Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Tanja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2014 13:51
Paikkakunta: Oulu

Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Täällä yksi onneton huoltoliikkeiden moneen kertaan vedättämä saabisti ihmettelee ja koittaa ottaa ohjia omiin käsiinsä;) 9-3:ni pyyhkijät ovat heittäneet toimimasta ihmistenlailla (ei toimi tihkukytkin, ei sadetunnistin, eikä edes normaalinopeuksinen pyyhintä - pesurista puhumattakaan) - vain nopea ja hel...n nopea pelaa. Vikaa on etsitty jo noin 150 euron edestä (=pari tuntia nollatuloksella), ja kun vikaa selvitin tätä kautta, ilmeni, että ongelman on oltava pyyhkijän moottorin sisällä (mikrokytkin? tai jotain). No, sitten kun kyselen marmorilta, mitä tuo kustantaa, he antavat mulle hinnaksi 280 euroa töineen (osan ovh. 260e) ja osanumeroksi koodin 12755304. Tällä koodilla googlatessa päädytään kuitenkin pyyhkijän mekanismiin (joka sisältää tai ei sisällä moottoria)...

Kertokaa viisammat, please, onko tuo 12755304 edes oikea osa (sisältyykö siihen pakettiin tuohon hintaan mahd. MYÖS se pyyhkijän moottori) ja onko hinta 280e vaihdettuna sinne päinkään inhimillinen...? Kun näyttäisi siltä, että osaa (pelkkää moottoria) voisi jostain saada halvemmallakin.. Vaan kun vaihtotaitoisia ei kyllä kotoa löydy niin pakkohan tuo on liikkeessä vaihdattaa. Kun vain tietäisi, kannattaisiko tuo osa koittaa hankkia jostain muualta (mistä??) ja miettiä vaihdattamista jossain muualla kuin merkkihuollossa.
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Baabel »

Tanja kirjoitti:Täällä yksi onneton huoltoliikkeiden moneen kertaan vedättämä saabisti ihmettelee ja koittaa ottaa ohjia omiin käsiinsä;) 9-3:ni pyyhkijät ovat heittäneet toimimasta ihmistenlailla (ei toimi tihkukytkin, ei sadetunnistin, eikä edes normaalinopeuksinen pyyhintä - pesurista puhumattakaan) - vain nopea ja hel...n nopea pelaa. Vikaa on etsitty jo noin 150 euron edestä (=pari tuntia nollatuloksella), ja kun vikaa selvitin tätä kautta, ilmeni, että ongelman on oltava pyyhkijän moottorin sisällä (mikrokytkin? tai jotain). No, sitten kun kyselen marmorilta, mitä tuo kustantaa, he antavat mulle hinnaksi 280 euroa töineen (osan ovh. 260e) ja osanumeroksi koodin 12755304. Tällä koodilla googlatessa päädytään kuitenkin pyyhkijän mekanismiin (joka sisältää tai ei sisällä moottoria)...

Kertokaa viisammat, please, onko tuo 12755304 edes oikea osa (sisältyykö siihen pakettiin tuohon hintaan mahd. MYÖS se pyyhkijän moottori) ja onko hinta 280e vaihdettuna sinne päinkään inhimillinen...? Kun näyttäisi siltä, että osaa (pelkkää moottoria) voisi jostain saada halvemmallakin.. Vaan kun vaihtotaitoisia ei kyllä kotoa löydy niin pakkohan tuo on liikkeessä vaihdattaa. Kun vain tietäisi, kannattaisiko tuo osa koittaa hankkia jostain muualta (mistä??) ja miettiä vaihdattamista jossain muualla kuin merkkihuollossa.
neobrotherssilta näyttää löytyvän tuolla koodilla moottori. toimitettuna suomeen kotiovelle 155euroa. WIS katoin ei ole kyllä vaikea itekkään vaihtaa

http://www.neobrothers.co.uk/windscreen ... 2a32094de5
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Tanja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2014 13:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Tänks!

Mun pitää harkita hetki vielä tuota asennushommaa 8)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tsemppiä urakkaan, kyllä se siitä. Korjaamot osaavat kyllä vedättää harmi vaan.

Asennukseenkin löytyy täältä porukalta ohjeet, Haynesin 9-3 Repair Manual Motonetistä on hyvä ostos. Netistä saa myös ilmaiseksi tuon Saab WIS (Workshop Information System:in), jossa on työohjeet. Voi olla hieman kryptinen käyttää aluksi.
EX: 9³SS BioPower
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

Yleinen vika on se, että pyyhkijäkoneiston mikrokytkin lakkaa toimimasta kun koneistossa oleva maadoituskenkä hapettuu. Tähän itse moottori ei liity millään lailla ja oireisiin kuuluvat juuri nuo aloitusviestissä kuvaillut sekoilut.

Ongelma on siis se, että koneiston tiivistys hapertuu ja vesi pääsee sisään tekemään tuhojaan. Asian saa korjattua kun koneiston avaa, puhdistaa, puhaltaa kuivaksi, laittaa uudet rasvat, sekä rapsuttelee vanhat tiivisteet pois ja korvaa uusilla. Ja tärkeimpänä hioo sen maadoituskengän kiiltäväksi. Lopuksi ruuveilla ja muttereilla kiinni. Jos meisseli pysyy yhtään kädessä niin suosittelen tekemään itse ja samalla vaihtamaan raitisilmasuodattimen. Erittäin helppo työ.
Tanja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2014 13:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Oh dear... Kryptiseksi luonnehtisin jo yritystäni etsiä tuota WIS:iä netistä ladattavaksi Macilleni..!

Kiitos siis luottamuksesta uskoessanne, että minusta olisi tuo osa vaihtamaan/fiksaamaan, mut oma uskoni horjuu kyllä pahasti. Voi olla, että tässä tapauksessa vitosen säästöstä tulisi satasen vahinko :lol:

Mutta mä kartoittelen tilannetta neuvojenne pohjalta ja koitan löytää parhaan kompromissiratkaisun tähän ennen syyssateita. Muutoin kun toi mun Saabini toimii yhä kuin unelma :)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kannattaa etsiä joku foorumilainen oulun suunnalta,joka osaa tuon korjata.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

KAPU2 kirjoitti:Kannattaa etsiä joku foorumilainen oulun suunnalta,joka osaa tuon korjata.
Suosittelen tätä hyvin vahvasti, ellei tilillä ole ihan turhaa rahaa mitä viljellä ympäristöön. Tuo on parin tunnin juttu ensikertalaiselle ja alle tunnin juttu jollekin joka tietää mitä tekee. Mutta jos tilin tilanne on edellämainitun kaltainen niin ilmoittele, laitan yksityisviestillä oman tilinumeroni! :)

EDIT:
Laitetaan vielä kannustukseksi linkkiä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kij%C3%A4t

Yhdeksäs viesti sisältää hyvät korjausohjeet.
Tanja
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2014 13:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja Tanja »

Ilman muuta - saa ilmoittautua vapaaehtoiseksi, vaivanpalkkaa mieluusti maksan, jos kerran korjatessa pääsee vähällä :)

Tilillä on sen verran, että lisää sinne itsellekin vielä mahtuu :D

Juurikin tuosta keskustelusta ylipäätään alunperin ratkaisun jäljille pääsin ja täkäläisen (?) vikakoodikaverin kanssa sitten meilin, kaksi aiheesta vaihdoin. Hän kuiten suositteli moottorin vaihtoa. Minkä sinänsä ymmärrän; onhan tuo jo 10 vuotta vanha biili ja minä oikeasti vähemmän konepellin alusista asioista ymmärtävä naisenpuoli... Lamput peräti osaan vaihtaa, mut muuten... Klup. 8O
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyyhkijän moottorin (osa nro 12755304?) ostopaikka?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pyyhkijän moottorissa on mukana tuo koneisto, jossa vika piilee. Itse moottori on kyllä ehjä, kun kerran pyyhkijät jotenkin toimii. Sanoohan tuon nyt jo järkikin. Että sikäli tarkennusta.

Tilaamalla uuden pyyhkijän moottorin tulee mukana myös tuo koneisto. Tuskinpa edes erikseen myydään pelkkää moottoria tai koneistoa. Pyyhkijänvarren tankomekanismi on sitten erillinen osa taas. Mikäli haluaa korjata itse, pitää tuo moottori koneisto purkaa ja sitten pääsee hommiin.

Itselläni oli tuo samainen vika autoa ostaessa, mutta korjasin vian uutta moottoria odotellessa. Moottori tuli myyjäliikkeen piikkiin. Koko paketti siis. Todella helppo vaihtaa. Hintaa en tiedä tuolle osalle, mutta uuden vaihdoin itse työn helppouden vuoksi. Jos moottorin ja koneiston saa erikseen niin sitten riittää pelkkä koneiston vaihto.
Tuossa linkissä näkyvä osakin on koko paketti, joten sellaisena se tullee.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin