Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi? (ratkaistu)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi? (ratkaistu)

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Huoh, ei päivää että Saab olisi täydessä iskussa. Nyt tarvisi apua jatkon suunnitteluun, arvon saabistit:

Kesän alussa alkoi kuulumaan epämääräisiä kolahteluita kabiiniin... klonksahtelee esimerkiksi starttauksen yhteydessä ja vedon kytkeytyessä (esim ykkösellä tahi kakkosella "nytkyttäen" kaasulla, tai vaihteenvaihdon yhteydessä pienemmillä vaihteilla, moottorijarrutukseen ryhdyttäessä...). Kolauksia ja pamauksia saa myös aikaan kun lähtee peruuttaamaan (tässä tapauksessa kuulostaa jopa sellaiselta metalliselta pamaukselta joskus). Lisäksi saattaa pitää rytmikästä kopinaa vähän lämpimämmällä moottorilla ihan tyhjäkäynnillä kytkin pohjassa vaihde vapaalla. Muutaman viikon pelasi välillä aivan kuin unelma, en muista koska viimeksi ollut niin hiljainen ja miellyttävä auto. Kolina tietysti palasi, kun kerta katosikin itsestään... Ääni on vähän sellainen kuin jotain olisi jossain irrallaan ja pääsisi liikahtelemaan.

Käytin paikallisessa huoltoliikkeessä (ei-merkki-), vaihdelaatikko oli hieman öljyssä eli siellä on ainakin stefa rikki. Vaihde päällä kun pyöritteli eturatasta niin kuului laatikosta sellainen "hammasrattaan pyörintä", meinasi että ei kuulosta hyvältä. Lisäksi oli pientä välystä kun piti toista eturengasta paikallaan ja pyöritti toista edes taas. Huoltomiehen diagnoosi oli näiden tutkimusten perusteella, että luultavasti vaihdelaatikossa on jotain vialla. Toivottavasti on väärässä.

Onko kellään muita arvauksia että mikä ihme tuolla on hajoamassa? Moottorin tuenta vaikutti ehjältä, sitä ajattelin itse ensin kun selvästi kolinat tulee tuollaisissa vääntömomentin muutoksissa. Muuten auto pelaa aivan normaalisti, kaikki vaihteet kytkeytyvät päälle ilman mitään ongelmia ja vedot on tallessa. Voiko vika edes olla esimerkiksi vaihdelaatikossa, jos kolinaa kuuluu vaihde vapaalla kytkin pohjassa, vai onko syypää ennemminkin kytkimen puolella? Vai pyöriikö laatikossa jotain vaikka vaihde ei olekaan päällä ja kytkin on pohjassa? Vetonivelen puolella lienee ei vikaa, kun edelleenkin kolina kuuluu myös silloin vaikka veto ei ole päälläkään... oikeasta edestä oli joku vetoniveleen liittyvä laakeri vähän tummunut ja väljähkön tuntuinen. Kaikki pyöräntuennat on kunnossa. Autoon on vaihdettu kytkin n. 5 vuotta sitten ja vauhtipyörää on samalla koneistettu hieman. Tuo uusi kytkin on alusta asti ottanut erittäin terävästi kiinni ja tärryyttänyt aina hieman.

Tarvisi vähän vinkkejä että miten jatkaa tutkimuksia. Missään nimessä en lähde suoraan vaihdelaatikkoa uusimaan, se on sen verran kallis osa että haluan ehdottoman varmuuden ensin että vika on varmasti siellä suunnalla.
Viimeksi muokannut glyzer, Ti Joulu 09, 2014 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9³ SC 1.8t
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

OG kolkista kun antautui tasauspyörästö niin toista rengasta sai muistaakseni pyöräyttää joku 60 astetta ennenkuin toinen lähti pyörimään. Vähän tuossa on klappia väkisinkin. Paljonko lootalla ajettu ja onko öljyjä vaihdettu?

Onko muuten 5 vai 6 vaihteinen ja vauhtipyörä kiinteä vai kaksoismassa?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ainakin vaihdettaessa kiinteään vauhtipyörään kuuluu kuusvaihteisesta kolauksia moottorijarrutuksissa ja vapaalla kytkin ylhäällä. Ihan normaalia. Saattaa esiintyä jotain meteliä myös kaksoismassavauhtiksella.. Aika vaimeaa tosin, verrattuna äänimaailmaan kiinteällä vauhtipyörällä.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

KAPU2 kirjoitti:OG kolkista kun antautui tasauspyörästö niin toista rengasta sai muistaakseni pyöräyttää joku 60 astetta ennenkuin toinen lähti pyörimään. Vähän tuossa on klappia väkisinkin. Paljonko lootalla ajettu ja onko öljyjä vaihdettu?

Onko muuten 5 vai 6 vaihteinen ja vauhtipyörä kiinteä vai kaksoismassa?
Mittarissa 280tkm. 5-vaihteinen, ja öljyjä ei ole taidettu vaihtaa kertaakaan. Varmaan olisi ollut syytä vaihtaa... mietin että pitäisikö tuo öljyvuoto nyt ensitöikseen korjata (=vaihtaa stefa) ja tietenkin samalla vaihtuisi öljyt, ja näkisi onko kuinka paljon kertynyt moskaa laatikkoon... Mun käsittääkseni tuossa on kiinteä vauhtipyörä? Auto on MY06. Tuo kaksoismassa-/kiinteä vauhtipyörähän meni jotenkin tosi hämärästi näissä.
9³ SC 1.8t
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Joo ei siitä varmaan haittaa olisi ollut jos vika nyt lootaan paikallistuu. Ihmetyttää kyllä nämä Saabin ja muidenkin valmistajien huolto-ohjelmat, kun 22€ öljyt vaikkapa 100tkm välein vaihdettuna ei hirveästi maksa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täällä myös klappia renkaasta pyörittäessä, mutta taitaa kuulua asiaan.

