TTID 130 takajarrut laahaavat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
anttist
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 10:01

TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja anttist »

Huollon yhteydessä huomasin että toinen takapyörä pyöri nihkeästi ja sisempi pala oli aivan loppu. Palat olivat aika tavalla jumissa raudoissa.

Putsasin ja voitelin satuloiden liukutapit, putsasin raudat ja laitoin uudet levyt ja palat sekä vaihdoin jarrunesteet. Satuloiden männät kiertyivät helposti sisään. Nyt kuitenkin tuntuu että erityisesti toinen puoli jumittaa, jarru lämpenee ja kulutus on koholla. Ajettu on ehkä 500 km rempan jälkeen.

Kymmeniin autoihin olen tehnyt jarruremppaa ongelmitta. Onko tässä nyt joku kikka mitä en tajunnut vai onko satula vaan totaalisen susi?

Auto on 2011 mallia, ajettu 118 tkm ja takajarrut ovat kiinteällä levyllä.
anttist
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 10:01

Re: TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja anttist »

Nostin auton taas ylös ja molemmat takajarrut laahasivat selvästi. Otin satulat irti ja pumppasin mäntää ulos sekä jarrupolkimella että käsijarrulla ja kiersin takaisin sisään. Kaikki liikkui juuri sen tuntuisesti kuin tuollaisessa satulassa pitääkin liikkua. Palat liikkuvat hyvin raudoissa. Käsijarru oli tehtaan ohjeeseen nähden hieman löysällä, kiristin sitä aavistuksen niin että millinen rakotulkki meni juuri ja juuri molemmin puolin vivun ja stopparin väliin käsijarrun ollessa vapautettuna. Putsasin uudelleen liukutapit jotka ovat virheettömässä kunnossa, voitelin ne erittäin hyvin ja satulat liikkuvat herkästi sivuttain.

Pyörät pyörivät suht herkästi tämän jälkeen mutta ajolenkin jälkeen lopputulos on sama, molemmat takajarrut laahaavat edelleen, toinen enemmän ja toinen vähemmän. Varmistin vielä asian ajamalla 20 km moottoritietä jarruihin koskematta. Etulevyt olivat jääkylmät, takalevyissä ei kestä sormea pitää kiinni kuin sekunnin verran.

Eikö kellään tosiaan ole ollut samaa ongelmaa? Alkaa nimittäin ideat loppumaan kesken ja vinkit olisivat enemmän kuin tervetulleita.

Onko mahdollista että palat (TRW) tai levyt (joku tuntematon tarvikemerkki) aiheuttaisivat ongelman jotenkin? Jarrut toimivat sinällään hienosti, mutta olen varma ettei niiden kuulu laahata. Jotain ongelmaa varmaan on ollut aikaisemminkin kun kerran sisemmät palat olivat kuluneet loppuun paljon ennen ulompaa, mutta eipä ole tullut tutkittua lämpötiloja niin tarkkaan.
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja markkula »

Jarruletkut tukossa?
9-5 2.0 Tid 2010
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eikös tästä ole ollut ennenkin juttu vanhempi keulaisissakin?
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Itse ottaisin satulasta männän kokonaan irti ja tutkisin ettei siellä nyt kuitenkin ole jotain hapettumaa tai vastaavaa vaikka herkän tuntuisesti liikkuikin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
markkula
"Turbo"
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 19:33
Paikkakunta: Riihimäki

Re: TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja markkula »

Jos ilmausruuvia löysäämällä herkistyy, on sylinteriin jäänyt painetta.
Jos ei herkisty, suosittelen seuraamaan Suorsan ohjetta.
9-5 2.0 Tid 2010
anttist
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Elo 18, 2014 10:01

Re: TTID 130 takajarrut laahaavat

Viesti Kirjoittaja anttist »

Pitää kokeilla avata nippaa jossain vaiheessa. Tein vähän rankemman sisäänajon jarruille samaan tyyliin kuin ratapaloille teen harrasteautossa niin tuntuisi tilanne vähän parantuneen. Toinen puoli on jo lähes normaali, toinen lämpenee vielä hieman. Kulutus on tippunut useamman desin ja alkaa olla oikealla hehtaarilla.

Vähän yllättävältä tuntuu että 3.5 vuotta vanhassa autossa jarruletkut olisivat jo valmiit vaihtoon tai ylipäänsä että satulan kanssa olisi jumitusongelmia näin nopeasti.
Vastaa Viestiin