Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan! (SELVISI)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan! (SELVISI)

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Voi helvetin helvetti nyt mokasin! Testasin äsken tuon imusarjasta jarrutehostimelle menevän letkun tulppaamista, että vaikuttaako se alavääntöön. Yhtäkkiä auto alkoi käydä huonosti ja vikakoodi P0300 syttyi. Sitten tajusin että tulppana ollut rätti oli hävinnyt putken päästä, eli se oli varmaan liian pieni ja imeytyi sisälle... tuskin se ainakaan tielle tippui kun auto nyt käy huonosti. Mitä ihmettä nyt oikein pitäisi tehdä?? Voiko sitä saada mitenkään pois sieltä ja miten syvälle se oikein pääsee siitä menemään?
Tässä iskee paniikki kun en tiedä mitä hittoa nyt pitäisi tehdä. Kyllä voi olla ihminen rajattoman typerä!

Tässä vielä kuva tuosta putken päästä mihin se hävisi:
https://www.dropbox.com/s/srsopxgnjbzcu ... 8.jpg?dl=0
Viimeksi muokannut Tukkeuma, Ti Syys 30, 2014 18:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Näkisin asian niin, että imusarjan irroittamiseksi vähintään menee. Jos ei imusarjan irroituksen jälkeen näy rättiä, niin sitten kannen irroitus hommiksi taitaa mennä. Siis jos se on sisälle koneeseen mennyt.

Jos ylipaineella siis ahdoilla ajettu niin sitten se on lentänyt jonnekkin tielle?

Edit: Kyllähän se auto huonosti käy jos tuossa imusarjan letkulähdössä ei ole tulppaa koska ilmaa sisään menee ilmamäärämittarin ohi paljon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Moro, otetaan ihan iisisti nyt. Kuinka iso pala oli kyseessä? cm x cm? Imusarjaan pääsee hyvin näkemään kun irrottaa kaasuläpän siitä aivan imusarjan päältä. Ainakin 80mm aukko tulee tästä ja voit kattella sisään taskulampulla. Biltemasta saa kätevän varsipeilin jolla voi kattella kulman taakse. Seuraavaksi voi irrottaa polttoainekiskon ja suuttimet. Suuttimien rei'istä näkee suoraan imuventtiilien päälle ja on oikeen 2-3cm reikä josta saa noukittuakin jotain. Laita yv:tä jos tarvii tietää tarkemmin.
EX: 9³SS BioPower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Luulen kyllä että ensimmäisen kerran kun on ahdoille mennyt niin se on lentänyt tielle.. ja vastaavasti jos sulla olis rätti koneessa sisällä niin se tuskin kävisi ollenkaan. Koita laittaa tuohon siihen kuuluva letku paikalleen ja katso mitä tapahtuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Kävin äsken ajamassa tuon tien pätkän, mutta eipä siellä tietenkään sitä rättiä näkynyt. Tuo moottorin käynti kuitenkin meni huonoksi ja sytytti vikavalon niin kai se on täytynyt mennä sisälle. Vai voiko sen tehdä pelkkä letkun irroitus? Ajellessa mulla kävi kierrokset ehkä maksimissaan 3000rpm. Niin ja rätti oli abaut 7x7cm, en ikinä arvannut että mahtuisi 5mm putkeen mutta kai se menee jos tarpeeksi on imua.

Olisin ikuisesti kiitollinen jos joku pystyisi arvaamaan mihin se tuosta reiästä pääsee menemään, niin tietäisi edes mitä pitää purkaa. Löytyykö jostain räjäytyskuvia imusarjasta? Tai jos se ei pääse kovin kauas niin saisiko sen vielä imaistua toiseen suuntaan alipaineella...

