Sisätilan puhallinmoottori

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja jusahh »

MOi,

minkähän kikottimen ovat myyneet, kun on kovin erilainen tuon uuden kanssa. Eri paikoissa reikiä ja toinen reikä taas tukittu:

Alkuperäinen
https://www.dropbox.com/s/on1ogo33j7x0m ... 07_021.jpg
https://www.dropbox.com/s/h27a6frru3lnd ... 07_025.jpg

Paketissa tullut:
https://www.dropbox.com/s/3s3qqsz4mkirh ... 20Copy.jpg
https://www.dropbox.com/s/q515xzeq5cw4l ... 07_023.jpg

Tämmönen savotta:
https://www.dropbox.com/s/8fis72y7qre66 ... 20Copy.jpg
EX: 9³SS BioPower
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja Baabel »

jusahh kirjoitti:MOi,

minkähän kikottimen ovat myyneet, kun on kovin erilainen tuon uuden kanssa. Eri paikoissa reikiä ja toinen reikä taas tukittu:

Alkuperäinen
https://www.dropbox.com/s/on1ogo33j7x0m ... 07_021.jpg
https://www.dropbox.com/s/h27a6frru3lnd ... 07_025.jpg

Paketissa tullut:
https://www.dropbox.com/s/3s3qqsz4mkirh ... 20Copy.jpg
https://www.dropbox.com/s/q515xzeq5cw4l ... 07_023.jpg

Tämmönen savotta:
https://www.dropbox.com/s/8fis72y7qre66 ... 20Copy.jpg
johan on outo :O ei mulla ainekaan tuollaista reikää ole mätänetin osassa.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja jusahh »

joo. Tässä selvisi sen verran että mulle on tottakai myyty ei-automaatti-ilmastoinnin puhallin. Nappasin moottorin irti ja vaihdoin sen tuohon omaan kuoreen, mutta liittimessä on eri haitat.
https://www.dropbox.com/s/ye4vb3aj9ws90 ... 07_043.jpg

Pitää siis vaihtaa osa ja en viitsisi laittaa Motonetin 100€ tarviketta, kun OEM Valeon saa 50€ lisähintaan.
EX: 9³SS BioPower
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4625
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mistähän tämä oli ostettu?
Motonetin luettelossa on kyllä selvästi eritelty kaksi eri moottoria: automaatti-ilmastointi ja ei-automaatti. Mutta olipa ostettu misä tahansa, niin selvästi pitäisi olla tarjolla kahta eri mallia.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tällä ystävällisesti tarjottiin tietoa Motonetin Valeon puhaltimesta. Pitää käydä huomenna katsomassa.

Tarkistin tällä välin vanhan puhaltimen, ja kaikki vielä ok. Hiiliäkin oli vielä n. 30-40% jäljellä, kun verrokkina oli uusi moottori uusine hiilineen:
https://www.dropbox.com/s/e0pz2w4jydksl ... 07_047.jpg

Läjään vaan vanhalla puhaltimella, koska pakko saada auto ajoon. Toivotaan, ettei pukkaa savua uudestaan ilmastoinnista. Se johtui varmaan lumen tukkimasta imuaukosta ja moottorin ylikuumenemisesta.
EX: 9³SS BioPower
Saabisti9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Pe Marras 21, 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja Saabisti9-3 »

Itse hain motonetista uuden moottorin... alkuperäinen valeo sieltä tuli.. v-mäinen oli vaihtaa mutta onnistu pienen äherryksen jälkeen..
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Mites tuo etuvastuksen vika on porukalla ilmennyt? Puhallin on aivan mykkä.
Perinteinen etuvastushan hajoaa siten, että puhallin toimii täysillä, mutta tämä ei sano mitään.

