P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Tämmönen koodi löytyi Op-comilla luettuna. Rupesin metsästämään syytä tärinälle, mikä syntyy auton tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti viittaa imuvuotoon? Alla olevassa tyhjäkäynnin datassa ollut tärinää (ei ilmene aina). WIS:n mukaan ainakin täsmäsi imuvuotoon (tyhjäkäynnin epätasaisuus, nykäisevä lähtö kiihdytyksessä).
Op-comilla otin vielä jotain tietoja:
Ajoa:
https://www.dropbox.com/s/q7jbisfckc1mg ... 2.csv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/oxierm22epfbb ... 5.csv?dl=0
Virrat pois:
https://www.dropbox.com/s/3u2mfpjhxwdat ... 4.csv?dl=0
Tyhjäkäynti:
https://www.dropbox.com/s/w3pwny6gp9a0z ... i.csv?dl=0
Auto 9-3 SS -03 2.0t jcarlsonin softalla.
Mitä tässä kannattaisi ammattilaisten mukaan tehdä?
-Pekka
Op-comilla otin vielä jotain tietoja:
Ajoa:
https://www.dropbox.com/s/q7jbisfckc1mg ... 2.csv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/oxierm22epfbb ... 5.csv?dl=0
Virrat pois:
https://www.dropbox.com/s/3u2mfpjhxwdat ... 4.csv?dl=0
Tyhjäkäynti:
https://www.dropbox.com/s/w3pwny6gp9a0z ... i.csv?dl=0
Auto 9-3 SS -03 2.0t jcarlsonin softalla.
Mitä tässä kannattaisi ammattilaisten mukaan tehdä?
-Pekka
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Terve, kertoiko OP-COM mitään viasta, katsoitko WIS:istä? Luultavasti koodi on "O2 Sensor Signal Stuck Lean" Eli hyvinkin voi olla imuvuoto, jonka tuloksena seoksessa on liikaa happea.
Jos käytät etsitoimintoa, imuvuoto, tyhjäkäynti, takaisku / takaiskuventtiili, alipaineletku, niin löytyy kattavia keskusteluja esim. moottorin ympärillä olevien imuvuotojen tutkimiseen ja korjaamiseen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alipaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alipaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e#p1038324
Jos käytät etsitoimintoa, imuvuoto, tyhjäkäynti, takaisku / takaiskuventtiili, alipaineletku, niin löytyy kattavia keskusteluja esim. moottorin ympärillä olevien imuvuotojen tutkimiseen ja korjaamiseen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alipaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alipaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e#p1038324
EX: 9³SS BioPower
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
P2195: Liian laiha seos, voi johtua imuvuodosta tai esim. bensapumpun heikosta toiminnasta.
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Olen tuolla etsi toiminnolla kyllä selaillut jo päivän tähän liittyen. Autoon vaihdettu bypass kalvo, magneettiventtiilit turbolta ja imusarjalta, kaasuläppäkotelo puhdistettu, takaisku jarrutehostimelta.
Onkos nuo Op-comin antamat arvot (logit) ihan oikeissa arvoissa?
Kuuluuko tuon "Barometric pressuren" olla kokoajan negatiivinen?
Testasin eilen ottaa ilmanputsarin pois, puhaltaa sinne ilmaa kompuralla (tiivistin pistoolin kiinni putkeen). Ilmaa puhaltaessa kuului suuhinaa jostain öljytikun luota, mutta en hahmottanut tarkkaa mistä.
Onkos nuo Op-comin antamat arvot (logit) ihan oikeissa arvoissa?
Kuuluuko tuon "Barometric pressuren" olla kokoajan negatiivinen?
Testasin eilen ottaa ilmanputsarin pois, puhaltaa sinne ilmaa kompuralla (tiivistin pistoolin kiinni putkeen). Ilmaa puhaltaessa kuului suuhinaa jostain öljytikun luota, mutta en hahmottanut tarkkaa mistä.
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Barometric pressuren pitäisi näyttää noin 100kPa. Vuosimalli 2003 on ainoa, jossa tuo anturi on. Tuoreemmissa tuo on laskettu keskiarvo muista paineantureista ennen starttia. Se anturi voi olla rikki tai liitoksissa häikkää. Negatiivinenhan tuo arvo ei voi käytännössä olla, ellei sitten op-com jostain syystä näytä sitä suhteellisena arvona, jolloin 100kPa olisikin 0 bar ja kaikki sen alle negatiivista.
Itse ihmettelin omani kanssa tuota, kun tech2 näytti atmospheric arvoksi nollaa. Onneksi JC valisti minua aiheesta, kiitos siitä. Tavan obd-pulikka ja torque puhelimessa näytti tuon arvon oikein.
Itse ihmettelin omani kanssa tuota, kun tech2 näytti atmospheric arvoksi nollaa. Onneksi JC valisti minua aiheesta, kiitos siitä. Tavan obd-pulikka ja torque puhelimessa näytti tuon arvon oikein.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Vuotohan siellä oli mistä sitä ilmaa eilen puski, kun yritin systeemiä paineistaa. Pitääpä laittaa osaa tilaukseen. Mikä minulla menee vikaan tuossa vikakoodien nollauksessa, clear fault codes --> kaikki jäävät normaalisti listalle, vaikka tila on "Not present"... Ja barometric pressure vieläkin ~ -450kPa kun autossa virrat päällä, onko tämä oikein vai pitäisikö olla 101kpa? Yhdestä liittimen johdoista vähän auki joten tämä voisi olla syyllinen.
Tuossa vielä kuva mikä letkuista oli halki:https://www.dropbox.com/s/p0ppvcxe620re ... i.jpg?dl=0
Selailin vanhoja ketjuja ja muita sivuja, mutta ei osunut tuota putkea silmään tai sen varaosanumeroa. Suurimmalla osalla tuntui olevan ongelma tuossa jarrutehostimelta tulevasta putkesta.
-Pekka
Tuossa vielä kuva mikä letkuista oli halki:https://www.dropbox.com/s/p0ppvcxe620re ... i.jpg?dl=0
Selailin vanhoja ketjuja ja muita sivuja, mutta ei osunut tuota putkea silmään tai sen varaosanumeroa. Suurimmalla osalla tuntui olevan ongelma tuossa jarrutehostimelta tulevasta putkesta.
-Pekka
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Olen tavallisesti korvannut softatessa T8 autoja MY03 softapohjan uudemmalla jolloin baroanturi ja pakolämpöanturi jäävät pois käytöstä. Eli siitä baroanturin näyttämästä ei tarvitse välittää, OP-Com sekoilee jotain omiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Kiitoksia kaikille vastauksista! Vieläkin etsin tuota putkea, mutta väliaikaisella paikkauksellakin auto tuntuu täysin erilaiselta!
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
En aivan kuvasta hahmota, mikä putki kyseessä. Mutta jos se on alipainepumpulle/jarrutehostimelle menevä, niin osanumero on 12783806.
Jos taas bypassin ohjaussolenoidille, niin siihen käy samaa sisähalkaisijaa oleva letku tilalle.
Jos taas bypassin ohjaussolenoidille, niin siihen käy samaa sisähalkaisijaa oleva letku tilalle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Kiitoksia tiedosta, tosiaan ei ole tuo jarrutehostimelle menevä vaan sen vasemmalla puolella oleva putki. Takaisku siinä ainakin oli ja sen jälkeen lähti jonnekkin turbon suuntaa kylläkin. En tuolla ulkona jaksanu katsella tarkempaan mihinkä putki meni, oli jo tuossa vaiheessa kädet mukavan kohmeessa (parkkipaikalla mukava touhuta...)Tobbana kirjoitti:En aivan kuvasta hahmota, mikä putki kyseessä. Mutta jos se on alipainepumpulle/jarrutehostimelle menevä, niin osanumero on 12783806.
Jos taas bypassin ohjaussolenoidille, niin siihen käy samaa sisähalkaisijaa oleva letku tilalle.
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Juuri samaisista olosuhteista johtuen en lähtenyt omasta purkamaan muoveja pois ja katselemaan että mikähän putki se on kyseessä. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
On kyllä hienoa, että joku edes ajattelee tekevänsä tämmöistä, jos olosuhteet olisivat suotuisammat.Tobbana kirjoitti:Juuri samaisista olosuhteista johtuen en lähtenyt omasta purkamaan muoveja pois ja katselemaan että mikähän putki se on kyseessä.
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Pitihän se käydä penkomassa, kun tuo lumisade ja tuuli rauhoittui. Kelihän on pukeutumiskysymys, joten pilkkihaalarit niskaan ja konehuoneeseen.
Kyseessä onkin EVAP(ELCD)-rojut, kuten tuosta takaiskun mainitsemisesta jo hieman arvelinkin, mutta pitihän se varmistaa. :)
Tuolta voi noita osanumeroita katsella.
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... tring=elcd
Kyseessä onkin EVAP(ELCD)-rojut, kuten tuosta takaiskun mainitsemisesta jo hieman arvelinkin, mutta pitihän se varmistaa. :)
Tuolta voi noita osanumeroita katsella.
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... tring=elcd
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Kylläpä tehdään helpoksi minulle tämä! Onpas harvinainen osa, kun ei euroopan puolelta tarjoa ainakaan googlettamalla. Maanantaina soittoa liikkeeseen.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003
Ulkomaisilla forumeilla puhuttiin letkusta nro. 5331210, olisiko se? Todella monella tuntui olevan tuo halki, pitäisi tarkistaa omastakin seuraavaksi.