Kojelaudassa naksuu kovaa
Kojelaudassa naksuu kovaa
Jep elikkä käynnistäessä naksuu radion tietämiltä kovaa joku releen tyylinen 11kertaa ja sen jälkeen on hiljaa... Sama toistuu ajaessa jos muutat manuaalisesti (autom.ilm) esim ylöspäin puhalluksen? onko kysessä joku moottorin tuleva hajoaminen vai onko kyseessä jonkinmoinen rele?
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
hmm itellä on kyllä paljon terävämpi nakutus. Liekö joitain muita moottoreita tai releitä tuolla hmm... löytäis räjäytyskuvan nii näkis paremmin.supersaab kirjoitti:Oisiko tuosta apua: http://m.youtube.com/watch?v=MZPSVLDHmhQ
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Itel samanlaist https://www.youtube.com/watch?v=Z9YsKT4stn0 mut hitaampaan ja lyö 11kertaa sitten loppuu.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Mistään mitään tiedä, mutta mitä tekee jos kalibroi? AUTO ja sisäilman kierrätysnappi hetkeksi yhtäaikaa pohjaan.
Pientä surinaa ja ruksutista kuuluu, kun se ajaa kaikki säädöt edestakaisin. Samalla saisi vikakoodit muistiin. Purku sitten TECHllä tai OPComilla varmaan onnistuneet kans.
Pientä surinaa ja ruksutista kuuluu, kun se ajaa kaikki säädöt edestakaisin. Samalla saisi vikakoodit muistiin. Purku sitten TECHllä tai OPComilla varmaan onnistuneet kans.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Vasta vaihdoin yhteen 9-3 sisäkierronläpän moottorin sinne hanskalokeron suunnalle. Piti melkoista rutinaa. Toi oli ainakin kohtuu helppo ja nopee uusia, ilmeisesti aika yleinen vika. Kokeile pistää sisäkierto päälle ja pois, kuuluuko silloin rutinaa. Voi kuulua myös auto asennossa auton käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä.
ps. Samanlainen ääni tuli siitä kun tuolla linkin videolla. Moottorin sisältää menee ilmeisesti hampaat rikki ja sitten alkaa raksutus.
Joku tommonen se oli http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-SPORT- ... 1033553674
ps. Samanlainen ääni tuli siitä kun tuolla linkin videolla. Moottorin sisältää menee ilmeisesti hampaat rikki ja sitten alkaa raksutus.
Joku tommonen se oli http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-SPORT- ... 1033553674
9-5 2.0T Vector A wagon vm06
9-5 2.0t SE vm99
9-5 2.0t SE vm99
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
ei sielt vielä ainekaan mitään rutinaa kuulu helvetin moinen releen lyönti 11x jonka jälkeen loppuu ja naksahtaa kerran kun muuttaa ilman suuntaa.chinatown kirjoitti:Vasta vaihdoin yhteen 9-3 sisäkierronläpän moottorin sinne hanskalokeron suunnalle. Piti melkoista rutinaa. Toi oli ainakin kohtuu helppo ja nopee uusia, ilmeisesti aika yleinen vika. Kokeile pistää sisäkierto päälle ja pois, kuuluuko silloin rutinaa. Voi kuulua myös auto asennossa auton käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä.
ps. Samanlainen ääni tuli siitä kun tuolla linkin videolla. Moottorin sisältää menee ilmeisesti hampaat rikki ja sitten alkaa raksutus.
Joku tommonen se oli http://www.ebay.com/itm/SAAB-9-3-SPORT- ... 1033553674
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
puhallin nopeutu.teesalama kirjoitti:Mistään mitään tiedä, mutta mitä tekee jos kalibroi? AUTO ja sisäilman kierrätysnappi hetkeksi yhtäaikaa pohjaan.
Pientä surinaa ja ruksutista kuuluu, kun se ajaa kaikki säädöt edestakaisin. Samalla saisi vikakoodit muistiin. Purku sitten TECHllä tai OPComilla varmaan onnistuneet kans.
ajelin ees taas (ylös keskelle alas) moottoria. pientä rattaan rutinaa kuulu muttei must mitään järkyttävää. edelleen välillä se naksahtaa kerran kun siirtää manuaalilla ylös tai alas kiertoa ja edelleen iskee kovempaa kuin vilkun ääni 11x kertaa käynnistäessä tai vain että avain on start asennossa. puhaltimen säätö naksutuksen alussa tai pois laitto ei vaikuta mitään.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Auton sammuttamisen jälkeen n. 15 min kuluttua tai heti ovien lukitsemisen jälkeen sisäilmankiertoläppä menee päälle sekä ilmanohjausläppä sulkee huurteenpoisto- ja tuuletuskanavat.
Nuo kaksi moottoria ajavat siis toiseen ääriasentoon ko. läpät. Sitten virtojen kytkemisen yhteydessä lähtevät taas liikkeelle. Joten siis jommasta kummasta läppämoottorista tuo ääni lähtee. Manuaalisten kokeilujen perusteella tuntuisi viittaavan tuohon ilmanohjausjärjestelmään. Saattaa hyvinkin olla, että tuossa toisessa ääriasennossa (suuntaus suljettu tuulilasille ja kojelaudan kanaviin) on jotain missä läppäsysteemi ääntää voimakkaasti, kun lähtee avaamaan noita kanavia. Sitten muissa asennoissa ei enää äännä normaalia enempää.
