9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Onkohan laatikko nyt oikeasti hajonnut tuosta nesteiden mixailusta? Ei varmaan toimi hyvin jos öljyssä on jäähdytinnestettä ja varmasti sisäinen diagnostiikka valittaa, mutta olisiko kuitenkin hyvä ensin vaihtaa uusi jäähdytin ja yrittää huuhdella laatikko moneen kertaan, ennen kuin lähdetään heti repimään irti?
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Samaa on tullut ajateltua ja ihmeteltyä tässä. Piru vie kun auto ois hajonnu kotikonnuilla, niin ois tallit ja vermeet. Tai jahka uskaltais ajaa toisen valtuutetun huollon pihaan ja jättää noi merkkihuoltohommat kokonaan.hasha kirjoitti:Onkohan laatikko nyt oikeasti hajonnut tuosta nesteiden mixailusta? Ei varmaan toimi hyvin jos öljyssä on jäähdytinnestettä ja varmasti sisäinen diagnostiikka valittaa, mutta olisiko kuitenkin hyvä ensin vaihtaa uusi jäähdytin ja yrittää huuhdella laatikko moneen kertaan, ennen kuin lähdetään heti repimään irti?
Mitähän kautta nuo nesteet ovat muuten miksaantuneet. Arvauksia?
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Laatikkoöljyn jäähdytin on samassa kuin syyläri -> kennot osaa hajota siten, että liemet sotkeutuu. Mm. mersuissa ollut samaa tautia.joonasmi kirjoitti:Mitähän kautta nuo nesteet ovat muuten miksaantuneet. Arvauksia?
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Täytyisikö tämän lisäksi tilailla vielä tuo öljycuulerikenno mikä oli tuolla listassa erikseen.
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&se ... 87&pc1=118&
vc[0]=187102100&vcx=4036&pc[0]=118101101
/
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&se ... =118102109
Onko porukka ylipäätään tilaillu tuolta mitään? Tuleeko ruotsista tilattuna päälle alveja tai tulleja?
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&se ... 87&pc1=118&
vc[0]=187102100&vcx=4036&pc[0]=118101101
/
http://en.bildelsbasen.se/?link=list&se ... =118102109
Onko porukka ylipäätään tilaillu tuolta mitään? Tuleeko ruotsista tilattuna päälle alveja tai tulleja?
9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Bildelsbasen ei ole yksittäinen kauppa vaan kauppapaikka yksityisille ja yrityksille.
Kauppiaasta ei näin ollen voi kokematta sanoa mitään mutta priimatavaraa itse olen saanut kun tilannut olen.
Ruotsi kuuluu ETA-alueeseen joten ei veroja tai tulleja tule enään Suomeen tullessa.
Kauppiaasta ei näin ollen voi kokematta sanoa mitään mutta priimatavaraa itse olen saanut kun tilannut olen.
Ruotsi kuuluu ETA-alueeseen joten ei veroja tai tulleja tule enään Suomeen tullessa.
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
tuo on kyllä jo v- mäinen vaiva. asiasta löytyy englannin kielinen saab- huoltotiedote bulletin board TA440-0702 ilmeisesti vuodelta 2007.
Perussyy usein on riittämätön tiivistys liittimissä öljyn jäähyputkien ja jäähdyttimen välillä ( vanhemmiten voi tietty pettää kennojenväliltäkin) arvelisin suomessa esiintyneen muutama 100 tapausta, koska näissäkin maisemissa lienee suuruusluokkaa 10 kpl esiintynyt.
ilmeisesti vika voi tulla epämääräisesti vuosienkin kuluttua /kehittyä pikkuhiljaa ?
Koskee vuosimalleja 03--05 mainittujen mallien VIN koodeihin asti (ss VIN 51002178, ssTid VIN 51000001 ja CV VIN 56001058 ) eli koskee suurta määrää ko malleja
jäähdytinnesteen esiintymistä öljyssä voi testata seuraavasti: ottaa esim pieneen testiputkeen tai lusikkaan pienen määrän automaattiöljyä ja kuumentaa sitä n. 30 sek sytkärin liekillä, varo roiskeita silmiin. jos kuplii, niin on vettä seassa.ja piru merrassa.
multa löytyy pdf siitä tiedotteesta, mutta en osaa sitä tänne koplata. jos joku osaa/ haluaa niin voin passata maililla
tossa on kuitenkin oleelliset jutskat asiasta sanottu ja ilmeisesti laatikko on hajalla siinä vaiheessa, kun alkaa oireilemaan. ohje ei puhu siitä onko laatikko pelastettavissa jos keksii jäähdytinnesteen / veden olemassaolon ennenkuin alkaa oireilemaan/ vikakoodia pukkaamaan.
Liittimien tiivistys on kuitenkin ymmärtääkseni korjattavissa.
Perussyy usein on riittämätön tiivistys liittimissä öljyn jäähyputkien ja jäähdyttimen välillä ( vanhemmiten voi tietty pettää kennojenväliltäkin) arvelisin suomessa esiintyneen muutama 100 tapausta, koska näissäkin maisemissa lienee suuruusluokkaa 10 kpl esiintynyt.
ilmeisesti vika voi tulla epämääräisesti vuosienkin kuluttua /kehittyä pikkuhiljaa ?
Koskee vuosimalleja 03--05 mainittujen mallien VIN koodeihin asti (ss VIN 51002178, ssTid VIN 51000001 ja CV VIN 56001058 ) eli koskee suurta määrää ko malleja
jäähdytinnesteen esiintymistä öljyssä voi testata seuraavasti: ottaa esim pieneen testiputkeen tai lusikkaan pienen määrän automaattiöljyä ja kuumentaa sitä n. 30 sek sytkärin liekillä, varo roiskeita silmiin. jos kuplii, niin on vettä seassa.ja piru merrassa.
multa löytyy pdf siitä tiedotteesta, mutta en osaa sitä tänne koplata. jos joku osaa/ haluaa niin voin passata maililla
tossa on kuitenkin oleelliset jutskat asiasta sanottu ja ilmeisesti laatikko on hajalla siinä vaiheessa, kun alkaa oireilemaan. ohje ei puhu siitä onko laatikko pelastettavissa jos keksii jäähdytinnesteen / veden olemassaolon ennenkuin alkaa oireilemaan/ vikakoodia pukkaamaan.
Liittimien tiivistys on kuitenkin ymmärtääkseni korjattavissa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
stara kirjoitti:tuo on kyllä jo v- mäinen vaiva. asiasta löytyy englannin kielinen saab- huoltotiedote bulletin board TA440-0702 ilmeisesti vuodelta 2007.
Perussyy usein on riittämätön tiivistys liittimissä öljyn jäähyputkien ja jäähdyttimen välillä ( vanhemmiten voi tietty pettää kennojenväliltäkin) arvelisin suomessa esiintyneen muutama 100 tapausta, koska näissäkin maisemissa lienee suuruusluokkaa 10 kpl esiintynyt.
ilmeisesti vika voi tulla epämääräisesti vuosienkin kuluttua /kehittyä pikkuhiljaa ?
Koskee vuosimalleja 03--05 mainittujen mallien VIN koodeihin asti (ss VIN 51002178, ssTid VIN 51000001 ja CV VIN 56001058 ) eli koskee suurta määrää ko malleja
jäähdytinnesteen esiintymistä öljyssä voi testata seuraavasti: ottaa esim pieneen testiputkeen tai lusikkaan pienen määrän automaattiöljyä ja kuumentaa sitä n. 30 sek sytkärin liekillä, varo roiskeita silmiin. jos kuplii, niin on vettä seassa.ja piru merrassa.
multa löytyy pdf siitä tiedotteesta, mutta en osaa sitä tänne koplata. jos joku osaa/ haluaa niin voin passata maililla
tossa on kuitenkin oleelliset jutskat asiasta sanottu ja ilmeisesti laatikko on hajalla siinä vaiheessa, kun alkaa oireilemaan. ohje ei puhu siitä onko laatikko pelastettavissa jos keksii jäähdytinnesteen / veden olemassaolon ennenkuin alkaa oireilemaan/ vikakoodia pukkaamaan.
Liittimien tiivistys on kuitenkin ymmärtääkseni korjattavissa.
Yhteenvetona onko turha alkaa juoksuttaa öljyjä siinä toivossa että laatikko puhistuisi ja vikakoodit sais vidduun?
Kannattaa nyt varmaan edes kokeilla tällästä scenua; että vaihtaa purkaamolta käytetyn syylärin ja pistää laatikkoon uudet öljyt. Jos ei pelaa niin käytetty laatikko jostain tonnilla.
Osaako joku avittaa avutonta;
Mikä osa noista on se joka sisältää syylärin lisäksi sen öljynlauhduttimen kun tuolla listassa ne on kuitenkin erikseen??
http://en.bildelsbasen.se/?link=search& ... 36&pc1=118
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
ei ole tietoa, mekaaniset venttiilisysteemit lienee jumissa tms.
seuraava on vain haihattelua, ei pidä ottaa ohjeena, kokeilu omalla riskillä::
Normaalisti vaihtamalla vain alle puolet litkusta vaihtuu, eli se ei auta.
Pitäisi saada vähintäänkin pumpattua kunnon jatkuva läpikierrätys litkuille ja vielä vaihteiston ajoa samanaikaisesti siihen jotta kaikki piirit tulisi huuhdeltua. vesi tuppaa varmaan jäämään jonnekin pohjalle / huonosti kierrossa oleviin kohtiin muutoin ( se kun on painavampaa kuin öljy). kierrätyksessä pitäisi olla aika iso määrä öljyä, jotta muu kuin öljy ehtisi erottua eikä enää lähde kiertoon. Onkohan litku on sekoittunut toisiinsa niin hyvin, jotta ei erkaannu enää ??
Öljy ei ole vesiliukoista mutta glykoli on. millaista "vaihdeöljy" nyt on, onko jotain öljypuuroa ??onko väri vaihtunut, entä onko määrä kuinka paljon lisääntynyt?
Entä vesipuoli, onko nestemäärä lisinyt ja miltä se litku näyttää. onko limaa tai muuta mössöä.
Tuossa huuhteluhommassa ei taida uutta syyläriä tarvita/ sotkea . Huuhtelee vaan vanhan tai jättää vanhan pois piiristä, lämpeneepä litkut nopeammin. lämpö voi olla eduksi ??
----------------------------
seuraava on vain haihattelua, ei pidä ottaa ohjeena, kokeilu omalla riskillä::
Normaalisti vaihtamalla vain alle puolet litkusta vaihtuu, eli se ei auta.
Pitäisi saada vähintäänkin pumpattua kunnon jatkuva läpikierrätys litkuille ja vielä vaihteiston ajoa samanaikaisesti siihen jotta kaikki piirit tulisi huuhdeltua. vesi tuppaa varmaan jäämään jonnekin pohjalle / huonosti kierrossa oleviin kohtiin muutoin ( se kun on painavampaa kuin öljy). kierrätyksessä pitäisi olla aika iso määrä öljyä, jotta muu kuin öljy ehtisi erottua eikä enää lähde kiertoon. Onkohan litku on sekoittunut toisiinsa niin hyvin, jotta ei erkaannu enää ??
Öljy ei ole vesiliukoista mutta glykoli on. millaista "vaihdeöljy" nyt on, onko jotain öljypuuroa ??onko väri vaihtunut, entä onko määrä kuinka paljon lisääntynyt?
Entä vesipuoli, onko nestemäärä lisinyt ja miltä se litku näyttää. onko limaa tai muuta mössöä.
Tuossa huuhteluhommassa ei taida uutta syyläriä tarvita/ sotkea . Huuhtelee vaan vanhan tai jättää vanhan pois piiristä, lämpeneepä litkut nopeammin. lämpö voi olla eduksi ??
----------------------------
joonasmi kirjoitti: Yhteenvetona onko turha alkaa juoksuttaa öljyjä siinä toivossa että laatikko puhistuisi ja vikakoodit sais vidduun?
Kannattaa nyt varmaan edes kokeilla tällästä scenua; että vaihtaa purkaamolta käytetyn syylärin ja pistää laatikkoon uudet öljyt. Jos ei pelaa niin käytetty laatikko jostain tonnilla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
No nyt on vihdoin helvetin kallis remontti takana.
Syyläri ja automaattilaatikko hilppeineen meni vaihtoon.