Oletko syylärin kiinnityksen tarkastanu, eikös sellasta ole täällä raportoitu, että kolahtaa välillä. Nuo tilanteet jossa kolahdus kuuluu tuntuis sopivan heilahtavaan syyläriin tai onko se kuinka yhtenäinen paketti välijäähyn kanssa?
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mulla oli kytkinremontista jäänyt apurungon pultit löysälle. Kannattaa kattoa ja vaihtaa ne pultit.

Onko asenneltu jotain aftermarket downpipejä tai korjailtu vanhaa pakoputkea?
EX: 9³SS BioPower
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

jusahh kirjoitti:Mulla oli kytkinremontista jäänyt apurungon pultit löysälle. Kannattaa kattoa ja vaihtaa ne pultit.

Onko asenneltu jotain aftermarket downpipejä tai korjailtu vanhaa pakoputkea?
Ei oo asenneltu downpipeä eikä oo pakoputkeakaan tarvinnut korjailla.

Kiitoksia tähänastisista vinkeistä. Ehdottomasti katsotaan nämä jutut ennenkuin aletaan mitään tuhottoman kallista remonttia tekemään. Jusahh -- miten sulla ilmeni tuo apurungon pulttien löysyys? Syylärin kiinnityksiäkään en ole tarkemmin tutkaillut, olen tähän mennessä tosiaan katsonut itse renkaita vaihtaessa mitä nyt ilman nosturia nätisti katsoo, ja kerran käyttänyt korjaamolla jossa auto nostettiin ilmaan ja asentaja kangella heilutteli lähinnä moottorin tukikumeja ja pyörien tuennan osia.

Mulla on selvästi kolme erityylistä kolinaa: tyhjäkäynnillä pitää sellaista rytmikästä klopotusta (ei aina, ja käytännössä vaatii että kierrokset tippuu sinne matalalle tyhjäkäynnille eli 700 kierroksen hujakoille -- ei väliä onko vaihde päällä + kytkin pohjassa, vapaalla tai vapaalla + kytkin pohjassa). Ajaessa momentin äkisti muuttuessa kuuluu klonks. Ja sitten tuo esim. katospaikalle ajaessa kun joutuu sahaamaan autoa ensin ykkösellä eteenpäin, pakilla vähän taaksepäin ja taas ykkösellä suoraksi, niin peruutuksen alkaessa kuuluu pauketta ja rutinaa. Ja tosiaan mikä parasta, niin hetken aikaa oli hiirenhiljaista (tätä riitti varmaan parituhatta kilometriä!).
9³ SC 1.8t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Apurungon löysyys aiheutti kolinaa jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Ne pultit pitää sitten olla uudet, jotka sinne laittaa. Ns. venyvää mallia, kuten kannenpultitkin.

Tuo tyhjäkäynnillä ilmenevä meteli vaikuttaisi kaksoismassalta, mutta en nyt muista oliko sulla semmonen. Voisi olla myös jakoketjun löysyyttä, mutta se ääni on aika taaja rätinä. Kiertokankien laakerit / venttiilinostimen vika voisivat myös aiheuttaa kuvailemasi kaltaista ääntä.

Kuormanvaihdoissa voi sitten tulla kolinaa mistä vaan. Itsellä väljät raidetangon päät aiheuttivat kolinaa peruuttaessa ja tärinää ratissa. Iskarit, puslat, alapallot ym. nivelet pitäisi käydä läpi.

Hyvä keino ihmetellä tilannetta: auto TI-halliin lavanosturille, varmistus ettei auto pääse putoamaan ja kaveri puikkoihin, itse auton alle. Tästä sitten pakilla taakse - 1. eteen ja taskulampulla katselee mistä liikkuu.
EX: 9³SS BioPower
glyzer
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ti Maalis 03, 2009 14:30

Re: Kolinaa moottoritilasta, mikäs neuvoksi?

Viesti Kirjoittaja glyzer »

Huoh, pakkohan tämä on sanoa :D. Kolina johtui lopulta niinkin vakavasta viasta kuin ruostuneesta 10-millisestä lista-avaimesta jossain apurungon ja pakoputken välissä. Ollut siellä siis hyvän tovin, eikä muuten varmasti ole minun sinne tiputtama... :twisted: Vaihdelaatikon öljyvuoto taas oli ohjaustehostimen pumpun tulvimisesta johtuvaa yleistä sotkeutumista, tehostimen pumppuhan sijaitsee kätevästi juuri laatikon yläpuolella. Saab menetti tänään yhden lista-avaimen, mutta sai samalla tehostimeen uudet stefat plus öljyt sekä vaihdelaatikkoon uudet öljyt. Jospa sillä taas ajelisi seuraavaan "vikaan" asti... :)
9³ SC 1.8t
Vastaa Viestiin