Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Moi!
Uusi kasvo tällä foorumilla kyselisi paremmin tietäviltä hieman vinkkejä välyksellisten raidetangonpäiden kuntoon laittamiseen? Rengasta ylösnostettuna kokeillessa tuntuu siinä aikamoinen väljyys.
Juttunahan on tässä tapauksessa ymmärtääkseni niiden kumien vaihto sieltä ja siitä seuraava aurauskulmien säätö. Jälkimmäisen ajattelin teettää rengasmaailmassa.
Onko tämä kahdelle käsistään kätevälle kaverille toimenpiteenä toteutettavissa ja mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Uusi kasvo tällä foorumilla kyselisi paremmin tietäviltä hieman vinkkejä välyksellisten raidetangonpäiden kuntoon laittamiseen? Rengasta ylösnostettuna kokeillessa tuntuu siinä aikamoinen väljyys.
Juttunahan on tässä tapauksessa ymmärtääkseni niiden kumien vaihto sieltä ja siitä seuraava aurauskulmien säätö. Jälkimmäisen ajattelin teettää rengasmaailmassa.
Onko tämä kahdelle käsistään kätevälle kaverille toimenpiteenä toteutettavissa ja mistä kannattaa lähteä liikkeelle?
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Siirretty oikealle alueelle niin tulee paremmin vastauksia...
Niin ja paikkakunnan kun ilmoittaa niin saattaa tulla hyviä vinkkejä paikoista jonne kannattaisi auto viedä laitettavaksi.
Niin ja paikkakunnan kun ilmoittaa niin saattaa tulla hyviä vinkkejä paikoista jonne kannattaisi auto viedä laitettavaksi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Nostetaan vielä, kun oli tarkoitus työ aloittaa pian. Ilmeisesti rengas, levyt yms. pois tieltä, niin saadaan hieman työskentelytilaa. Miten siitä eteenpäin, kova homma?
Pajalle, enkä varsinkaan marmoritiskin taakse ole viemässä, kiitos kuitenkin vinkistä.
Pajalle, enkä varsinkaan marmoritiskin taakse ole viemässä, kiitos kuitenkin vinkistä.
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Haepa WIS niin saat kuvalliset ohjeet http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 04&start=0
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Ei jarrulevyjä tarvitse pois ottaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Raidetangon irrotuksessa työkaluja pitäisi olla:
- pallonivelen ulosvedin
- kuusiokoloavan, jolla pitää pallonivelen akselia paikallaan, kun irroittaa mutterin.
- Kaksi sopivaa lenkkiavainta, joilla avaat raidetangon ja raidetangon pään välisen liitoksen.
- rälläkkä ja helvetin tarkka käsi
- jytyt lukkopihdit
Tässä esim, siitä miten eräässä autossa käytetään pallonivelen ulosvetäjää
Tässä aika hyvä ei näin, siitä miten raidentangon pää irrotetaan/kiinnitetään. Jakoavain rikkoo paikat ja on väärässä kohdassa. Kiristäisin raidetangon päätä ja mutteria. Luultavimmin kuvassa onkin kulmien säätö menossa.:
http://www.abload.de/img/dsc02044a3yk.jpg
Jos tuo liitos on tiukassa, niin kuin se aina on, niin rälläkälä voi tehdä pari helpotusta pirun vakaalla kädellä. Näin saat purettua esijännitystä mutterissa ja raidetangon päässä, ja avaamiseen ei tarvita niin paljoa voimaa.
https://www.dropbox.com/s/4fdvoo1udgrwe ... n.jpg?dl=0
Huom. jälkimmäinen on tarkkaavaisuutta vaativa ja ei sille, joka käyttää rälläkkää ekaa kertaa. Saman vaikutuksen saa aikaan liitoksen hehkuttaminen, mutta siinä on tulipalon vaara. Lisäksi raidetangon teräs saattaa haurastua lämmön vaikutuksesta ja katketa myöhemmin. En suosittele.