Nyt kun auto on viimein noudettu huollosta ihmetyttää laatikon käyttäytyminen!
Mistä mahtanee johtua kun automaatti pudottaa esim 3->2 vaihteelle, niin lyö ärhäkän moottorijarrun päälle, ikään kuin painaisi jarrupoljinta hetken aikaa voimakkaasti.
Saman tekee 2->1 vaihteelle mutta vielä lujempaa.
Tätä ei todellakaan tehnyt edellisessä laatikossa, vaan vaihtaminen oli "pehmeää" ja sulavaa.
Huollossa väittivät kaiken olevan kunnossa? Enää ei raha riitä kiikuttamaan huoltoon ja tuskin(?) heiltä voi ilmatteeksi mitään tutkimisia vaatia.
Syyläri ja automaattilaatikko hilppeineen meni vaihtoon.
Nyt kun auto on viimein noudettu huollosta ihmetyttää laatikon käyttäytyminen!
Mistä mahtanee johtua kun automaatti pudottaa esim 3->2 vaihteelle, niin lyö ärhäkän moottorijarrun päälle, ikään kuin painaisi jarrupoljinta hetken aikaa voimakkaasti.
Saman tekee 2->1 vaihteelle mutta vielä lujempaa.
Tätä ei todellakaan tehnyt edellisessä laatikossa, vaan vaihtaminen oli "pehmeää" ja sulavaa.
Huollossa väittivät kaiken olevan kunnossa? Enää ei raha riitä kiikuttamaan huoltoon ja tuskin(?) heiltä voi ilmatteeksi mitään tutkimisia vaatia.
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Liekköhän totutusajo tehty oikein vaihdon jälkeen. Askin ohjainlaite nollataan Techillä ja käydään totutuslenkki WIS:n ohjeiden mukaan.
Kysyisin siis vaihdon tehneiltä ovatko tuon totutusajon hoitaneet.
Kysyisin siis vaihdon tehneiltä ovatko tuon totutusajon hoitaneet.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Tuo on jotain sellaista josta tobbanakin mainitsi, mutta luulen, että tämä liittyy sentronic'iin koska tapahtuu voimakas moottorijarrutus.
Päättelen näin koska alussa mainitsit et auto lähti käymään M:llä.
Verstaalle takas ohjelmoimaan laatikko kuntoon.
Päättelen näin koska alussa mainitsit et auto lähti käymään M:llä.
Verstaalle takas ohjelmoimaan laatikko kuntoon.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
kärsiikö jo kirjata paljonko on Helevetin- kallista,... ei taida riittää 3000 asennettuna ? ainakaan liikkeiden hinnoilla vaikka halvimman mukaan järjestäisi laatikon oston
-------------------------------------------
-------------------------------------------
joonasmi kirjoitti:No nyt on vihdoin helvetin kallis remontti takana.
Syyläri ja automaattilaatikko hilppeineen meni vaihtoon.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Tobbana kirjoitti:Liekköhän totutusajo tehty oikein vaihdon jälkeen. Askin ohjainlaite nollataan Techillä ja käydään totutuslenkki WIS:n ohjeiden mukaan.
Kysyisin siis vaihdon tehneiltä ovatko tuon totutusajon hoitaneet.
Ei olla tehty, koska saattaa sopeutua myös itsekseen, sanoivat tiskillä.
Maanantaille varattu aika sopeutukseen.
Pystyykö tuota sopeutusajoa tekemään itse?
Tosin en omista mitään välineitä, ainoastaan auton aivaimet.
Re: 9-3 SS (automaatti) gear system malfunction
Miten olisi jos asentaisi erillisen kennon laatikon öljyille? Ei tuon luulisi olevan kovin iso homma jos löytää sopivan kennon ja virittää letkut siihen. Osaako joku arvailla minkä kokoinen kenno voisi olla sopiva? Oliko tonnarissa erillinen kenno, olisiko siitä apua?
Edit: löytyyhän tuohon tietysti kaikenlaisia erilliskennoja tähän tarkoitukseen. Koko lähinnä askarruttaa
Edit: löytyyhän tuohon tietysti kaikenlaisia erilliskennoja tähän tarkoitukseen. Koko lähinnä askarruttaa
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black