EGR + DPF poisto
EGR + DPF poisto
Moi,
TTiD 1.9 vm 2008 (ajettu n. 150tkm) alkoi varoittaa Limited Performancea (eli foorumin oppien mukaan kyse on joko ERG:stä, DPF:stä tai anturiviasta). Jouduin ajamaan mökiltä sillä kotiin vielä 300km ongelmitta, ei mitään tehohäviöitä tms. poikkeavaa lukuunottamatta virheilmoitusta.
Käytin sen Mekonomenilla, kun merkkihuoltoon oli pitkät jonot. Virhekoodi täsmensi pakokaasusensorin (?) ja pakoputkiston etuosasta löytyi letkusta halkeama. Kyseinen osa vaihdettiin ( ~200e). Edelleen sama Limited Performance näkyvissä, tosin nyt tuli uutena ilmoituksena myös "Particulate Filter Full", kun lähdin ajamaan Lahden motarille. Ajoin Lahteen ja takaisin Helsinkiin (200km moottoritiellä 130-vauhtia), eikä poltto ilmeisesti käynnistynyt, kun edelleen molemmat virheilmoitukset on päällä.
Keskiviikkona menossa merkkihuoltoon (samalla 150tkm huolto ilman vesipumppua ja hihnaa, jotka vaihdettu 120tkm kohdalla).
Maallikkofiilis on tässä vähän sellainen, että jotakin kallista remonttia on näköpiirissä.
EGR:n ja DPF:n poistoa tarjotaan täällä foorumilla lähes vakiosuosituksena ja ohjataan kyselemään Vaasasta. Ei ole varmaan huono ajatus varsinkin jos vaihtoehtona on koko DPF:n uusiminen (varmaan pari tonnia). Pääkaupunkiseudullakin näyttää olevan DPF:n ja EGR:n poistoa tarjolla (http://www.chiptuning.fi/hinnasto.htm ), viitisensataa.
Lieköhän se fiksu veto poistattaa nuo molemmat? Vai pelkkä DPF jos se on täysin tukossa? Miten käy jälleenmyyntiarvon, katsovatko autoliikkeissä edes onko tällaista kikkailua tehty? Ajattelin muutaman vuoden vielä tällä ajaa ja sitten ehkä vaihtaa uudempaan. Onko ollut ongelmia katsastuksessa päästömittauksissa DPF:n ja EGR:n poiston jälkeen?
TTiD 1.9 vm 2008 (ajettu n. 150tkm) alkoi varoittaa Limited Performancea (eli foorumin oppien mukaan kyse on joko ERG:stä, DPF:stä tai anturiviasta). Jouduin ajamaan mökiltä sillä kotiin vielä 300km ongelmitta, ei mitään tehohäviöitä tms. poikkeavaa lukuunottamatta virheilmoitusta.
Käytin sen Mekonomenilla, kun merkkihuoltoon oli pitkät jonot. Virhekoodi täsmensi pakokaasusensorin (?) ja pakoputkiston etuosasta löytyi letkusta halkeama. Kyseinen osa vaihdettiin ( ~200e). Edelleen sama Limited Performance näkyvissä, tosin nyt tuli uutena ilmoituksena myös "Particulate Filter Full", kun lähdin ajamaan Lahden motarille. Ajoin Lahteen ja takaisin Helsinkiin (200km moottoritiellä 130-vauhtia), eikä poltto ilmeisesti käynnistynyt, kun edelleen molemmat virheilmoitukset on päällä.
Keskiviikkona menossa merkkihuoltoon (samalla 150tkm huolto ilman vesipumppua ja hihnaa, jotka vaihdettu 120tkm kohdalla).
Maallikkofiilis on tässä vähän sellainen, että jotakin kallista remonttia on näköpiirissä.
EGR:n ja DPF:n poistoa tarjotaan täällä foorumilla lähes vakiosuosituksena ja ohjataan kyselemään Vaasasta. Ei ole varmaan huono ajatus varsinkin jos vaihtoehtona on koko DPF:n uusiminen (varmaan pari tonnia). Pääkaupunkiseudullakin näyttää olevan DPF:n ja EGR:n poistoa tarjolla (http://www.chiptuning.fi/hinnasto.htm ), viitisensataa.
Lieköhän se fiksu veto poistattaa nuo molemmat? Vai pelkkä DPF jos se on täysin tukossa? Miten käy jälleenmyyntiarvon, katsovatko autoliikkeissä edes onko tällaista kikkailua tehty? Ajattelin muutaman vuoden vielä tällä ajaa ja sitten ehkä vaihtaa uudempaan. Onko ollut ongelmia katsastuksessa päästömittauksissa DPF:n ja EGR:n poiston jälkeen?
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: EGR + DPF poisto
Ite tulppaisin egr:n ja JCarlsonin softa sisään mutta jättäisin toistaiseksi dpf:n paikoilleen.
Re: EGR + DPF poisto
Voitko kertoa vähän tarkemmin, että mitä letkua tämä tarkoittaa?korhone81 kirjoitti:pakoputkiston etuosasta löytyi letkusta halkeama
EGR:n tukkiminen ei ole kovin lopullista, eli jos jälleenmyyntiarvoa miettii, niin siitä vaan. Kohtalaisen helppo palauttaa vakioksi: vaatii vain umpilaipan poiston EGR:stä ja ohjelmapäivityksen. Ohjelmapäivityksen hoitaa muuten lähes kuka tahansa maallikko hankkimalla ebaysta MPPS-kaapelin. Tiedän tämän koska itselläni ei ollut aikaisempaa auton ohjelmointikokemusta, ja hoidin kyseisellä kaapelilla itse omaan autooni jcarlsonin softan sisään. Ja olen niitä softia nyt siirrellyt eestaas jo aika monta kertaa.