Nuo kaksi moottoria ajavat siis toiseen ääriasentoon ko. läpät. Sitten virtojen kytkemisen yhteydessä lähtevät taas liikkeelle. Joten siis jommasta kummasta läppämoottorista tuo ääni lähtee. Manuaalisten kokeilujen perusteella tuntuisi viittaavan tuohon ilmanohjausjärjestelmään. Saattaa hyvinkin olla, että tuossa toisessa ääriasennossa (suuntaus suljettu tuulilasille ja kojelaudan kanaviin) on jotain missä läppäsysteemi ääntää voimakkaasti, kun lähtee avaamaan noita kanavia. Sitten muissa asennoissa ei enää äännä normaalia enempää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Voi olla myös lämmönsäätöläpät minkä moottorit ratisee. Ne vedetään asentoon kylmä tossa samalla.
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Ei ole kovin vaikeaa kokeilla ajaa kaikkia säätöjä erikseen yksitellen laidasta laitaan manuaalisesti.
Virrat päällä, mutta ei auto käynnissä ja puhallin pienimmällä, niin kuulee moottoreiden ja läppien äänet parhaiten.
Virrat päällä, mutta ei auto käynnissä ja puhallin pienimmällä, niin kuulee moottoreiden ja läppien äänet parhaiten.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
pitää tutkia ens viikolla kun palaan töihin ja saan varattua hallille aikaa. Näkeekös Wissistä räjäytyskuvia järjestelmästä?petrisa kirjoitti:Ei ole kovin vaikeaa kokeilla ajaa kaikkia säätöjä erikseen yksitellen laidasta laitaan manuaalisesti.
Virrat päällä, mutta ei auto käynnissä ja puhallin pienimmällä, niin kuulee moottoreiden ja läppien äänet parhaiten.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Asentelin juuri toisen asian tiimoilta autoon kaapeleita ja otin hanskalokeron irti. Sehän lähtee helposti:
-apparin puolelta kojelaudan pääty vetämällä irti
-kaksi ruuvia luukun alapuolelta auki
-avaa luukku ja yläkulmista kaksi ruuvia irti
-yksi ruuvi sisältä irti (kirkas ja keskellä)
-valon liittimet irti ja jäähdytyksen letku irti (katso johtimien järjestys)
(Kyllä se valo palaa, vaikka johtimet olis toisinkinpäin)
Kun virrat oli ollut poissa jonkin aikaa niin läpät alkoi tosiaan ajamaan itsekseen.
Mutta kun hanskalokero on irti, niin vois yrittää sitten paremmin paikantaa äänilähdettä?
-apparin puolelta kojelaudan pääty vetämällä irti
-kaksi ruuvia luukun alapuolelta auki
-avaa luukku ja yläkulmista kaksi ruuvia irti
-yksi ruuvi sisältä irti (kirkas ja keskellä)
-valon liittimet irti ja jäähdytyksen letku irti (katso johtimien järjestys)
(Kyllä se valo palaa, vaikka johtimet olis toisinkinpäin)
Kun virrat oli ollut poissa jonkin aikaa niin läpät alkoi tosiaan ajamaan itsekseen.
Mutta kun hanskalokero on irti, niin vois yrittää sitten paremmin paikantaa äänilähdettä?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
Tuli tossa mieleen, että ku meikän kolkissa oli Webasto-asennuksen releen maadoitus pielessä, niin se aiheutti välillä melko kovaa rätinää kojelaudan sisällä. Samalla kylläkin yleensä puhallin stoppaili. Eikös Baabelin Saabissa ollu kans jälkiasenteinen Webasto tai vastaava, josko olis senkin kohdalla asentaja hutiloinut? Muovit vaan irti kojelaudan sivuilta ja samalla hanskalokero sekä ratin alta muovi pois, niin kuulee paremmin noita sivuääniä. Läppämoottoreista tulee ennemminkin semmosta hiljasempaa raksuttelua.
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
jep jälkiasenteinen on. Katselen samalla kun saan keskiviikkona tuon kytkimen apujousen keltasen osan.karg kirjoitti:Tuli tossa mieleen, että ku meikän kolkissa oli Webasto-asennuksen releen maadoitus pielessä, niin se aiheutti välillä melko kovaa rätinää kojelaudan sisällä. Samalla kylläkin yleensä puhallin stoppaili. Eikös Baabelin Saabissa ollu kans jälkiasenteinen Webasto tai vastaava, josko olis senkin kohdalla asentaja hutiloinut? Muovit vaan irti kojelaudan sivuilta ja samalla hanskalokero sekä ratin alta muovi pois, niin kuulee paremmin noita sivuääniä. Läppämoottoreista tulee ennemminkin semmosta hiljasempaa raksuttelua.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Kojelaudassa naksuu kovaa
noniin nyt on tutkittu asiaa ja tälläinen osa numero (yli 3:sta releestä naksuu) 09180200 jos jollain löytyy epc niin voisiko tarkastaa onko tuo ylin rele tollasella numerolla
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK