Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Onkohan kellään kokemusta etupään apurunkoon kiinnitettävän subrfame brace:n hyödyllisyydestä/asennuksesta 9-3SS dieseliin? USA:ssa on ainakin myynnissä kyseinen lisätuki ja luulisi löytyvän jostain euroopan kaupastakin: 3pt Subframe Brace for 9-3 SS 2003->.

Onko tuollainen lisätuki laillinen Suomessa? Onko kyseisen tai vastaavan lisätuen asentaminen ylipäätään mahdollista dieseliin kun näissä on moottoritilan alla se täysikokoinen muovisuoja?

Tavoitteena olisi saada minimoitua etupään vetely ja rauhattomuus varsinkin talven möykkyisillä teillä. Omasta autosta löytyy jo Koni FSD iskarit + Lesjöfors -20mm jouset + etuiskarien välinen ylätuki mutta en ole vieläkään tyytyväinen etupään käytökseen.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5255
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuon lisätuen sopivuuteen tai hyödyllisyyteen en ota kantaa, mutta etuvedon vetelyn saaminen kuriin teettää välillä oikeasti töitä.

Ilmeisesti vanhojen viestien perusteella alla on Hakkis 7:t fiksussa koossa, jotka eivät vetelijän maineessa ole, mutta erilaisia paineita kannattaa testata ihan ensimmäisenä.
Sitten tutkisin alustan puslien ja nivelten kunnon. Sitten oikea nelipyöräsuuntaus aloittaen takapäästä.

Oma ex-femma kulki kuin ajokoira ja se tuntui vetelynä, vaikka syylliset löytyivätkin taka-akselilta.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Mulla on nuo Lesjön jouset ja Bilsteinin sprintit ja kunnolla tehdyn suuntauksen jälkeen toimii hyvin 225/445/17 & 215/55/16 kesä & talvirenkailla.
Tehtaan sporttialustalla oli mielestäni juuri vikana keulapuolen "levottomuus" ja veikkaan, että noissa FSD koneissa voi olla vähän samaa leijan vikaa, kun noissa ajomukavuus on ykkösjuttu mitä Koni on ensisijaisesti hakenut noita suunnitellessaan. Saappia en kyllä ole päässyt koittamaan FSD:llä.
Makuasioita tietysti ja mikä omalla perstuntumalla toimii hyvin...
Harmittaa vaan noiden teiden kunto mitä välillä joutuu ajamaan kesällä sekä talvella, niin ei uskalla madaltaa enää renkaan profiilia eikä autoa. Puhumattakaan tuosta talvikunnossapidosta.....
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

Juu nyt alla pyörii Hakkis 7 205/55 R16. Käytin auton nelipyöräsuuntauksessa Euromasterilla uusien alustanosien asennuksen jälkeen ja mainitsin vielä erikseen että sport alustan säädöt ja takapää pitää säätää ensin. Tiedä sitten säätääkö Tampereen seudulla joku muu liike paremmin.

Vaihdatin myös etupään koiranluut ja takapään bumerangit samalla kertaa uusien iskarien ja jousien kanssa.

Lisäksi käytin autoni viime kesänä alustan kuntotarkistuksessa katsastusasemalla ennen uusien alustanosien tilaamista ja pari kuukautta sitten varsinaisessa määräaikaiskatsastuksessa ja kummassakaan ei tullut ilmi mitään välyksiä alustan osissa.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Lokomonkulmalla tekevät hyvin, tai tekivät ainakin.
lamar
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Huhti 14, 2007 20:42
Paikkakunta: Simo

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja lamar »

Soloing kirjoitti: Lisäksi käytin autoni viime kesänä alustan kuntotarkistuksessa katsastusasemalla ennen uusien alustanosien tilaamista ja pari kuukautta sitten varsinaisessa määräaikaiskatsastuksessa ja kummassakaan ei tullut ilmi mitään välyksiä alustan osissa.
Itse vaihdoin viime kesänä kaikki alustan puslat ja tukivarret, loppui vetely ja vaeltaminen. Varsinkin takaa pitkittäistukivarren puslat kannattaa vaihtaa (näitä ei edes katsastuksessa voida todeta viallisiksi) Näin ainakin omassa autossa, jossa kilometrejä 370000 ja alla alkuperäiset puslat ja tukivarret ja katsastuksissa eivät löytäneet mitään vikaa alustasta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

apu,apupoika kirjoitti:Lokomonkulmalla tekevät hyvin, tai tekivät ainakin.
Tuolla juuri käytin itsekin säädettävänä.
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Soloing
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Su Maalis 23, 2014 14:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja Soloing »

lamar kirjoitti:
Soloing kirjoitti: Lisäksi käytin autoni viime kesänä alustan kuntotarkistuksessa katsastusasemalla ennen uusien alustanosien tilaamista ja pari kuukautta sitten varsinaisessa määräaikaiskatsastuksessa ja kummassakaan ei tullut ilmi mitään välyksiä alustan osissa.
Itse vaihdoin viime kesänä kaikki alustan puslat ja tukivarret, loppui vetely ja vaeltaminen. Varsinkin takaa pitkittäistukivarren puslat kannattaa vaihtaa (näitä ei edes katsastuksessa voida todeta viallisiksi) Näin ainakin omassa autossa, jossa kilometrejä 370000 ja alla alkuperäiset puslat ja tukivarret ja katsastuksissa eivät löytäneet mitään vikaa alustasta.
Pitää sitten varmaan käydä nuo vakio-osat ensin läpi. Toisaalta ei viitsisi turhaankaan vaihtaa (vaihdattaa) tod. näk. kunnossa olevia osia (ajettu 156tkm).
9-3 SS TiDS -08 tuned by jcarlson (180Hv/400Nm + EGR off)
Ex: Volvo S40 T4 A -02
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Luulisin että menee myös sinne dieselin pohjamuovin alle, sen verran tilaa siellä on. Melkein voisi kyllä itseänikin kiinnostaa tuollainen :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Subframe brace (apurungon jäykistys) 9-3SS dieseliin?

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

eihän SS ja SC malleissa edes esiinny torque steeringiä...miksi siis hommata tuollainen?

tuskin saat ihmeitä aikasiksi tollaisella heppoisella ja toispuoleisella putkenpätkällä.

ehjät ja kovat puslat varmasti tie onneen tässä...

etupään jäykistely (muilla kuin puslilla) muutenkin vähän kyseenalaista etuvetosessa... :lol:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Vastaa Viestiin