Iskareiden / jousien kesto
Iskareiden / jousien kesto
Millaista kestoikää tuollaisen 9-3 SC:n -08 iskareille voi olettaa? Jouset varmaan sinne 200tkm menis, mutta jos iskarit innostuu uusimaan niin samaan syssyyn ne jouset menisi vaihtoon. Mites porukoilla on iskarit kestäneet?
Nyt kun näkyy saavan tuolla Webshopissa noita alkuperäisiä ihan ok hintoihin. Tosin mahtaako niissä tulla kääntölaakereita ja mitä lie työ maksaa..
Nyt kun näkyy saavan tuolla Webshopissa noita alkuperäisiä ihan ok hintoihin. Tosin mahtaako niissä tulla kääntölaakereita ja mitä lie työ maksaa..
Re: Iskareiden / jousien kesto
Kääntölaakerit joutuu ostamaan erikseen.
Mulla on muuten tulossa myyntiin sportti-alusta ihan lähiviikkoina. Etujousilla ja iskareilla ajettu 15tkm ja takajousilla ja iskareilla 120tkm. Autoon tulossa alusta sarja ja voisin tuon alkuperäisen sportalustan myydä sopuhintaan sitä tarvitsevalle. Laita yv:tä jos kiinnostaa.
Mulla on muuten tulossa myyntiin sportti-alusta ihan lähiviikkoina. Etujousilla ja iskareilla ajettu 15tkm ja takajousilla ja iskareilla 120tkm. Autoon tulossa alusta sarja ja voisin tuon alkuperäisen sportalustan myydä sopuhintaan sitä tarvitsevalle. Laita yv:tä jos kiinnostaa.
Saab 9-3 SS BioPower "Griffin Aero"
Re: Iskareiden / jousien kesto
Mittarissa 310 tkm ja edellisen omistajan tarinoiden mukaan jouset ja iskarit oli alkuperäiset kun auton ostin. Itse en ole niitä vaihtanut. Edelleen ovat ehjät ja toimivat.
Jousethan nyt ei varsinaisesti yleensä mene ajan ja kilsojen myötä käyttökelvottomaan kuntoon elleivät mene poikki. Ja katkeaminenhan on etujousissa melko yleistä johtuen jumittavista kääntölaakereista.
Jousethan nyt ei varsinaisesti yleensä mene ajan ja kilsojen myötä käyttökelvottomaan kuntoon elleivät mene poikki. Ja katkeaminenhan on etujousissa melko yleistä johtuen jumittavista kääntölaakereista.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Iskareiden / jousien kesto
Jep, orkkisiskarit tuntuvat olevan aika pitkäikäisiä. Itselläni oli kertaalleen vaihdetut etujouset ja kääntölaakerit 190K ajetussa TTID:ssä (muistaakseni toinen etujousi katkesi noin 120K nurkilla). Laakereihin lisättiin vaseliinia asennettaessa, mutta silti toinen kääntölaakeri alkoi paukkumaan, joten vaihdoin autoon kokonaan uudet etutolpat, kun olivat sopivasti tarjouksessa Spedellä -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 73289.html
Eipä tuossa isoa eroa ajossa huomannut, vaikka vanhat iskarit oli vakiot. Takapää pitäisi myös päivittää sportiksi, mutta siihen ei ole toistaiseksi tullut vastaan ihan noin halpaa ratkaisua...
Eski
Eipä tuossa isoa eroa ajossa huomannut, vaikka vanhat iskarit oli vakiot. Takapää pitäisi myös päivittää sportiksi, mutta siihen ei ole toistaiseksi tullut vastaan ihan noin halpaa ratkaisua...
Eski
Re: Iskareiden / jousien kesto
Varmaankin osittain myös maku asia miten pitkään iskareilla voi ajaa. 145tKm ja uuden iskarin eron kyllä huomaa.
SAAB 9-3 2.8 V6 AERO TS -06
Re: Iskareiden / jousien kesto
^ Jep. Mulla vaihdettiin n. 150tkm mittarissa tehtaan sport/aero-alusta uuteen samanlaiseen (jouset ja iskarit) ja olihan siinä eroa.
Sinänsä hassua, että muistikuviin perustuen (tapahtui pari vuotta myöhemmin) todella merkittävästi isompi ero ajotuntumassa tuli, kun vaihtui melko lopussa olevat 225/45/17 Firestone Firehawkit uusiin Nokian Lineen samassa koossa.
Edit. Niin alusta vaihtui, koska toinen etujousi meni katki. Muuten en sinänsä alustasta mitään vikaa havainnut. Tosin vertailukohtaakaan ei ollut, sillä olin ajanut autolla siinä vaiheessa vasta n. 10tkm.
Sinänsä hassua, että muistikuviin perustuen (tapahtui pari vuotta myöhemmin) todella merkittävästi isompi ero ajotuntumassa tuli, kun vaihtui melko lopussa olevat 225/45/17 Firestone Firehawkit uusiin Nokian Lineen samassa koossa.
Edit. Niin alusta vaihtui, koska toinen etujousi meni katki. Muuten en sinänsä alustasta mitään vikaa havainnut. Tosin vertailukohtaakaan ei ollut, sillä olin ajanut autolla siinä vaiheessa vasta n. 10tkm.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Iskareiden / jousien kesto
Etujouset meni poikki sadantuhannen kieppeillä (Aero 2005). Tilalle Hirch/Eibach. Samoihin aikoihin orginaali iskarit antoi aika huonoja lukemia katsastukseesa. Joten myös iskarit vaihtoon ja Koni FSD:t tilalle. Yhdistelmä osoittautui varsin toimivaksi ja kestänyt nyt ongelmitta 150tkm. Tosin jo toinen setti laakereita menossa alkuperäisen jälkeen.
Foorumin ex-käyttäjätunnus: Mobster
Re: Iskareiden / jousien kesto
Omassa 11/2005 9-3 TIDs SS:ssä nyt mittarissa 195 tkm ja jonkin verran alkaa olla huojahtelua esimerkiksi 100 km/h rajoitusalueella olevissa loivapintaisissa töyssyissä. Näyttäisi, että voisivat olla jopa alkuperäiset iskarit ja jouset. Olen ajanut vuoden aikana 42 tkm tuolla autolla. Täytyy varmaan loppuvuodesta laitattaa uudet iskunvaimentimet ja jouset, merkkiliikkeessä on kohtuuhintainen tarjous ainakin toistaiseksi.
Re: Iskareiden / jousien kesto
Maanantaina lähdin aamulla ajelemaan töihin ja omakotialueelta päätielle kääntyessä kuului valtava pamaus oikeasta etunurkasta. Auto toimi kuitenkin ok joten ajelin töihin. Onnistuin saamaan auton huoltoon samanpäivän aikana ja syyksi paljastui kuten epäilin katkennut etujousi. Jousi vaan oli katkennut jo toisen kerran ja etunurkasta löytyi kaksi pätkää jousta irrallisena! Ilmeisesti katkennut pää oli tarrannut johonkin jousijalassa ja siitä aiheutti uuden katkeamisen.
Autossa 9-3 ss 2008 varmaan alkuperäiset jouset edessä joilla ajettu 275tkm. Kääntölaakerit vaihdettiin vuosi sitten joten niistä ei katkeaminen johtunut.
-Tommi
Autossa 9-3 ss 2008 varmaan alkuperäiset jouset edessä joilla ajettu 275tkm. Kääntölaakerit vaihdettiin vuosi sitten joten niistä ei katkeaminen johtunut.
-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Iskareiden / jousien kesto
Ettei kääntölaakeri jumittanut.
Re: Iskareiden / jousien kesto
Ei ollut kuulemma syynä. Itse kanssa epäilin niitä myös. Pyysin ne huollossa tutkimaan kun kerran niissä oli vielä takuu (alle 2 vuotta vaihdosta merkkihuollossa) voimassa. Toimivat ok kuulemma.apu,apupoika kirjoitti:Ettei kääntölaakeri jumittanut.
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
-
- "Ruisku"
- Viestit: 118
- Liittynyt: Su Touko 20, 2012 18:15
- Paikkakunta: varkaus
Re: Iskareiden / jousien kesto
Tere
9-3 sc ajettu 298tkm kuskinpuolen jousipoikki tallista peruuttaessa??? Siis suoraan... kääntölaakerit uusittu jo aiemmin, joten katkesi ilm. heikkouttaan. No hyllystä toiset tilalle jotka jo aiemmin varalle hommattu..samalla meni kääntölaakereihin lisärasva jottei pääse kuivas.. iskarit ok, tosin koiranluut uusin kun vänkärinpuolelta kuului klopinaa. Ja taas mennään mutkasta tietä näkymättömiin
9-3 sc ajettu 298tkm kuskinpuolen jousipoikki tallista peruuttaessa??? Siis suoraan... kääntölaakerit uusittu jo aiemmin, joten katkesi ilm. heikkouttaan. No hyllystä toiset tilalle jotka jo aiemmin varalle hommattu..samalla meni kääntölaakereihin lisärasva jottei pääse kuivas.. iskarit ok, tosin koiranluut uusin kun vänkärinpuolelta kuului klopinaa. Ja taas mennään mutkasta tietä näkymättömiin
Og900 Cab-90, 95-73.
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Ex 9-5 tid-02, 9000 cse-97, 9-3sc-06, Og900s-90, 96-76, 90-87, Og900 2.1-91, Og900 T8 Finlandia-82, Og900-91, NG900 T sens-95
Re: Iskareiden / jousien kesto
Eikö muilla ole orkkikset (Sachs) alkaneet napsumaan/paukkumaan +120tkm? Meillä nyt jo toinen 93nen missä napsuu esim. mukulakivissä!
Monroen Reflexit ajattelin laittaa seuraavaksi alle. Odottelevat asennusta varastossa.
Tuolta saisi myös edullisesti. Tuli viikon sisään kotiovelle.
http://m.autonvaraosat24.fi/saab/9-3-st ... /vaimennin
Monroen Reflexit ajattelin laittaa seuraavaksi alle. Odottelevat asennusta varastossa.
Tuolta saisi myös edullisesti. Tuli viikon sisään kotiovelle.
http://m.autonvaraosat24.fi/saab/9-3-st ... /vaimennin
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)