9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Hei,

Hetken harhailun jälkeen palasin Saabistiksi taas :) Autoksi valikoitus Saab 9-3 SC 1.9tid Vector.
Mukava peli, mutta kulutuksen puolesta jotain on nyt pahasti pielessä.

Hetkellisesti pääsee ~6l kulutuksiin, mutta keskikulutus on kokoajan 10-11l paikkeilla. Ajona kaupunkiajoa n.60% ja maantietä 40%.

Käynnistäessä tulee teksti "Limited Performance". Ei ole vielä vikakoodeja ehditty lukemaan, mutta ei kai tuo voi noin paljoa vaikuttaa kulutukseen? Onko tämän Saabin kulutusmittari kuinka tarkka?

Lisäksi vielä kiinnostaa saako tuon Eberiin kaukosäädintä? Nythän se ohjaus tulee ilmeisesti vain SID:n kautta?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1741
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Jotain on pielessä jos tommosia kulutusslukemia. Luetuta vikakoodit niin eiköhän ala selviämään. Ei saa kaukosäätöä koska on väyläohjattu.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Ok, luetutan vikakoodit huomenna.

Vaihdelaatikko nykäisee kylmänä D:lle laitettaessa, onko vika vai ominaisuus näissä? Nykäisy on todella tuntuva?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Sama ominaisuus löytyy myös minun laatikosta. Vaidan kepin asentoa N-D muutaman kerran niin lähtee pehmeesti. Paljonko ajettu?
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Termostaatin vaihdosta saattas olla apua, etenkin jos olet huomannut kulutuksen kasvun talvisaikaan. Eberikin taitanee osallistua moottorin lämmitykseen mikäli nesteet kiertää liian viileenä. Ootko tarkkaillut kuinka kone lämpiää ja pysyykö lämmöt stabiilina?
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Juu kylmänä ekan kerran p-d:lle niin räsähtää ikävästi. Ajettu 370tkm.

Aikaisemmasta kulutuksesta ei tietoa, auto ollut minulla maanantaista lähtien.
Lämmöt ainakin mittarin mukaan normaalit. Eberi menee päälle käynnistäessä ja pysyy kokoajan päällä.

Kabiiniin alkaa puhaltaa lähes parin minuutin ajon jälkeen lämmintä, vaikka kone vielä kylmänä.
Sen verta tuota eberiä jo testailin, että hallista lähtiessä ei mene päälle käynnistäessä.

Onkos muuten normaalia, että moottorin vikavalo tms. Palaa virrat päällä ollessa, mutta sammuu käynnistäessä? Muut valot sammuvat n.5sec virtojen päälle laittamisesta.

Kuinka kauan nämä näillä keleillä hehkuttaa? Hehkuvalo ei meinaan edes vilahda..
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
ResoNas
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ke Maalis 04, 2015 18:48

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja ResoNas »

Itselläkin kyllä auton käynnistäessä engine-valo sammuu, mutta enpä muista jääkö se system checkin jälkeen palamaan mikäli autoa ei käynnistä.

Hehkut kannattaa myös tarkistaa, että ovatko ne aikansa eläneet - toisaalta pitäisi kai järjestelmän ilmoittaa jotain jos hehku on palanut ja kenties käynnistys/ajoäänestä kuulla mikäli jokin pytty on pelistä pois.

Eberin merkkivalo kyllä palaa, jos ulkolämpötila on alle +5c - näin muistelen ja se pitäisi olla ihan normaalia.

Hehkuvalo kyllä pitäisi palaa ainakin pari kolme sekuntia, jos ei valo ei syty ollenkaan niin voi olla hehkuissa vikaa. Luulisin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tervetuloa "loppuunajettujen" dieselautomaattisportcombisaabistien joukkoon! Omaa tarinaani voi seurata täällä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=157206

Paljonko tuolla 60/40 kaupunki/maantieajolla on SIDin keskinopeus? Kyllä tämän automaattivaihteisen saa kuluttamaan yli 10 litraa sadalla, jos ryömiskelee kaupunkiliikenteessä hölkkävauhtia. Itselläni on vielä sen verran vähän tankillisia mennyt tämän auton kanssa, etten voi vielä tilastollisesti luotettavia lukuja laittaa pöytään, mutta esim. nykyinen tankillinen on palamassa SIDin mukaan yli 10 litran kulutuksella. Keskinopeus tällä hetkellä ruudussa noin 30 km/h ja ajo koostuu suurimmaksi osaksi 4-8 km pätkistä.
Saab9-5V6 kirjoitti: Lämmöt ainakin mittarin mukaan normaalit. Eberi menee päälle käynnistäessä ja pysyy kokoajan päällä.

