USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuli viime viikolla ostettua Liettuasta 2005 Cab, joka on tuotu USA:sta takaisin vuonna 2007.

Auto on 154kW versio, mikä täällä meillä päin on kulkenut Aerona. Tuossa kulkineessa on kynnyslistoissa Arc ja VIN kertoo myös auton olevan Arc. Vaan mitäpähän eroa Aeroon mahtaa olla noiden merkintöjen ja puusomisteiden lisäksi. Aerossa taitaa olla myös istuinosaan keskelle ommeltu pitkittäin nahkasuikale. Äkkiseltään en keksi muuta eroa. Keksiikö joku muu?

Tuolla "Auton maahantuonti" osiolla jo purkauduinkin ongelmista maahtulokatsastuksen kanssa kun tarrasta puuttuu eu-hyväksyntä ja akselimassat. Onko näistä kokemusta USA-version kanssa?

EDIT:
Tuohon Aeron ja Arcin eroon löytyikin vastaus autoarvostelulusta: Eri stereot ja eri vanteet. Vannetilanne on korjattu, mutta sterkkojen osalta auto on siis tuulipukukansan ei Aero. ;)

Touring package, cold weather package ja rattimelat automaatin vaihtamiseen löytyy, mitkä piti olla vain Aeroon saatavana.

http://www.caranddriver.com/reviews/saa ... ive-review

There will be two Saab models, the Arc, at $40,670, and the Aero, at $43,175. Both are built around the 210-hp, 2.0-liter Ecotec corporate engine that puts out 221 pound-feet of torque, although Saab uses only the Ecotec block and provides all its own internals, turbocharging, and mapping. Its power will be more than adequate for most of Saab's traditional turbo customers.

The Arc version comes with a five-speed manual and 16-inch tires, the Aero with a six-speed manual, 17-inch tires, and five additions to the Arc's specs: OnStar telematics with the first year of service free; a sport body kit and exhaust tip; a sport chassis with tire-pressure monitors; matte chrome trim with a leather-wrapped sport steering wheel; and a 300-watt, 13-speaker sound system replacing the Arc's 150-watt, seven-speaker setup. A Touring package is available for either model at $1195 and includes rain-sensing wipers, parking assist, an in-dash six-CD changer, an auto-dimming rearview mirror, and a garage-door opener. A Cold Weather package of heated front seats and headlamp washers goes for $500, and a five-speed automatic transaxle, with floor shifting on the Arc and floor or paddle shifting on the Aero, is available for $1250. All models now have standard electronic stability control, along with automatic rollover protection bars that deploy in 15 milliseconds.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Onnea uudesta autosta!

Kannattaa kysäistä vielä Saabilta tuota hyväksyntäasiaa, mutta ainakin minulla homma meni tuon M2009/Kanada:n kanssa niin, että koska E-hyväksyntänumeroa ei kerran autossa ole, tarvittiin vastaavuustodistus TÜVilta. Tilanne oli siis sama kuin minkä tahansa jenkkiauton maahantuonnissa.

TÜV Nordilla lienee Suomessa melko pieni organisaatio, ja minun tapauksessani se henkilöityi Heka Peltoseen, joka palveli loistavasti ja oli kyllä ns. autontuojan puolella. Palvelulla on tietysti hintansa, eli tuo vastaavuustodistus saapui hyvinkin nopeasti kirjattuna kirjeenä postiin, josta sen sai lunastaa omakseen 295/ALV0 --> 365,80€ALV24 hintaan. Tai omaksi ja omaksi, katsastuskonttorihan sen sitten vei ja antoi tilalle "muistoksi" yhden tuhruisimmista koskaan näkemistäni valokopioista.

Todistuksen lisäksi katsastuskonttori kyseli/usutti ensin hankkimaan EU-mallista massakilpeä, vaikka autosta kyllä löytyi akselimassat ja kokonaismassa kilogrammoina mainittuina, joskin Kanadan normin mukaisessa tarrassa. TÜV/Heka Peltonen lähetti ko. katsastusmiehelle mailin, jossa hän valisti että olemassaoleva riittää ja muuta ei tarvita --> minulta yksi vaiva ja kulu pois!

Lisäksi syynättiin tarkkaan auton USC-Emission Control-päästötarrat lukkopellista, räpsin kuvia kaamoksen kauheudessa ja näitä tarvittiin vastaavuustodistukseenkin, ei vain kats.konttorin iloksi.

Näin se suunnilleen meni, mutta jos olisi joku vaihtoehtoinen keino, se kannattaisi käyttää a) tuon todistuksen suolaisen hinnan vuoksi ja b) vuotuisen käyttömaksun määräytymisen takia. Nimittäin; koska auto ei ole E-hyväksynnän piirissä, ei valmistajan ilmoittamalla normikulutuksellakaan ollut painoarvoa vaikke se seisoi alkuperäisessä rekisteriotteessa. Näinollen manuaali-Aeron 214g/km oli vain päiväunta ja maksuperusteena oleva päästö laskettiin massaan perustuvan kulutus-olettaman kautta.

Näin toimien päästin miehekkääseen lukemaan, joka on Trafin taulukon punaisemmassa päässä. Tulikohan sieltä nyt reilu 240g/km, joka oikeuttaa joka vuosi aika monta kymppiä suurempaan käyttömaksuun kuin muuten samanlaisen, mutta säälittävällä E-hyväksynnällä varustetun auton omistajilla!! :D

Hauskintahan minun tapauksessani on se, että auto ei ikinä ole käynyt Ruotsin ulkopuolella ja on ollut siellä uudesta asti rekisteröitynä kaikkien paikallisten säädöksien mukaan ihan samoin kuin E-hyväksytyt verrokinsa. Auto muuttui puhdasveriseksi Jenkki-/Kanada-tuonniksi vasta kun joku uuno päätti uittaa sen Pohjanlahden yli. Eipä silti harmita; auton hankinnassa ei ikinä pääse tienaamaan ja nyt sai täysin varustellun, todellakin viimeisiä yksilöitä olevan OG-Aeron (tosin tässä on joitain markkina-alue eroja EU-Aeroihin verrattuna), jota ei sitäpaitsi ole saanut tuon värisena (Glass Grey) täälläpäin, ei edes Ruotsissa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja karg »

Kaverilla on täällä päin vastaava Ruotsista uitettu NG9-3 USA-cabbe. Katsastusmies nakitti hoitamaan mm. valojen korkeussäädön kuntoon. Tossa cabessa on siis halogeenivalot, mutta valokatkaisija on samanlainen kuin täällä päin xenon-valojen kanssa, eli manuaalisen korkeussäädön pykälät puuttuvat. Ja sama E-hyväksynnän puute oli myös tapetilla.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mitäköhän tietoja tarkalleen se inssi _aikuisten oikeasti_ kaipaa akselimassojen lisäksi?

Mahtaakohan tämmösestä lapusta olla enempi haittaa vai hyötyä?
Euro 4 -hyväksyntä löytyy ja Hirschin sivuilta CO2-päästöt.

Kuva

Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Melkein ottaisin ensinnä yhteyttä tuonne TÜV Nord Finlandiin; soitto Hekalle ei maksa mitään ja auttaa varmasti mielellään kunhan vain ehtii jutella puhelimessa. Sen perusteella sitten eteenpäin, mutta TÜVin kanssa keskusteleminen ei ole mitenkään peruuttamatonta, toisin kuin rek. katsastuksen aloittaminen ja satunnaisen katsastusmiehen kanssa vääntäminen.

Heka Peltonen
Hyväksytty Asiantuntija
Ajoneuvotekniikka
Tüv Nord Finland Oy
Tillinmäentie 3
02330 Espoo
tel :+358(0)9-2900175
gsm:+358(0)400-15 25 35
fax:+358(0)9-2900174
heka.peltonen@tuv.fi


Nuo Hirschin laput ovat aika vakuuttavat ja kertovat EU-normien mukaisista mittauksista, mutta veikkaan että katsuri saa, voi ja on ehkä pakotettukin olemaan huomioimatta niitä jos perusasiat eli E-hyv.numero ja/tai massakilpi puuttuu. Tuon massakilven kyllä pitäisi Saabilta löytymän.

Kummelin oppi sopii tähän systeemiin paremmin kuin hyvin: "Ei se RIITÄ että te kannatte tänne säkkikaupalla rahaa: pitää täyttää lippuja ja lappuja!!"
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Saab-huollosta vahvistettiin, että vaatimuksenmukaisuustodistuksia ei USA-versioihin saa heidän kauttaan.

TÜV-Nordikkiin oltu yhteyksissä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja karg »

karg kirjoitti:Katsastusmies nakitti hoitamaan mm. valojen korkeussäädön kuntoon.
Tämä ei ratkennut ainaskaan pelkällä valokatkaisijan vaihdolla. USA-cabessa oli liittimessä vain 6 piuhaa ja katkaisijan luovuttaja-autossa oli 8 piuhaa. Voi olla, että tarvii vetää lisää johtoa autoon ellei Suomi-umpioiden vaihtokaan tuo muutosta tohon. Sulake oli valmiiksi paikallaan.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla xenonit, missä e1 merkki. Pienen pienen korkeuskalibroinnin tekee käynnistäessä. Toivottavasti noiden kanssa menee homma heittämällä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: USA 9-3 Cab -05 hankittu, paluumuuttaja osastolle.

Viesti Kirjoittaja peinu »

Päivitin lopputuloksen tuonne Auton maahantuonti-osioon.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin