Raidetangon päästä...

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
federley
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 22:28

Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja federley »

Katsastusmies mies kertoi että vas. sisäpää alkavaa
väljyyttä. Voiko toi aiheuttaa pienen ns.ohjauksen oikealle
puoltamisen?
Vaihto millainen projekti "käytännössä"?

Toinen kyssäri:
Onko Redline MTL oikeasti parasta öljyä, 5v-man.
laatikkoon, vai riittäskö jokin Castrol?

Saab 9-3 SS 1.8t -06
Saab 9-3ss 1.8t -06
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Terve,

vaihteistoissa on hyvin toiminut ihan tuo GM:n oma öljy. Ei ongelmia millään lämpötiloilla. Vaihto n. 50tkm välein.

Ohjauksen väljä voi aiheuttaa puoltamista, mutta luultavimmin kulmissa vika. Vaihdoin k.o. nivelet vähän aikaa sitten omaani. Suoraviivainen homma, jos tietää mitä tekee :)
- Uuden nivelen suojapalkeen kiinnitys saattaa mennä näpräämiseksi. Suosittelen venyttämään paljetta ja rasvaamaan olakkeen vaseliinilla.
- Motonetin osat kävin tarkastamassa ja huonoa laatua olivat.
- Sisäpään nivelen irroitukseen on Biltemassa työkalu, ostin ja toimi mainiosti. Muuten putkitongeilla, mutta ahdasta olisi kyllä ollut, eikä kiristäessä ole varmuutta momentista.
- Ulkopään niveleen ei löytynyt äkkisältään sopivaa ulosvedintä Motonet / Biltema akselilta. Lekalla pari kertaa löin liitoksen juureen ja sitten nivelen akselia. Tämä siis vain jos ulkopääkin menossa vaihtoon.
- Sisäpää on kevyessä n. 50Nm momentissa, ei kierrelukitetta. Palje meni rikki itsellä, joten suosittelen uusia kumipalkeita. Puhtaus tärkeää ja raidetankoa kannattaisi rasvata hieman.

Kuvia työstä:
https://www.dropbox.com/s/xoqah6iclm9kr ... 06_006.jpg
https://www.dropbox.com/s/z7xvjnn1f96sa ... 06_008.jpg

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140756
PK-seudulla voin antaa tuon sisäpään työkalun vuokralle. Aivan pettämätön apuri tuossa hommassa.
EX: 9³SS BioPower
federley
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 22:28

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja federley »

Ok. Mites vaihteistoöljy, eikös sen saa
vaihdettua myös siitä tarkistuspropun kautta?
Saab 9-3ss 1.8t -06
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Joo saa sen tietääkseni tarkastusropusta vaihdettua mutta siihen tarvitaan vähän innovointia, esim. paineilmaa, letkuja ja esim. puhdas limsapullo.. tälläkeinolla vaihdettiin GM900:seen lootaöljy kun avain pyörähti tyhjää täyttöropussa.. Eli 2 reikää korkkiin, toisesta letku pullon pohjalle ja toinenpää tarkastusropusta sisään, pullo täynnä öljyä sitten paineilmapistoolilla puhalletaan toisesta reijästä.. Tällöin hommassa ei mene ikuisuutta.

Täyttäisin sen kyllä ihan siitä oikeasta täyttöropusta jos suinkin mahdollista. Mutta jos ko.roppu ei aukea niin sitten siitä tarkastusropusta.. Vaihteistoon en kyllä laittaisi muuta kuin sitä GM:n vaihteistoöljyä. Olen pitänyt vaihtovälinä 60tkm vaihteistoöljylle manuaalilaatikossa.

Kun raidepäänavailu aiheuttaa aina nelipyöräsäädön, niin laittaisin kerralla uudet osat molemmin puolin, ellei toistapuolta ole juuri vaihdettu. Tälläkeinolla mahdollisesti säästää yhden nelipyöräsäädön.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Täyttöpropusta todella helppo täyttää tässä NG:ssä. OG:ssa jostain syystä lotrasin siitä tarkistusreijästä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tuo täyttöproppu taitaa näkyä tuossa yhdessä työkuvassani, eli vas. pyöräkotelosta pääsee hyvin käsiksi.
En kyllä usko että vaihto onnistuu täyttöpropun kautta. Ainakin se pahin, eli sakka ja metallilastu jää sitten pohjalle. Vaihto lämpimillä öljyillä. Pakko avata tyhjennysproppu hieman alempaa, ks. wis. Sinne propun ja apurungon väliin ei mahdu vakio kuusiokoloavain, vaan jouduin rälläköimään avaimen toista L-haaraa lyhyemmäksi ja oli siltikin taistelua.
EX: 9³SS BioPower
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täyttöproppu = pakkivalon kytkin?
Lähti ihan Lambda-hyllyllä nätisti irti.

Pitkällä suoralla suppilolla tai letkulla onnistuu täyttö yläkautta. Vaihdekeppi taka-asentoon, eli 2, 4 tai Ralli

Tyhjennysproppu on siellä alhaalla ja lähtee auki lyhyellä 8 mm kuusioavaimella. Esim. motonetistä Bondhusin lyhyt avain tai rälläkällä tehty special-tool :)

Täyttömäärä 1,9 litraa ja GM:n punaista MTF:ää. Saa ihan Motonetistä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/774069/B ... m-pallopaa
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/G ... 8293165290
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
federley
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 22:28

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja federley »

Joo,kiitokset kommenteista ja ohjeista.
Vaihdelaatikon öljyt siis:
Tyhjennysproppu 8mm kuusiokololla auki, öljyt pois.
Täyttö: Pakkivalon pistoke irti, 22mm pitkällä hylsyllä
anturi pois ja öljyt sieltä sisään. Eiköhän tämä luonnistu.
Tiivisteitä ei ilmeisemmin tarvi uusia?
Ja GM viiniä 1,9litraa, homma on ok. :)

Kulmat katottu viime keväällä, senkin jälkeen jo silloin suoraan ajaessa ratti niiku hivenen heilahtaa oikealle, siis suoralla tiellä. Kaipa siellä välys sen sitten tekee...
Saab 9-3ss 1.8t -06
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täyttöproppuun käsketään sivellä tiivisteliimaa, mutta laatikon kierre on niin öljyinen että miten mahtaa ottaa kiinni? Putsaa kuitenkin se magneetti siitä tulpasta, ottaa vaikka pois sieltä kolosta ja pesee.

Pitkä hylsy ei välttis käy, sillä anturissa on se muovinen osa. Lambda-hylsy käy ainakin yhdessä asennossa. Saa siihenkin kierteeseen sitä tiivisteliimaa laittaa, näytti olevan alunperinkin.

Itse en laittanut kumpaakaan tiivisteliimaa, rebel meininki.

Voi olla viisasta vaihtaa öljyt kohtapuoleeln uudestaan, sillä uusi öljy liuottaa kaikkea mönjää irti. Mä olen vaihtanut pariin kertaan ja viimeksi näytti uloslaskettaessa ihan punaviiniltä edelleen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Raidetangon päästä...

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ja kun täyttää sieltä päältä laatikkoon öljyä niin poistotulpasta viistosti ylöspäin löytyy myös tarkastustulppa oikean määrän varmistamiseksi. Eli tarkastustulppa auki, ylhäältä täyttö ja kun alkaa valua tarkastustulpan reiästä niin öljyä oikea määrä.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Vastaa Viestiin