Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Risuvuori
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Helmi 21, 2015 00:17
Paikkakunta: Kokkola

Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja Risuvuori »

Tervehdys ! Uutena Saabin omistajana kirjoittelen ensimmäistä kertaa tälle foorumille. Jonkin verran olen käynyt selailemassa eri kirjoituksia ja tuntuu, että täältä löytyy laajasti asiantuntemusta saabismista ja keskustelu lienee asiallista :)
En tiedä kiinnostaako ketään, mutta kerronpa kuitenkin lyhyesti, mikä Saab pihalla seisoo ja miten se meille tuli. Jonkin aikaa ollut ajatuksissa vaihtaa dieselauto bensaan, vähäisten ajokilometrien takia. Käytössä oli neljättä vuotta vm -03 V70 D5. Ihan ok tilava perhefarkku. Pari viikkoa sitten käväisin paikallisessa autoliikkeessä, jossa oli vm -06 9-3 SC aut. laatikolla. Eikun koeajolle ja se oli menoa...
Tuttu myyjä antoi auton yön yli kokeille ja päätös oli oikeastaan sillä tehty. Volvo vaihtui Saabiin :)
Aiempaa kokemusta Saabista ei ole, mutta ensimmäiset 1000 km takana ja tyytyväinen olen. Auto on miellyttävän hiljainen ja todella hyvä ajettava. Varustelu ja tehot riittävät hyvin tämän ikäiselle äijälle. Tilaa on vähemmän kuin Volvossa, mutta onhan se paljon ketterämpi pyöritellä. Myös automaattilaatikosta pidän todella paljon. Ainoa miinus on tuo kulutuspuoli, koska ajamme paljon lyhyttä pätkää kaupungissa. Siihen tuskin löytyy mitään poppakonsteja ?
No, sen verran Saab ominaisuuksia tuli kaupan päälle, että etupää kolisee epätasaisella tiellä. Sovittiin kauppaan öljynvaihto ja sen yhteydessä tutkivat mikä voisi aiheuttaa kolinan ja löytyihän sieltä vikaa. Molemmat etujouset oli poikki ! Ne vaihdetaan ensi tiistaina ja toivottavasti kolina loppuu.
En tiedä, oliko järkevä autokauppa, sen aika näyttää ;) Toivottavasti edessä on luotettavia kilometrejä :)
J-P
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 01:27

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja J-P »

Tervetuloa foorumille!
Jousien vaihdon yhteydessä kannattaisi vaihtaa kääntölaakerit. Jos ei liike sitä suostu kustantamaan, niin maksa vaikka sen verran lisää. Ei ole kalliita, muistaakseni 20-30eur puoli. Se menisi tuossa kätevästi samalla ja nuo usein aiheuttaa jousen katkeamisen. Niitä on paljon mennyt.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1228
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ei auton vaihtaminen tarvi aina täysin järkevää ollakaan. Volvo voi olla huolettomampi, mutta nyt sinulla on auto, joita ei mene kolmeatoista tusinaan. Täältä foorumilta saa useimmiten jo samana päivänä apua ja tietoa mahdollisissa ongelmatilanteissa. Tulee klubin jäsenmaksu korkoineen takaisin! Itse olen ajanut Sport Combilla viime syksystä lähtien, toistaiseksi etujousien ja kääntölaakereiden vaihdolla selvitty. Kiva ja näppärä auto ajaa. Manuaalivaihteisena kulutus seka-ajossa nafti 8 tasaisesti koko ajan. Kulutusero vanhemman mallin 9-3 automaattiin todella selvä, noin 1,5 litraa. Ja tosiaan ne kääntölaakerit samalla vaihtoon, nehän siellä ensin takertelee. Alkuper osat molemmille puolille reilu 150. Klubikortilla saat ei-tarjous varaosista alennuksen, yleensä kaiketi 10 pros., eli hintaero tarvikeosiin jää monasti pieneksi.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja ne uudet kääntölaakerit kannattaa avata ja laittaa kunnon vaseliinia. Uudet alkuperäisetkin kääntölaakerit oli "täytetty" jollain lähes juoksevalla vaseliinin irvikuvalla ja sitä oli annosteltu varmaankin pipetillä. Rahisi siis jo pussista otettuna, vaan eipä rahise enää.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Risuvuori
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Helmi 21, 2015 00:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja Risuvuori »

Kääntölaakerit hankittu ja kyllästetty vasuliinilla. Eipä tosiaankaan ollut paljon rasvaa, kun avasin.
Työkaverilla on tapana sanoa, että "kukaan ei ole rasvannut itseään köyhäksi". 35 € maksoi tarvike laakerit yhteensä.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^Siihen kääntölaakerin hajoamiseen voi olla pari muutakin syytä rasvan lisäksi: kura ja rakenne. Jotkut ovat tehneet kurasuojia muovipullon pohjista ym. Vaikea arvioida niiden tehoa. Rakenteena Saab on sillä lailla erilainen, että muissa autoissa mitä olen nähnyt on jokinlainen kumi tai muu joustava rakenne iskarin yläpään ja auton rungon välissä. Saabissa on kääntölaakeri metalliosien välissä. Tämä voi vaikuttaa jonkinverran laakerin kuormitukseen ja melutasoon.

Onnea "uuden" auton hankinnasta. Kova peli :saab: .
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Risuvuori kirjoitti:Ainoa miinus on tuo kulutuspuoli, koska ajamme paljon lyhyttä pätkää kaupungissa. Siihen tuskin löytyy mitään poppakonsteja ?
Voi jopa löytyäkkin. Käy Vaasassa jcarlsonin luona visiitillä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Risuvuori
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Helmi 21, 2015 00:17
Paikkakunta: Kokkola

Re: Volvo V70 D5 -> 9-3 SC Linear

Viesti Kirjoittaja Risuvuori »

Uudet jouset ja laakerit vaihdettu ja kolinat loppui :) Hyvä niin !
Vastaa Viestiin