Uusien osien kierteisiin ohut kerros öljyä, niin aukeavat ensi kerralla paremmin. Kiristyksessä ei tarvita apinaa, vaan tyypillisiä momentteja tällä alueella 50-80Nm. Olen laittanut vielä mutterin päälle tiukasti vesivaseliinia, jonka voi pyyhkästä 1-2v päästä pois, kun auton kulmia pitää jostain syystä säätää. Liitos alla on kuin uusi. Jälkimmäistä palvelua ei muuten saa mistään merkkiliikkeestä, ei edes marmorilta rahalla. "Vanhat osat kaasulla mansikaksi-rälläkällä pari sohasua sivuun-lekaa perään-" ja "Likaisille kierteille-uudet osat-apinalla kiinni"
- pallonivelen ulosvedin
- kuusiokoloavan, jolla pitää pallonivelen akselia paikallaan, kun irroittaa mutterin.
- Kaksi sopivaa lenkkiavainta, joilla avaat raidetangon ja raidetangon pään välisen liitoksen.
- rälläkkä ja helvetin tarkka käsi
- jytyt lukkopihdit
Tässä esim, siitä miten eräässä autossa käytetään pallonivelen ulosvetäjää
Tässä aika hyvä ei näin, siitä miten raidentangon pää irrotetaan/kiinnitetään. Jakoavain rikkoo paikat ja on väärässä kohdassa. Kiristäisin raidetangon päätä ja mutteria. Luultavimmin kuvassa onkin kulmien säätö menossa.:
http://www.abload.de/img/dsc02044a3yk.jpg
Jos tuo liitos on tiukassa, niin kuin se aina on, niin rälläkälä voi tehdä pari helpotusta pirun vakaalla kädellä. Näin saat purettua esijännitystä mutterissa ja raidetangon päässä, ja avaamiseen ei tarvita niin paljoa voimaa.
https://www.dropbox.com/s/4fdvoo1udgrwe ... n.jpg?dl=0
Huom. jälkimmäinen on tarkkaavaisuutta vaativa ja ei sille, joka käyttää rälläkkää ekaa kertaa. Saman vaikutuksen saa aikaan liitoksen hehkuttaminen, mutta siinä on tulipalon vaara. Lisäksi raidetangon teräs saattaa haurastua lämmön vaikutuksesta ja katketa myöhemmin. En suosittele.
Uusien osien kierteisiin ohut kerros öljyä, niin aukeavat ensi kerralla paremmin. Kiristyksessä ei tarvita apinaa, vaan tyypillisiä momentteja tällä alueella 50-80Nm. Olen laittanut vielä mutterin päälle tiukasti vesivaseliinia, jonka voi pyyhkästä 1-2v päästä pois, kun auton kulmia pitää jostain syystä säätää. Liitos alla on kuin uusi. Jälkimmäistä palvelua ei muuten saa mistään merkkiliikkeestä, ei edes marmorilta rahalla. "Vanhat osat kaasulla mansikaksi-rälläkällä pari sohasua sivuun-lekaa perään-" ja "Likaisille kierteille-uudet osat-apinalla kiinni"
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Tervaa jenkoihin, niin saa aina auki!
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Kyllä! Terva on todella hyvä: http://raskassarja.fi/kuva-data/30000-RS80331.jpg
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Hei auttakaas viisaammat. NG-kolkkiin tarjotaan erilaisia raidetangon osia, 03-05 ja 06->, mitäs näissä on eroa.
Ostin siis TRW:t ja huomasin vasta nyt, että nämä ovat 05->, mutta sopivat cabrioon 03 alkaen. Sitten taas Vectra C käy kaikkiin
Ostamani TRW:n RT-pää
Eipä ihan hirveästi ole uuden TRW:n kumin alla rasvaa:pallonivel
Tässä neobrothersin listauskset, ja siis tuo oma rt-pää näyttää samalta, kuin Neon 03-05 speksattu, eli juuri päinvastoin, kuin TRW ilmoittaa. Neon mukaan tuo RT-pää on sama 03-11 kaikissa B207 koneissa.
RT-pää 06->
RT-pää 03-05
Ostin siis TRW:t ja huomasin vasta nyt, että nämä ovat 05->, mutta sopivat cabrioon 03 alkaen. Sitten taas Vectra C käy kaikkiin
Ostamani TRW:n RT-pää
Eipä ihan hirveästi ole uuden TRW:n kumin alla rasvaa:pallonivel
Tässä neobrothersin listauskset, ja siis tuo oma rt-pää näyttää samalta, kuin Neon 03-05 speksattu, eli juuri päinvastoin, kuin TRW ilmoittaa. Neon mukaan tuo RT-pää on sama 03-11 kaikissa B207 koneissa.
RT-pää 06->
RT-pää 03-05
EX: 9³SS BioPower
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Enpä tiedä eroista, mutta Speden mukaan sama palikka pitäisi sopia kaikkiin muihin paitsi nelikkoon:
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 01423.html
Eski
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-0 ... 01423.html
Eski
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
EPC:n mukaan sama raidetangon pää käy 2003-2011 -malleihin, missä on B207-kone.
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
aika usein esim tarvike raidetangon päissä kierreosa on eripituinen kuin alkuperäisessä. Jos vaikka motonetistä ostaa, niin voi olla että, oikea ja vasen on eri valmistajalta ja eri pituiset keskenään. Yritin itse kesällä merkata mutterin paikat ettei olis tarvinnut aurauksen säätöä mutta, meni mittailut niin hankalaksi että piti sitten teettää
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Tuo aurauksen tarkistus ei ole kotikonsteinekaan kovin vaikeaa. Vaatii vähän puuhastelua, mielellään apumiehen, tasainen paikka ja suora seinä.
Laittaa sopivan mittaiseen suoraan metallitankoon kiinni laserin. Sitten tuon tangon sovittaa vanteen reunoihin niin, että laser osoittaa seinään merkkipaikan. Apumies merkkaa molemmilta puolilta laserin paikat seinään.
Seuraavaksi työnnetään autoa taaksepäin. Mielellään muutama metri. Nyt merkataan samalla tavalla laserin paikat seinään. Kun renkaissa on aurausta, ovat jälkimmäiset merkit seinässä lähempänä toisiaan. Asteen auraus yhteensä lyhentää 2 metrin matkalla 35 millimetriä pisteiden etäisyyttä
Wissin mukaan 9-3ss/sc perusalustalla auraus on yhteensä 0,28 (+/- 0,08) astetta. Eli siirrettäessä autoa 2m niin pisteiden välinen muutos pitää olla 9,8 mm. Eli aika lailla tuolloin sentin lyhenee pisteiden välinen etäisyys, niin auraus on ok.
Tuo homma koskee siis vain etupyöriä. Takapyörillekin sitä voin soveltaa, mutta siinä tulee ongelmaksi tarkistaa samalla myös kulkusuunta. Sekin kyllä onnistuu, mutta on jo eri tarina se.
Laittaa sopivan mittaiseen suoraan metallitankoon kiinni laserin. Sitten tuon tangon sovittaa vanteen reunoihin niin, että laser osoittaa seinään merkkipaikan. Apumies merkkaa molemmilta puolilta laserin paikat seinään.
Seuraavaksi työnnetään autoa taaksepäin. Mielellään muutama metri. Nyt merkataan samalla tavalla laserin paikat seinään. Kun renkaissa on aurausta, ovat jälkimmäiset merkit seinässä lähempänä toisiaan. Asteen auraus yhteensä lyhentää 2 metrin matkalla 35 millimetriä pisteiden etäisyyttä
Wissin mukaan 9-3ss/sc perusalustalla auraus on yhteensä 0,28 (+/- 0,08) astetta. Eli siirrettäessä autoa 2m niin pisteiden välinen muutos pitää olla 9,8 mm. Eli aika lailla tuolloin sentin lyhenee pisteiden välinen etäisyys, niin auraus on ok.
Tuo homma koskee siis vain etupyöriä. Takapyörillekin sitä voin soveltaa, mutta siinä tulee ongelmaksi tarkistaa samalla myös kulkusuunta. Sekin kyllä onnistuu, mutta on jo eri tarina se.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 93 Vector -04 raidetangon päät
Mitenkähän lie onnistuu noin kotikonstein kun takapää tulee säätää ensin, koska etupyörien linja katsotaan takapyöristä? Monet nelipyöräsuuntauksia tekevät liikkeet tekevät ko. toimenpiteen väärin aloittamalla etupyöristä.. Tällöin säätö menee pieleen aina.
Tarkastus onnistunee kyllä, mutta säätö.. siitäkin aiemmissa viesteissä keskusteltu.
Tarkastus onnistunee kyllä, mutta säätö.. siitäkin aiemmissa viesteissä keskusteltu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89