Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Hain äsken Saabin moottorinlämmittimen asennuksesta ja korjaamon pihassa syttyi moottorin vikavalo.
Muita oireita ei ole lukuunottamatta pientä tyhjäkäynnin seilausta (800-1000rpm). Tuota ei siis ole aiemmin ilmennyt, tosin en ole vielä kerinnyt näin kovilla pakkasillakaan ajaa.
Omasta (eikä tietenkään korjaamonkaan) mielestäni tuo lämmittimen asennus ei voi asiaa aiheuttaa, kun kyseessä on säteilylämmitin. Tuohan toimii täysin itsenäisesti, eikä ole mitenkään kytköksissä auton muuhun tekniikkaan(?)
Auto oli yön lämpimässä, joten luulisi, ettei myöskään pakkanen/kosteus tällaista aiheuttaa, on varmastikin kerinnyt kuivua...
Autocomia (tai muutakaan testeriä) ei luonnollisesti ollut korjaamolla paikalla ja muutkin paikat ovat jo kiinni, joten vikakoodien luku jäi haaveeksi tältä illalta. Huomenna aamusta pitäisi ajaa Jyväskylästä Tampereelle, uskaltaako tuolla lähteä?
Pystyykö vikakoodeja nollaamaan mitenkään kotikonstein (maadoittamalla tietyn pinnin tms.)? Näin selviäisi onko kyseessä vain kertaluontoisesta virheilmoituksesta vai onko jotain todella rikki.
Ja auto on siis 9-3 SS Aero vm. 2003
Muita oireita ei ole lukuunottamatta pientä tyhjäkäynnin seilausta (800-1000rpm). Tuota ei siis ole aiemmin ilmennyt, tosin en ole vielä kerinnyt näin kovilla pakkasillakaan ajaa.
Omasta (eikä tietenkään korjaamonkaan) mielestäni tuo lämmittimen asennus ei voi asiaa aiheuttaa, kun kyseessä on säteilylämmitin. Tuohan toimii täysin itsenäisesti, eikä ole mitenkään kytköksissä auton muuhun tekniikkaan(?)
Auto oli yön lämpimässä, joten luulisi, ettei myöskään pakkanen/kosteus tällaista aiheuttaa, on varmastikin kerinnyt kuivua...
Autocomia (tai muutakaan testeriä) ei luonnollisesti ollut korjaamolla paikalla ja muutkin paikat ovat jo kiinni, joten vikakoodien luku jäi haaveeksi tältä illalta. Huomenna aamusta pitäisi ajaa Jyväskylästä Tampereelle, uskaltaako tuolla lähteä?
Pystyykö vikakoodeja nollaamaan mitenkään kotikonstein (maadoittamalla tietyn pinnin tms.)? Näin selviäisi onko kyseessä vain kertaluontoisesta virheilmoituksesta vai onko jotain todella rikki.
Ja auto on siis 9-3 SS Aero vm. 2003
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Akku irti vähäksi aikaa niin nollautuu.
Jaa ei voi lämmittimen asennus aiheuttaa Tai lämmittimen asentaja? Olisiko tyritty matkalla alipaineletkuja tai irroteltu jotain imupuolen komponentteja.
Omassa lohkolämppärin asennus kesti muutaman vuoden kunnes turbon tulovesiletku paukahti ja ahdin oli leikata kiinni. Lohkolämppärin johto oli niputettu ahtimen jäähdytysletkuun ja moottorin alavesiletkuun. Tämän letkun pitää päästä liikkumaan moottorin mukana, kun kiihdyttelee jarruttelee, ehkä 20-40mm liike moottorin heiluessa kumipusliensa varassa. Lohkolämppärin johto taas oli myös pitkältä matkaa kiinni rungossa, eli tämä liitos oli repinyt turbon letkua pari vuotta irti ja lopputuloksena oli lähes katastrofi.
Tuossa haljennut vesiletku ja siinä vieressä menee tuo ohuempi turbon jäähdytysletku:
https://www.dropbox.com/s/gjlqubuvw7o9m ... 11_005.jpg
Hyvin näkyy siinä turbon vesiletkussa, kuinka lohkarin johto on hinkannut jäljet letkuun.
http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/d ... erkele.jpg
Jaa ei voi lämmittimen asennus aiheuttaa Tai lämmittimen asentaja? Olisiko tyritty matkalla alipaineletkuja tai irroteltu jotain imupuolen komponentteja.
Omassa lohkolämppärin asennus kesti muutaman vuoden kunnes turbon tulovesiletku paukahti ja ahdin oli leikata kiinni. Lohkolämppärin johto oli niputettu ahtimen jäähdytysletkuun ja moottorin alavesiletkuun. Tämän letkun pitää päästä liikkumaan moottorin mukana, kun kiihdyttelee jarruttelee, ehkä 20-40mm liike moottorin heiluessa kumipusliensa varassa. Lohkolämppärin johto taas oli myös pitkältä matkaa kiinni rungossa, eli tämä liitos oli repinyt turbon letkua pari vuotta irti ja lopputuloksena oli lähes katastrofi.
Tuossa haljennut vesiletku ja siinä vieressä menee tuo ohuempi turbon jäähdytysletku:
https://www.dropbox.com/s/gjlqubuvw7o9m ... 11_005.jpg
Hyvin näkyy siinä turbon vesiletkussa, kuinka lohkarin johto on hinkannut jäljet letkuun.
http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/d ... erkele.jpg
EX: 9³SS BioPower
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Kiitoksia vastauksesta!
Täytyykin kysellä korjaajalta/tarkastaa itse mitä on tehty, että ainakin tuo kyseinen katastrofi tulee vältettyä.
Onko tarkempaa tietoa kauanko menee, että nollautuu? Riittääkö tunti?
Täytyykin kysellä korjaajalta/tarkastaa itse mitä on tehty, että ainakin tuo kyseinen katastrofi tulee vältettyä.
Onko tarkempaa tietoa kauanko menee, että nollautuu? Riittääkö tunti?
Viimeksi muokannut PoGelius, To Tammi 22, 2015 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Joitain sekunteja riittää. 10-30s varmaan.
EX: 9³SS BioPower
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Eipä poistanut vikavaloa tuo akun irroitus...
Meinasitko alipaine tai imupuolen osien irroituksella, että olisi jäänyt kokonaan kiinnättämättä takaisin? Vai voiko vikavalo jäädä palamaan, jos jotain on irrotettu ja laitettu takaisin paikoilleen?
Meinasitko alipaine tai imupuolen osien irroituksella, että olisi jäänyt kokonaan kiinnättämättä takaisin? Vai voiko vikavalo jäädä palamaan, jos jotain on irrotettu ja laitettu takaisin paikoilleen?
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Juuri sitä meinasin.
Missä päin majailet? Forumilla monilla on vikakoodinlukija kotona, myös itsellä.
Missä päin majailet? Forumilla monilla on vikakoodinlukija kotona, myös itsellä.
EX: 9³SS BioPower
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Aika vaikea kuvitella tilannetta, että asentaja alipaineletkuja tai imupuolen komponentteja kävisi hipelöimään säteilylämppärin asennuksessa. Jos siinä jotain tarvitsee irroitella, niin se ei kyllä pohjamuovia kummempaa ole.
Kaikkihan on tietenkin mahdollista, joten koodien luku on paikallaan. Valon syttymissyy, kun voi tuossa tilanteessa olla käytännössä ihan mitä vain.
Vikavalohan ei syty vaikka sieltä irrotettaisiin ja kiinnitettäisiin mitä osia tahansa, jos virtoja ei käytä päällä osan ollessa irti. Ja vikavalo voi kyllä vaatia koodien luvun/poiston, vaikka syttymissyy olisikin jo poistunut.
Kaikkihan on tietenkin mahdollista, joten koodien luku on paikallaan. Valon syttymissyy, kun voi tuossa tilanteessa olla käytännössä ihan mitä vain.
