Autonvaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Puolesta
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:37

Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Olen nyt ajellut Saab 9-5 1998 2.3 jo vuosia. Nyt auto alkaa olla sen verta huono koriltaan, että suunnittelen vaihtoa. Kiinnostaisi tietää enemmän Saab 9-3 2002-2008 vm. Kannaatko vaihtaa vielä Saabiin? Onko osien saatavuus taattua ja millainen on tämä malli ajella? Lukisin mielelläni kokemuksianne autosta.
9-5 2.0 sedan vm.2002
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Osia saa hyvin ja niitä tuletkin tarvitsemaan. Toimiessaan loistava kampe. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Saab 9-3 vs. old generation 9-5 välillä on suuri ero ajettavuudessa kolkin parhaaksi mielestäni.

9-3SS Saabeja saa luvattoman halvalla, mutta kannattaa muistaa, että auton tulisi olla kaikilla mahd. varusteilla :) Ne kun eivät maksa juurikaan käytetyssä autossa ja autot ovat parhaimmillaan xenoneilla, autom. ilmasoinnilla, sporttipenkeillä, rattinapeilla yms. Hyviä puolia: sinkkikori, turvallisuus: airbagit yms., tehokkuus & taloudellisuus- Heikkouksia: sähkövikoja, mutta niitä taitaa olla kaikissa 2000-l autoissa enenemässä määrin.

Osia saa helposti ja keskiverto DIY-miehelle ihan edullinen ylläpitää. (paitsi itselle) Jos taas huollatat autoa ATOY:llä, AD:llä tms. luulen, että kalliiksi tulee. Vetoavat "Saabin harvinaisuuteen ja mukamas osien vaikeaan saatavuuteen."
Forumi on mahtava ja tietoa & osaavia kirjottajia on paljon. Tyypillisesti vian sattuessa tiedän jo päivän sisällä mikä mättää, jos olen vaivautunut siitä tänne tarinoimaan.
http://www.bildelsbasen.se/
http://www.neobrothers.co.uk/index.php

Luotettavaa tehoa saa lastuvirityksellä todella helposti ja osaavia softaajiakin on riittävästi.

Yleistä tietoa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
EX: 9³SS BioPower
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Luulenpa, että Saabit lahoaa vanhuuttaan ennenkuin osat loppuu. Itse ostin 9-3SC -07 muutama kk takaperin. Toistaiseksi muuten tyytyväinen, mutta ainakin halogeeni lähivalot on surkeat. Auto on hyvä ajaa, ja minun ajollani menee n. 1,5 litraa vähemmällä, verrattuna -02 OG9-3 autom. Tämä uudempi on 1,8t manuaali. Tyyppivikoja olen foorumilta lueskellut kauhun sekaisin tuntein, mutta ei ne kaikki samaan autoon tule. Vanhassakin ongelmallinen huohotinvikainen moottori olisi pitänyt hajota jo moneen kertaan, mutta on edelleen (230tkm) jakopäineen kaikkineen alkuperäinen ja toimii loistavasti - kuten tuolla ajomäärällä kuuluukin. Vuotuinen vero on uudemmassa siedettävää tasoa 189 gramman lukemalla. Sitäkin kannattaa hiukan osto tilanteessa vilkuilla, kun tahtoo joka vuosi nousta.
jann3
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Su Heinä 21, 2013 11:51

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja jann3 »

Merkkiliikkeistä en tiedä, mutta täällä PK-seudulla Torekin huoltohinnat on enemmäin kuin kohtuulliset. Viimeksi ihan positiivisesti yllätyin.

Mitä polttoaineenkulutukseen tulee, todellisuudessa tuo 1,8t / 2,0t ei vie juurikaan enempää polttoainetta kuin VAG:n samankokoinen TSI. Paperille on Volkkarin kulutukset merkattu pienemmiksi juu..
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

78 tkm tuli nyt mittariin, auton olen omistanut vuoden ja 7 kuukautta, ja olen selvinnyt yhdellä puolalla ja etunavalla. Muuten ollaan menty ihan öljyn ja tulppien vaihdoilla.

Nyt tuli mittariin 200 tkm ja alustassa vähän alkaa olla kulumisen merkkejä, täytynee keväällä jumpata kerralla koko alusta kuntoon.

Eli tyytyväinen täytyy olla.

Ajettavuuteen tässä vaikuttaa aika paljon renkaat, P Zeroilla veteli sinne sun tänne vakio 235/45/17 koossa mutta pyöreäolkaisemmilla ei vetele juuri yhtään.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Moron,
Ex 9-3:ssa (MY08) vaihdettiin eteen vain ja ainoastaan koiranluut sinä aikana kun se mulla oli (mittarilukemasta 39tkm - 120tkm). Varmastikin yksi viattomimmista autoista mitä olen koskaan omistanut ja erinomainen ajaa. Ecun päivityksen jälkeen ajonautinto vain kasvoi ja eturenkaat kului ;-). Sisustus on tietty hieman retrohenkinen ja linearin penkit eivät todellakaan ole parhaasta päästä ainakaan materiaaleiltaan (pieni miinus kokonaisuuteen). Suosittelen kuitenkin lämpimästi. Itseasiassa katselen jo hiljalleen bemulle seuraajaa. Aika ei ole vielä vaihdolle koittanut, tokkopa vielä vuonna 2015, mutta SS on listalla tuoreempien bemujen kanssa :-). Tiiä sitten mitä vaimo tuohon sanoo ... väliäkö sillä vielä.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ajovakaus on kyllä hyvä ja lastu on pakollinen ;) Auto on tasapainoisimmillaan mielestäni siinä 200-250hp tehoilla. Todella vaivaton ja kiva peli.

Nyt kun on positiivisuutta jo kunnolla ketjussa niin omia kommentteja miinuksista:
Auto on keskivertoa pintakovempi ja jousituksen sisäänjoustot ovat pienet. Paukuttaa niin perkeleesti talvella monttuihin. Vaihdoin sport alustaan noi vakio 1,8t iskarit ja tuli hyvä omaan makuun. Kokeilin myös uudehkoa Aeroa ja 1,8t:tä, vähän sporttisempi tuo aero, mutta 1,8t oli vähän kankeampi, kuin monet muut tämän kokoluokan autot.

Rengasmelu on sanotaanko keskiverto. Nyt 205/55R16 talvirenkaat ja vasta näillä on siedettävä melutaso. Auto maksoi aikanaan kuitenkin n. 50k€.

Valot ovat keskinkertaiset xenoneilla ja huonohkot halogeneilla.

Etuovet ovat takana suhteessa penkkiin. Autoon istuu ns. etukulman kautta ja vähän ahdas nousta. B-pilari on yli 180c ihmiselle kuulemma usein taas tiellä.

Kukas kellonsoittaja on muotoillut etupenkit? :) Niskatuet ovat todella edessä ja ryhti siten vähän kumara.

Ainiin! Nightpanel on niin mahtavat toiminto että kyydissä olijat kateuttaan ilkkuvat. Hyvä etenkin jos ajaa pimeässä Suomen maassa paljon.
EX: 9³SS BioPower
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Olen nyt vuoden/40tkm ajellut omalla kolkilla ja tyytyväinen olen ollut. Auto istuu täydellisesti omaan käteen kaikinpuolin, paljon paremmin kuin edelliset og-femmat.
Sisustan materiaalit ja muotoilu ei ihan kaikkein laadukkaimpia ja nykyaikaisimpia ole, mutta ihan toimiva kokonaisuus silti. Osia löytyy oikein hyvin lähes mistävain tarvikeliikkeestä ja merkkitiskikin palvelee. Itseasiassa jotkin osat ovat merkkitiskillä halvempia kuin tarvikeliikkeessä.

Jotain pikkujuttuja on matkanvarrelle sattunut kuten etupyöränlaakerin hajoaminen mutta se lienee tyyppivika näissä. Seuraavaksi on menossa vaihtoon kääntölaakerit ja takabumerangit, osat eivät onneksi ole kalliita.

Ehdottomasti parhain auto mitä minulla on ollut.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja S32 »

Kaikkiaan ajettu 110 tkm. 2,5 vuotta / 35 tkm ajanut itse. Toistaiseksi olen joutunut uusimaan vain takalasin pyyhkijän moottorin.
Todella tyytyväinen olen ollut. Toivottavasti jatkuu samaan malliin.

Edellinen auto oli T5 C30-Volvo. Saabin moottorista löytyy vähemmän vääntöä alakierroksilla, eli useammin joutuu pudottamaan pienemmälle vaihteelle hidastellessa. Toinen missä Volvo oli parempi olivat ajovalot, jotka Volvossa olivat erinomaiset. Saabin lähihalogenit saisivat olla tehokkaammat. Muuten autot mielestäni yhtä hyvät.
Saab 9-3 SC 1.8t 2007
Ex: Saab 9-5 2.0t Wagon 2006, Saab 9-3 2.0t 2002
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja 93aero »

Ajelin kolme vuotta og93 aerolla ja päivitin aiemmin tänä vuonna sen ng93 aeroon. Minun kokemuksista kertonee oleellisen se että ajoin uudemmalla kolkilla vajaat neljä kuukautta ja nyt on taas alla og93. Mielestäni laatu oli kaikkinensa huonompi verrattuna vanhempiin ja käytönjäljet näkyvät autossa pienemmillä kilometreillä (kojelauta, napit, penkit yms.) Remontteihin meni myös enemmän rahaa kuin og:n kanssa kolmessa vuodessa. Ajettavuudeltaanhan tuo uudempi on paljon nykyaikaisempi ja mutka-ajoa on mukavampi ajaa kuin vanhalla.

Todettakoon vielä että tuo oma ng93 siisteys / huolto seikkoja oli laiminlyöty edellisen /edellisten omistajien osalta. Itse korjasinkin siitä kaikki ilmenneet viat ja uusi omistaja onkin ollut siihen tyytyväinen. Kannattaa siis panostaa osto vaiheessa hyvään yksilöön kuten aina autoa ostaessa.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Laadun suhteen on tosiaan joltain osin menty huonoon suuntaan. Esim. kuljettajan istuimen nahkaverhoilu on sivusta rikki alle 160 ajetussa autossa, lasinpyyhkijöiden varret piti entisöidä ruosteen tähden jne. Pikkujuttuja, mutta antaa nuhruisen kuvan. Vaihteet on välitetty liian pitkiksi, se saattaa johtaa liian pienillä kierroksilla ajamiseen, ja tuo osaltaan hengettömyyden tunnetta. Jos ei nyt kuitenkaan käytetyssä autossa ihan kaikkeen olemattomaan puutu, kyllä tuollaisesta hyvän kulkupelin saa kohtuu hintaan.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Alkusarjan autoissa vm. 2003-2005 on mielestäni vähän kestävämpää tekoa tuo sisusta. Pre-faceliftin sporttipenkit ovat oikeata nahkaa ja 265tkm kohdalla ei vieläkään rikki.
EX: 9³SS BioPower
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja 93aero »

jusahh kirjoitti:Alkusarjan autoissa vm. 2003-2005 on mielestäni vähän kestävämpää tekoa tuo sisusta. Pre-faceliftin sporttipenkit ovat oikeata nahkaa ja 265tkm kohdalla ei vieläkään rikki.

Itselläni oli 2004 (my05) prefacelift aero, sporttipenkeillä. Kylkipahka rikki, reisituki rikki, penkin kylki rikki. Penkit eivät myöskään kestäneet normi autoglymin nahanhoitoaineita vaan värit meinasi lähteä. Tiedä sitten oliko värjäilty jollain uusiksi. Nahka kuitenkin täysin eriä tavaraa verrattuna og93 aeron nahkoihin. Myös penkin korkeudensäätö mekanismia sai rasvailla jottei nitise.

Peilinjalat myös "kukki" aika mukavasti, tyyppivika kuulemma.

Mutta jottei ihan haukkumiseksi mene, niin kyllä jos hyvän yksilön löytää niin hinta / varusta / teho suhde on kohdillaan. Penkkisarjojakin saa Ruotsin maalta kohtuu hintaan.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 517
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihto

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Mulla on 206 nyt mittarissa ja penkissä ei ole kuin kevyttä kulumaa vasemmassa sivussa.. Sport nahkat..
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Vastaa Viestiin