9-3, -04, 1.8T

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Terve,

En tiedä tuliko oikeaan osastoon, mutta oston tänään elämäni ensimmäisen Saabin, 9-3, 2004, 1,8T:n, ajettu 187tkm. Vähän vinkkejä kaipaisin näin yleisesti, kokemuksia näistä?

Pari muutakin kyssäriä, sisähaara pitäs vetästä, onko neuvoja/vinkkejä mitä kautta se kandee vetästä?

Onko suosituksia millanen bypass venttiili kannattas laittaa tuon orkkiksen tilalle kun haluis saada vähän aivastelun ääniä kuulumaan?
kalle
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 19:33
Paikkakunta: Sotkamo

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja kalle »

Sisätilanlämmittimen haaroituitusta varten tulisi tehdä reikä rintapeltiin. Reiän paikka näkyy konehuoneesta "sadevesikaukalon" vedenpoistoputken vierestä. Itse en laittelisi dumppeja.. haulla löytyy näistä keskustelua.

edit. tuo ukk on hyvä paikka tutustua tyyppivikoihin yms http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
9-3 ss -03
Sotkamo
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tässä mallissa bypass venttiili on rakennettu turbon yhteyteen ja on siten osa ahdinta. Se on toki erikseen korjattavissa tai vaihdettavissa uuteen, kun on turbon kyljessä ja siihen pääsee helposti käsiksi.

Toiminta on melko äänetöntä, koska tuo bypass päästää ahtopuolen paineet suoraan takaisin turbon sisäistä kanavaa pitkin imupuolelle. Ääniä ei kai periaatteesssa voi kuulla kuin ilmanputsarikotelon kautta, josko kunnolla kuuluvat sieltäkään.

En myös minäkään suosittele tähän Trionic8-malliin mitään omatekoista modausta, jossa alkuperäinen bypass eliminoidaan ja sen tilalle viritellään jokin muu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

olikin onneksi joku laittanutkin sisähaaran.. vähän oli piilossa mutta löytyhän sieltä semmonen :)
Saabisti9-3 kirjoitti:Terve,

En tiedä tuliko oikeaan osastoon, mutta oston tänään elämäni ensimmäisen Saabin, 9-3, 2004, 1,8T:n, ajettu 187tkm. Vähän vinkkejä kaipaisin näin yleisesti, kokemuksia näistä?

Pari muutakin kyssäriä, sisähaara pitäs vetästä, onko neuvoja/vinkkejä mitä kautta se kandee vetästä?

Onko suosituksia millanen bypass venttiili kannattas laittaa tuon orkkiksen tilalle kun haluis saada vähän aivastelun ääniä kuulumaan?
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Jos haluat vähän suhinoita niin ota ilmanputsarikotelon tulopuolen putki irti. Eli ennen suodatinta tuleva käyrä joka menee sinne lokasuojan sisään alaspäin. Pieni ecun ohjelmointi saattaa myös auttaa vähän isompiin suhinoihin. Ja kuten petrisa sanoi, kannattais unohtaa nuo dumbbiviritykset.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ilmamassaohjattuun moottoriin voi dumppia edes laittaa. Kerran sisään mitattua ilmaa kun dumpilla ulos järjestelmästä päästää niin seokset on pielessä. Näin ainakin olen asian ymmärtänyt.

Aikanaan maptunin softalla 1,8t ex-auto alkoi suhahtelemaan pelkällä softamuutoksella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Juu ei dumppi tohon voikkaan laittaa, bybassihan se ajais ton asian kun se päästää sen ilman takas sinne minne kuuluukin äänien kanssa, mielenkiinnosta kysyn että miksi ei kannata bypassia vaihdella?

Noo katellaan kun saan tohon stage1 softan alkaako pihisee ja puhisee tuo :)
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Mites muuten, kun tuossa on H7 ajovalot ja ajatuksena vaihtaa ne xenon muunnossarjaan, kattelin jonkun youtube pätkän mittä se kantalukittu sen johdon kanssa sinne umpioon.. eli tartteeko tohon jotain lisää jo vaihtaa muunnossarjaan?
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Saabisti9-3 kirjoitti:Juu ei dumppi tohon voikkaan laittaa, bybassihan se ajais ton asian kun se päästää sen ilman takas sinne minne kuuluukin äänien kanssa, mielenkiinnosta kysyn että miksi ei kannata bypassia vaihdella?

Noo katellaan kun saan tohon stage1 softan alkaako pihisee ja puhisee tuo :)
Kyllä tuo oma ainakin stage1:en jälkeen jo alkoi pitämään ääntä, sen verran että sisällekkin kuuluu.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
VilleR
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 07:47
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja VilleR »

Siitä alkuperäisestä polttimonkannasta irrottaa sen metallirinkulan jossa on ne kiinnitysväkäset sivuilla ja ujuttaa xenonpolttimon johdot siitä läpi niin saat polttimon paikoilleen. Siihen xenonlampun kantaan kannattaa viilata kolo sille metallirinkulan yhdelle pykälälle kun xenon polttimo tulee ylösalasin verrattuna h7. Omassa vastaava viritys. Ja joo tiedän että laittomat jne..
Saab 9-3 SC "Aero" -07
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

VilleR kirjoitti:Siitä alkuperäisestä polttimonkannasta irrottaa sen metallirinkulan jossa on ne kiinnitysväkäset sivuilla ja ujuttaa xenonpolttimon johdot siitä läpi niin saat polttimon paikoilleen. Siihen xenonlampun kantaan kannattaa viilata kolo sille metallirinkulan yhdelle pykälälle kun xenon polttimo tulee ylösalasin verrattuna h7. Omassa vastaava viritys. Ja joo tiedän että laittomat jne..
okei! Kiitos neuvosta!
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4628
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Lopuksi vielä moottoritilan sähkökeskukseen (UEC) ajovalojen muutos xenoneiksi.
Eipä sitten ala xenonit välkkymään pulssiohjatun sähkön vuoksi, jota siis halogeeneille annetaan. Eikä myöskään tule ajotietokoneeseen ilmoituksia palaneesta polttimoista.

Tuo edellä mainittu kannattaa ehdottomasti tehdä, muuten tulee lähes varmasti ongelmia. Asetuksen muutoksesta huolimatta voi sitten välillä (lue, katsastuksen ajaksi) laittaa halogeenit takaisin. Muutoksen voi tehdä joku, jolla on Tech (merkkitesteri).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

petrisa kirjoitti:Lopuksi vielä moottoritilan sähkökeskukseen (UEC) ajovalojen muutos xenoneiksi.
Eipä sitten ala xenonit välkkymään pulssiohjatun sähkön vuoksi, jota siis halogeeneille annetaan. Eikä myöskään tule ajotietokoneeseen ilmoituksia palaneesta polttimoista.

Tuo edellä mainittu kannattaa ehdottomasti tehdä, muuten tulee lähes varmasti ongelmia. Asetuksen muutoksesta huolimatta voi sitten välillä (lue, katsastuksen ajaksi) laittaa halogeenit takaisin. Muutoksen voi tehdä joku, jolla on Tech (merkkitesteri).
Kiitos tästä vinkistä! Pitää muistaa tehdä tuo muutos ennen valojen vaihtamista!
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Kannattaako vaihtaa vaparia normi suodattimen tilalle, jos niin onko suosituksia millaista kannattas sinne iskeä? Ja voiko se sekoitaa ilmamassamittaria tai tartteko muutoksia tehdä johonkin muualle myös?
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3, -04, 1.8T

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Älä vaihda.
Vastaa Viestiin