Vikavalohan ei syty vaikka sieltä irrotettaisiin ja kiinnitettäisiin mitä osia tahansa, jos virtoja ei käytä päällä osan ollessa irti. Ja vikavalo voi kyllä vaatia koodien luvun/poiston, vaikka syttymissyy olisikin jo poistunut.
9³ SC 1,9TiDS A6 '07
#6408
#6408
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Jyväskylässä majailen ja tänne auto jääkin. En tuolla uskalla lähteä Tampereelle niinkuin oli tarkoitus, kun ei tiedä yhtään missä vika. Sunnuntaina pitäisi korjaamolla olla Autocom käytössä, niin selvinnee mistä Saabi herjaa.
Kummallista, että oireita ei käytännössä ole lainkaan... Vai viittaisiko tuo tyhjäkäynnin seilaaminen ilmamassamittariin tai ehkäpä lambdaan?
Kummallista, että oireita ei käytännössä ole lainkaan... Vai viittaisiko tuo tyhjäkäynnin seilaaminen ilmamassamittariin tai ehkäpä lambdaan?
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Jyväskylässä on pro carservice ja vähintäänkin riittävästi Saab-osaamista. Itsekin ajan huomenna illalla Jyväskylän ohitse jos on tarvetta kurkata vikakoodeja. Kyydistä löytyy riittävästi rekvisiittaa vikakoodien lukuun (Tech2, MDI, canusb).
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Jyväskylässä on kyllä vahva Saab-scene. Mistähän tämä johtuu?
Työreissuilla siellä usein ja aina on pari-kolme Saappia valoissa.
Työreissuilla siellä usein ja aina on pari-kolme Saappia valoissa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Jyväskylässä on ollut Valmetin tehtaita, ja työntekijät on saanu "henkilökunta" hintaan joskus aikoinaan saappeja ostaa, ja merkki uskollisuus siirtyy "verenperintönä" jälkipolville.jusahh kirjoitti:Jyväskylässä on kyllä vahva Saab-scene. Mistähän tämä johtuu?
Työreissuilla siellä usein ja aina on pari-kolme Saappia valoissa.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Jep, tarvitsee PCS:een viedä, mikäli ei mitään sunnuntaina selviä.suorsa kirjoitti:Jyväskylässä on pro carservice ja vähintäänkin riittävästi Saab-osaamista. Itsekin ajan huomenna illalla Jyväskylän ohitse jos on tarvetta kurkata vikakoodeja. Kyydistä löytyy riittävästi rekvisiittaa vikakoodien lukuun (Tech2, MDI, canusb).
Kiitoksia tarjouksesta, mutta olen itse Tampereella ja Saabi jäi sinne Jyväskylään.
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Akun irrottaminen auttoi kuin auttoikin lopulta, kun annoin olla hetken pidempään irti.
Akun irrotuksen jälkeen auto seisoi 3 päivää ja tänään lähtiessäni korjaamolle lukemaan vikakoodeja, vikavalo ei enää syttynytkään. Vikahistoria kuitenkin katsottiin ja antoi yhden vikakoodin moottorista. Koodi oli 0000001 - Unknown failure. Tuo ei liene mikään oikea koodi(?)
Tyhjäkäynti tasoittui myöskin normaaliksi, eikä enää siis seilaa. Eipä kai tässä muuta kuin paljon ajoa, ja tutkitaan lisää mikäli vikavalo syttyy uudestaan.
Akun irrotuksen jälkeen auto seisoi 3 päivää ja tänään lähtiessäni korjaamolle lukemaan vikakoodeja, vikavalo ei enää syttynytkään. Vikahistoria kuitenkin katsottiin ja antoi yhden vikakoodin moottorista. Koodi oli 0000001 - Unknown failure. Tuo ei liene mikään oikea koodi(?)
Tyhjäkäynti tasoittui myöskin normaaliksi, eikä enää siis seilaa. Eipä kai tässä muuta kuin paljon ajoa, ja tutkitaan lisää mikäli vikavalo syttyy uudestaan.
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Millä nuo vikakoodit luettiin?
Re: Moottorin vikavalo palaa, tyhjäkäynti seilaa
Autocomilla