9-3 sammui eikä käynnisty enää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Kävin tänään keskustelemassa vihdoin ko. huoltoliikkeen kanssa. Ei sattunut olemaan vaan paikalla huoltomyyjä "joka oli koko tutkimuksen ajan seurannut mitä on tehty".

Ei suostunut minulle erittelyä antamaan tehdyistä töistä, näkyvät kuulemma kuitilla jota ei voi antaa ennen kuin se on maksettu. Ei suostunut selvittämään perusteellisesti mitä ovat tehneet.

Kiven kovaan väitti että pumppu on kunnossa; eli on irroitettu, sekä testattu että se pyörii. Kuulemma ei ole pienintäkään mahdollisuutta että se pumppu voisi siltikin olla viallinen, ainut kommentti kun vetosin näihin juttuihin mitä täällä on aiheesta keskusteltu oli "no netistähän ne parhaat tietäjät löytyykin...". Pitääkös muuten paikkaansa, että pumppua ei pysty purkamaan? Siis niin että sen saisi vielä kasaan? Kuulemma ei, ja luulenko että siihen saisi varaosia?

Kysyin yhteensä viisi kertaa, että mitäs jos olisi tälläinen hypoteettinen tilanne, että vaihdan uuden moottorin ja ohjaustehostimen pumppu onkin viallinen, niin kuka on silloin vastuussa, kuka maksaa? Vastaukseksi sain "se pumppu on ehjä, oon vuodesta 97 asti tehnyt Saabien kanssa töitä ja sellasta tapausta ei ole ikinä ollut, että pumppu olisi aiheuttanut ko. ongelman" ja pään pyörittelyä, että kunnossa se nyt vaan on.

Työn hinta 270€ on kuulemma aivan normaali hinta sille, että venttiilikoppa irroitetaan, pumppu irroitetaan ja tehdään ohivuotomittaus. Yritin sitten kysyä että mitä sen vian aiheuttajan selvittäminen (arvailu) sitten kustantaisi, niin vähintäänkin jakopää täytyisi avata ja siitä tuohon "varmaan ainakin 4 tuntia" lisää töitä.

Huomenna täytyy mennä uudestaan käymään, kun siellä on paikalla tämä huoltomyyjä joka on (aivan varmasti) koko tutkimusten aikana ollut läsnä. Eipä sitä päästy sen enempää katsomaankaan, kun tämä huoltomyyjä oli laittanut avaimet "johonkin" ja tulee vasta myöhemmin töihin.

Niin joo ja sille, että miksi ratissa tuntui täristämistä ja koneesta kuului vähän outoa ääntä SYY oli "kannattiko ajaa se viiminen 3 kilometriä jos piti outoa ääntä". Ei ottanut kumminkaan kantaa siihen, kun sanoin että mun ymmärtääkseni ketjun löysyys tuskin aiheuttaa ratissa minkäänlaista tärinäefektiä. "Vaikea sanoa" kuulemma...

Kuva
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Onpa vaikeata porukkaa, kuten aina. Tässä maailmassa on harmillisen usein myös tärkeämpää se miten asian sanoo, kuin se mitä sanoo. Älä puhu meistä mitään, olemme "tuttuja/autoalan ammattilaisia/ kokeneita korjaajia/työnjohtajia" aina kun on kyse lähteistäsi.

Harmillisesti korjaamoilla on oikeus pitää auto hallinnassa, ennen kuin maksut on maksettu. "Ei suostunut selvittämään perusteellisesti mitä ovat tehneet." Tähän hakisin selvitystä, kuulostaa täydeltä scheisselta.

Laitoitko siihen pumppuun jonkun merkinnän ennen kuin veit korjaamolle? Jos et niin voihan olla, että liikkeellä on motivaatio hakea vaihtaa toinen pumppu pyödälle. Vaikeaksi menee todistelu jos liike on kiero näissä. Vaatisin pääsyä pelipaikalle ja pumppua katsomaan. Onko tutuja mekaanikkoja lähipiirissä? 1kpl mukaan.

"kannattiko ajaa se viiminen 3 kilometriä jos piti outoa ääntä". Ei liity tähän mitenkään, voit ohittaa nämä kommentit saman tien ja mennä taas syyn selvittelyyn. Ehkä sinua jahtasi nälkäinen hirvi ja olisit kuollut jos auto olisi pysähtynyt 3km matkalla.

