Raidetangon päästä...
Raidetangon päästä...
Katsastusmies mies kertoi että vas. sisäpää alkavaa
väljyyttä. Voiko toi aiheuttaa pienen ns.ohjauksen oikealle
puoltamisen?
Vaihto millainen projekti "käytännössä"?
Toinen kyssäri:
Onko Redline MTL oikeasti parasta öljyä, 5v-man.
laatikkoon, vai riittäskö jokin Castrol?
Saab 9-3 SS 1.8t -06
väljyyttä. Voiko toi aiheuttaa pienen ns.ohjauksen oikealle
puoltamisen?
Vaihto millainen projekti "käytännössä"?
Toinen kyssäri:
Onko Redline MTL oikeasti parasta öljyä, 5v-man.
laatikkoon, vai riittäskö jokin Castrol?
Saab 9-3 SS 1.8t -06
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Raidetangon päästä...
Terve,
vaihteistoissa on hyvin toiminut ihan tuo GM:n oma öljy. Ei ongelmia millään lämpötiloilla. Vaihto n. 50tkm välein.
Ohjauksen väljä voi aiheuttaa puoltamista, mutta luultavimmin kulmissa vika. Vaihdoin k.o. nivelet vähän aikaa sitten omaani. Suoraviivainen homma, jos tietää mitä tekee
- Uuden nivelen suojapalkeen kiinnitys saattaa mennä näpräämiseksi. Suosittelen venyttämään paljetta ja rasvaamaan olakkeen vaseliinilla.
- Motonetin osat kävin tarkastamassa ja huonoa laatua olivat.
- Sisäpään nivelen irroitukseen on Biltemassa työkalu, ostin ja toimi mainiosti. Muuten putkitongeilla, mutta ahdasta olisi kyllä ollut, eikä kiristäessä ole varmuutta momentista.
- Ulkopään niveleen ei löytynyt äkkisältään sopivaa ulosvedintä Motonet / Biltema akselilta. Lekalla pari kertaa löin liitoksen juureen ja sitten nivelen akselia. Tämä siis vain jos ulkopääkin menossa vaihtoon.
- Sisäpää on kevyessä n. 50Nm momentissa, ei kierrelukitetta. Palje meni rikki itsellä, joten suosittelen uusia kumipalkeita. Puhtaus tärkeää ja raidetankoa kannattaisi rasvata hieman.
Kuvia työstä:
https://www.dropbox.com/s/xoqah6iclm9kr ... 06_006.jpg
https://www.dropbox.com/s/z7xvjnn1f96sa ... 06_008.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140756
PK-seudulla voin antaa tuon sisäpään työkalun vuokralle. Aivan pettämätön apuri tuossa hommassa.
vaihteistoissa on hyvin toiminut ihan tuo GM:n oma öljy. Ei ongelmia millään lämpötiloilla. Vaihto n. 50tkm välein.
Ohjauksen väljä voi aiheuttaa puoltamista, mutta luultavimmin kulmissa vika. Vaihdoin k.o. nivelet vähän aikaa sitten omaani. Suoraviivainen homma, jos tietää mitä tekee
- Uuden nivelen suojapalkeen kiinnitys saattaa mennä näpräämiseksi. Suosittelen venyttämään paljetta ja rasvaamaan olakkeen vaseliinilla.
- Motonetin osat kävin tarkastamassa ja huonoa laatua olivat.
- Sisäpään nivelen irroitukseen on Biltemassa työkalu, ostin ja toimi mainiosti. Muuten putkitongeilla, mutta ahdasta olisi kyllä ollut, eikä kiristäessä ole varmuutta momentista.
- Ulkopään niveleen ei löytynyt äkkisältään sopivaa ulosvedintä Motonet / Biltema akselilta. Lekalla pari kertaa löin liitoksen juureen ja sitten nivelen akselia. Tämä siis vain jos ulkopääkin menossa vaihtoon.
- Sisäpää on kevyessä n. 50Nm momentissa, ei kierrelukitetta. Palje meni rikki itsellä, joten suosittelen uusia kumipalkeita. Puhtaus tärkeää ja raidetankoa kannattaisi rasvata hieman.
Kuvia työstä:
https://www.dropbox.com/s/xoqah6iclm9kr ... 06_006.jpg
https://www.dropbox.com/s/z7xvjnn1f96sa ... 06_008.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140756
PK-seudulla voin antaa tuon sisäpään työkalun vuokralle. Aivan pettämätön apuri tuossa hommassa.
EX: 9³SS BioPower
Re: Raidetangon päästä...
Ok. Mites vaihteistoöljy, eikös sen saa
vaihdettua myös siitä tarkistuspropun kautta?
vaihdettua myös siitä tarkistuspropun kautta?
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Raidetangon päästä...
Joo saa sen tietääkseni tarkastusropusta vaihdettua mutta siihen tarvitaan vähän innovointia, esim. paineilmaa, letkuja ja esim. puhdas limsapullo.. tälläkeinolla vaihdettiin GM900:seen lootaöljy kun avain pyörähti tyhjää täyttöropussa.. Eli 2 reikää korkkiin, toisesta letku pullon pohjalle ja toinenpää tarkastusropusta sisään, pullo täynnä öljyä sitten paineilmapistoolilla puhalletaan toisesta reijästä.. Tällöin hommassa ei mene ikuisuutta.
Täyttäisin sen kyllä ihan siitä oikeasta täyttöropusta jos suinkin mahdollista. Mutta jos ko.roppu ei aukea niin sitten siitä tarkastusropusta.. Vaihteistoon en kyllä laittaisi muuta kuin sitä GM:n vaihteistoöljyä. Olen pitänyt vaihtovälinä 60tkm vaihteistoöljylle manuaalilaatikossa.
Kun raidepäänavailu aiheuttaa aina nelipyöräsäädön, niin laittaisin kerralla uudet osat molemmin puolin, ellei toistapuolta ole juuri vaihdettu. Tälläkeinolla mahdollisesti säästää yhden nelipyöräsäädön.
Täyttäisin sen kyllä ihan siitä oikeasta täyttöropusta jos suinkin mahdollista. Mutta jos ko.roppu ei aukea niin sitten siitä tarkastusropusta.. Vaihteistoon en kyllä laittaisi muuta kuin sitä GM:n vaihteistoöljyä. Olen pitänyt vaihtovälinä 60tkm vaihteistoöljylle manuaalilaatikossa.
Kun raidepäänavailu aiheuttaa aina nelipyöräsäädön, niin laittaisin kerralla uudet osat molemmin puolin, ellei toistapuolta ole juuri vaihdettu. Tälläkeinolla mahdollisesti säästää yhden nelipyöräsäädön.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Raidetangon päästä...
Täyttöpropusta todella helppo täyttää tässä NG:ssä. OG:ssa jostain syystä lotrasin siitä tarkistusreijästä.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Raidetangon päästä...
Tuo täyttöproppu taitaa näkyä tuossa yhdessä työkuvassani, eli vas. pyöräkotelosta pääsee hyvin käsiksi.
En kyllä usko että vaihto onnistuu täyttöpropun kautta. Ainakin se pahin, eli sakka ja metallilastu jää sitten pohjalle. Vaihto lämpimillä öljyillä. Pakko avata tyhjennysproppu hieman alempaa, ks. wis. Sinne propun ja apurungon väliin ei mahdu vakio kuusiokoloavain, vaan jouduin rälläköimään avaimen toista L-haaraa lyhyemmäksi ja oli siltikin taistelua.
En kyllä usko että vaihto onnistuu täyttöpropun kautta. Ainakin se pahin, eli sakka ja metallilastu jää sitten pohjalle. Vaihto lämpimillä öljyillä. Pakko avata tyhjennysproppu hieman alempaa, ks. wis. Sinne propun ja apurungon väliin ei mahdu vakio kuusiokoloavain, vaan jouduin rälläköimään avaimen toista L-haaraa lyhyemmäksi ja oli siltikin taistelua.
EX: 9³SS BioPower
Re: Raidetangon päästä...
Täyttöproppu = pakkivalon kytkin?
Lähti ihan Lambda-hyllyllä nätisti irti.
Pitkällä suoralla suppilolla tai letkulla onnistuu täyttö yläkautta. Vaihdekeppi taka-asentoon, eli 2, 4 tai Ralli
Tyhjennysproppu on siellä alhaalla ja lähtee auki lyhyellä 8 mm kuusioavaimella. Esim. motonetistä Bondhusin lyhyt avain tai rälläkällä tehty special-tool
Täyttömäärä 1,9 litraa ja GM:n punaista MTF:ää. Saa ihan Motonetistä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/774069/B ... m-pallopaa
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/G ... 8293165290
Lähti ihan Lambda-hyllyllä nätisti irti.
Pitkällä suoralla suppilolla tai letkulla onnistuu täyttö yläkautta. Vaihdekeppi taka-asentoon, eli 2, 4 tai Ralli
Tyhjennysproppu on siellä alhaalla ja lähtee auki lyhyellä 8 mm kuusioavaimella. Esim. motonetistä Bondhusin lyhyt avain tai rälläkällä tehty special-tool
Täyttömäärä 1,9 litraa ja GM:n punaista MTF:ää. Saa ihan Motonetistä.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/774069/B ... m-pallopaa
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590044/G ... 8293165290
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Raidetangon päästä...
Joo,kiitokset kommenteista ja ohjeista.
Vaihdelaatikon öljyt siis:
Tyhjennysproppu 8mm kuusiokololla auki, öljyt pois.
Täyttö: Pakkivalon pistoke irti, 22mm pitkällä hylsyllä
anturi pois ja öljyt sieltä sisään. Eiköhän tämä luonnistu.
Tiivisteitä ei ilmeisemmin tarvi uusia?
Ja GM viiniä 1,9litraa, homma on ok.
Kulmat katottu viime keväällä, senkin jälkeen jo silloin suoraan ajaessa ratti niiku hivenen heilahtaa oikealle, siis suoralla tiellä. Kaipa siellä välys sen sitten tekee...
Vaihdelaatikon öljyt siis:
Tyhjennysproppu 8mm kuusiokololla auki, öljyt pois.
Täyttö: Pakkivalon pistoke irti, 22mm pitkällä hylsyllä
anturi pois ja öljyt sieltä sisään. Eiköhän tämä luonnistu.
Tiivisteitä ei ilmeisemmin tarvi uusia?
Ja GM viiniä 1,9litraa, homma on ok.
Kulmat katottu viime keväällä, senkin jälkeen jo silloin suoraan ajaessa ratti niiku hivenen heilahtaa oikealle, siis suoralla tiellä. Kaipa siellä välys sen sitten tekee...
Saab 9-3ss 1.8t -06
Re: Raidetangon päästä...
Täyttöproppuun käsketään sivellä tiivisteliimaa, mutta laatikon kierre on niin öljyinen että miten mahtaa ottaa kiinni? Putsaa kuitenkin se magneetti siitä tulpasta, ottaa vaikka pois sieltä kolosta ja pesee.
Pitkä hylsy ei välttis käy, sillä anturissa on se muovinen osa. Lambda-hylsy käy ainakin yhdessä asennossa. Saa siihenkin kierteeseen sitä tiivisteliimaa laittaa, näytti olevan alunperinkin.
Itse en laittanut kumpaakaan tiivisteliimaa, rebel meininki.
Voi olla viisasta vaihtaa öljyt kohtapuoleeln uudestaan, sillä uusi öljy liuottaa kaikkea mönjää irti. Mä olen vaihtanut pariin kertaan ja viimeksi näytti uloslaskettaessa ihan punaviiniltä edelleen.
Pitkä hylsy ei välttis käy, sillä anturissa on se muovinen osa. Lambda-hylsy käy ainakin yhdessä asennossa. Saa siihenkin kierteeseen sitä tiivisteliimaa laittaa, näytti olevan alunperinkin.
Itse en laittanut kumpaakaan tiivisteliimaa, rebel meininki.
Voi olla viisasta vaihtaa öljyt kohtapuoleeln uudestaan, sillä uusi öljy liuottaa kaikkea mönjää irti. Mä olen vaihtanut pariin kertaan ja viimeksi näytti uloslaskettaessa ihan punaviiniltä edelleen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Raidetangon päästä...
Ja kun täyttää sieltä päältä laatikkoon öljyä niin poistotulpasta viistosti ylöspäin löytyy myös tarkastustulppa oikean määrän varmistamiseksi. Eli tarkastustulppa auki, ylhäältä täyttö ja kun alkaa valua tarkastustulpan reiästä niin öljyä oikea määrä.
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)