Vika puhaltimessa vai vastuksessa?
EX: 9³SS BioPower
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja karg »

Jos pyörit täällä Hämeenlinnan suunnilla, niin voidaan koittaa (varmasti) ehjällä säätimellä, että toimiiko.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja hasha »

Yhdessä ss puhallinmoottorin jumitustapauksessa (likaa puhaltimen alalaakeripesässä) ohjain yritti hetken käynnistää puhallinta kun laittoi virrat päälle, mutta hetken päästä katkaisi syötön puhaltimelle. Vaikka sulla olikin hiilet kunnossa puhaltimessa, niin se ei vielä kerro onko puhallinmoottorin käämit missä kunnossa. Eli sanoisin, että on melko vaikeeta sanoa onko puhallinmoottori vai etuvastus rikki. Muistaakseni etuvastuksen syötön pystyi mittaamaan ja jos sieltä pukkaa jännitettä kun laitat virrat päälle, niin puhallin on rikki.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja Pakari »

jusahh kirjoitti:Mites tuo etuvastuksen vika on porukalla ilmennyt? Puhallin on aivan mykkä.
Perinteinen etuvastushan hajoaa siten, että puhallin toimii täysillä, mutta tämä ei sano mitään.

Vika puhaltimessa vai vastuksessa?
Etuvastushan testataan TECHillä. Eli mennään techillä ACC valikkoon ja sitten ruvetaan auton ACC paneelista muuttamaan puhallusnopeutta. Sieltä näkee sitten että reagoiko se muuttuneeseen puhalluspyyntöön. Jos reagoi ja TECHin näytöllä arvot muuttuvat, niin vika ei ole siinä esivastuksessa eli tällöin vika on puhaltimessa. Esivastusvika 9-3:ssa on tyypillisesti sama kuin puhallinvika, eli ei pyöri ollenkaan. Siitä syystä TECHillä on hyvä varmistua siitä että kummassa vika on.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Jos syy pysähtelyyn ei ole ohjauksissa niin voi kokeilla haihtuvan cleanerin kylpysuihkuttelua juurikin tuohon hasha:n mainitsemaan laakeriin. Ite vaihdoin uuden, mutta vanhalle tein tuon reilun ruiskutuksen niin että valui koko laakeripesien läpi kunnolla tavaraa. Aluksi läpi tuleva tavara ruskeaa, siitä sitten kirkastu ja alkoi siipi taas pyöriä. Puhallinsiipi jumitti ennen käsittelyä niin ettei meinannu käsin saada pyöritettyä. Ainakin alustavaan korjaukseen voi kokeilla tätä.

Ja siis puhallin purettuna autosta tuo puhdistus :)

Edit: korjattu voiteleva rostoff pois hajuhaitan takia haihtuviin puhdistusaineisiin (esim. jarrulevyjen puhdistuksiin käyvät aineet)


Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Viimeksi muokannut SA9000AB, Ke Helmi 11, 2015 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kiitos kaikille vinkeistä.

Kävin Motonetistä hakemassa aidon Valeon alkuperäisen Valeon tilalle ja nyt toimii homma. Ilm. moottorilta olivat käämit kirjaimellisesti palaneet.

Moottoriin en hirveästi suosittele öljyn tms. suihkuttamista, koska ikävä rasvan haju leviää äkkiä kabiiniin ja tarttuu ilmastointikanavissa olevaan pölyyn. Sitä hajua ei saa pois millään. Nyt tulee raikasta ilmaa jossa on uuden tuoreen muovin hajua vähän. Oikeen hyvä!
EX: 9³SS BioPower
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja hasha »

Hyvä kun taas toimii :D

Juu ei moottoriin varmaan kannata ruikkia öljyjä, mutta laakeripesän puhdistamalla saa jumittavan puhaltimen toimimaan taas ihan hyvin jos vaan muuten on ehjä. Tämä tapaus jossa jumitti on toiminut jo pari vuotta ilman ongelmia.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Sisätilan puhallinmoottori

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Juu täytyy korjata muistin temppuillessa hieman ettei tullut itsekään rostoffia laitettua vaan sitä täysin haihtuvaa cleaneriä, jarrulevyissäkin käytettäneen. Mutta uusi aina parempi, hyvä niin.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Vastaa Viestiin