Kabiiniin alkaa puhaltaa lähes parin minuutin ajon jälkeen lämmintä, vaikka kone vielä kylmänä.
Sen verta tuota eberiä jo testailin, että hallista lähtiessä ei mene päälle käynnistäessä.
Eberin valo mittaristossa pitäisi syttyä aina startin jälkeen, jos auton ulkolämpötilamittarin mukaan lämpötila on enintään 8 astetta. Se, onko itse eberi käynnissä riippuu sitten mm. moottorin lämpötilasta, eli valo pysyy jatkuvasti päällä ulkolämpötilan ollessa enintään 8 astetta, mutta itse eberi sammuu kun kone saavuttaa käyntilämpötilan.

Eilen tuli juuri testailtua, eli ajoin syvästä parkkiluolasta ulos käynnistämisen jälkeen. Luolassa oli +14 astetta eikä eberin valo syttynyt liikkeelle lähtiessä. Ajaessani pitkää ulosajotunnelia ulos laski mittariston ulkolämpötila tasaisesti asteen kerrallaan, ja kun mittariin vaihtui kasi, syttyi Eberin valo.

Koneen käyntilämpötila ei ole sitten normaali jos se lämpömittarin neula ei ole tasan vaakasuorassa. Parinkin millin roikkuminen tarkoittaa lämpöjen olemista alle 80 asteen.
Saab9-5V6 kirjoitti:Onkos muuten normaalia, että moottorin vikavalo tms. Palaa virrat päällä ollessa, mutta sammuu käynnistäessä? Muut valot sammuvat n.5sec virtojen päälle laittamisesta.

Kuinka kauan nämä näillä keleillä hehkuttaa? Hehkuvalo ei meinaan edes vilahda..
Kuvailemasi moottorin vikavalon käyttäytyminen on normaalia. Ainakin itselläni toimii samoin, eikä ole vikakoodeja päällä.

Nollakeleillä kylmäkäynnistyksessä hehkuvalo vilahtaa kyllä 1-2 sekunniksi. Ei liene normaalia jos ei syty laisinkaan, jos kone on todellakin täysin jäähtynyt. Autossani oli ostohetkellä kolme hehkua pimeänä, eikä tätä huomannut muusta kuin luetusta vikakoodista. Ei siis vikavaloa mittaristossa, ei käyntihäiriöitä (pakkasella tosin aina startti eberin kanssa), ja hehkuvalo toimi normaalisti. En sitten tiedä pysyykö hehkuvalo pimeänä jos kaikki neljä hehkua on rikki.

Mutta jotain mätää siellä on jos limited performance vilkkuu taulussa. Sieltä voi löytyä kulutukseenkin vastauksia, joten vikakoodit tosiaan kannattaa lukea ja katsoa mistä on kyse.

Itsellä ei kyllä räsähdä laatikko kun vaihtaa deelle, ei kylmänä eikä kuumana. Aika pehmeästi toimii itselläni tuo laatikko.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Kävin luetuttamassa vikakoodit liikkeessä. Ei vikakoodeja. Vikakoodit luettiin jollain "yleismallisilla" testerillä ei Techillä.

Limited performance palaa edelleen koska mitään vikakoodia / kuitattavaa ei löytynyt.

Sen verran tarkennusta tuohon vikaan että tehot katoaa täysin 120-140km/h vauhdissa, tämän jälkeen Limited Performance ilmestyy uudelleen mittaristoon ja tehoista ei ole tietoakaan. Uudelleen käynnistys auttaa ja tehot palaa, mutta "Limited Performance" ilmestyy käynnistäessä aina vaan uudelleen.

Keskinopeus näyttäisi olevan reilu 40+ ja kulutus nyt 12.5l....

Onko näissä uudemmissa Saabeissa sama kuin OG95:ssä eli Techillä näkee syvemmin tuon sielun elämää?

Starttaus on ihan normaali mielestäni
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Techillä pääsee kyllä syvemmälle auton syövereihin kuin yleismallisella OBD-lukijalla. OP-Comillakin pääsisi katsomaan ja tallentamaan lokiin erinäköisiä moottorin parametrejä, joista voisi sitten arvioida mitä siellä koneessa tapahtuu hyytymisen yhteydessä.

Ostitko auton liikkeestä? Jos ostit, niin veisin kyllä sinne takaisin ja pyytäisin pistämään kuntoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4629
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyseessähän oli ilmeisesti automaatti.
Voi hyvinkin olla vikaa tuolla laatikossa, jolloin rajoittaa moottorin tehoja suurempien tuhojen välttämiseksi.

Näillä halvoilla yleistestereillä ei näy yleensä esim. vaihteiston vikakoodit. Useimmat näistä halvoista kommunikoi vain moottorin kanssa. Vikakoodihan siellä periaatteessa nyt pitäisi olla tuon kerrotun tarinan mukaan.
Op-Com on halvoista ratkaisuista paras, koska sillä pääsee jo kaikkiin ohjainlaitteisiin lukemaan/nollaamaan vähintään vikakoodit. Joissakin yksiköissä kuten esim. moottori (muistaakseni myös automaattivaihteisto) toimii myös reaaliaikainen dataseuranta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
TeamEetu
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2012 20:29
Paikkakunta: Orivesi

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja TeamEetu »

Omassa saman verran kilometrejä taulussa. Joskus kiusasi myös limppi tila mutta oireili vaan ihan eri tavalla. Sammu tyhjäkäynniltä ja liikkeelle lähtiessä. Vika oli polttoaineen paineen säätimessä.
Vaihteistossa on solenoidi tai mikä sen venttiilin nimi on kulunut ja jumittaa. Ei aukea pehmeesti. Lämpösenä öljy notkeenmpana pääsee virtaan helpommin. Uusi venttiili koneisto laatikkoon taitaa olla 600e ja venttiilit alta satasen kpl.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Kuulostaa siltä, että Tech2:sta tarvitaan. Ja niinkuin tuossa jo mainittiin, jos lähistöltä löytyy OP-Com ja sellanen kaveri joka osaa sitä käyttää auttaisi myös.
Onko automaatin öljynvaidosta mitään mainintaa erikseen, vai pelkät huoltoleimat?
Miten laatikko toimii, nykiikö 2-3-2 vaihdoissa? Kylmänähän se nykäsee ensimmäisten vaihtojen aikana, niin että sen juuri huomaa ennen kuin öljyn lämpö nousee siihen, oliko se nyt jotain parikymmentä astetta.
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Liikkeestä ostettu on. Ja automaatti siis kyseessä.
Vaihtaa kaikki muut vaihteet hyvin paitsi n-d:lle nykäisee ilkeesti.

Kulutus tasaisessa ajossa pysyy nyt 5-5.6l kulutuksessa 80 vauhdissa. kulutus nousee heti vauhdin noustessa satasen pintaan tai pysähdyksissä. en tiedä pitäiskö nappivaihteiden avulla saada 6- vaihde 80 vauhdissa mutta tällä se ei onnistu vaan palauttaa heti 5- vaihteelle.

Täytyy harrastaja saada lukemaan techillä jos löytyisi jotain.
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13216
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 SC 1.9tid Korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos on kerran liikkeestä ostettu, niin ennen kuin tekee mitään, kävisin siellä liiikkeessä. Ettei käy vielä niin että liike rupeaa vetoamaan siihen että autoa on sorkittu kaupan jälkeen ja koittaa vetäytyä vastuusta.

Kuutosen saa silmään vasta noin satasen vauhdista, laatikon mielestä se on liian iso vaihde pienemmillä nopeuksilla ja lykkää päälle pakkoviitosen.

Tuo tasaisen maantieajon kulutus kuulostaa suhteellisen normaalilta. Itse olen saanut SIDin näyttämään 4,5 litra kun ajoi tasan kahdeksaakymppiä pidemmän matkan. Satasen vauhdilla näyttää sitten jonnekin 5,5 litran paikkeille. Jos SID näyttää 11 litraa lyhyellä pätkällä kaupungissa, ei ole vielä syytä huoleen, se on aika normaalia. Maantieajoa vähintään useampi kymmenen kilometriä ja kaupunkiajoa tankillinen, niin saa lukuja joita voi jo vertailla. Ja kaupunkiajossa vaikuttaa paljon se keskinopeus sekä ajosuoritteiden keskipituus.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin