Ratin tärinä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Morjesta.

Auto 9-3 1.9 tid -08

On tullut mietittyä mikä voisi olla syynä ratin melkoseen tärinään. Joskus parkissa seisoessa meinaa hermot mennä kovanlaisen tärinän ja värinän takia. Kaveritkin ihmetelleet noin tuoreen auton melko karkeaa sisätiloissa olevaa tärinää. Ulkoapäin auto kuulostaa ihan normaalilta. Laturikin on vaihettu käyntiongelmien vuoksi. Minkään sähkövempaimen poiskytkeminen ei auta asiaa.

Kierrokset pysyy reilusti alle tonnissa ja aivan pieni kaasupolkimen painaminen lopettaa ongelman.
Onko tuo ominaisuus vai mistä kannattaisi lähteä asiaa tutkimaan? Kavereilla on vm10 9-5 diisseli ja siellä istuessa ei mikään paikka täräjä, ettei se koneen tyypistä ainakaa n luulisi kiinni olevan.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Moottorin sivutuki väärällä kohdalla, luultavasti jakohihnan vaihdossa irroitettu ja asennettu väärin takaisin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Onko kellään muulla heittää mitään? Kuinka tuo ensimmäisen vastaama vika onko se kyseisen korjaamon asia hoitaa asiaa? Onko ongelmaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin tuo kiinnike?
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Itsekin vähän ihmettelin lisääntynyttä tärinää jakohihnan vaihdon jälkeen. Kysyin asiasta merkkiliikkeestä (jossa huolto tehtiin alkuvuodesta) ja nimenomaan että olisiko joku moottorin tukikumi asennettu huonosti mutta muistaakseni vastasivat että tukikumeja ei tarvi irrottaa jakopäähuollossa.

Ihan vaan heittona, voiko kaksoismassavauhtipyörä aiheuttaa tuollaista tärinää? Olis myös kiva tietää onko tuolla ratin/moottorin tärinällä ja moottorin tärähdyksellä käynnistettäessä jotain yhteistä? Mielestäni käynnistyminenkin oli huomattavasti pehmeämpää ennen jakohihnan vaihtoa. :?
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Siellä on taas automaattivalehdeltu. Moottorin sivutuki pitää ottaa irti jakohihnan vaihdossa. Siinä on hahlomaiset kiinnitysreiät joten moottorin voi asentaa eri asentoihin takaisin. Monesti ihan vaan katsomalla näkee hyvin pölyrajoista jos tuki on ollut ennen eri kohdassa. Tarkka homma asentaa samoin kuin on tehtaalta alunperin ollut, ettei tule ylimääräisiä tärinöitä ja resonansseja. Onneksi asentoa on myös helppo korjata. Näissä(kin) pikkujutuissa korjaamon mielenkiinto ja viimestelyn taso punnitaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja Soloing »

jcarlson kirjoitti:Siellä on taas automaattivalehdeltu. Moottorin sivutuki pitää ottaa irti jakohihnan vaihdossa. Siinä on hahlomaiset kiinnitysreiät joten moottorin voi asentaa eri asentoihin takaisin. Monesti ihan vaan katsomalla näkee hyvin pölyrajoista jos tuki on ollut ennen eri kohdassa. Tarkka homma asentaa samoin kuin on tehtaalta alunperin ollut, ettei tule ylimääräisiä tärinöitä ja resonansseja. Onneksi asentoa on myös helppo korjata. Näissä(kin) pikkujutuissa korjaamon mielenkiinto ja viimestelyn taso punnitaan.
Joo enpä voi sanoa että olisin jotenkin yllättynyt.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Onneksi asentoa on myös helppo korjata.
Onko tuo kovakin homma jos veisin tutulle joka on Saab-korjaamossa töissä? Näin etukäteen kyselen onko mitään muuta vaihtoehtoa kyseiselle vialle, autoon kun vaihdettiin alkukesästä laturi.?

Ja vielä samaan syssyyn, kellään samoja oireita h7:jen kanssa, meinaavat välkkyä aika reilusti, paikallaan ollessa selvää seilailua kirkkaasta himmenevään ja takaisin. Parhaiten huomaa pimeällä tiellä ajaessa kuinka välillä himmenee ja kirkastuu tiheässä tahdissa. Polttimot vaihdettu ja liitokset tarkistettu käsipelillä. Mittarilla en ole vielä mitannut.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Omasta autostani koitettiin n. kuukausi sitten säätää tuota moottorin sivutukea hieman eri asentoihin mutta sillä ei ollut mitään havaittavaa vaikutusta tärinäongelmaan...tai no, tärinä ehkä jopa lisääntyi hieman (eli ei olis kannattanut koskea :| ).

Koitimme samalla selvittää mistä moottorin tärähdys käynnistettäessä johtuu ja ilmeisesti todennäköisin selitys tuolle on kaksoismassavauhtipyörä. Suljetussa hallissa (konepelti auki) kuuluu käynnistettäessä vielä selkeästi sellainen metallinen kolahdus mitä en ollut aikaisemmin huomannut. Kaikki moottorin tukikumit näyttivät olevan hyvässä kunnossa ja mikään moottorin ulkoinen osa ei näyttäisi esim. osuvan mihinkään. Kaipa se kaksoismassakin sitten alkaa hiljalleen lähestyä käyttöikänsä loppua (nyt 154tkm ajettu).
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Soloing kirjoitti:Kaipa se kaksoismassakin sitten alkaa hiljalleen lähestyä käyttöikänsä loppua (nyt 154tkm ajettu).
Ok, ei kuullosta hyvältä. Mielestäni oman autoni tärinä ei todellakaan ole sallitun rajoissa sillä apparikin tuntee sen jalkatiloissa. Näinkin tuoreessa diisselissä en silti salli tuollaista.

Ja hassua on että mun autosta kyseinen osa on vaihdettu n. 200 000km. Joten en uskoisi että siitäkään kiinni olisi.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
mchammer7
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2014 10:14

Re: Ratin tärinä

Viesti Kirjoittaja mchammer7 »

Nostetaas aihe ylös..

Eli saabi lähti korjaamolle tukivarren vaihtoon. Samalla mainitsin tyhjäkäynnillä täristämisestä, jota asentajakin kovasti ihmetteli. Kävi moottorin kiinnikkeet läpi eikä niissä valittamista ollut.
Kytkinremontistakaan ei pitkälti ole aikaa joten luulisi tuon vaihtoehdon olevan poissuljettu.

Aiheuttaako dpf poltto muuten tärinää, töistä tullessa huomasin melkoisen käryn ja pakoputkesta pukkasi lämpöä vaikka muille jakaa. Pikkasen täristi enemmän mutta kuitenkin muutamasssa minuutissa käry loppu ja normaali käyntitärinä palasi.

Kierrokset noin 800+, eikö se normaalilta kuitenkin kuulosta. Ja tärinähän loppuu kokonaan kun kaasua hipaiseekin, jolloin kierrokset nousevat sinne 900-1000.
Saab 9-3 TiD -08

Saab 9-5 Aero -05
Vastaa Viestiin