Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja brottor »

Hei

Ensimmäinen autoni oli aikoinaan Saab 900i! Jo oli silloin rouhea peli. Sen jälkeen en ole saabia omistanut mutta nyt autoa katsellessa sattui silmään -> http://www.nettiauto.com/saab/9-3/6973999

Kaipaisin kokemuksia kyseisestä autosta, hinta kohdillaan? Auto tulisi kaupunki ajoon ja sitten satunnaiseen matka ajoon. Kelkkaa ja venettä (pulpetti vene 5hengelle) tulee vedettyä myös. Luin noista vesipumppu ongelmista, mutta ainakin tässä lukee että jakopää on tehty.

Kiitoksia jo etukäteen!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13212
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni ollut nyt kuukauden alla samanvuotinen farmari TiDS. Tuohon linkin autoon erona on se, että kone on 16-venttiilinen ja tehoa ja vääntöä hieman enemmän.

Vesipumppu ja jakohihna tosiaan kannattaa vaihtaa 100 tkm välein, yleisimmin näistä hajoaa ymmärtääkseni juurikin se vesipumppu ja se rikkoo jakohihnan.

Kannattaa koeajolla tarkistaa, että lisälämmitin (Eberi) toimii. Kun ulkolämpötila on alle 8 astetta, pitää mittaristoon syttyä lämmittimen merkkivalo (oranssi, jossa kakkonen ja nuolet ylöspäin). Valo ei kuitenkaan tarkoita, että itse laite käy, se on helpoin testata auton seistessä sammutettuna ja kone viileänä: käännä virrat päälle, odota ajotietokoneen viestiä "Check ok", käännä virrat pois, paina ratista kolme kertaa "SET", jolloin ajotieturiin tulee teksti "Manual start", ja Eberin pitäisi käynnistyä. Laitteen käymisen kuulee kyllä voimakkaana huminana, itse laite sijaitsee moottoritilassa tulipellissä apukuskin puolella.

Muita tsekattavia asioita löytyy foorumilta haulla, esim bumerangit taka-akselistosta (ei kallis korjattava kylläkään). Starttauksen jälkeen on hyvä kokeilla kuumeneeko akunkengät, tai mitata latausjännite akun navoilta (edullinen korjata tämäkin), kääntölaakerien kunto kannattaa kokeilla käännellen rattia auton ollessa paikallaan tai hitaasti liikkeessä. Vaihteiston ja kytkimen osalta en osaa sanoa mitään, kun itsellä on automaatti.

Vetohommiin kannattaa tarkistaa auton maksimivetomassa, muistaakseni tuossa TiD:ssä se on vain luokkaa 1200 kg. 16-venttiilisessä 1600 kg.

Jos linkin auto on kunnossa, on hinta mielestäni ihan kohtuullinen. Itse maksoin reilusti vähemmän, mutta kilsoja on melkein kolme kertaa tuon auton ajomäärä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja molokki »

Mulla oli ekana Saabina tommonen tummanharmaana.10tkm ajettuna puolvuotiaana esittelypelinä ostin ja 60tkm ajoin 4 vuodes.Egr venttiili tukkeutu 2 kertaa ja piti vaihtaa ja johtu siitä että ajoin lyhyitä matkoja.Eberiin rakastuin,mutta sitä savua minkä se lykkäs vihasin.Miksi se pakoputken pää pitää olla konehuoneessa eikä auton takana niinku moottorinkin pakoputki?No haisee hyttiin vaan paikallaan seistessä.Halogeenilyhkäset oli huonot,mutta toshan näyttää olevan xenonit ja niillä kyyllä jo näkee.Nykyses mulla on xenonit.Kaiken kaikkiaan oli hyvä auto ja harmitti luopua kun oli edelleen myydessä kuin uusi,mutta kun pääs kutosta motarilla polkasemaan,niin ei sitä voinu vastustaa.Ton auton historiastahan en tosin tiedä onko kolaroitu tai mittaria ruuvailtu,mutta tutki tuntuuko kaikki olevan kunnossa ja koita jotaa takuuta tinkasta.
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ko. autosta ei ole tietoa, mutta lastutettuun TTid:iin tottuneena en ostaisi 8v versiota. Yksi sellainen minulla on ollut ja toisaalta tuntui tehokkaammalle kuin 120hp. Pihasta löytyy myös Tids eli 16v ja sekin huutaa lisäpotkua.

Jakopääremontin yhteydessä on syytä vaihtaa myös vesipumppu. Suurin osa näin tekeekin, mutta eivät kaikki korjaamot/asentajat. Muutoin aika huolettomia vehkeitä ellei etujouset ole poikki, takapäästä bumerangien puslat väljät tai EGR-rikki.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Ne saastelaitteet kannattaa poistaa/poistattaa ihan suosiolla, niin eivät sitten kiusaa. Kaippa siinä muuten on ihan kiireettömään etenemiseen soiva peli.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Katselisin kyllä vähintään TiDS tai jopa TTiD koneella varustetun. Niitäkin pitäisi tuohon hintaan jo löytyä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Eipä tuo oma TTid ainakaan kauas tuosta hintaluokasta heitä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Numba
"Viggen"
Viestit: 677
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja Numba »

AZP kirjoitti:Valo ei kuitenkaan tarkoita, että itse laite käy, se on helpoin testata auton seistessä sammutettuna ja kone viileänä: käännä virrat päälle, odota ajotietokoneen viestiä "Check ok", käännä virrat pois, paina ratista kolme kertaa "SET",
Pikku vinkkinä, sitä avainta tarvitsee kääntää vain 1. koloon (esim. automaatissa syttyy silloin jarruta-kuva vaihdekepin tyvessä), ja sitten avain nollaan tai kokonaan pois. Näin ei turhaan käytetä hehkuja päällä, kun käy pistämässä auton lämpiämään. Samaa toimintoa käytetään ajastusta asetettaessa, tosin usein silloin ollaan tulossa ajosta ja heti sammutuksen jälkeen ratin SET-nappi vie samaan lämmitys valikkoon.

Eberin automaattinen käynnistyminen joka starttauksessa häiritsee niin paljon, että lähi-/pätkäajossa tulee suosiolla lähdettyä bensa-autolla. Onko raivostuttavampaa, kuin auton sammuttaminen Eberin juuri otettua ensi savut?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6442
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, tuolle eberille kannattaisi tehdä "tapponappi", jolla saisi estettyä laitteen turhan pakkokäynnistymisen esim. autoa siirrettäessä tms. lyhyessä ajossa tai +10 asteen kelissä, jossa automatikkaa työntää lämmittimen täysin turhaan päälle... Täällä on joskus neuvottu mihin piuhaan nappi pitää kytkeä, löytynee etsillä.

Eski
saabillua
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Elo 01, 2011 20:50
Paikkakunta: 48100

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja saabillua »

Eski kirjoitti:.. lyhyessä ajossa tai +10 asteen kelissä, jossa automatikkaa työntää lämmittimen täysin turhaan päälle...

Eski
+8 asteessa.

T. pilkunnussija

edit: kirjoitin pilkunnussijan ensin väärin.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg

Nykyään ihan vaan Skodalla
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Itselläni ollut nyt 2kk Tid 110kw farmari 175tkm ajettuna ja mitään muuta negatiivista sanottavaa ei kyllä ole, kuin eberin käyttö ja todella kehno äänentoisto. Eli ei kovin vakavia "vikoja". Laturi ja etuiskarit meni heti vaihtoon liikkeen piikkiin. Laturi oli vaihdettu puolivuotta aikaisemmin, mutta se olikin lucaksen romu.

Irrotettava vetokoukku on minulla muuttanut itsensä kiinteäksi, mutta tuossa yksilössä näyttäisi olevan valmiiksi kiinteä?


EGR venttiili kannatta tukkia ja ohjelmoida. Siihen löytyy velho Vaasasta 8)
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja brottor »

Kiitoksia kaikille vastauksista. Erittäin mukavaa nähdä että tämä klubi ja foorumi on aktiivinen.
Tuo kyseinen yksilö on sen verran kaukana meistä että menemme tänään koeajamaan saman mallisen ja ikäisen bensa version lähi liikkeeseen. Tutkiaksemme tilat ja muutenkin ottaa ajotuntumaa koriin. Ilmoittelen miten tässä käy, :saab: kuume vain kasvaa!

Vielä pari asiaa askarruttaa: Onko varaosat kalliita? (on lähellä yksi nyrkkipaja jossa voisi itsekkin tehdä vähän hommia).Paremmalla puoliskolla tulee pätkäajoa päivittäin, miten tuo vie dieseliä kaupunki ajossa? (pitää varmaan välillä päästellä kunnolla ettei nokeennu liikaa?) Entä maavara? Kotipihaan tulee soratie vähän matkaa ja mökille enemmän.


Edit: Lisäsin nuo kysymykset.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Varaosat eivät mielestäni ole kalliita ja niitä löytyy mistä tahansa varaosaliikkeestä.
Riippuu vähän minkälaista tuo kaupunkiajo on, mutta itselläni pelkässä kaupunkiajossa keskustassa noin 7l/100
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja brottor »

Käytiin koeajolla sillä bensa vehkeellä, olihan se aivan mahtava!

Siitä innostuneena soitin tuonne liikkeeseen jossa tämä diesel versio myynnissä. Siitä se alamäki alkoi. Nuori kaveri vastasi puhelimeen ja ensimmäinen asia oli että se saab on hänen ja yksityismyynnissä. Kysyin että minkä takia se on sitten autoliikkeen sivuilla myynnissä. Vastaus oli että se oli helppo laittaa sitä kautta. Hän vielä erikseen mainitsi että siihen ei tule kuluttajasuojaa (sitä 6kk "takuuta") kun yksityisten välinen kauppa. Hän oli toinen omistaja ja muuta vikaa ei kuulemma ollut kuin mittari näyttää 15km/h liian vähän. Ei suostunut antaa viikonlopuksi koeajoon eikä ollut suostuvainen tuntia pitempään koeajoon. Jäi kyllä huonot fiilikset tuosta, ei tule kauppoja hänen kanssaan..
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Saab 9-3 Sport 1.9Tid vm 2008

Viesti Kirjoittaja anttimak »

brottor kirjoitti:Käytiin koeajolla sillä bensa vehkeellä, olihan se aivan mahtava!

Siitä innostuneena soitin tuonne liikkeeseen jossa tämä diesel versio myynnissä. Siitä se alamäki alkoi. Nuori kaveri vastasi puhelimeen ja ensimmäinen asia oli että se saab on hänen ja yksityismyynnissä. Kysyin että minkä takia se on sitten autoliikkeen sivuilla myynnissä. Vastaus oli että se oli helppo laittaa sitä kautta. Hän vielä erikseen mainitsi että siihen ei tule kuluttajasuojaa (sitä 6kk "takuuta") kun yksityisten välinen kauppa. Hän oli toinen omistaja ja muuta vikaa ei kuulemma ollut kuin mittari näyttää 15km/h liian vähän. Ei suostunut antaa viikonlopuksi koeajoon eikä ollut suostuvainen tuntia pitempään koeajoon. Jäi kyllä huonot fiilikset tuosta, ei tule kauppoja hänen kanssaan..
No justiinsa. Kyllä kannattaa jättää tämä yksilö rauhaan! Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun !
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Vastaa Viestiin