Ottakaa edes muut tästä opiksi, elkää ikinä turhaan räpeltäkö mitään kun tulee vaan ylimääräisiä murheita!
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Pistin tuon letkun takaisin ja auto käyntiin. Kone pomputtaa tyhjäkäyntikierroksia ja jotain kolahtelevaa ääntä kuului tuosta imusarjan läheltä. Kyllä se nyt varmaan on siellä jossain välissä :|
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kuten sanoin, iisisti ja sen koneen kannattais antaa olla sammuksissa :)

Kaasuläppä auki ja sisään kurkkaus. Rätti ei voi mennä koneesta läpi ja "jäädä tielle". Turbon turbiininsiipien ohi pääsee korkeintaan millin tai millin osien kokoinen partikkeli, mutta mikä ikinä siitä menisikin läpi, olisi turbon tuho välitön.

Auto sammuksiin, järki käteen ja istu alas. Naukku paukkua ja viisaita paikalle.
EX: 9³SS BioPower
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ja tossa on se turbon turbiinipyörä: https://www.dropbox.com/s/wk0lykg3a7sqv ... 5.jpg?dl=0
Ei siitä mikään rätti mene läpi. Wastegatesta pääsee joku hurjalla säkällä ohi.

Tossa on moottori ja imusarja ilman kaasuläppää: http://www.maptunparts.com/bilderlarge/ ... -turbo.jpg

Tämmönen kurkistusreijä tulee jos ottaa läpän irti. http://i1154.photobucket.com/albums/p53 ... G_0829.jpg
EX: 9³SS BioPower
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Kiitos kun jaksatte neuvoa, helpottaa kummasti oloa kun saa vähän opastusta. En ole mekaanikko, enkä tiedä mihin nuo kanavat johtavat niin pahimmat kauhuskenaariot koko moottorin purkamisesta pyörii tietysti mielessä. Otin äsken auki tuon kaasuläpän, mutta ei ole sopivaa peiliä niin en näe sinne kulman taakse. Oli muuten todella paskainen tuo kaasuläppä ja pohjalla näkyy pieni lammikko bensaa (?!). Voiko se bensa tulla sinne sen rätin takia? Johtuukohan tuosta paskasta myös autoa jo aiemmin vaivannut tyhjäkäynnin seilaaminen...

Onneksi mulla on toinen auto niin pääsen huomenna töihin. Käyn biltemasta sen varsipeilin huomenna ennenkuin puran yhtään pidemmälle ja edetään siitä sitten. Enkä käynnistele enää autoa turhaan ennenkuin tämä selviää.

Nyt se kalija...
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Imusarjassa on aina vähän kondensoitunutta huohotuksen myötä tullutta möhnää. Siis moottorin öljytilasta johdetaan kuumat kaasuuntuneet öljyn&bensan sekaiset rippeet imusarjaan, josta ne menevät palotilaan polttoon moottorin käydessä. Tästä jää imusarjaan aina jotain lillumaan pohjalle kun paikat viilenee ja höyry kondensoituu nesteeksi.

Kannattaa putsata se kaasuläppä hyvin. Tyyppivika myös sen likaantuminen ja kuluminen niin, että tyhjäkäynnit humpaa yms.

Polttoainesuuttimet kun ottaa pois, niin näkee imuventtiilille, kuten ala olevassa kuvassa:
http://www.britishamericanauto.com/Port ... ild-up.JPG

Toivotaan, ettei koneessasi ole yhtä paljon karstaa :D Huom. tähän kaikkeen, että uudet tiivisteet on hankittava! Kaasuläpän alle uusi paperitiiviste ja suuttimet jos irrotat, niin uudet o-renkaat sinne polttoainetukkiin yms. Muuten tulee imuvuotoja ja bensan kanssa jopa palovaara, jos kasaat vanhoilla tiivareilla.
EX: 9³SS BioPower
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Polttoainesuuttimet on tuossa imusarjan yläpuolella edessä nuo neljä reikää? Voin siis purkaa nuo suuttimet pois ennen kuin irrotan imusarjaa mihinkään? Tarvitseeko tuota imusarjaa purkaessa tietää jotain erityistä vai ruuvailenko vain kaiken irti? Hyvä kun sanoit noista tiivisteistä, täytyy ne sitten hommata jos/kun varmaan joutuu tuota purkamaan. Askartelin äsken imurin päähän tuommoisen 10mm halkaisijaltaan olevan muoviletkun ja koitin sillä imuroida kaasuläpän isosta reiästä, mutta eipä onnistanut. Pitää huomenna koittaa uusiksi kunhan saa sen peilin.

Niin ja en ymmärtänyt miten se rätti voi mennä turboon päin. Jos tuo imusarja johtaa ainoastaan neljän imuventtiilin päälle, vai onko siinä muitakin teitä mihin päin se imee?
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kyllä suuttimia on neljä ja ne on yhdistetty alumiinipalikalla, "polttoaineen jakotukki". Suuttimet ovat tukin ja imusarjan välissä. Suuttimia jakotukissa:
http://someinterestingfacts.net/wp-cont ... n-Work.jpg

Suuttimia imusarjan päässä:
http://image.hotrod.com/f/pitstop/92809 ... ors%2B.jpg

Tiivisteet voi olla aika kalliita. Suuttimien o-renkaat kaikki, yms. kaasuläpän tiivari voi maksaa 50-100€ satsi ja eivät välttämättä ole hyllyssä. Vaatii vähän asennustaitoa. Selvittäisin tältä forumilta mikä on WIS (WorkShopInformation system, softa jossa on kaikki 9-3 korjausohjeet) tai hankkisin Haynes oppaan ja osaavan kaverin avuksi.

Rätti voi mennä imuventtiilin, palotilan ja pakoventtiilin kautta turbon turbiinipuolelle.

Turbon toiminta ja ilman kulku moottorissa. Auton ulkopuolelta ilmafiltterin läpi imetään ilmaa turbon kompressoriin. Oikeastaan kompressori imee pyöriessään. -> Kompressoripyörällä ilman paineistetaan ja ohjataan kaasuläpälle putkia/letkuja pitkin. Kaasuläppä aukeaa ja ilma pääsee tilaan jossa rättisi luullaan olevan. Siitä ahtoilma jatkaa sillä hetkellä auki olevaa imuventtiiliä kohti ja palotilaan. Tällä välin ilmaan sekotetaan myös polttoaine. Imuventtiili kiinni, puristustahti ja kipinä. Työtahti-> pakoventtiili auki, pakokaasut pakosarjaan ja siitä turbon "turbiinipuolelle" eli kuumalle puolelle. Turbo saa siis käyttövoimansa juuri tästä pakokaasujen liike-energiasta, palotilasta pois päin olevan massavirran/"kaasuvirran" liikenergiasta. Turbon turbiini on samalla akselilla kuin kompressori, joka siis alun perin ahtoi ilman.

(älä välitä tuosta "superchargerista")
http://www.miataturbo.net/attachments/e ... 582125-jpg

http://rricketts.com/wp-content/uploads ... system.jpg

http://s.hswstatic.com/gif/turbo-parts.gif
EX: 9³SS BioPower
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Kiitoksia selvennyksestä. Onko tuo kaasuläppä ja suuttimet pakko irroittaa imusarjasta, vai voiko imusarjaa irroittaa kokonaisena? Välttyisi niiden tiivisteiden irroittamiselta. Taidan tilata tuollaisen USB-väylään tulevan endoskoopin, jolla pääsisi tähystämään imusarjan sisälle.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja suorsa »

En nyt jaksa mennä autoon kurkaamaan minkä kokoinen tuo reikä on, mutta oletko nyt aivan varma, että rätti hävisi sinne eikä tippunut mihinkään muualle?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: Apua! Idiootti sai rätin menemään imusarjaan!

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Se reikä on noin 5mm halkaisijaltaan. Kyllä se rätti voi näköjään mennä siitä, jos oikein tiiviiksi survoo kun kyse oli vain noin 7x7cm palasta. Tuo vikakoodi P0300 viittaa myös siihen että johonkin sylinteriin tuli sytytyskatkos samalla.... niin ja auto ei enää käynyt normaalisti vaikka pistin sen alipaineletkun takaisin.

Voisin tietysti huomenna ajella vielä polkupyörällä tuon tien pätkän läpi ja katsella sitä rättiä, mutta en kyllä enää usko että se ulkopuolelle jäi. :cry:
Vastaa Viestiin