Trailer Module

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Anttilka
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 18, 2015 13:22

Trailer Module

Viesti Kirjoittaja Anttilka »

Terve

Tilasin autovahinkokeskuksesta Saabiin vetokoukun. Eivät ryökäleet tienneet että vaatii myös trailer modulen ja se oli mennyt romutettavan auton mukana paaliin. Nyt minulla on koukku mutta ei sähköjä koukuun. Löytyisikö joltain nurkista ylimääräistä Trailer modulea joka sopisi Saab 93 SS vm 2003 mallin autoon. Merkkiliikkeestä tuon kyllä saa 150 eur hintaan muutta kun koukku maksoi sähkösarjoineen tuon verran niin ei millän raaskisi maksaa tuota hintaa. Tai tietääkö joku mistä noita saisi edullisesti.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä se taitaa melkein tuon 150e maksaa tarvikeliikkeissäkin esim. Motonetin hinnastossa 129,90e.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Baabel
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 17:27

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja Baabel »

kyllä mä palauttaisin sen ja etsisin uuden jostain muualta.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja ezku »

vm 2003 auto tarvinnee vielä päivityksen REC:n softaan, muuten ei tajua peräkärryn valoja oikein. Itselläni on niin.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Oletko aivan varma ezku?
Itse rohkenen olla asiasta eri mieltä.

Mulla myös -03 eikä tarvinnut mitään päivityksiä. Peräkärryn valot toimii aivan oikein ja myöskin SIDiin tulee tieto peräkärryn viallisista polttimoista mikäli niitä on. Joten trailer module on yhteydessä auton väylään, vaikka sitä ei ohjelmoitu. RECissä täytyy siis olla tuo tarvittava softa valmiina. Näin ainakin alkuperäisessä suomi-autossa, tuontiautoista ei ole tietoa, josko on eroa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja ezku »

Ehkä se on vain alkupään 2003:et. Mutta aivan varma olen siitä mitä tuo auto puuhailee. Trailer modulen ollessa paikalla, se kuvittelee peräkärrynkin olevan kiinni koko ajan. JA kun kärry ei ole kiinni, luulee sen polttimoiden olevan rikki. Kun tätä aikoinaan kyselin, niin Metro-auto taisi vahvistaa, että on olemassa softapäivitys REC:iin, joka korvaa tuon ongelmn. Itse olen ohittanut se siten, kun ei huvittanut maksaa, että koko ajan kiinni on dammi liitin, jossa päätevastukset polttimoiden "tilalla", ja auto on tyytyväinen. Jos otan sen pois, alkaa kaikki vilkut vipattaa tuplavauhdilla, kuten rikkinäisen polttimon tapauksessa käy.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jaaha, mitenkähän se nyt on.

Olen asentanut kahteen SS:ään vetokoukun ja sähkösarjan eikä kummassakaan tarvittu ohjelmointia. Toinen on omani -03 ja toinen saattoi olla -04. Ja jotenkin tuntuu että moni muukin on täällä palstalla kertonut asentaneensa koukun ilman REC-ohjelmointia.

Ettei nyt vaan ezkulla ollut jokin vika takasähkökeskuksessa liittyen trailer moduliin ja uusi päivitys poisti sen. Noihin merkkiliikkeen juttuihin ei sitten kannata uskoa ollenkaan.
Jospa joku loppuvuosi -03 ja eteenpäin kertoisi tarvitseeko ohjelmointia vai ei. Ihmetyttää vain, että miten alkupään -03 tunnistaa trailer modulen ja toimii oikein, mutta sitten yhtäkkiä homma muuttuisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
ezku
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 16:24
Paikkakunta: espoo

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja ezku »

Siis omani on otettu 02 käyttöön ja on niitä ensimmäisiä. Sen jälkeen voinut muuttua asiat.
JetBlack 9-3 SS 1.8t 2009 Vector BioPower st1 +Aeropackage
Black 9-3 SS 2.0t 2003
#5374
vanhapaavo
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 16:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja vanhapaavo »

petrisa kirjoitti:Jaaha, mitenkähän se nyt on.

Olen asentanut kahteen SS:ään vetokoukun ja sähkösarjan eikä kummassakaan tarvittu ohjelmointia. Toinen on omani -03 ja toinen saattoi olla -04. Ja jotenkin tuntuu että moni muukin on täällä palstalla kertonut asentaneensa koukun ilman REC-ohjelmointia.

Ettei nyt vaan ezkulla ollut jokin vika takasähkökeskuksessa liittyen trailer moduliin ja uusi päivitys poisti sen. Noihin merkkiliikkeen juttuihin ei sitten kannata uskoa ollenkaan.
Jospa joku loppuvuosi -03 ja eteenpäin kertoisi tarvitseeko ohjelmointia vai ei. Ihmetyttää vain, että miten alkupään -03 tunnistaa trailer modulen ja toimii oikein, mutta sitten yhtäkkiä homma muuttuisi.
Jaaha ihme vänkäämistä, myös Wississä sanotaan tuosta ongelmasta joka koskee 03vuoden autoja ihan selvällä suomella. Osaan autoista on jouduttu vaihtaan REC:kkin, kun ei päivittämällä saatu toimimaan.

