LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

tässä kutkuttelee 300hp tehot kovasti, mutta vetopitoa ei ole riittävästi. Onkos porukalla tietoa miten näihin etuvetoihin saisi lisää pitoa, eli onko kokemuksia LSD:n asennuksesta? (Limited Slip Differential)
http://www.schwedenteile.de/limited-sli ... -2765.html
http://www.saabpartners.com/saab-9-3-20 ... sions.html

Autossani on ESP. Meneekö järjestelmä sekaisin jos laitetaan LSD:tä peliin? :) Vaihtotyön ajattelin tehdä itse ja shimmailla boksin speksiin.
EX: 9³SS BioPower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Itsekin olen vähän Quaifen LSD:tä katsellut, joten kiinnostaa tuo espin toiminta itseänikin.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Pohditaas tätäkin ääneen kirjallisesti
- Varmasti ei voi sanoa
- Etuakselia jarrutetaan, jos auto yliohjaa. Tällöin jarrutetaan ulkokaarteen pyörää, joka siis normaalisti pyörii kovempaa
- Torsen tyyppinen tasauspyörästo taitaa toimia vetoakselien puolelta tulevaan momenttiin kuten tavallinenkin. Eli yhden pyörä jarrutus ei näkyisi toisessa.
- Oikein jäykkä levylukko, tai kemppiläinen tarkoittaisi, että sisäkurvin pyörä luistaisi jo muutenkin. Ts. ulkokurvin pyörän jarrutus toimisi oikaisevasti. Kuka tälläisen haluaa etuakselille?
-> ei vaikuta esp toimintaan.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja jusahh »

lentäväsaabisti kirjoitti:Itsekin olen vähän Quaifen LSD:tä katsellut, joten kiinnostaa tuo espin toiminta itseänikin.
Kuinkas paljon semmosesta saa pulittaa? Tuo Saabin OEM lukko on TORSEN, varmatoiminen ja luja. Tuolla OG9-5, 9-3 ketjuissa on arveltu, että "kaikki muu hajoaa lukon ympäriltä ennemmin" :)
EX: 9³SS BioPower
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

jusahh kirjoitti:
lentäväsaabisti kirjoitti:Itsekin olen vähän Quaifen LSD:tä katsellut, joten kiinnostaa tuo espin toiminta itseänikin.
Kuinkas paljon semmosesta saa pulittaa? Tuo Saabin OEM lukko on TORSEN, varmatoiminen ja luja. Tuolla OG9-5, 9-3 ketjuissa on arveltu, että "kaikki muu hajoaa lukon ympäriltä ennemmin" :)
http://shop.quaife.co.uk/saab-gm-f40-qu ... fferential

Halvimmillaan oon nähny 800 euroa.
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Aivan, eli sulla on 6-vaihteinen manuska? Käsittääkseni 5-vaihteiset manuaalit ovat F35 vaihteistoja, joita on kahdella välityksellä: 2.0t vector FM55101 i=4.05 ja 1,8t FM57102 i=3,82

"F35 this is the version with cable shift fitted to the new 9-3 and Cobalt SS/ HHR."
"F40 is the 6 speed in the new 9-3. It is a very robust gearbox with TWO output pinion shafts!"
http://genuinesaab.com/psi/gearbox.htm

WIS:n vaihteiston purkuohjeet ovat hyvät ja tarvittavat työkalut saa Biltemasta. Tuo Saabpartnersin TORSEN-LSD on kyllä niin halpa, 423€ että pitäisi ostaa ihan olohuoneeseen koristamaan.
EX: 9³SS BioPower
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja karitammi »

^400-500 euroa on kyllä suht vähän, samaa mieltä. Yleisesti hinta varmaan on tonnin molemmin puolin + asennus. Quaife on kanssa torsen (=torque sensing), eli sen puoleen ei eroa. Wavetrack jotenkin yhdistää torsenin ja levylukon parhaita puolia (mainosmateriaalin mukaan).
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: LSD:tä, eli tasauspyörästön lukko 9-3SS manuaaliin

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kokemusta on quaifesta /w +300hp (tosin OG93) ja eipä toi lukko erityisen paljon lisää pitoa tuo. Hyvällä alustalla ja renkailla myös vaikutusta, mutta onhan tuo tietty osa kokonaisuutta sitten.
Jokatapauksessa sutii etuvetosaappi noilla tehoilla ja viimesen päälle alustoilla yms lukosta huolimatta.
Paremminkin etuna on vetelyn vähentäminen ja orkkistasauspyörästön puuttuessa, on yksi komponentti vähemmän mikä ei revittelyistä tykkää, että siinä mielessä hyvä päivitys.
NG93 tasauspyörästöä en ole nähnyt, mutta OG93 laatikossa oleva murikka näyttää aivan rimpulalta, enkä ihmettele yhtään, että niitä on antautunu..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin