Vikakoodi P0033

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Vikakoodi P0033

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Eli tämmönen tuli kiihdytyksessä kun ohitin autoa. Moottorin vikavalo syttyi kiinteästi palamaan. Nollasin ajaessa obd palikalla eikä tämän jälkeen syttynyt uusiksi kun en viittinyt monoa antaa tämän jälkeen. torque tiesi kertoa lyhyesti tämmöisen selityksen:

P0033 Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit

Tuskinpa vikavalo huvikseenkaan(?) syttyy niin mitä kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa/vaihtaa, että tietäisi mistä tuo vikavalon syttyminen johtui. Jossain sivulla sanottiin, että voi olla magneettiventtiilissä (siinä pikkupalikassa näkyvillä konehuoneessa johon muistaakseni tuli 3 letkua ja virtaliitin tai sitten ihan tässä bypass venttiilissä pakoputkistossa (jos nyt olen ymmärtänyt oikein että se on pakosarjan luona :roll: ).

Jokatapauksessa tuo kyseinen magneettiventtiili johon tulee 3 letkua ja virtaliitin on vaihdettu hiljattain eli keväällä samalla kun vaihdettiin myös uudet puolat ja tulpat. Osat tilattu neobrothersilta.

Vinkkejä kaivataan mistä kannattaa alkaa vikaa katselemaan :D
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P0033

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Bypass magneettiventtiilihän on tosiaan siinä imusarjan päällä. Jos tämän vaihto ei auta ja letkut ovat kunnossa, niin sitten kannattaa tarkistaa itse bypass kalvo. Nehän eivät ole ikuisia ja voi olla repeytynyt. Bypass on turbon kyljessä ja siihen pääsee suhteellisen helposti käsiksi, kun irroittaa ilmanputsarista lähtevän imuputken pois edestä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
m&m
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 16:35

Re: Vikakoodi P0033

Viesti Kirjoittaja m&m »

Omassa oli tuon imusarjan päällä olevan mankkuvenan piuha hankautunut melkein poikki ja aiheutti ajoittaista P0033:sta, aluksi satunnaisesti harvakseltaan ja lopulta lähes päivittäin jolloin ensin virheellisesti vaihdettiin venttiili kun ei vioittunutta piuhaa havaittu.
Nassek
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Helmi 28, 2014 15:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Vikakoodi P0033

Viesti Kirjoittaja Nassek »

Okei hyvä tietää! Pitänee ensiksi letkut tarkistaa ennenkuin alkaa mankkuvenaa uusimaan kuten jo sanoinkin niin uusin sen juuri kevätkesällä.
Saab 9-3 SS -04 1,8t Stage 1 Autom.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4642
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P0033

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuskin se magn.venttiili nyt rikki on, kun kerran vasta uusittu. Ilmeisesti se on tämän saman kyseessä olevan vian takia uusittu ja ei sitten vika ollut siinä.

Letkun murtuma mahdollinen eikä niitä aina helposti huomaa, kuten myös sähkösarjan johtimet. Mikäli näistä ei syytä löydy, kannattaa käyttää auki itse turbon kyljessä oleva kalvoventtiili. Kalvo voi olla repeytynyt tai venynyt ja kalvon jousi kuoleentunut. Tuon kalvorasian tiiviyden voi tarkistaa myös siinä samalla kun magn.venttiilin letkuja tutkii injektioruiskun avulla: Rasialle lähtevässä letkussa pitää pysyä imu/paine ja injektioruiskussa tuntuu selvä vaste sen männässä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin