Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Tänään piti antaa kaverin autoon apuvirtaa ja päädyin irrottamaan minusnavan ja latoin akkuni sitten kiinni kaapeleihin. Pelotuksia on kuultu CAN autolla apvirran antamisesta. Voiko 9-3SS:tä saada jotain elektroniikkaa rikki hyppykaapeleilla?
Miten 9-3SS:llä annetaan apuvirtaa?
Mitä ovat auton plusnavassa olevat pari mustaa mötikkää, toisessa joku painonappikin?
Miten 9-3SS:llä annetaan apuvirtaa?
Mitä ovat auton plusnavassa olevat pari mustaa mötikkää, toisessa joku painonappikin?
EX: 9³SS BioPower
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Voi mennä.. Erään foorumilla kirjoittelevan henkilön autosta rikkoontui muistaakseni 3 vai 4 ohjausmoduulia. Yksinkertaisesti väyläohjatulla autolla ei anneta apuvirtaa. Minä en ainakaan uskaltaisi.
Se painonappi on muistaakseni "kolarikytkin" eli kolarin sattuessa kytkee virrat pois autosta.
Se painonappi on muistaakseni "kolarikytkin" eli kolarin sattuessa kytkee virrat pois autosta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Aika paha perhana, ettei saa antaa apuvirtaa. Jos vaikka käynnistettävä auto ei ekalla starttaakaan, niin pian on kaksi akkua tyhjänä. Focuksella annoin kerran diesel toledoon virtaa. Autoni meinasi sammua kun tossukka yritti käyntiin. Lisää jenkaa koneeseen ja uusi yritys.
EX: 9³SS BioPower
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Itse annoin työkaverin VW Ventoon dieseli SC:stä apuvirtaa alkuviikosta. Ja tuota dieseli SC:tä tuli viime talvena pari kertaa startattua tuosta sigun OG93:sta apuvirtaa ottaen. Samaten olen tuota sigun Hayabusaa käynnistelly molempien autojen apuvirralla. Ehjiä ovat kaikki kolme mutta eipä se sitä tarkoita etteikö sieltä jotain voisi rikki mennä.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Parhaita tilanteita: autettava poistuu autolla paikalta kiittäen, ja väylämies jää kaapelit kädessä seisomaan auton viereen, joka ei enää käynnisty.
Ex: 9-3 SC,2008,1,9TTid,A6,Vector, JC's Anti Exhaust Gas Recirculation Program
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
http://i368.photobucket.com/albums/oo12 ... nder5l.jpg
Nykyään ihan vaan Skodalla
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
OG9-3:n kanssa on tullut pari kertaa apuvirtaa annettua, mutta seuraavalla proseduurilla:
1. Piuhat kiinni koneen käydessä
2. Odottelua hetken aikaa jotta avustettavan akku latautuu
3. Saab sammuksiin
4. Avustettava auto käyntiin
Kaapeleissakin on kyllä joku varistori ylijännitesuojana.
1. Piuhat kiinni koneen käydessä
2. Odottelua hetken aikaa jotta avustettavan akku latautuu
3. Saab sammuksiin
4. Avustettava auto käyntiin
Kaapeleissakin on kyllä joku varistori ylijännitesuojana.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Olen antanut omalla SS-kolkillani 2 kertaa apuvirtaa niin, että latailen ensin kaapelit kiinni toisen auton akkua jonkin aikaa kolkin laturin avulla. Sitten sammutan oman auton ja otan avaimet irti virtalukosta. Sitten voi startata sen toisen auton. Ei ole ongelmia esiintyny kolkissa tällä konstilla.
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Juuri näin kuin parissa edellissä viestissä on kerrottu on turvallinen tapa.
Ongelmatilanne, jossa yksi generaattori on käynnissä ja toinen rinnalla lähtee käyntiin, on poistettu sammuttamalla avustava auto ennen toisen auton starttausyritystä.
Ongelmatilanne, jossa yksi generaattori on käynnissä ja toinen rinnalla lähtee käyntiin, on poistettu sammuttamalla avustava auto ennen toisen auton starttausyritystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Täällä on tuosta -08 kolkista edellinen omistaja käräyttänyt moottorinohjaus boksin. Auton mukana korjaus operaatiosta oli vajaa parin tonnin lasku. Sitä en enää muista oliko autoon annettu vai otettu virtaa, mutta kuitenkin exodus oli saatu aikaan.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Olen käynnistelly omalla sc diiselillä työ transittia ilman latailuja. Ainoa minkä olen sammutanut on valot. Tätä on myös lykitty kaapeleilla käyntiin. Ei ole vikaa tullu vaikka on paljon sähkö leluja kiinni. En pidä can väyläsiä kauheasti herkempinä. Onhan niissä itsessäänkin starti joka kuormittaa sähköjä monia kertoja auton elin iän aikana.
Re: Apuvirta ja CAN autot, 9-3SS
Eihän tässä apukäynnistys tilanteessa ole kysymys pelkästään mistään startin kuormittamisesta. Se on hiukan monimutkaisempi juttu.
Tuossa normaalissa käynnistystilanteessa jännite vain alenee, jolla ei mitkään laitteet rikki mene. Ongelmaa tulee ylijännitteestä, mikä voi rikkoa jotain. Kuten jo aiemmin viittasin, niin ongelmatilanne voi syntyä juuri toisen auton käynnistyessä, kun auttava autokin käy.
Sähköinen vastinkytkentä on tilanne, jossa rinnankytkennässä on kaksi akkua, kaksi generaattoria ja kaksi kuormaa. Toinen akku on heikossa hapessa, toinen generaattori ei käy (aluksi) ja toinen kuormista on suuri (startti pyörii). Sitten äkkkiä kuorma alenee ja toinenkin generaattori alkaa tuottaa. Se mitä tuossa tilanteessa hetkellisesti tapahtuu tarkasti ottaen on se tämän ongelman ydin.
Mahdollisen hetkellisen ylijännitteen syntyminen, sen suuruus ja kestoaika on monen tekijän summa. Useimmin "tuurilla" sitä ei juurikaan synny tai sen on niin mitätön, ettei mitään vahinkoa synny. Sitten kun se huono päivä sattuu niin ....
Kaikista ikävintähän tässä on se, että auttava auto saa yleensä kokea tuon ylijännitepiikin aiheuttaman ongelman.
Tuossa normaalissa käynnistystilanteessa jännite vain alenee, jolla ei mitkään laitteet rikki mene. Ongelmaa tulee ylijännitteestä, mikä voi rikkoa jotain. Kuten jo aiemmin viittasin, niin ongelmatilanne voi syntyä juuri toisen auton käynnistyessä, kun auttava autokin käy.
Sähköinen vastinkytkentä on tilanne, jossa rinnankytkennässä on kaksi akkua, kaksi generaattoria ja kaksi kuormaa. Toinen akku on heikossa hapessa, toinen generaattori ei käy (aluksi) ja toinen kuormista on suuri (startti pyörii). Sitten äkkkiä kuorma alenee ja toinenkin generaattori alkaa tuottaa. Se mitä tuossa tilanteessa hetkellisesti tapahtuu tarkasti ottaen on se tämän ongelman ydin.
Mahdollisen hetkellisen ylijännitteen syntyminen, sen suuruus ja kestoaika on monen tekijän summa. Useimmin "tuurilla" sitä ei juurikaan synny tai sen on niin mitätön, ettei mitään vahinkoa synny. Sitten kun se huono päivä sattuu niin ....
Kaikista ikävintähän tässä on se, että auttava auto saa yleensä kokea tuon ylijännitepiikin aiheuttaman ongelman.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)