Ettei nyt vaan olisi lääkkeet ottamatta ja foliohattu päässä. Mihinkäänhän ei kannata uskoa, varsinkaan jos ammattimiehet jotain kertovat. :D :D
Saab 9-3 1,9Tid 2007
OP-Com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Täytyy myös huomioida käytettyjen autojen osalta se, ettei kukaan käyttäjistä tiedä, mitä softapäivityksiä autoihin on tehty sen elinkaaren aikana. Ainakin osa merkkihuolloista on päivittänyt kaikki softat kyselemättä huoltojen yhteydessä.

Ja tosiaan wis:stä löytyy REC:n huoltotiedotteita parikin kappaletta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mulla on -03 tammikuussa käyttönotettu eli niitä ensimmäisiä.
Sitähän ei tiedä tosiaan mitä päivityksiä tai korjauksia takuuaikana on edellisen omistajan aikana tehty, koska itse olen toinen. Merkkiliikkeessä auto on ennen minulle siirtymistä aina huollettu. Näistä toimistahan (takuukorjauksista) ei huoltokirjassa erikseen mainita.

Sitä minä tuossa aiemmin tarkoitin, että tämä trailer modulen asentamisen yhteydessä ei minun käsitykseni mukaan tarvitse mitään päivityksiä tai muita "temppuja" RECn suhteen mikäli auto on normaalissa kunnossa tuon asian suhteen. Tätä olen tarkoittanut.
Se on aivan eri juttu, mikäli mahdollisia alkupään sarjan autojen osalta ei ole huolloissa takuuaikana näitä korjauksia autoon tehty. Silloinhan auto ei ole kunnossa ja tehtävät laiminlöyty. En ole kommentoinut autoja, jotka ovat "viallisia". Se, että jollakulla (esim. ezku) on sattunut olemaan tällainen tapaus, ei tee siitä sääntöä. Ja kuten jo olen maininnut, olen kahteen alkupään SS:ään vetokoukun asentanut "heittämällä" :!:

Joten tämä tiedoksi eräälle vanhalle ...
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja minä olen pariin alkupään seidaniin päivittänyt REC:n välkkyvien peräkärryvalojen takia...
Ei tehdä siis sääntöä bolt-on-tapauksistakaan. :D

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
fender
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 14:58

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja fender »

Hieman jo vanhentunut ketju, mutta...Mullekin on sattunut kohdalle vuosimallin 2003 ss, joka vetokoukun ja trailer modulen asennuksen jälkeen alkoi vilkuttamaan vilkkuja hyvin nopealla sykkeellä. Ennen koukun asennusta ei ollut mitään ongelmaa ja muistelisin, että testatessa vetokoukun valot valokuusella toimi Ok. Hetken ajon jälkeen vilkut kuitenkin sekosivat. SPS päivitys REC yksikköön korjasi tilanteen, taisipa siitä joku tiedotekin olla. Enpä osannut kuitenkaan syyllistää edellistä huoltomiestä törkeistä laiminlyönneistä ollenkaan. Mistähän tuon REC:in olisi kukaan osannut päivitellä, kun mitään toiminnallista ongelmaa ei ollut ennen koukun asentamista. Eikä myöskään koukun asennusohjeissa Saabinkaan tapauksessa softapäivitystä vaadita.
Takuuikäistenkin korjauspäivitykset tehdään pääosin asiakasvalitusten perusteella, jollei mitään takuukampanjaa ole julkaistu. Onpa joillakin valmistajilla ohjeistus, jotta softia ei ladata huvikseen "parannettuihin". Pahimmillaan voi tulla joku toinen ei toivottu ominaisuus ohessa...
Aikoinaan eräs maahantuojan kouluttaja pohjusteli asiaa kertoen tietyn määrän Ecuja tuhoutuvan päivityksissä, joten välttämättä hirveää houkutusta asiakaspalvelun nimissä noita purkkeja ei ole ilman lupaa päivittää...

Alkupään SportSedaneihin on tehtaan korjauspäivityksiä tullut lähes joka purkkiin. Esim CIM yksikköön toimimattomien kaukosäädinten ratkaisu. Kuitenkaan läheskään kaikki tuotantoerän autot ei oireile.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minulla ei sitten REC oireile tai siihen on tehty päivitys "huvikseen".
Näin se on pakko olla, kun koukku on asennettu 1/03 käyttöönotettuun SSään vasta vuonna 2007. Eikä tuolloin koukun asennuksen yhteydessä tehty mitään muuta, ja pelaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Trailer Module

Viesti Kirjoittaja karg »

Tossa oli äsken 2003-mallin SS (sarjanumerolla 52735), mihin kaveri oli laittanut trailer modulen. Vilkut vilkkui satasta ja parkkitutka oli pimeänä. REC-päivitys korjasi asian.
Vastaa Viestiin