Ketjun löysyys voi aiheuttaa tärinää, mutta vasta siinä vaiheessa, kun imunokka ei pysy jaon perässä ja pumpun pyöriminen häiriintyy -> pumpun paine laskee. Tässä vaiheessa tosin kone on jo moneen kertaan solmussa. Sinun tapauksessasi ratti tärisi kun kone vielä kävi, eikö?
EX: 9³SS BioPower
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Niin no turhapa se on enää alkaa lähteitä korjaamaan :D

En tullut merkanneeksi pumppua kun hinaus tulikin aiemmin kun oli arvio, niin jäi sitten tekemättä kun en ollut läsnä. Kuulemma pumppu käsin pyöriteltäessä pyörii normaalisti ja siitä kuulisi selkeästi ääntä, mikäli se olisi viallinen. Ja se oltaisi voitu vaikka yhdessä mennä toteamaan (mikäli avaimet olisi löytynyt :roll:).

Hankalampi homma mulla on löytää ketään sinne mukaan, joka oikeasti jotain noista tajuaisi. Ja joo, ratissa tuntui tärinää vielä kun auto oli käynnissä. Itseasiassa siinä tuntui tärinää, ajoin n. 200m, pysähdyin ja sammutin auton, kävin katsomassa onko rengas puhki (tuli ekana mieleen), jatkoin matkaa 2km, sammutin auton ja kävin kaupassa, ja ajoin vielä 1km pihaan ja sinne jäi.
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

dazer kirjoitti:Kiven kovaan väitti että pumppu on kunnossa; eli on irroitettu, sekä testattu että se pyörii. Kuulemma ei ole pienintäkään mahdollisuutta että se pumppu voisi siltikin olla viallinen,
Vaadi tuo kirjallisena.
Käsin pyörittelemällä ei sellaisia kierroksi saa että keskipakovoima työntäisi lamelit niin ulos että ne kaappaisi mukaansa ulkoreunalla mahdollisesti majailevan metallipalan, ja jos kaappaisikin niin se pala ei välttämättä jää lamelin pään kohdalle jolloin se pystyisi jumin aiheuttamaan
dazer kirjoitti:Pitääkös muuten paikkaansa, että pumppua ei pysty purkamaan? Siis niin että sen saisi vielä kasaan? Kuulemma ei, ja luulenko että siihen saisi varaosia?
No kädetön huoltomyyjä ei sitä varmaan pysty tekemään mutta muut kyllä.
Nuo neljä ruuvia irti niin kansi lähtee pois ja voi tarkistaa että onko lamelit ehjät ja paikoillaan. Kasatessa pitää kansi ja ne neljä ruuvia laittaa takaisin :P
Kuva
dazer kirjoitti:oon vuodesta 97 asti tehnyt Saabien kanssa töitä ja sellasta tapausta ei ole ikinä ollut, että pumppu olisi aiheuttanut ko. ongelman"
Tää varmaan ajelee vartioimattomasta tasoristeyksestäkin sivuilleen vilkuilematta, koska ei sieltä ennenkään ole junaa tullut :lol:
Luulen että hän on edelleen myös sitä mieltä ettei tuohon pumppuun pysty edes akselin stefaa vaihtamaan(oli aikoinaan merkkiliikkeen virallinen kanta). Siis sitä stefaa joka on aivan vakiomittainen ja jonka moni foorumilainen on itse vaihtanut, ja jonka useimmat merkkikorjaamotkin nykyään osaa tehdä.
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Kiitoksia taas, täytyypi nämäkin asiat huomenna käydä siellä läpi.

Huvikseni kattelin Autodatan ohjeaikoja kyseiselle autolle, niin seuraavat työt
A2.0100 Compression test 0,3h
A2.0200 Camshaft/valve cover & gasket REMOVE/INSTALL 0,6h
Power assisted steering L4.0100 Pump REMOVE/INSTALL 0,5h

Eihän noi tietysti heitä sido millään tavalla, mutta huvittaa vaan kun kirkkain silmin väitti että menee helposti kolme tuntia noissa, ei noi kumminkaan järisyttävän väärin voi olla arvioitu. :)

Ja tosiaan aion kyllä heiltä pyytää kuittiin kirjoitettuna sen, että ohjaustehostimen pumppu ei ole viallinen, eikä se ole voinut aiheuttaa moottorivauriota.

Muuten ihan oikein CDTA veikkasit, hän muuten ihan kertoi kuinka niitä pumppuja joudutaan vaihtamaan kun siinä on juuri sitä kyseistä ongelmaa ollut. Ja varaosia ei ole. :lol:
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Tämäkin viestiketju vain vahvistaa sitä faktaa, ettei "merkkifirmoista" saa mitään muuta kuin paskaa käteen. Venkoilua ja vastuunväistelyä.

Mun mielestä selvitys mistä laskun loppusumma koostuu, pitää saada ennen maksua.
Ja rehellisellä myyjällä ei ole mitään syytä pimittää niitä tietoja, päinvastoin.

Tsemppiä vaan!
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Taas uutta päivitystä aiheeseen.

Kerroin niille nuo Autodatan ohjeajat niin suostui pudottamaan kahteen tuntiin työveloituksen, en kyllä sitten tiedä mikä heillä on tuntitaksa, tuskin yli 80€ kumminkaan. Sen voin vielä maksaakin..

Pyysin että antaisi minulle nyt sitten kuitin, jossa lukee että "ohjaustehostimen pumpun on todettu olevan ehjä, eikä se ole voinut aiheuttaa moottorivaurioita". No, enpäs saanutkaan. Eivät kuulemma ala lupailemaan yhtään mitään. Eli eivät siis ole varmoja siitä, onko pumppu rikki vai ei! Tämäpä tulikin yllätyksenä.
Toinen huoltomyyjä, jonka kanssa eilen asioin, heitti tähän väliin että jos tuollaisia lähdetään lupaamaan, niin se pumppuhan pitäisi testata, että onko kunnossa. Vähän jopa kävi huvittamaan, kun sehän se syy oli miksi se auto siellä on - ja nyt möläyttävät että ei oikeestaan tiedä onko se edes ehjä! :lol:

WIS:stä he eivät löytänyt mitään räjäytyskuvia pumpusta, joten heidän mielestään sitä ei voinut avata. Kerroin nyt kumminkin, että sen VOI avata ja miten. Tästä tuohtuneena eilinen huoltomyyjä huudahti ilmoille, että "mitä sä oikein haluat että sille nyt tehdään, kun sille ei voi mitään tehdä, eikä siellä kumminkaan mitään näy :!: "

Lupautu nyt sitten tänään ottamaan sen uudelleen irti ja tutkimaan vielä uudestaan. Tietysti hyvä olisi kun olisin itse paikalla silloin, mutta hankalampi homma kesken työpäivän siellä olla, kun aikaa siihen hommalle ei tietystikkään ollut juuri nyt.

Summa summarum tässä kohtaa kuitenkin on, että he eivät kumminkaan nyt ole varmoja, että onko pumppu ehjä vai ei, ja he eivät aio luvata kirjallisesti että se kunnossa olisi, tai "noin vanhan auton kohdalla" ei olisi voinut aiheuttaa jotain... kyllä on väsyttävää puuhaa heidän kanssa asiointi.
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hyvää settiä! Hyvin vedät, henkinen yliote alkaa jo muodostua.

Olisi varmaan pitäny lukea juristiksi, kun siltä kantilta aina kattelen, inhorealistinen ja pessimistinen näkökulma. Jos asioit siellä aina jonkun kanssa / kirjallisesti, on vahvemmat asemat palata juuri näihin kommentteihin ja lupauksiin. "Kuka möläytti ja mitä?" Mitä luvattiin?


Toisen myyjän möläytys on hyvä tässä. Riippuen siitä,mitä sovitte alkujaan nyt tehty työ tai osa siitä on turhaa. Jos kyseessä oli selvittää onko pumppu leikannut kiinni,niin miksei sitä testattu ja miksi aika on käytetty muuhun? Analogia:Viet auton koneremppaan ja kaveri myllyyttää auton. Hinta on jo tässä vaiheessa x ja jatketaan siitä sitä varsinaista asiaa?
EX: 9³SS BioPower
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

Noh kävin siellä nyt nopeasti kääntymässä, oli saanut sen pumpun irti ja aukikin jopa.

Ehjältähän tuo ainakin hänen ja omastakin mielestä näytti.. Maanantaina täytyy käydä lunastamassa auto pihalle, ja todennäköisesti vielä vähän taistelemassa kustannuksista.

Sain nyt huoltomyyjän kumminkin sanomaan, että pumppu on todettu ehjäksi, eli ehkä se "tieto" jopa kuitille asti pääsee...

Otin muutaman kuvan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/838 ... mage1.jpeg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/838 ... mage2.jpeg

Otin tossa jo ennakkoon eilen yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, siltä tuli mielenkiintonen kannanotto asiaan: ota yhteyttä auton myyjäliikkeeseen, eli paikkaan josta kaksi vuotta sitten ostin auton. Heillä on kuulemma korvausvelvollisuus olemassa, kun auto ei ole kestänyt oletettua 300tkm! En nyt tätä oikein sulattanut, saati ikinä mitään vastaavaa kuullut, ja tämä myyjäliike tyrmäsi homman yllättäen täysin.

Laitoin nyt kumminkin sähköpostilla myyjäliikkeen vastineen kuluttaja-asiamiehelle niin katsotaan mitä vastaileen. Kuulostaa kyllä omaankin korvaan aika oudolta, että heillä olisi vieläkin joku korvausvelvollisuus. Mielenkiinnolla tilannepäivitystä odottaen.

Varasin jo ajan moottorin vaihtoon, uusi kone lähtee tilaukseen piakkoin ja auton haen sieltä merkkihuollosta hyvän sään aikana pois. Kuten tämä kuluttaja-asiamieskin sanoi, niin toki sen voi viedä jonnekkin muualle vielä tutkittavaksi, jos merkkihuolto ei osaa varmaa diagnoosia antaa. Ehkäpä sitä voisi sitten pyytää toisen korjaamon vielä vilkaisemaan.
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

No hyvä, nyt on ainakin varmuus pumpun kunnosta, ja siitä ettei se tuhoa uutta konetta heti kättelyssä :D

Kiinnostaisi kyllä tietää mikä sieltä jakopäästä on hajonnut ja miksi.

Tuo 300tkm korvausvelvollisuus kuulostaa äkkiseltään toosiii hurjalta 8O
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

CDTA kirjoitti:No hyvä, nyt on ainakin varmuus pumpun kunnosta, ja siitä ettei se tuhoa uutta konetta heti kättelyssä :D

Kiinnostaisi kyllä tietää mikä sieltä jakopäästä on hajonnut ja miksi.

Tuo 300tkm korvausvelvollisuus kuulostaa äkkiseltään toosiii hurjalta 8O
Näin on, ja hyvä niin. En jaksa uskoa, että autoliikkeellä tollasia vastuita voisi olla. Mutta katotaan nyt miten etenee, ilmottelen kyllä sitten :D

Mikä kone tuohon nyt kannattaisi tilata? Nythän tuo taitaa olla B207L.
Aiemmin oli puhetta, että kannattaa tilata suoraan B207R, kun on vähän paremmat männät ja nokat, mutta onko siitä muuta iloa? Teholisäystähän siitä ei ilmeisesti tule.
Hintaero kumminkin on yli 150€. Toki jos se ihan oikeasti on fiksumpi, tai siitä saisi lastulla enempi tehoja irti niin harkitsen kyllä sitten B207R:ää. Neon sivuilla tuo näyttää olevan B207E/L, onko se sitten periaatteessa sama kone kun nyt?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja karg »

Neon B207E/L on sama kuin nykyisessäsi. B207R:n jos tilaat, niin pistä samalla isommat suuttimet tilaukseen.
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

karg kirjoitti:Neon B207E/L on sama kuin nykyisessäsi. B207R:n jos tilaat, niin pistä samalla isommat suuttimet tilaukseen.
Oisitko voinut linkittää oikean tuotteen, kun en löytänyt? Jos joku voisi tyhmemmälle vielä avata sitä että miksi suuttimet pitää vaihtaa isompiin, kun kerta teho ei käsittääkseni muutu mihinkään...? Onko tuohon B207R saatavilla jotain tehokkaampaa softaa sitten vai?
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja karg »

B207R-koneessa on vakiona isommat suuttimet, vähän kireemmät nokat ja isompi turbo kuin tossa sinun 2005-mallin B207L-koneessa. Softalla saa B207R:n vakiokamoilla jonkin verran enemmän tehoa ulos. Neo Bros on myynyt aiemmin ainaskin noita B207R:n suuttimia käytettyinä. Just nyt ei osunu linkki silmiin..
dazer
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:12
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 sammui eikä käynnisty enää

Viesti Kirjoittaja dazer »

No niin, noin 1600€ jäi moottori kustantamaan ja 1400€ vaihtotyöt (sisältäen ilmastointihuolto, vaihteisto- ja tehostajan öljyt, aurauskulmien säätö ja kaikkien suodattimien vaihto, sekä muuta pikkunippeliä).

Auto toimi hyvin lähes 50 kilometriä. Sitten nykäisi kevyessä vedossa ja kilometrin myöhemmin sytytti moottorin vikavalon, OP-COM antaa vikakoodin P1312-00 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Tulpat vaihdettu samalla. (Genuine Saab 9-3 Sport B207 PFR6D-10G) Toimi ihan normaalisti, en huomannut mitään kummallista kotia kohti ajellessa. Mikähän tossa vois olla? :cry:

Lisäks löytyy myös 4 muuta vikakoodia tolla (CIM alla), U1501-01, U1501-0F, B3981-00 ja B2915-00. Voi toki olla jotain moottorin vaihdon yhteydessä tullutta, näyttää ainakin että Not present. Ja ei ole Tech2 apua ihan saman kaupungin sisällä nyt tähän hätään saatavissa..
Saab 9-3 SS Vector '05 2.0t
Vastaa Viestiin