DPF:n tukkeutuminen johtuu useimmin EGR:stä tai jostain viasta, kuten ahtoputken halkeamisesta, jolloin koneen savutus lisääntyy ja noki tukkii filtterin nopeasti. Sinänsä koneen pitäminen kunnossa ja EGR:n tukkiminen auttaa jo välttämään tulevia DPF-ongelmia. DPF:n poistaminen on sinänsä melko lopullinen toimenpide, että auton muuttaminen takaisin vakioksi vaatii uuden hiukkassuodattimen ostamisen, ja se on useamman satasen homma. Jos vanha DPF ei ole vielä pilalla, niinv Vaihtoehtoisesti voi tietenkin ostaa jostain (halvalla) tukkeutuneen DPF:n ja poistaa siitä sisuskalut; säilyttää sen alkuperäisen DPF:n sitten hyllyssä mahdollista vakioimista varten.
Eli tekisin ainakin tuon EGR:n tukkimisen ja muuten kone kuntoon. Jos se nykyinen DPF saadaan vaikka pakkopoltolla vielä puhtaaksi ja kuntoon, niin sen voi halutessaan jättää paikoilleen ja polttosyklin softaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: EGR + DPF poisto
Koska hiukkas pönttö tuli pakolliseksi. Oma auto on 12/2006 rekisteröity. Muistelen sen tulleen pakolliseksi 2007 alusta. Olisko poisto mahdollinen lain puitteissa?
Re: EGR + DPF poisto
Huoltolapussa lukee "Pakokaasun lämpötilatunnistimen häiriö. Etummainen pakoputki poikki joustinosasta."
Se on nyt vaihdettu mutta ongelma ei ratkennut ja nyt on se DPF tukossa. Täytyy katsoa mitä merkkihuollossa sanotaan huomenna.
Jos sen EGR:n blokkaa niin väheneekö sitä myöten myös DPF:n tukkeutuminen?
Google löytää näitä DPF:n puhdustusaineitakin (esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/608184/M ... iste-250ml ), mutta liekö näillä mitään tekoa (ei varmaan tässä vaiheessa kun suodatin on tukossa, mutta ennaltaehkäisevästi?)
Se on nyt vaihdettu mutta ongelma ei ratkennut ja nyt on se DPF tukossa. Täytyy katsoa mitä merkkihuollossa sanotaan huomenna.
Jos sen EGR:n blokkaa niin väheneekö sitä myöten myös DPF:n tukkeutuminen?
Google löytää näitä DPF:n puhdustusaineitakin (esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/608184/M ... iste-250ml ), mutta liekö näillä mitään tekoa (ei varmaan tässä vaiheessa kun suodatin on tukossa, mutta ennaltaehkäisevästi?)
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: EGR + DPF poisto
Kyllä EGR:n tukkiminen vähentää mahdollisia DPF-ongelmia. EGR (Exhaust Gas Recirculation) kierrättää osan pakokaasuista takaisin koneen imuilmaan, ja sen mukana koneeseen kulkeutuu nokea ym. skeidaa, mitä pakokaasuissa on. Epäkuntoisesta EGRstä sitten mahdollisesti näitä ainesosia tulee aivan liikaa. Kierrätettävä pakokaasu likaa imusarjan, joka sitten potentiaalisesti rikkoo sen imusarjankin (imusarjan läpät) sekä lisää koneen hiukkaspäästöjä, jotka otetaan sinne DPF:ään talteen. EGR:n tarkoitushan on vastaavasti vähentää pakokaasuista typen oksideja, jotka on hiukkasten kanssa ne dieselauton suurimmat päästöongelmat.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ma Maalis 30, 2015 10:35
- Paikkakunta: Tampere
Re: EGR + DPF poisto
neobros myy hyvään hintaan partikkelifiltteriä jos tarvetta..
http://www.neobrothers.co.uk/diesel-par ... 69f854c2b0
http://www.neobrothers.co.uk/diesel-par ... 69f854c2b0
"Kun itse tekee, tulee just sellanen ku tulee"
Re: EGR + DPF poisto
Tänään sain auton huollosta. Pakokaasun lämpötila-anturi oli viallinen, se uusittiin. DPF oli mennyt 130% tukkoon, joten se puhdistettiin jollakin aineella ja poltettiin puhtaaksi.
Kylläpä oli mukava ajella kotiin. Auto oli pesty ja kun vahasin nahkaverhoilun viikko sitten, auto tuntui kuin uudelta. EGR on nyt vielä tulppaamatta, se täytyy tässä kesän/syksyn aikana hoitaa.
Kiitos neuvoista!
Kylläpä oli mukava ajella kotiin. Auto oli pesty ja kun vahasin nahkaverhoilun viikko sitten, auto tuntui kuin uudelta. EGR on nyt vielä tulppaamatta, se täytyy tässä kesän/syksyn aikana hoitaa.
Kiitos neuvoista!
9-3 SC Vector TTiD -08.
Re: EGR + DPF poisto
Täällä myös tukossa olevan DPF:n kanssa ongelmia. Mikähän olisi hyvä korjaamo pk-seudulla, minne auto kannattaisi viedä näytille?