Tärinä ja misfiret

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jaahas...oisko tuolla jarrutehostajan takaiskuventtiilillä nyt tässä sitten osuutta :idea:
Niitähän on näihin jouduttu vaihtamaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Onpahan tuo kyllä vaihdettu, mutta pitääpä käyttää irti ja testata toiminta. En kyllä mielestäni ole kytkintä unohtanut jarruttaessa joten vaikuttaa aika oudolta...

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Osaa kyllä olla outo vika. Laitoin tuohon aikasemmin haljenneeseen evapin johtoon isommalla säteellä olevan silikoniletkun ja luulin, että sillä olisi korjaantunut, kun ei taas tuntunut vähään aikaan mitää, mutta kyllä se vika vaan siellä on. Onko mahdollista, että noista evapin takaiskuista joku vuotaisi? Jarruille menevän takaiskuventtiilin varmistin toimivaksi puhaltamalla siihen ja mitään ei tapahtunut.
Vinkkejä saa antaa, mistä etsiä vikaa..
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Noniiin eli tänään taas tutkin noita takaiskuja ja semmonen paljastui juuri, että takaisku joka lähtee imusarjasta evapille (joka oli aikaisemmin halki) tuntui falskaavan. Kun puhalsi putkeen niin ilma meni nätisti, mutta imemällä se sulkeutui.
Nuoli on tuossa takaiskussa kuitenkin imusarjaan päin, joten silloinhan sen ei pitäisi ottaa puhallusta. Olenko nyt aivan hakoteillä vai pitäisikö tuolta evapilta pelkästään tulla ilmaa imusarjaan?

-Pekka
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,
itse etsin vikaa aikanaan irroittamalla ja tulppaamalla jokaisen imusarjan lähdön, paitsi turbon by-passille menevän. Näin kone toimii kyllä lyhyen koeajolenkin ihan hyvin.

Muistelisin että omassa MY03:ssa EVAP tulee kampikammiosta ja jatkaa solenoidin kautta turbon etupuolelle. Eli kampikammion höyryt ohjataan ennen ahdinta moottori-ilman sekaan.
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Eli tosiaankin tuo yksi takaisku imusarjasta T-haaralle (ilmanottoon/aktiivihiili säiliölle) päin vuosi. Sekin ongelma hoidettu pois uudella takaiskulla. Ei vaikutusta tärinään, mutta ahdot taitaa hiukan nousta enemmän.

Jusahh lähetti toisen kaasuläppäkotelon ja IDM lainaan testaamista varten, mutta ei tunnu olevan muutosta ongelmaan. Eli semmonen tärinä vieläkin kun 3. vaihteella kiihdyttää hiljakseen, mutta WOT ei mitään ongelmaa samanlaisessa kiihdytyksessä. :wink:

Jos joku osaava kaveri haluaa Kuopiossa tulla testaamaan ja kertomaan mikä vialla niin mielellään saa opastaa :P
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kannattaako tuosta asiasta ressata enempää? Todennäköisesti se on se 2-massaVP joka värisee siellä jos kerta autosi kuuluu niihin yksilöihin joista sellainen löytyy. Ennenkuin vauhtipyörä on tarkastettu mielestäni on turha etsiä "vikaa" muualta.

Eli vaihtoehtoina on:
a: Kytkinremontti ja vauhtipyörän vaihtaminen mielellään kiinteään versioon, tai uuteen 2-massaan ihan miten itse tykkää
b: Ajaa niin pitkään kunnes vika ulkoistaa itsensä..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tuohan se varmaan järkevin ratkaisu olisi. Outoa vaan, että tuollainen "hitaampi" kiihdytys saa tämän aikaan.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tuntuuko tärinä ratissa vai heiluuko auto ja tuntuu penkissä? Jos jälkimmäinen niin VP voi olla mahdollinen.

Kuuluuko tärinästä jotain ääntä, ikään kuin kone kävisi epätasaisesti. Jos kyllä, niin sytkävikaa. Itsellä kun puolat olivat loppu, niin prötäs oikeen kunnolla.

Jos ei kuulu ääntä, niin VP voisi olla mahdollinen.

Kuluneet vetoakselit voivat täristää, mutta yleensä tärinä on silloin aina kiihdyttäessä. Kannattaa tarkastaa palkeet.

Ei täristä jos rullaat 100kmh -> 60kmh? Jos kyllä, vaihda renkaat edestä taakse.
EX: 9³SS BioPower
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

ex-autoon kun tehtiin kytkinremppa niin se 2massaVP oli asentajan mielestä löysä.. ja se värisi nimenomaan ratissa, ja isolla vaihteella. Kun ostin kytkimen niin olin ostamassa kiinteään Vphen. Eli yleensä kun on 2massaVP niin levy on jousittamaton, ja taas kiinteänVP:n tapauksessa levy on jousitettu. Eli mun exään meni tuplajousitus... epäilen että se exän värinä aiheutui tuplajousituksen resonanssista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Pitää katsoa palkeet kunhan saan talliin auton.

Parhaiten tuon tärinän ainakin aikasemmin huomasi matka-ajossa, silloin tärinä oli mielestäni kovempaa, mutta nyt uusien puolien jälkeen on enää semmoista tiheämpää tärinää joka voisi sitten taas olla tuo 2massaVP. Varmaan selviää vasta seuraavalla pitkänmatkan reissulla onko samoja ongelmia.

Noh, pitää kiihdytellä aina kaasu pohjassa niin ei tärise :wink:
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tulee taas vedettyä tämä ihan hatusta, mutta voisiko tuo tärinä liittyä marraskuiseen alustaremppaan, missä tilalle vaihdettiin mm. eibachin madallusjouset? Muistaakseni pari viikko tämän jälkeen alkoi näitä oireita ilmetä.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos se tärinä on selvästi riippuvainen jotenkin kaasun asennosta, kiihdytyksestä tai moottorin kuormitustilanteen muutoksesta niin ei mielestäni sillä alustan vaihdon kanssa voi olla mitään tekemistä.

Onko moottorin ja voimansiirron tuenta tarkastettu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin