Ratissa tärinää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Idlewild
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 07, 2015 19:10

Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja Idlewild »

Eli tämmöstä asiaa

Kyseessä -09 9-3SC Aero automaatti. Autolla ajettu 175000km, minun omistuksessa nyt 100000km.
Sama ongelma vaivannut koko ajan, eli ratti tärisee epämääräisesti noin 70km/h ja ylöspäin, eniten siinä 100-130 välillä. Huomasin tämän jo ostaessa mutta liike syytti talvirenkaita jotka kylläkin oli aika finaalissa. No kesärenkaat alle keväällä ja sama homma, uudet talvirenkaat syksyllä ja vieläkin tärinää. Renkaita tasapainoitettu moneen kertaan ilman parannusta. Auto kulkee suoraan ilman puoltamista, ei kuulu kolinoita mistään ja tuntuu muutenkin tiukalta. Auttaisiko tähän ongelmaan nelipyöräsuuntaus? Itse en siihen jaksa uskoa sillä auto kulkee suoraan ja vakaasti tiellä.
Ihmetyttää vähän että joillakin tienosuuksilla tärinää ei ole juuri yhtään, ja joskus tärisee ihan häiritsevästi.
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Tuona aikana on varmasti käyty kaikki ohjauksen nivelet läpi ja väljää ei ole missään? 4-pyöräsuuntaus voisi olla aiheellista teettää ja pelkkä kulmien tarkastushan ei paljoa maksa.

Riippuuko tärinä vedosta/jarrutuksesta/rullauksesta? Muutama pohdinta asiaan:
Veto päällä tuleva tärinä -> vetoakselit / nivelet
Jarrutuksessa -> väljää nivelissä / jarrut
Rullatessa ja muutenkin -> renkaat

Ohjaustehostimen tiivisteongelmiakin näissä on ollut. Nesteiden vaihto ja pumpun tiivisteen vaihto on n. 50€ ja muutaman tunnin homma.
EX: 9³SS BioPower
pumputipum
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 17:46

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja pumputipum »

Itellä samaa vikaa 09 9-3SC 1,9tids A6 vectorissa about samoilla kilsoilla.. Tuntus olevan aikas herkkä renkaiden tasapainotukselle. Vaihdoin takarenkaat eteen niin parani, mutta edelleen hieman täristää. Renkaat oli siis olleet viime kesän näin kun ne nyt vaihdon jälkeen ovat. Mulla parissa renkaassa aikas isot painot ja ainakin yksi vanne(ALU50) hieman kiero.

Autoni leimattu about pari viikkoa takaperin eli ei pitäs olla nivelissä väljää. Ratissa on tosin pieni kuollut alue ennen kun tuluu vastetta kun rattia heiluttaa.. Leimamies ei tuostakaan sanonut.

Kerroppas jos/kun keksit tohon korjauksen tai kun olet käyttänyt kulmien tarkastuksessa.
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Kannattaa käydä liikkeessä, missä tietävät milloin taspainoituskone on säädetty. Liian monessa paikassa se on samassa paikassa paskakasan alla, mihin se asennettiin viime vuosituhannella. Nykyään saa myös dynaamisen taspainoituksen, antaa kuulemma tarkemman tuloksen. Tosin eipä peräkkäisillä viikoilla souritettu normaali tasapainotus eri liikkeissä antanut samaa tulosta, joten isoja eroja koneissa.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Ja järki kädessä vaatimuksia laukoessa. 5g on käytännössä tarkkuus noissa laitteissa muutenkin.

Kivi eri välikössä eri päivänä on jo tuo 5g vanteen sisäreunalle laskettuna, kun 1-2g painoinen kivi on uloimmalla säteellä renkaassa.
EX: 9³SS BioPower
Idlewild
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 07, 2015 19:10

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja Idlewild »

jusahh kirjoitti:Tuona aikana on varmasti käyty kaikki ohjauksen nivelet läpi ja väljää ei ole missään? 4-pyöräsuuntaus voisi olla aiheellista teettää ja pelkkä kulmien tarkastushan ei paljoa maksa.

Riippuuko tärinä vedosta/jarrutuksesta/rullauksesta? Muutama pohdinta asiaan:
Veto päällä tuleva tärinä -> vetoakselit / nivelet
Jarrutuksessa -> väljää nivelissä / jarrut
Rullatessa ja muutenkin -> renkaat

Ohjaustehostimen tiivisteongelmiakin näissä on ollut. Nesteiden vaihto ja pumpun tiivisteen vaihto on n. 50€ ja muutaman tunnin homma.
Katsastuksesta mennyt läpi joka vuosi ilman mitään huomautuksia. On myös korjaamolla käytetty ja mitään väljyyksiä tai muuta ei löydy. Renkaat on tasapainoitettu eri korjaamoilla useaan otteeseen.

Tärinä ei ole mistään riippuvainen vaan se ilmestyy ihan satunnaisesti eri tilanteissa. Juuri siksi tämä onkin niin hankala ongelma. Esimerkiksi samaa tietä ajaessa töihin joka aamu niin joskus täristää ihan häiritsevästi ja joskus ei melkein yhtään. Jos renkaissa esim olisi epätasapainoa niin pitäisi täristä joka kerta kun samaa tienpätkää ajaa?
Idlewild
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Kesä 07, 2015 19:10

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja Idlewild »

pumputipum kirjoitti:Itellä samaa vikaa 09 9-3SC 1,9tids A6 vectorissa about samoilla kilsoilla.. Tuntus olevan aikas herkkä renkaiden tasapainotukselle. Vaihdoin takarenkaat eteen niin parani, mutta edelleen hieman täristää. Renkaat oli siis olleet viime kesän näin kun ne nyt vaihdon jälkeen ovat. Mulla parissa renkaassa aikas isot painot ja ainakin yksi vanne(ALU50) hieman kiero.

Autoni leimattu about pari viikkoa takaperin eli ei pitäs olla nivelissä väljää. Ratissa on tosin pieni kuollut alue ennen kun tuluu vastetta kun rattia heiluttaa.. Leimamies ei tuostakaan sanonut.

Kerroppas jos/kun keksit tohon korjauksen tai kun olet käyttänyt kulmien tarkastuksessa.
Itsellä sama seikka ohjauksessa että keskiasennossa on pieni kuollut alue. Ehkä sen kuuluu olla niin?
Vähän pistelee tämä tärinähomma siinä mielessä että entinen 9-5 meni vaihtoon sen kroonisen takapään tärinän takia. Ei auttanut uteraanipuslat, iskarit tai kulmien säädöt sen jälkeen kun alkoi reistaileen.
simizek
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2014 15:16

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja simizek »

Onko etuiskarin yläpäänlaakerit vaihettu koska? vähän jumittava laakeri väännättää tolppaa ja aiheuttaa jos jonkin sortin värinää ajossa. Nim. tuosta omasta kulkineesta katos tutina ratista uusilla laakereilla.
Saab foorumilla seikkaileva opel kuski. Vectra C GTS 2.0T Stage 1 (kohta 3)
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tärinää tärinää ratissa tärinää...

Yli 40kmh vauhdissa aloittaa,60kmh pahimmillaan ja ajaminen on todella epämiellyttävää. +100kmh taas häviää niin pieneksi että ei melkeinpä edes huomaa. Siis ratti tärisee ja koko keula resonoi. En uskalla sanoa paheneeko mutkissa, koska työmatkalla kaikki käännökset tapahtuu alle 40kmh jolloin tärinää siis ei ole.

170tkm kohdalla vaihdettu yläpäänlaakerit ja jouset -30min, 4-pyöräsuuntaus vielä tekemättä.
173tkm kesärenkaat alle, pintaa 4mm ja tasaisesti.
175tkm laitoin renkaisiin lisää ilmaa, nyt 3 kiloa ja tärinä alkoi paripäivää tämän jälkeen.

Oletin vian olevan etulaakeri ja keulan nostettua ilmaan oikealla tuntui pientä lonksahtelua ja pyöriminen oli kitkaisempaa kuin vasemmalla. En korvakuulolla erottanut olisiko ollut jarrun laahausta ennemmän kuin vasemmalla. Jarrupalat vaihtokunnossa ainakin oikealla, en siihen hätään saanut uusia hommattua.

Vaihdoin oikeanpuolen laakerin.. turhaan :x


En haluaisi tehdä enää turhaa työtä, joten olisiko seuraava steppi viedä auto pyöriensuuntaukseen ja renkaiden tasapainotukseen?

Onko näistä vetareita mennyt tai kannatinlaakereita? Tai viittaisikohan oireet sellaiseen?

Ohjaustehostimen pumpun säiliön kylki on hieman öljyinen, mutta johtunee rikkinäisestä korkista (teipillä kiinni :oops: ). Voiko tärinä johtua sieltä jos öljyä liikaa tai liian vähän tai pumppu menossa sököksi?

Edelliseen samalaiseen samoilla kilsoilla vaihdoin etulaakerin koska jurisi ,mutta se paheni loivassakin kurvissa todella selvästi.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Maho93
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2015 20:58

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja Maho93 »

Omien kokemuksien perusteella 9-3 on tarkka auto renkaiden suhteen. Kuluneilla renkailla uraherkkyys on aika suuri ja renkaat pitää olla tasapainossa ettei ratti täristä.

Eli lähtisin liikkeelle renkaiden tasapainotuksesta. Myös renkaan runkovika tai kiero vanne aiheuttaa herkästi täristystä.

4-pyöräsuuntauskin kannattaa tehdä, varsinkin alustan osien vaihdon jälkeen.
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja anttimak »

anttimak kirjoitti:Tärinää tärinää ratissa tärinää...

Nyt on suuntaus tehty, eikä ollut juurikaan vaikutusta tärinään.

Korjaamon omistaja oli vahvasti sitä mieltä, että liian kauan väärässä kulmassa ja liian paljon ilmaa renkaissa on vaurioittanu kumin runkoa ja kuluttanu pinnan. Käsin en vaan huomaa mitään vikaa kumeissa.

Vianorilla taas meinasi puhelimessa, että epätasapaino ei aiheuta sellasta tärinää joka on vauhdista riippuvainen, vaan se tärisisi silloin koko ajan. Hänkin piti liki varmana, että renkaat runko vaurioitunut joka ilmenee vaan tietyssä nopeudessa.

Pitää yrittää vielä sellaista kikkaa että vaihdan renkaiden paikat ristiin ja jos siitä on vähänkään apua niin sitten rengaskauppaan.


Tässä meinaa jo vähän alkaa veetututtaan, mutta tod.näk syyllinen on minä eikä :saab: :D
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja petromies »

Saab 93 ss takarenkaassa ollut patti aiheutti ratin tärinää josta olin jo varma että vetarin vaihteiston puoleinen laakeri väljä.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä ainakin olisin jo heti alkuunsa sitä mieltä, ettei mikään pyöränsuuntaus tällaiseen asiaan suoranaisesti auta. Oli pyörän kulmat sitten miten v**uillaan tahansa eivät ne tärinää aiheuta. Ne aiheuttaa ihan muita "ajo-ongelmia". Toki voi vaikuttaa välillisesti tärinään kuluttamalla renkaita epänormaalisti.

Olen melko vahvasti sitä mieltä, että syy löytyy renkaista. Minulla oli joskus eri-merkkiä oleva auto, joka kulutti takarenkaita ulkoreunasta epätasaisesti. Lamellit kuluivat saha-kuviolle eli jokatoinen oli koholla ja jokatoinen matalampi. Tasapainoituskin oli kunnossa ja silti oli tärinää/jumputusta. Pyöränkulmatkin olivat ok. Vaihdoin toiseen rengasmerkkiin ja ei ikinä ollut enää ongelmaa. Rengasliikkeen "ukko" sanoi, että tähän automalliin ei vain yksinkertaisesti käy tietty rengasmerkki. Niinkin uskomattomalta kuin se tuolloin tuntui, niin uskottava se oli, kun itse eron sitten havaitsi. Paljastettakoon että Nokian rengas ei toiminut, mutta Continental toimi.

Saabissa (ng9-3) en ole "rengasmerkkiriippuvuutta" havainnut, vaikka on ollut Contia ja nyt Nokiaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Renkaat takaa eteen ja ero oli jo huomattava. Käyn vielä tasapainottamassa renkaat josko ajosta tulis sen verran siedettävä, että ajelis tämän kesän.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ratissa tärinää

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Tärinät loppuivat uusien renkaiden myötä.

Good yearissa oli renkaansuuntaisesti murtuma "olkapäässä" n.25cm matkalla, syvyyttä n.1,5mm. Renkaat paistettu 10/2015 ja pintaa 5mm. Soitin GY:n maahantuojalle ja kysyin miten tämä on mahdollista. Lähetin kuvat ja hän suositteli lähettämään kumen tehtaalle tutkittavaksi. Takuu on 5vuotta. Mikäli menee takuuseen he hyvittävät jäljellä olevan pinnan mukaan koko sarjan.

Jospa sieltä hieman saisi kipurahoja.. menihän tuohon laakeri ja uudet renkaat + asennus = 570€ :cry:


valitettavasti en saanu kuvaa laitettua google drivesta
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Vastaa Viestiin