käsittääkseni lukkomoduulin irroitus on se vaikein vaihe.

Avaimen kanssa en usko että on mitään oikeaa vikaa, vaan on lähtenyt pois synkasta auton kanssa ja tuo voi tapahtua esim jos nappeja painelee taskussa tai patteri loppuu.
Virtalukkoon kun avaimen laittaa niin se synkronoituu uudelleen auton kanssa.
Jos tuo tapahtuu tien päällä niin avaimen sisältä löytyy mekaaninen avain jolla autoon pääsee sisälle.

Akun irroituksen jälkeen rattilukon ei kuulukkaan toimia, se alkaa toimimaan ajolenkin jälkeen kuten huomasitkin.

Kannattaa seurata sitä oven lukkoa, se on luultavasti hajoamaisillaan toimii-ei toimi-toimii-ei toimi-tilassa, noin se minullakin oli alussa, nyt "onneksi" täysin kuollut ja vain mekaanisesta napista toimii.
Eli tarkista kaupan pihassa että se ovi menee oikeasti lukkoon.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuossa edellä tulikin jo selvennystä asioihin, jotka luultavasti ovat nyt syynä ongelmiin.

Itselläni oli samantyyppinen vika oikean takaoven lukossa. Ja kas kummaa, oikeanpuoleinen takaovi minullakin. Ongelma ei ollut korjattavissa. Mekaniikka, jota sähkömoottori käyttää, oli kulunut väljäksi. Toimi keskuslukon kautta satunnaisesti. Vaihdoin "uuden" käytetyn, joka maksoi 70e. Suurin työ on tuo vaihtohomma. Ei kovin vaikea, mutta paljon purettavaa ovesta ja mielellään oikeassa järjestyksessä. Ja nyt lukko toimii.

Keskuslukituksen kauko-ohjaimeen (vaikka molempiin) kannattaa vaihtaa paristot. Paristojen vaihdon jälkeinen synkronointiohje löytyy täältä palstalta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja noita "hinnat alkaen" pattereita ei sitten kannata hommata. Itse hommasin jostain kameraliikkeestä aikanaan ja kaks kuukautta kesti talvella kun kumpikin avain alkoi oirella uudelleen. Kurkkasin tota patteria ja jotain kiinankieltähän siinä oli. Laadukkaat patteri kestävät ainakin pari vuotta.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
juha59
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 20:09

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja juha59 »

Minä ja varmaan moni muukin ajelee pääsääntöisesti yksin , eli muut paitsi kuskin lukko saisivat olla aina kiinni ,eivätkä joka kerta naksuttelisi kiinni ja auki ja kuluisi täten väljiksi. Sitten kun kuskin lukko rikkoutuu, voisi ottaa jostain ovesta lähes käyttämättömän tilalle jos ovat samanlaisia . Silloin harvoin kun mamma tulee kyytiin voisi napin nostaa vaikka manuaalisesti. Mullakin takaovet tuppaa hieman arpomaan sitä napin asentoa. Häiritsee hieman kun joutuu kyttäämään , että miten kävi lukituksen kanssa.
9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
rodmylon
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 15, 2011 01:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja rodmylon »

Kiitokset vastauksista. Tänään kaikki toimi taas hyvin, myös oikea takaovi. Kotimatkalla kävin tankkaamassa ja avasin ja suljin koemielessä oikean takaoven kun tiesin pääseväni kotiin. Ajoin sitten kotiin eikä se ovi enään mennyt lukkoon kaukosäätimestä. Näyttäisi pysyvän lukossa nyt kun painoin nupin alas. Parempi niin ainakin. Autossa on varashälytin, ja sen toiminta tuli testattua kun ovi ei mennyt lukkoon :wink:

Pitää seurata tilannetta hetken. Ehkä se sitten oli sattuma että rupesi oireilemaan toissa päivänä, eikä omaa syytä. Outo sattuma joka tapauksessa. Ja outoa että monella just se oikea takaovi oireilee...
Saab 9-3 Aero, -05
MarkoNy
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2015 21:28

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja MarkoNy »

Moro

Mikähän siinä mahtaa olla kun monilla ja myös itselläni juuri tuo oikeanpuoleinen takaoven lukko temppuilee??
Kummallista, peräti kummallista.


T Marko
9-5 2.3t wagon -99 + BSR
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

mulla sama homma, oikea takaovi temppuilee tai ei oikeastaan enään toimi.. mikä siinä oikein on :o
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Lukkomoduli rikki :!:
Hajoaa joko niin, ettei lukitse/avaa tai sitten jää takalukkoon.

Ensimmäisessä tapauksessa lukko toimii mekaanisesti nupista käsin, mutta tuossa jälkimmäisessä, niin voi, voi :( Ovi jää kiinni, koska on ns. turvalukossa. Haastetta tulee tuolloin ovipahvin irroittamisessa oven ollessa kiinni ja sitten vielä löytää ja päästä vapauttamaan lukkokieleke oven sisältä. Oven ollessa auki hoituu sitten lukkomodulin vaihto kohtuullisen kivuttomasti, joskin purkutyötä riittää jonkin verran.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

2008 vuosimallin SC kolkissa oli ongelmana oikean takaoven lukon toiminta. Eli ei toiminut keskuslukituksen mukana.

Ensimmäinen korjaamo vaihtoi kokonaan uuden lukkomoduulin ja tarkastivat omasta mielestään johtosarjan. Ei TECHiä käytössä. Lopulta luovuttivat ja nostivat kädet pystyyn. Auto oli kaiken kaikkiaan kahdeksan päivää korjaamolla, en tiedä kuinka monta päivää/tuntia käyttivät hommaan.

Toisella korjaamolla sitten äly onneksi välähti ja paikallisti vian ikkunan ohjausmoduuliin, jonka kautta myös lukon ohjaussähköt kulkevat. Kuvassa liitin 702RR J1 ja 702RR J2, jotka ovat kiinni ikkunan ”ohjauspurkissa”. Heppu hommasi toimivan osan purkaamolta ja aikaa taisi mennä alle 4h kaikkiaan.

Epäselväksi jäi oliko itse lukkomoduulissa lopulta mitään vikaa.

Korjaus meni onneksi autoliikkeen piikkiin, huh :roll:


Kuva

Kuva

Takaoven sähkökaavio (687RR on itse lukkomoduulissa oleva liitin)
Kuva
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

pukkonen kirjoitti: Toisella korjaamolla sitten äly onneksi välähti ja paikallisti vian ikkunan ohjausmoduuliin, jonka kautta myös lukon ohjaussähköt kulkevat. Kuvassa liitin 702RR J1 ja 702RR J2, jotka ovat kiinni ikkunan ”ohjauspurkissa”. Heppu hommasi toimivan osan purkaamolta ja aikaa taisi mennä alle 4h kaikkiaan.
Onko käryä noista varaosanumeroista? Miten ne tuli tulokseen, että se vika oli siinä ikkuna modulissa?

Itellä toimii välillä ovi ihan ok, mutta välillä tekee sen ettei aukee / mene kiinni kuin manuaalisesti ja sitten kun kytket keskuslukon niin joku kuitenkin aina naksahtaa ovessa vaikkei se mitään tee.. ja sitten saattaa taas seuraavana päivävä toimia tai olla parikin viikkoa toimimatta..

pitäs joku päivä repästä auki toi oven pahvit ja tutkailla sinne..
pukkonen
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 10:00
Paikkakunta: Turku

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja pukkonen »

Saabisti9-3 kirjoitti: Onko käryä noista varaosanumeroista? Miten ne tuli tulokseen, että se vika oli siinä ikkuna modulissa?

Itellä toimii välillä ovi ihan ok, mutta välillä tekee sen ettei aukee / mene kiinni kuin manuaalisesti ja sitten kun kytket keskuslukon niin joku kuitenkin aina naksahtaa ovessa vaikkei se mitään tee.. ja sitten saattaa taas seuraavana päivävä toimia tai olla parikin viikkoa toimimatta..

pitäs joku päivä repästä auki toi oven pahvit ja tutkailla sinne..
Paikansi vian sillä että otti toisesta takaovesta toimivan "ikkunamoduulin" ja testasi sillä temppuilevassa ovessa. Lukkorungosta kyllä kuului "klak klak" ääni, mutta mitään fyysistä lukkoon/auki ei tapahtunut rikkinäisen "ikkunamoduulin" kanssa.

Varaosanumeroista löytyy varmaan täältä http://ys3.se/catalogue/node/2008/3463/ Oikeasta yläkulmasta voi vaihtaa kielen englantiin jos pamahtaa venäjäksi. Varaosanumero ilmeisesti 12 771 993 jos ei löydy. Toi on haettu vuosimallin 2008 mukaan.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Pex|
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Tammi 11, 2011 09:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja Pex| »

Olisiko kellään vinkkejä saako tuollaista takalukkoon jäänyttä lukkoa auki ilman lukkomodulin hajottamista/purkamista? Omastani jäi tilaan, että yrittää kaukosäädöllä ja oven napeilla avata ja sulkea lukkoa, mutta ei kuitenkaan avaudu eikä lukitu. Nappia nostamalla ei lukko tee mitään, eli molemmat kahvat ovat toimimattomia apukuskin ovessa. Sisäpahvin sain ehjänä irti, kuten myös liittimet lukkomodulista, mutta moduli onkin sitten ulkoapäin aika mahdoton tapaus...


Tässä vielä kuva lukosta oven sisältä: http://kuva.termiitti.com/v.php?img=38151
Saab 93 Sport Sedan 2.0t -03 BioPower
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Sähköongelmia: keskuslukitus, rattilukko, jne.

Viesti Kirjoittaja ezku »

Siis sulla on ovipahvi irti ja lukkomoduuli näkyvillä, mutta ovi ei aukea? Itellä kävi kerran niin, sain sen auki lukkomoduulin alareunassa olevan kolon kautta. Sieltä kampesin sopvasti ongenkoukkumutkalle väännetyllä isolla rautanaulalla ja avot. Harjoittelukappaleena oli irtonainen lukkomoduuli tosin.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
Vastaa Viestiin