Onko muilla automaattivaihteisen 9-3SS omistajilla seuravaa ongelmaa?
Olen muuataman kerran huomannut kun kiihdyttää Sentronicin ollessa
automaattiasennossa, ja vaihteen pitäisi mennä isommalle, vaihde ihan kuin menisi vapaalle ja kierrokset nousee melko suuriksi tämä ei kestä
kauan mutta tuntuu hiukan ikävältä, vika tulee aina välillä,tosin saattaa
olla pitkiäkin aikoja ihan OK.
Terv.mikkoma 9-3SS Aero vm.03
Saab Sentronic
Saab Sentronic
Vein tänään autoni Saabin huoltoon jossa lupasivat ajaa vaihteisto softan
uudestaan sen edellä mainitun ongelman takia, nyt kävi niin että vaihteisto tuli erittäin äkkinäiseksi, vaihteisto oikein nykäisee ilkeästi kun se vaihtaa isommalle,Saabin vaihteisto on aikaisemmin toiminut tosi pehmeästi,tuli mieleen että onkohan niitä vaihteisto ohjelmia useampia vai mistä moinen???
mikkoma Saab9-3SS Aero Aut. vm.03
uudestaan sen edellä mainitun ongelman takia, nyt kävi niin että vaihteisto tuli erittäin äkkinäiseksi, vaihteisto oikein nykäisee ilkeästi kun se vaihtaa isommalle,Saabin vaihteisto on aikaisemmin toiminut tosi pehmeästi,tuli mieleen että onkohan niitä vaihteisto ohjelmia useampia vai mistä moinen???
mikkoma Saab9-3SS Aero Aut. vm.03
Löysinpäs vanhan threadin asiaan liittyen, joten samaa asiaa sivuten kysyisin hieman käyttökokemuksia muilta Sentronicin omaavilta:
Kun ajelette pienellä kuormalla (miltei pintakaasulla) Sentronicilla, nelosvaihteella, tod. nopeuden ollessa n. 55-60km/h (rpm ~1600-1800), pitääkö loota sellaista jyrinää (juuri sellaista, kuin ajeleisi liian suurella vaihteella, liian pienillä kierroksilla)? Nimittäin tuo ilmeni tänään, kun auto oli 25km ajon jälkeen seissyt n. 1,5h ja lähdin sitten ajelemaan Sentronicin kanssa. Ei tuo ole mielestäni ennen pitänyt ääntä noissa nopeuksissa nelosella. Tämä siis ei ollut mitään ihan pientä ääntä, vaan selvästi kuului sellaiset "bassojyrinät", vähän vaikea kuvailla.. Käytin samantien sitten D:llä tuota (automaatti piti saman vaihteen) ja mitään jyrinää ei ollut havaittavissa. Takaisin Sentronicille (4), ja jyrisi. En todellakaan painanut kaasua kuin aavistuksen verran.. Lootahan vaihtaa kolmoselle siinä ~50 tienoilla automaattisesti, kun nopeus tippuu tarpeeksi. Voiko tuota periaatteessa kuitenkin "rääkätä" tuon Sentronicin kanssa liian pienillä kierroksilla? Eikös kuitenkin nelosella pitäisi pystyä ihan nätisti ajelemaan tasamaalla/loivassa nousussa kuuttakymppiä?
Sitten toinen juttu, havaitsin samaa kuin mikkoma: Kun kiihdyttelee Sentronicilla "puolikaasulla", ja vaihtaa isommalle, niin tuo nykäisee hieman. Automaatilla puolestaan nykäisee joskus, kun ensin hidastaa risteyksessä, ja jarrutuksen jälkeen alkaa taas painamaan kaasua. Onkos normaalia?
Kun ajelette pienellä kuormalla (miltei pintakaasulla) Sentronicilla, nelosvaihteella, tod. nopeuden ollessa n. 55-60km/h (rpm ~1600-1800), pitääkö loota sellaista jyrinää (juuri sellaista, kuin ajeleisi liian suurella vaihteella, liian pienillä kierroksilla)? Nimittäin tuo ilmeni tänään, kun auto oli 25km ajon jälkeen seissyt n. 1,5h ja lähdin sitten ajelemaan Sentronicin kanssa. Ei tuo ole mielestäni ennen pitänyt ääntä noissa nopeuksissa nelosella. Tämä siis ei ollut mitään ihan pientä ääntä, vaan selvästi kuului sellaiset "bassojyrinät", vähän vaikea kuvailla.. Käytin samantien sitten D:llä tuota (automaatti piti saman vaihteen) ja mitään jyrinää ei ollut havaittavissa. Takaisin Sentronicille (4), ja jyrisi. En todellakaan painanut kaasua kuin aavistuksen verran.. Lootahan vaihtaa kolmoselle siinä ~50 tienoilla automaattisesti, kun nopeus tippuu tarpeeksi. Voiko tuota periaatteessa kuitenkin "rääkätä" tuon Sentronicin kanssa liian pienillä kierroksilla? Eikös kuitenkin nelosella pitäisi pystyä ihan nätisti ajelemaan tasamaalla/loivassa nousussa kuuttakymppiä?
Sitten toinen juttu, havaitsin samaa kuin mikkoma: Kun kiihdyttelee Sentronicilla "puolikaasulla", ja vaihtaa isommalle, niin tuo nykäisee hieman. Automaatilla puolestaan nykäisee joskus, kun ensin hidastaa risteyksessä, ja jarrutuksen jälkeen alkaa taas painamaan kaasua. Onkos normaalia?
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Softaahan voisit kokeilla päivittää, mutta itselläni parhaan avun toi öljyjen vaihto.Gryphon kirjoitti:Löysinpäs vanhan threadin asiaan liittyen, joten samaa asiaa sivuten kysyisin hieman käyttökokemuksia muilta Sentronicin omaavilta:
Kun ajelette pienellä kuormalla (miltei pintakaasulla) Sentronicilla, nelosvaihteella, tod. nopeuden ollessa n. 55-60km/h (rpm ~1600-1800), pitääkö loota sellaista jyrinää (juuri sellaista, kuin ajeleisi liian suurella vaihteella, liian pienillä kierroksilla)? Nimittäin tuo ilmeni tänään, kun auto oli 25km ajon jälkeen seissyt n. 1,5h ja lähdin sitten ajelemaan Sentronicin kanssa. Ei tuo ole mielestäni ennen pitänyt ääntä noissa nopeuksissa nelosella. Tämä siis ei ollut mitään ihan pientä ääntä, vaan selvästi kuului sellaiset "bassojyrinät", vähän vaikea kuvailla.. Käytin samantien sitten D:llä tuota (automaatti piti saman vaihteen) ja mitään jyrinää ei ollut havaittavissa. Takaisin Sentronicille (4), ja jyrisi. En todellakaan painanut kaasua kuin aavistuksen verran.. Lootahan vaihtaa kolmoselle siinä ~50 tienoilla automaattisesti, kun nopeus tippuu tarpeeksi. Voiko tuota periaatteessa kuitenkin "rääkätä" tuon Sentronicin kanssa liian pienillä kierroksilla? Eikös kuitenkin nelosella pitäisi pystyä ihan nätisti ajelemaan tasamaalla/loivassa nousussa kuuttakymppiä?
Sitten toinen juttu, havaitsin samaa kuin mikkoma: Kun kiihdyttelee Sentronicilla "puolikaasulla", ja vaihtaa isommalle, niin tuo nykäisee hieman. Automaatilla puolestaan nykäisee joskus, kun ensin hidastaa risteyksessä, ja jarrutuksen jälkeen alkaa taas painamaan kaasua. Onkos normaalia?
Volvolla suosittellaan tohon laatikkoon öljyjen vaihtoa 80tkm välein.
Itselleni vaihdettiin 73tkm kohdalla ja ero oli kyllä todella tuntuva.
Aika kallistahan tosin toi JWS3309-standardin täyttävä öljy on, ainakin Volvolla, mutta kyllä kannatti
Tomppa & Saabit myyty :(
Litkut vaihdettu 10tkm sitten 120tkm huollon yhteydessä. Voisihan tuota softaa tietysti kysellä merkkiliikkeestä, että onko siinä edes jotain vaihtoehtoja..Rommitommi kirjoitti: Softaahan voisit kokeilla päivittää, mutta itselläni parhaan avun toi öljyjen vaihto.
Volvolla suosittellaan tohon laatikkoon öljyjen vaihtoa 80tkm välein.
BMW 520d Touring A -09 (KA)
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t A, Vector -04 (Myytävänä)
Suzuki DL650 V-Strom -04
Saab 99 GL -83 (OE)
Nissan Primera 2.0 SLX -91 (maatuu)
#3182
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Eikös tuo softa vain nollaannu vaihtaessa. Riippuu kait totutus ajosta miten se oppii tavoille. Tietysti jos ohjelmassa on virheitä tai asetuksia muutettu niin ne voivat sitten tietty tuntua. Taisi olla jopa yksi "korjaustapa" nollata laatikko. Automaattihan on oppiva? Omastani litkut vaihtui 95tkm kohdilla ja eipä kyllä mitään eroa huomannut. Löysätessä kaasun risteystä lähestyessä ja painaessa se sopivasti vedon kytkeytymisen tuntee pienenä nykäisynä. Tuolla "manuaalilla" ajaessa on tarkoituksella sporttinen tuntuma eli laatikko ottaa napakammin vaihdot ja herkemmin kaasua ihan ohjekirjassakin jo mainittuna. (ellen väärin muista)