aero kirjoitti:^Mä jo siellä fiilisketjussa (tai siis sitä lukiessa) ittekseni ihmettelin kärrysi janoisuutta, mutta nyt vasta tajusin että sehän on automaatti, ehkä tuo vaikuttaa jonninverran. Myös renkaat voi tehdä oman osansa siihen, että ainetta menee matka-ajossa noinkin paljon.
Ai että 5,4 on iso lukema? Mulla on viimeksi ollut näille numeroille pääsevä ajopeli 18-vuotiaana, siinä oli 0,125-litrainen kone ja vain kaksi rengasta
Tosiaan en tiedä paljonko pienemmällä manuaalilla pääsisi, suurin ero lienee välityksissä ja laatikon sisäisissä kitkoissa. Kahdeksankympin vauhdissa tuo automaatti ajelee vitosella ja kierroksia on siinä 1500 rpm paikkeilla. Sillä se jaksoi kaikki motarin mäetkin kiivetä. Ilmoitetut maantiekulutuslukemat SportCombi TidS:lle ovat manuaalille 4,8 ja automaatille 5,1 litraa sadalle, joten kai se viitisen prosenttia pienemmällä voisi mennä tikkuvaihteistolla. Kaupunkiajossa ero on tietenkin älyttömästi isompi. Itselläni meni siis tuo helsingin reissu keskimäärin reilun 90 km/h keskinopeudella ja suunnilleen tuolla 5,1 litran kulutuksella, joten ei taida tehtaan lupaus ihan pielessä olla (toisin kuin nykyautoissa).
Pakkasta oli molempina päivinä tosiaan 8-10 astetta, kesällä ja jollain ecorenkailla menisi varmasti pienemmällä. Sen verran voin paljastaa että sekä mennessä että tullessa nollasin sidin vauhdista ja kone lämpimänä, eli kylmän koneen kulutusta noihin lukuihin ei sisälly.
Lämpömittarin viisari roikkuu hieman, joten en tiedä josko toi polttelee Eberiäkin välillä, vaikka kone on jo lämmin. Odottelen että saan postissa tilaamani OP-Comin, niin pääsee katsomaan josko termostaatti on väsähtänyt, vai onko mittarin pieni alakeno normaalia talvikeleillä. OG:n kanssa opin että se ei ole normaalia, mutta tiedä näistä italian kiisseleistä sitten