Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Kannatta käyttää op-comia tai tech2, saa yleensä aika paljon enemmän tietoa ulos.
PoGelius
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Marras 05, 2014 19:22

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja PoGelius »

Jep, tuli kyllä huomattua, ettei tuo Autocom kaikkea kerro, joten hyvä tietää nuo millä saa enemmän infoa.
Mikäli oikuttelee vielä, niin tarvitsee käyttää Pro-Carservicen experteillä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ne vikakoodithan pitää siis lukea ennen kuin sitä akun napaa rupeaa repimään irti. Vikamuisti nollautuu, jos itse vika ei ole pysyväisluonteista sorttia ja tule heti uudestaan päälle, kun virrat kytkee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
PoGelius
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Marras 05, 2014 19:22

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja PoGelius »

Näin epäilinkin tapahtuneen, hyvä että tuokin varmistui.

Toistaiseksi ei ainakaan ole uusinut, mikä ikinä aiheuttikin tuon herjan. Tosin en ole kerennyt ajamaankaan kuin ~150km, joten saa nähdä. Ensi kerralla sitten auto suoraan PCS:een, jos lamppu syttyy.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Reilulla kympillä saa ulkomaisista nettikaupoista hommattua OBD-mokkulan, jonka kautta saa vikakoodit luettua esim. kännykällä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
PoGelius
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Marras 05, 2014 19:22

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja PoGelius »

Onko kokemuksia jostain tietystä mallista? Saisi olla vieläpä yhteensopiva omena-laitteiden kanssa...
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No tuo mikä itsellä on, ajaa kyllä asiansa. Tuota omaa on ainakin useammalta valmistajalta, vaikka päällepäin ovatkin samannäköisiä. Bluetoothilla ottaa yhteyden Win-luuriin. Iphone -yhteensopivuudesta en osaa sanoa. Foorumilla taitaa olla useampikin ketju noista OBD-mokkuloista.

Esim. tämä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +bluetooth
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
PoGelius
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Marras 05, 2014 19:22

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja PoGelius »

Vikavalo lävähti tauluun jälleen lauantaina, eikä tällä kertaa mitään oireita. Auto pihaan parkkiin ja odottamaan maanantaiaamua ja vierailua PCS:llä. Vikakoodit luettiin ja toisioilmapumpun virheellisestä virtauksesta herjaili.

Pumppu testattiin samantien ja todettiin toimivaksi. Vika ilmeisesti jossain kalvotiivisteessä(?), 140€ osalla hintaa ja vaihtoaika ensi viikon lopulle.

Ajoon tuo ei vaikuta millään tapaa, päästöjen vähentämiseksi laitettu. Leimastakin kuulemma menisi läpi, kunhan ajaisi koneen tarpeeksi lämpöiseksi. En kuitenkaan jaksa olla joka viikko nollaamassa vikakoodeja, joten päätin laittaa kuntoon.

EDIT: Vikakoodi oli muistaakseni P411
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuolta toisesta ketjusta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=156843 lainaan omaa kirjoitustani.

"Väittäisinpä, ettei tuohon P411 (SAI-pumppun vika) vaikuta venttillin vaihto. Se on vain takaiskuventtilli, joka estää pakokaasujen pääsyn pumpun ja ilmanputsarin puolelle.
Kun tuo vikakoodi tarkoittaa, ettei pumpun toimiessa ilmaa ole pakosarjassa rittävästi, ja tuohon venttiili tuskin vaikuttaa. SAI-pumpun toimintaa mitataan lambda-anturilla. Pumpun toimiessa menee ilmaa reilusti pakosarjaan ja pakokaasut "laihenevat" niin, että lambdajännite menee nollaan.

Vikakoodin P411 ilmaantuessa pumppu ei pyöri tai putkistossa on ilmavuoto ulos. Pumppu voi olla jumissa tai menossa rikki. Takaiskuventtiili vaikuttaa sikäli, että pieni vuoto pakokaasuja takaisinpäin kerryttää pumppupesään kosteutta. Se sitten jumittaa pumppupesän ja lopulta alkaa korroosioitua koko laitos.

Koko järjestelmän poisto käytöstä on ainoa järkevä teko :wink: .
Sen toiminta ei näy katsastuksessa eikä sillä ole muutnkaan v****kaan väliä, joten mäkeen vaan....."

Näin minä ainakin uskon. Eli tuo pumppu vetelee viimeisiään tai ilmaa puhaltaa jostain ulos.
Voihan sen venttiilin vaihtaa, niin ei sitten kerrytä sitä kosteutta sinne pumppupesään. Siitä pumpun siivistä saattaa olla osa jo hajonnut, jos kertynyt vesi on ne jäädyttänyt kiinni ja siten käynnistyessä irronnut palasia. Tuon seurauksena pumpun tuotto on vajavainen.
Paras tapa on poistaa koko pirun keksintö käytöstä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin