Tärinä ja misfiret

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Eli viime viikolla tuli uusittua jakopäähän uudet ketjut yms. (tasapaino- ja jakoketjut). Asennuksessa käytettiin apuna erikoistyökalua nokkien ajoitukseen. Ketjut lähti vaihtoon kovan tärinän takia, joka tuli aina kiihdyttäessä. Normaalistihan noista on tuo tasapainoketjun laahain katkennut ja sen takia ketju hypännyt, mutta minun yksilössä olikin kaikki "ehjää". Kuitenkin tp-ketjussa oli löysää ja jakoketjukin venynyt niin vaihdettiin kaikki hilppeet sisälle. Auto selvästi remontin jälkeen parempi, mutta nyt koska mihinkään ei voi olla tyytyväinen niin pakko oli kiinnittää huomio kevyempään tärinään. Tärinä tulee ahdoilla, mutta minkäänlaista vikakoodia ei tule. Huomattavinta 4 ja 5 vaihteella kiihdyttäessä.

Katsoin torquella noita misfirejä ja ilmoittaa että:
1. sylinteri: 2kpl, 2. sylinteri 6kpl, 3.sylinteri 17kpl ja 4.sylinteri 1 misfire viimeiselle ajosyklille.

Onko noihin arvoihin mitään luottoa vai antaako tuo arvot ihan hatusta?

Eli onko asennuksessa joku mennyt huonosti vai onko nyt uusi vika? Tulpilla ajettu 15tkm ja mallia NGK BKR7ESC-11. Puolat ovat vaalealla päällä olevat Saabin OEM puolat, eikä tietoa milloinka vaihdettu.

Auto 2.0t -03 jossa jcarlsonin stage1 softa, aikasemmin vaihdettu mm. 2xmagneettiventtiilit, bypassin kalvo ja takaisku jarrutehostimelle.

-Pekka
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Olisikohan nuo tavalliset ongelmat eli sytkäpuolat? Minulla aina kun nostin autoja ;), ja kunnes taas nostan, niin pamahti puola. Vaaleapäiset puolat ovat tietääkseni vähintään 10v vanhat. 2005-> ollut tietääkseni vain mustia puolia.

Nyt kun sinulla on uusi jakopiä, ajoitukset kohdallaan ja virtaukset tikissä, voi kone ottaa enemmän kuormaa ja sytkältä vaaditaan parempi kipinä. Minulla puolan hajoaminen ilmeni juuri ahdoilla kovana tärinänä ja vetojen hyytymisenä. Ei näkyviä vikakoodeja aina havaittavissa.

Halpa kikka on pienentää tulpan kärkiväliä, vaikka 1,1mm->0,8mm. Pienempi jännite saa aikaan kipinän ja vanha puola voi pärjätä. Kulutus voi nousta.
Sivu 3:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... i&start=30
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Okei pitää testata huomenna tuota kärkivälin pienentämistä. Varmaan voisi vaihdella myös nuo puolat eri paikkoihin ja tarkastaa mitä torque sanoo noista misfireistä. Ilmeisesti kannattaa uusia kaikki puolat kerralla jos vika jossain niistä?

Onko muuten tietoa paljonko noi ilmamassa pyynnit on yksikössä kg/h vakiolla ja stage 1?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Onko mahdollista, että täristää kevyesti tyhjäkäynnillä ja vika on puolissa? Vetää kyllä hyvin, mutta tärinää on tyhjäkäynnillä ja ehkä siinä 2krpm kohdalla. Laitoin nuo tulpat 0.8mm ja käytin akkua poissa. Sitten torquella motarikiihdyttelyn jälkeen tsekkaus ja ei enää kuin yksi misfire per sylinteri. Käynnistys ehkä vähän huonompi ja tuntuu kuin täristäisi tyhjäkäynnillä enemmän (onko tämä mahdollista tuolla tulppien muutoksilla?).

Puolathan on siis nuo keltaisella päällä olevat joten siis varmaan alkuperäiset, kun uusi malli tuli -07?
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jaa en osaa sanoa. Aika monimuotosia varmaan noi puolien aiheuttamat viat. Käytäppä Bilteman varaosapuolaa paikallaan. Tämmönen on minulla ollut ajossa jo 5tkm ajan.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... OLA-53416/

Monesta paikkaa loppu, mutta katsomalla myyjän kanssa yhdessa varastosaldoja voi vielä jostain löytyä. Tai sitten jos ei ole kiire niin Neolta uusi satsi puolia.
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Ei nyt vielä ainakaan kovaa kiirettä ole, joten kunhan varmistan että ei ole mitään imuvuotoja tai kaasuläppässä vikaa niin laittaa tuolta neobrossilta tulemaan.
Mitenkäs tuota kaasuläppäkoteloa on järkevin tarkastaa? Ilmeisesti ei saa olla ollenkaan väljyyttä, mutta onko muuta?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Pakari »

supersaab kirjoitti:Katsoin torquella noita misfirejä ja ilmoittaa että:
1. sylinteri: 2kpl, 2. sylinteri 6kpl, 3.sylinteri 17kpl ja 4.sylinteri 1 misfire viimeiselle ajosyklille.
Tuota, noin vähillä missfireillä en lähtis kyllä puolista vikaa etsimään. Eihän noita käytännössä ole tullut yhtään. Missfiren normaalikäytössä aiheuttaa kaasuläpän nopea sulkeutuminen, esimerkiksi vaihtotilatneessa kun kiihdytetään täysillä jollakin vaihteella ja polkaistaan kytkin äkillisesti pohjaan. Eli karrikoidusti sanottuna läpän nopeat sulkeutumisliikkeet aiheuttavat missfiren.. Joskus olen itselläni nähnyt ESP/TCS:n aiheuttavan satunnaisen kun vetoa säätää..

Eteenkin, millä aikavälillä nuo on tullu? Jos ei koskaan ole nollattu noita laskureita niin silloin edellisestä akunvaihdosta/virtakatkoksesta asti ovat peräisin nuo lukemat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tuossa taisi olla viikon tuo last/current cycle. Mutta eihän tuo määrä mikään korkea ole. Huomenna vielä nokkien tarkistus, voi olla että imunokka 1-2mm liian edessä. Mukavahan näitä on laittaa :twisted:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

supersaab kirjoitti:Tuossa taisi olla viikon tuo last/current cycle. Mutta eihän tuo määrä mikään korkea ole. Huomenna vielä nokkien tarkistus, voi olla että imunokka 1-2mm liian edessä. Mukavahan näitä on laittaa :twisted:
laitoitko siis säädettävät nokkapyörät?
onkos näissä muuten kova vai 2-massa vauhtipyörä?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

B207-koneisiin ei tarvitse säädettäviä nokkapyöriä, kun on ympäripyörivät nokkapyörät jo valmiiks. ;)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Tobbana kirjoitti:B207-koneisiin ei tarvitse säädettäviä nokkapyöriä, kun on ympäripyörivät nokkapyörät jo valmiiks. ;)
no sehän selittää paljon ja tietysti myös näitä ihmettelin että miksi pitää näin pro ajoitus jutskat olla http://www.tori.fi/pohjois-savo/Saab_9_ ... m?ca=6&w=3

onhan tuo toisaalta ihan jees kun on jo valmiiksi säädettävät, olisi femmassakin nokkia vaihdellessa ihan kivat...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Joo eli siis huomenna laitellaan juuri nuo linkin mukaiset palat paikalleen ja katsotaan, että täsmää vielä. Jossain asennuskuvissa oli ehkä imunokka 1-2mm jäljessä. Huomenna selviää lisää! :oops:
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Tänään Tobbana kävi lukemassa vähän Tech2:lla dataa ja kaikki kuulemma näyttää hyvälle. Knockeja oli kuitenkin 15-40per sylinteri ja nämä tulleet 50-80km matkalla(en muista tarkkaan). Onko tuo nakutuksen määrä korkea vai normaalia? Livenä ei katsottu vedättäessä määriä. Mikäs on foorumin mielipide mitä vaihtoon. Tosiaan esim. 4 vaihteella 60km/h vauhdista kiihdyttäessä tuntee vielä värinää.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja karg »

Jospa ne missfire- ja knock-laskurit nollais ja kävis sitten ottamassa vetoja. Jos tärinä tulee jonkun puolan takia, niin missfire-laskureissa se kyllä näkyy ennen kuin vikavalokaan alkaa vilkkumaan mittaristossa.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tärinä ja misfiret

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Joo pitää kysellä että otettaisiko logia seuraavan kerran kun Tobbana tänne Kuopioon eksyy. Misfirejä oli kaikissa tasaisesti noin 20 tuolle ajomatkalle. Auto kuitenkin vetää hyvin!
Vastaa Viestiin