P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tämmönen koodi löytyi Op-comilla luettuna. Rupesin metsästämään syytä tärinälle, mikä syntyy auton tyhjäkäynnillä. Ilmeisesti viittaa imuvuotoon? Alla olevassa tyhjäkäynnin datassa ollut tärinää (ei ilmene aina). WIS:n mukaan ainakin täsmäsi imuvuotoon (tyhjäkäynnin epätasaisuus, nykäisevä lähtö kiihdytyksessä).
Op-comilla otin vielä jotain tietoja:

Ajoa:
https://www.dropbox.com/s/q7jbisfckc1mg ... 2.csv?dl=0
https://www.dropbox.com/s/oxierm22epfbb ... 5.csv?dl=0

Virrat pois:
https://www.dropbox.com/s/3u2mfpjhxwdat ... 4.csv?dl=0

Tyhjäkäynti:
https://www.dropbox.com/s/w3pwny6gp9a0z ... i.csv?dl=0

Auto 9-3 SS -03 2.0t jcarlsonin softalla.

Mitä tässä kannattaisi ammattilaisten mukaan tehdä?

-Pekka
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve, kertoiko OP-COM mitään viasta, katsoitko WIS:istä? Luultavasti koodi on "O2 Sensor Signal Stuck Lean" Eli hyvinkin voi olla imuvuoto, jonka tuloksena seoksessa on liikaa happea.

Jos käytät etsitoimintoa, imuvuoto, tyhjäkäynti, takaisku / takaiskuventtiili, alipaineletku, niin löytyy kattavia keskusteluja esim. moottorin ympärillä olevien imuvuotojen tutkimiseen ja korjaamiseen.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alipaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=alipaine
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... e#p1038324
EX: 9³SS BioPower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja karg »

P2195: Liian laiha seos, voi johtua imuvuodosta tai esim. bensapumpun heikosta toiminnasta.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Olen tuolla etsi toiminnolla kyllä selaillut jo päivän tähän liittyen. Autoon vaihdettu bypass kalvo, magneettiventtiilit turbolta ja imusarjalta, kaasuläppäkotelo puhdistettu, takaisku jarrutehostimelta.
Onkos nuo Op-comin antamat arvot (logit) ihan oikeissa arvoissa?
Kuuluuko tuon "Barometric pressuren" olla kokoajan negatiivinen?

Testasin eilen ottaa ilmanputsarin pois, puhaltaa sinne ilmaa kompuralla (tiivistin pistoolin kiinni putkeen). Ilmaa puhaltaessa kuului suuhinaa jostain öljytikun luota, mutta en hahmottanut tarkkaa mistä.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Barometric pressuren pitäisi näyttää noin 100kPa. Vuosimalli 2003 on ainoa, jossa tuo anturi on. Tuoreemmissa tuo on laskettu keskiarvo muista paineantureista ennen starttia. Se anturi voi olla rikki tai liitoksissa häikkää. Negatiivinenhan tuo arvo ei voi käytännössä olla, ellei sitten op-com jostain syystä näytä sitä suhteellisena arvona, jolloin 100kPa olisikin 0 bar ja kaikki sen alle negatiivista.

Itse ihmettelin omani kanssa tuota, kun tech2 näytti atmospheric arvoksi nollaa. Onneksi JC valisti minua aiheesta, kiitos siitä. Tavan obd-pulikka ja torque puhelimessa näytti tuon arvon oikein.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Vuotohan siellä oli mistä sitä ilmaa eilen puski, kun yritin systeemiä paineistaa. Pitääpä laittaa osaa tilaukseen. Mikä minulla menee vikaan tuossa vikakoodien nollauksessa, clear fault codes --> kaikki jäävät normaalisti listalle, vaikka tila on "Not present"... Ja barometric pressure vieläkin ~ -450kPa kun autossa virrat päällä, onko tämä oikein vai pitäisikö olla 101kpa? Yhdestä liittimen johdoista vähän auki joten tämä voisi olla syyllinen.

Tuossa vielä kuva mikä letkuista oli halki:https://www.dropbox.com/s/p0ppvcxe620re ... i.jpg?dl=0
Selailin vanhoja ketjuja ja muita sivuja, mutta ei osunut tuota putkea silmään tai sen varaosanumeroa. Suurimmalla osalla tuntui olevan ongelma tuossa jarrutehostimelta tulevasta putkesta.

-Pekka
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olen tavallisesti korvannut softatessa T8 autoja MY03 softapohjan uudemmalla jolloin baroanturi ja pakolämpöanturi jäävät pois käytöstä. Eli siitä baroanturin näyttämästä ei tarvitse välittää, OP-Com sekoilee jotain omiaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kiitoksia kaikille vastauksista! Vieläkin etsin tuota putkea, mutta väliaikaisella paikkauksellakin auto tuntuu täysin erilaiselta!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

En aivan kuvasta hahmota, mikä putki kyseessä. Mutta jos se on alipainepumpulle/jarrutehostimelle menevä, niin osanumero on 12783806.
Jos taas bypassin ohjaussolenoidille, niin siihen käy samaa sisähalkaisijaa oleva letku tilalle.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tobbana kirjoitti:En aivan kuvasta hahmota, mikä putki kyseessä. Mutta jos se on alipainepumpulle/jarrutehostimelle menevä, niin osanumero on 12783806.
Jos taas bypassin ohjaussolenoidille, niin siihen käy samaa sisähalkaisijaa oleva letku tilalle.
Kiitoksia tiedosta, tosiaan ei ole tuo jarrutehostimelle menevä vaan sen vasemmalla puolella oleva putki. Takaisku siinä ainakin oli ja sen jälkeen lähti jonnekkin turbon suuntaa kylläkin. En tuolla ulkona jaksanu katsella tarkempaan mihinkä putki meni, oli jo tuossa vaiheessa kädet mukavan kohmeessa (parkkipaikalla mukava touhuta...)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Juuri samaisista olosuhteista johtuen en lähtenyt omasta purkamaan muoveja pois ja katselemaan että mikähän putki se on kyseessä. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tobbana kirjoitti:Juuri samaisista olosuhteista johtuen en lähtenyt omasta purkamaan muoveja pois ja katselemaan että mikähän putki se on kyseessä. :)
On kyllä hienoa, että joku edes ajattelee tekevänsä tämmöistä, jos olosuhteet olisivat suotuisammat. :saab:
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pitihän se käydä penkomassa, kun tuo lumisade ja tuuli rauhoittui. Kelihän on pukeutumiskysymys, joten pilkkihaalarit niskaan ja konehuoneeseen.
Kyseessä onkin EVAP(ELCD)-rojut, kuten tuosta takaiskun mainitsemisesta jo hieman arvelinkin, mutta pitihän se varmistaa. :)

Tuolta voi noita osanumeroita katsella.
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... tring=elcd
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kylläpä tehdään helpoksi minulle tämä! Onpas harvinainen osa, kun ei euroopan puolelta tarjoa ainakaan googlettamalla. Maanantaina soittoa liikkeeseen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Tukkeuma
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Syys 28, 2014 10:22

Re: P2195 - 9-3 2.0t vm. 2003

Viesti Kirjoittaja Tukkeuma »

Ulkomaisilla forumeilla puhuttiin letkusta nro. 5331210, olisiko se? Todella monella tuntui olevan tuo halki, pitäisi tarkistaa omastakin seuraavaksi.
Vastaa Viestiin