Letkulämmitin NG9-3, B207

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

aiempiin autoihini verrattuna tuo B207 lohkolämmitin on heikkotehoinen. Minulla on se DEFA 411592, joka tulee ihan lohkoon, suoraan vesitilaan. Ei teho riitä edes pikkupakkasilla siihen, että kone olisi lämmin.

Olen ajatellut asentaa autoon letkulämmittimen lisäksi, 500w. Joku sopiva malli, että letkunhalkaisijat osuvat noihin moottorin päävesiletkuihin.

Mihin tuommonen tulee asentaa, jotta vesikierto menee oikein, eli ensiksi lohkoon?
Viimeksi muokannut jusahh, To Loka 23, 2014 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Onpa ihmeellistä :o .
Minulla on lohkolämmitin ja ihan hyvin toimii. Samalla tavalla lämmittää kuin vanhemmissa autoissa, joissa myös ollut lohkolämmitin.

Onko sinulla jusahh lämmitin varmasti kunnossa, kun ei tunnu lämmittävän?
Onko lämmitintä mitenkään mittaamalla tutkittu?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja karg »

jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja jusahh »

petrisa kirjoitti:Onpa ihmeellistä :o .
Minulla on lohkolämmitin ja ihan hyvin toimii....Onko sinulla jusahh lämmitin varmasti kunnossa, kun ei tunnu lämmittävän? Onko lämmitintä mitenkään mittaamalla tutkittu?
Olen kädellä koittanut lämmitintä n. 15min lämmityksen jälkeen ja lämminhän se tuntuu olevan. Ei vain tunnu rittävän tuonne koppiin asti sitä lämpöä ja esim. lohkon kylki ei ole ollut koskaan kunnolla lämmin. Viime talvena ihmettelin samaa asiaa.

Voihan olla, että toi minun lämmitin on jotenkin heikentynyt teholtaan. Puhaltaako sinulla petrisa heti lähdön jälkeen tai pian sen jälkeen lämmintä?

Sähkötaulusta voisi kanssa katsoa, kuinka paljon pelkkä lämmitin imaisee tehoa.

Pitäisikö tuon defan olla 500W?
EX: 9³SS BioPower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Siis se että koska lämmitä alkaa puhaltamaan SS:ssä riippuu ulkolämpötilasta. Jos pakkasta on vaikka -20c niin se odottaa johonkin 1/4 viivan päälle että alkaa tulla lämmintä.. Eli neste on tällöin enemmän kuin 65c..

Sitten jos ollaan nollan tienoilla niin sillon lämmintä alkaa tulla kun viisari värähtää ensimmäisen kerran eli tarkoittaen sitä että 50c on nesteen lämpötila.

Edit:
Sitäpaitsi, ainakin T7:lla SID-infosta katsellessa niin lohkolämppäri lämmittää nesteen n. 20c.. Josta se sitten jäähtyy hieman kun lähtee kiertämään..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja G-mies »

9-5 T7 kone, -30 pakkanen, kunnon lämmityksella koneen käynnistyslämpötila 34C plussaa. Tuo kolkki ei vaan lämpiä ollenkaan samalla tavalla, vaikka siinä onkin tuo vesitilalämppäri. Jos haluat lämmintä sisälle, niin asenna sisätilalämmitin. Kannen ja osittain lohkon vesitilaahan se vastus siellä suurelta osin lämmittää, eikä siitä riitä lämpöä sisätilaan edes käynnistyksen jälkeen, kun kylmä vesi sekoittuu mukaan. Alumiinilohkokin jäähtyy huomattavasti nopeammin ajon jälkeen, kuin tuo aataminaikuinen valurautapata. Ja aika lailla mittauksesi mukaan mennään täälläkin eli n 5 minuuttia lähdön jälkeen alkaa tulla tohinaa sisälle. Esim tänä aamuna pakkasta -8C ja ajelin joku pari kilsaa ennenkuin alkoi lämpömittarin viisariin tulla eloa. Ja kyllä tuossa huomaa, että lohkis on ollut päällä, kun etanolisofta ei ihan täysin osaa kompensoida tuota lohkiksen tuottamaa lämpötilaeroa vaan hakee käyntiä melkein sekunnin ajan :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Letkulämmitin NG9-3, B207

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Voithan koittaa jollain tehomittarilla katsoa, että vastus nielee sen n. 500 W. Yleensä kyllä vikaantuessa vastus palaa poikki. On varmaan aika tapauskohtaista kuinka paljon lämpöä tuntee ulkopuolelta. Komppaan edellistä, sisätilan lämmitin tavallaan jopa auttaa moottorinlämmitintä pl. kylmäkäynnistys, koska moottorista ei oteta niin paljon lämpöä.
Vastaa Viestiin