9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TomppaA
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 09:58

9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja TomppaA »

Moikka,
Olen uusi jäsen ja omistan 9-3 Aeron vm. 2003. Ajettu vasta himpun päälle 100km kun oli komennuksellani seisomassa tallissa n.4,5v (isäni sitä käytti kotikujalla säännöllisesti).
Olen nyt ajatellut alaa sitä hieman tuunaamaan ja kysyisinkin mitkä on kokemukset esim. Hirsch:n tuotteista (lastu ja esim. tuplaputket kun nyt vain sinkku putki jne.). Kannattaako alustaa madaltaa kun Aero on jo varsin matala mutta ei kuitenkaan aggressiivisen näköinen. Tarkoitus kuitenkin pitää ihan käyttöautona. Kaikki tipsit tai linkit oilisi hieno juttu.
Toinen niin olisiko tipsiä hyvästä huoltamosta/ maalaamosta Helsingin seudulla missä esim. muutama kylkeen parkkipaikoilla tulleita oven kolhuja voi oikoa ja on joku osannut peräpuskuriinkin pienen maali naarmun tehdä.
Kolmas vielä niin autossa on navisysteemi mutta saako siihen päivitystä mihinkään maltilliseen hintaan kun tiet Suomessakin ovat aikalailla muuttuneet varsinkin
Auto nyt ihan vakio Aero. Olen ajatellut jos saisi hieman tehoa ulos lisää (lastu), 18"vanteet/ renkaat, alusta vaikka nytkin on varsin hyvä (mahdollinen madallutus), Hirsch tuplaputket, Jarru (tipsejä levyistä satuloista/ valmistajasta) ja sitten kosmeettista.
Ei kaikkea kerralla mutta osa-alueittan oisin ajatellut laittaa.
Anyway, kaikki tipsit tai linkit otetaan mielellään vastaan.
Kiitti ja hyviä ajomatkoja kaikille.
t. TomppaA
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Nimimerkki Nappe softailee saabeja pääkaupunkiseudulla. Isommat suuttimet ja 3" downpipe, niin softalla irtoaa noin 270-280hp.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Kovaa ajoa vaan.

Aeron jarrut luulisi riittävän jos ovat 314mm halkaisijalta edessä ja takana jotain 304mm. Makeemman näkösiä levyjä sitten saa monesta paikkaa, jos sitä etsii. Jarrujen speksi selviää kuskin B-pilarin alaosassa olevasta lapusta. Selitteet lapulle löytyvät netistä ja tältä forumilta.

3"DP ja isommat suuttimet riittävät bensalla n. 250hp tehoon ja viinalla(E85) ehkä 260-270hp realistisesti. Viinaa varten pitää vaihtaa sytkämoduuli IDM(muistaakseni) ja ECU uudemmasta 2006->. Tietoa löytyy myös haulla. Mossemies vielä ilm. viimeisen kerran tekee noita 3" DP:tä halvalla. Tällä forumilla siitä kimppatilaus menossa, ks. alla.

Täyden väännön 430Nm jos haluaa repiä on vaihdettava kytkin Performance malliin tai B235R kytkin 9-5 Saabista. Manuaalivaihteisto kestää kyllä 450-500Nm. TD04L-14T ahtimeen saa vielä viimoset paukut irti jos Turbotohtorilla tms. pajalla päivittää vain kompressoripyörän 16T mallin ja sorvauttaa pesän sopivaksi. Konversio maksaa muutaman satasen töineen, tehot nousee 300-310hp asti, ahdin herää n. 200rpm myöhemmin (2100rpm->2300rpm tms.) muutamia viimevuonnakin tehty ja hyvin kuulemma pelaa.

Virittäessä usein alkaa nykyiminen, jos sytkäpuolat ovat lopussa. Suurempi teho vaatii enemmän sytkävirtaa ja vanhat puolat antautuvat usein softauksen jälkeen. Kerralla kaikki uusiksi NeoBrothers UK verkkokaupasta esim.
Viimeksi muokannut jusahh, Pe Joulu 25, 2015 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: 9³SS BioPower
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja AZP »

Alkaa hyvä- ja alkuperäiskuntouset tuon ikäiset Aerot olla harvassa. Säilö sitä vielä muutana vuosi naftaliinissa, niin saat sen museorekisteriin :mrgreen:

Tuunaukseen voit hankkia jonkin muun yksilön sitten :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Yllä on kyllä viisaita sanoja.... Harvassa nämä alkavat olla. Eri asia kun ajaa tämmösellä 310tkm ajetulla Vectorilla, josta revittävä kaikki irti.
EX: 9³SS BioPower
TomppaA
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Joulu 23, 2015 09:58

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja TomppaA »

Moro kaikki,
Kiitos tipseistä kaikille ja ehkä todellakin teen niin että hankin toisen yksilön tuunaukseen ja pidän tämän täysin alkuperäisenä. Olen omistaja kuitenkin uudesta saakka.
t. TomppaA
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja AZP »

No, tuossa minun kommentissa oli hieman pussihousuhuumoriakin mukana. Jos tuunauskärpänen on päässyt puremaan, niin voihan sitä vaivaa poistaa tekemättä mitään radikaalia ja lopullista. Esim. nuo mainitsemasi isommat vanteet ovat plug-and-play -tuunausta, säilytät vaikka ne alkuperäiset vanteet talvivanteina niin mitään auton alkuperäisyydestä ei ole hävitty.

Etanolipäivitys sen vaatimine muutoksineen ei nyt myöskään ole mitään kovin vakavaa ja peruuttamatonta ranetusta. Eli jos nykyinen puhti ei tunnu riittävän, niin siitä vaan ottamaan yhteyttä softaajiin, esim Tobbanan mainitsema nimimerkki Nappe auttaa tarvittaessa pk-seudulla.

Parkkipaikkalommot ja -naarmut kannattaa tietenkin laittaa kuntoon, itselläni ei ole pk-seudulta mitään kokemuksia maalareista, joten siinä en voi auttaa. Vähän ajetussa hyväkuntoisessa autossa pienet kauneusvirheet harmittaa. Tosin kyllä ne harmittaa loppuunajetuissakin, siksi laitoinkin omasta 300 tkm ajetustani pikkuvirheet maalipinnassa kuntoon.

Jokainen tuunaa tyylillään, jos aloittaa noista yksinkertaisemmista hommista, niin myöhemmin sitä varmaan huomaa kaipaako vielä madallusta, tuplaputkia jne.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Nuo muutokset (putkisto,madallus, jarrut yms) on kuitenkin kohtuu helposti muutettavissa takaisin alkuperäisiksi jos alkaa siltä tuntumaan, että antaa mennä vain :)
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
lateshow
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Kesä 13, 2015 13:19

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja lateshow »

Tuli huomattua itsekin kun iski pieni aero-kuume(satuin ohittamaan kehätiellä samanlaisen kun omani mutta aerona) että katsoin mitä ne taas maksaisi mutta helvetti nehän on järjestäen +3-4ke siitä mitä nuo normiturbot. :/


Mikäs on tuon aeron suutinkoko? Eli flexifueliin joutuu jokatapuksessa uusimaan myös suuttimet vai????

Onko tämä hölmö paikka kysellä mutta eikös aeron yksi ero ole 6-vaihteinen laatikko? Jos näin niin onko ne välitykset vaihteilla 1-5 lyhyemmät kun muissa??? Olisi parempi ajaa kaupungissa jos ei jyristäisi heti kadunkulmassa kakkosella....
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 Aero vm. 2003 (käyttöönottö 11.2003

Viesti Kirjoittaja karg »

Aeroa on saanut myös 5-vaihteisena manuaalina ja tietty automaattinakin. Aeron suuttimet riittää stage 1 BioPoweriin.
Vastaa Viestiin