9-3, -04, 1.8T
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
9-3, -04, 1.8T
Terve,
En tiedä tuliko oikeaan osastoon, mutta oston tänään elämäni ensimmäisen Saabin, 9-3, 2004, 1,8T:n, ajettu 187tkm. Vähän vinkkejä kaipaisin näin yleisesti, kokemuksia näistä?
Pari muutakin kyssäriä, sisähaara pitäs vetästä, onko neuvoja/vinkkejä mitä kautta se kandee vetästä?
Onko suosituksia millanen bypass venttiili kannattas laittaa tuon orkkiksen tilalle kun haluis saada vähän aivastelun ääniä kuulumaan?
En tiedä tuliko oikeaan osastoon, mutta oston tänään elämäni ensimmäisen Saabin, 9-3, 2004, 1,8T:n, ajettu 187tkm. Vähän vinkkejä kaipaisin näin yleisesti, kokemuksia näistä?
Pari muutakin kyssäriä, sisähaara pitäs vetästä, onko neuvoja/vinkkejä mitä kautta se kandee vetästä?
Onko suosituksia millanen bypass venttiili kannattas laittaa tuon orkkiksen tilalle kun haluis saada vähän aivastelun ääniä kuulumaan?
Re: 9-3, -04, 1.8T
Sisätilanlämmittimen haaroituitusta varten tulisi tehdä reikä rintapeltiin. Reiän paikka näkyy konehuoneesta "sadevesikaukalon" vedenpoistoputken vierestä. Itse en laittelisi dumppeja.. haulla löytyy näistä keskustelua.
edit. tuo ukk on hyvä paikka tutustua tyyppivikoihin yms http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
edit. tuo ukk on hyvä paikka tutustua tyyppivikoihin yms http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
9-3 ss -03
Sotkamo
Sotkamo
Re: 9-3, -04, 1.8T
Tässä mallissa bypass venttiili on rakennettu turbon yhteyteen ja on siten osa ahdinta. Se on toki erikseen korjattavissa tai vaihdettavissa uuteen, kun on turbon kyljessä ja siihen pääsee helposti käsiksi.
Toiminta on melko äänetöntä, koska tuo bypass päästää ahtopuolen paineet suoraan takaisin turbon sisäistä kanavaa pitkin imupuolelle. Ääniä ei kai periaatteesssa voi kuulla kuin ilmanputsarikotelon kautta, josko kunnolla kuuluvat sieltäkään.
En myös minäkään suosittele tähän Trionic8-malliin mitään omatekoista modausta, jossa alkuperäinen bypass eliminoidaan ja sen tilalle viritellään jokin muu.
Toiminta on melko äänetöntä, koska tuo bypass päästää ahtopuolen paineet suoraan takaisin turbon sisäistä kanavaa pitkin imupuolelle. Ääniä ei kai periaatteesssa voi kuulla kuin ilmanputsarikotelon kautta, josko kunnolla kuuluvat sieltäkään.
En myös minäkään suosittele tähän Trionic8-malliin mitään omatekoista modausta, jossa alkuperäinen bypass eliminoidaan ja sen tilalle viritellään jokin muu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3, -04, 1.8T
olikin onneksi joku laittanutkin sisähaaran.. vähän oli piilossa mutta löytyhän sieltä semmonen
Saabisti9-3 kirjoitti:Terve,
En tiedä tuliko oikeaan osastoon, mutta oston tänään elämäni ensimmäisen Saabin, 9-3, 2004, 1,8T:n, ajettu 187tkm. Vähän vinkkejä kaipaisin näin yleisesti, kokemuksia näistä?
Pari muutakin kyssäriä, sisähaara pitäs vetästä, onko neuvoja/vinkkejä mitä kautta se kandee vetästä?
Onko suosituksia millanen bypass venttiili kannattas laittaa tuon orkkiksen tilalle kun haluis saada vähän aivastelun ääniä kuulumaan?
Re: 9-3, -04, 1.8T
Jos haluat vähän suhinoita niin ota ilmanputsarikotelon tulopuolen putki irti. Eli ennen suodatinta tuleva käyrä joka menee sinne lokasuojan sisään alaspäin. Pieni ecun ohjelmointi saattaa myös auttaa vähän isompiin suhinoihin. Ja kuten petrisa sanoi, kannattais unohtaa nuo dumbbiviritykset.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 9-3, -04, 1.8T
Ei ilmamassaohjattuun moottoriin voi dumppia edes laittaa. Kerran sisään mitattua ilmaa kun dumpilla ulos järjestelmästä päästää niin seokset on pielessä. Näin ainakin olen asian ymmärtänyt.
Aikanaan maptunin softalla 1,8t ex-auto alkoi suhahtelemaan pelkällä softamuutoksella.
Aikanaan maptunin softalla 1,8t ex-auto alkoi suhahtelemaan pelkällä softamuutoksella.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3, -04, 1.8T
Juu ei dumppi tohon voikkaan laittaa, bybassihan se ajais ton asian kun se päästää sen ilman takas sinne minne kuuluukin äänien kanssa, mielenkiinnosta kysyn että miksi ei kannata bypassia vaihdella?
Noo katellaan kun saan tohon stage1 softan alkaako pihisee ja puhisee tuo
Noo katellaan kun saan tohon stage1 softan alkaako pihisee ja puhisee tuo
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3, -04, 1.8T
Mites muuten, kun tuossa on H7 ajovalot ja ajatuksena vaihtaa ne xenon muunnossarjaan, kattelin jonkun youtube pätkän mittä se kantalukittu sen johdon kanssa sinne umpioon.. eli tartteeko tohon jotain lisää jo vaihtaa muunnossarjaan?
-
- "Viggen"
- Viestit: 516
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 9-3, -04, 1.8T
Kyllä tuo oma ainakin stage1:en jälkeen jo alkoi pitämään ääntä, sen verran että sisällekkin kuuluu.Saabisti9-3 kirjoitti:Juu ei dumppi tohon voikkaan laittaa, bybassihan se ajais ton asian kun se päästää sen ilman takas sinne minne kuuluukin äänien kanssa, mielenkiinnosta kysyn että miksi ei kannata bypassia vaihdella?
Noo katellaan kun saan tohon stage1 softan alkaako pihisee ja puhisee tuo
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: 9-3, -04, 1.8T
Siitä alkuperäisestä polttimonkannasta irrottaa sen metallirinkulan jossa on ne kiinnitysväkäset sivuilla ja ujuttaa xenonpolttimon johdot siitä läpi niin saat polttimon paikoilleen. Siihen xenonlampun kantaan kannattaa viilata kolo sille metallirinkulan yhdelle pykälälle kun xenon polttimo tulee ylösalasin verrattuna h7. Omassa vastaava viritys. Ja joo tiedän että laittomat jne..
Saab 9-3 SC "Aero" -07
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3, -04, 1.8T
okei! Kiitos neuvosta!VilleR kirjoitti:Siitä alkuperäisestä polttimonkannasta irrottaa sen metallirinkulan jossa on ne kiinnitysväkäset sivuilla ja ujuttaa xenonpolttimon johdot siitä läpi niin saat polttimon paikoilleen. Siihen xenonlampun kantaan kannattaa viilata kolo sille metallirinkulan yhdelle pykälälle kun xenon polttimo tulee ylösalasin verrattuna h7. Omassa vastaava viritys. Ja joo tiedän että laittomat jne..
Re: 9-3, -04, 1.8T
Lopuksi vielä moottoritilan sähkökeskukseen (UEC) ajovalojen muutos xenoneiksi.
Eipä sitten ala xenonit välkkymään pulssiohjatun sähkön vuoksi, jota siis halogeeneille annetaan. Eikä myöskään tule ajotietokoneeseen ilmoituksia palaneesta polttimoista.
Tuo edellä mainittu kannattaa ehdottomasti tehdä, muuten tulee lähes varmasti ongelmia. Asetuksen muutoksesta huolimatta voi sitten välillä (lue, katsastuksen ajaksi) laittaa halogeenit takaisin. Muutoksen voi tehdä joku, jolla on Tech (merkkitesteri).
Eipä sitten ala xenonit välkkymään pulssiohjatun sähkön vuoksi, jota siis halogeeneille annetaan. Eikä myöskään tule ajotietokoneeseen ilmoituksia palaneesta polttimoista.
Tuo edellä mainittu kannattaa ehdottomasti tehdä, muuten tulee lähes varmasti ongelmia. Asetuksen muutoksesta huolimatta voi sitten välillä (lue, katsastuksen ajaksi) laittaa halogeenit takaisin. Muutoksen voi tehdä joku, jolla on Tech (merkkitesteri).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3, -04, 1.8T
Kiitos tästä vinkistä! Pitää muistaa tehdä tuo muutos ennen valojen vaihtamista!petrisa kirjoitti:Lopuksi vielä moottoritilan sähkökeskukseen (UEC) ajovalojen muutos xenoneiksi.
Eipä sitten ala xenonit välkkymään pulssiohjatun sähkön vuoksi, jota siis halogeeneille annetaan. Eikä myöskään tule ajotietokoneeseen ilmoituksia palaneesta polttimoista.
Tuo edellä mainittu kannattaa ehdottomasti tehdä, muuten tulee lähes varmasti ongelmia. Asetuksen muutoksesta huolimatta voi sitten välillä (lue, katsastuksen ajaksi) laittaa halogeenit takaisin. Muutoksen voi tehdä joku, jolla on Tech (merkkitesteri).
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-3, -04, 1.8T
Kannattaako vaihtaa vaparia normi suodattimen tilalle, jos niin onko suosituksia millaista kannattas sinne iskeä? Ja voiko se sekoitaa ilmamassamittaria tai tartteko muutoksia tehdä johonkin muualle myös?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 9-3, -04, 1.8T
Älä vaihda.