Jäähdytysnesteen vaihto?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Optisella olen itse mittaillut.

Täytyis kai verrata lukemia. Pieniä eroja on ominaispainoissa eri nesteillä, joten ainakin eri asteikot tulee olla.

Niiden kelluvien mittareiden koho ja sen asteikko nyt on aika epätarkka enivei.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei siinä mitään asteen tarkkuutta tarvitakaan. Joko sitä pakkasenkestävyyttä on riittävästi eli ei.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

teesalama kirjoitti:Viittaa sytkähäiriöön?

Mikä on tämänhetkinen pakkaskesto, saatko mitattua luotettavasti?
Ei oo mittaria. Pitäis varmaan ostaa? Toisaalta käyttö jäisi kertaan kahteen.

Sytytyshäiriöhän tuo P0300 on. Tulpat on vaihdettu 3tkm sitte. Puolat lienee alkuperäiset. Sytytyshäiriö sieltä kai ilmeisimmin tulee, jos bensaa tulee lämpimään moottoriin kylmäarvojen perusteella niin paljon, että ei sytytä ja käy niin rikkaalla, että ei pysy käynnissä?
9³SS Turbo X '08

-Janne
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

AZP kirjoitti:Ei siinä mitään asteen tarkkuutta tarvitakaan. Joko sitä pakkasenkestävyyttä on riittävästi eli ei.
Tiedät varmaan ne kohomalliset mittarit, jossa muutaman millin skaalalla on useita aseteita. Koho kelluu vinossa ja jumittaa siihe putken reunaan. Riittävän epätarkka :D


jjasco: motonetin viisarimittari maksaa viitosen. Kannattaa se hankkia jos meinaat litkut vaihtaa. Samalla kalibroit sen, nesteet sekoitat 1:1 ja katsot näyttääkö oikein. Kyllähän sille käyttöä löytyy jatkossakin useita kertoja.

Tai sitte ostaa optisen ja sillä mittaa tuulilasinpesunesteetkin.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

En oo koskaan kohomallia käyttänyt jäähdytysnesteen kanssa, akkuhappojen kanssa leikkimisestä on tutumpi. Mutta käytettävyys on tosiaan niissä melko heikko, lukemat on ihan miten niitä sattuu tulkitsemaan.

Tuollainen muovinen viisarimittari mulla on käytössä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481905/P ... ari-Action

Motonetin selostuksen mukaan pitäisi kelvata etyleeniglykolin mittailuun. Eli pitäisi kai toimia nesteen väriin katsomatta, kunhan on etyleeniglykolia, jota suurin osa nesteistä on. En sitten tiedä paljonko lukemat heittää propyleenipohjaisilla nesteillä.

Hyvä perussääntö on kuitenkin, että väkevällä seoksella ei ole kukaan koskaan mitään hajottanut, sanoi mittarit mitä tahansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Liian väkevä seos jäätyy.
Optimaalinen on se 1:1.

Pieniä eroja noissa eri etyleeniglygoleiden ominaispainoissa on, mutta menee tieteen puolelle.

Juuri tuota mittaria tarkoitinkin.
Kannattaa sitä nyt automiehellä joku mittari olla.

Kokonaan toinen juttu on seoksen lämmönsiirtokyky, ominaislämpökapasiteetti.

Eikö kysymyksenasettelu jo osoita, että kannattaa hankkia jonkinlainen mittari :D
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

No ei sinne tietenkään pelkkää raakaa jäähdytysnestettä kannata kaataa, mutta jos nyt ollaan välillä 40-60 % niin se 60 % on parempi kuin 40 %.

Ja optimaalisesta voi olla montaa eri mieltä, mutta ainakin Motoxin Long Life-pullon kyljessä olevan listan mukaan 60 % seos jäätyy vasta 52 pakkasasteessa, kun 1:1 -seos jäätyy jo 36 asteessa. Ei täällä etelässä tuolla erotuksella niin väliä, Lapissa voi jopa olla merkitystäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Oletko varma, että MaxLife on etyleeniglykolia G12? :?:

Ja kuten totesin, katso se lämmönsiirtokyky.

Vedellä on paljon suurempi ominaislämpökapasiteetti kuin glykolilla, viskositeetista puhumattakaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

teesalama kirjoitti:Oletko varma, että MaxLife on etyleeniglykolia G12? :?:
En mistään MaxLifestä tiedä mitään, mutta Motoxin Long Lifen osalta tuo on paras arvaukseni, koska myyjä/valmistuttaja väittää sen olevan etyleeniglykolia.
teesalama kirjoitti:Ja kuten totesin, katso se lämmönsiirtokyky.

Vedellä on paljon suurempi ominaislämpökapasiteetti kuin glykolilla, viskositeetista puhumattakaan.
Ja kuten totesin, optimaalisesta voi olla montaa eri mieltä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Näköjään kiireessä lipesi maxlifekin mun viestiin, vaikka kirjoitit motoxista.

Saahan sitä olla mitä mieltä hyvänsä ja kaataa vaikka raakaa vettä, tai mielivaltaista sekoitussuhdetta koneeseensa.

Monet moottorinvalmistajat suosittelee 1:1 ja itse teen niin.

Jos kysyjä miettii oliko lohko jäässä, niin se selviää mittaamalla pakkaskesto.

Mulle riitti nyt, en jaksa foorumilla vängätä.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja jjasco »

AZP kirjoitti:
Tuollainen muovinen viisarimittari mulla on käytössä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481905/P ... ari-Action
Tuollaisen kävin hakemassa. Olisin ottanut sen Bahcon tekeleen, mutta niitä ei täällä ollut hyllyssä. Pelkällä lämpimällä hanavedellä tuo näytti -12 pakkasasteen kestävyyttä. Paisarissa oleva nykyinen jähhdytysneste näytti mittarin mukaan -30 pakkasenkestoa. Testasin sitten vielä tuoreella 1:1 sekoituksella ja näytti samaa -30. Eli voidaan olettaa, että nykyinen neste mitä moottorissa kiertää on riittävää? No vaihdan viikonloppuna sen mitä saa syylärin alapropun kautta ulos. Syytä hyytymiseen motarilla joutuu siis vielä ihmettelemään.
9³SS Turbo X '08

-Janne
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja petromies »

Empä ole vielä törmännyt jäässä olevaan 100% jäähdytysnestegallonaan....
Liian väkevä seos ei tahdo pysyä sisällä ja sen lämmönsiirtokyky on huono. Eli paras on siinä 45-50%.
Laihakaan seos joka kestää n. -20 ei enää mene umpijäähän joka rikkoisi moottorin vaan hyhmään. Sen kanssa saa sitten olla tarkkana ettei sillä keitä konetta kun neste ei lähdekään termostaatin avauduttua kiertämään vaan sitä pitää houkutella sammuttamalla moottori ja antamalla lämmön sulattaa hyhmä.
Alkusyksystä tuohon vaikuttaa vielä maan jäätyminenkin, sulan maan aikana kärsii olla huonommat nesteet kuin roudan aikana.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13208
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja AZP »

jjasco kirjoitti:Pelkällä lämpimällä hanavedellä tuo näytti -12 pakkasasteen kestävyyttä. Paisarissa oleva nykyinen jähhdytysneste näytti mittarin mukaan -30 pakkasenkestoa. Testasin sitten vielä tuoreella 1:1 sekoituksella ja näytti samaa -30. Eli voidaan olettaa, että nykyinen neste mitä moottorissa kiertää on riittävää? No vaihdan viikonloppuna sen mitä saa syylärin alapropun kautta ulos. Syytä hyytymiseen motarilla joutuu siis vielä ihmettelemään.
Innostuinpa minäkin testaamaan omaa mittariani. Hanaveden kanssa viisari jäi alas alle asteikon, eli lähtökohtaisesti ok (asteikko alkaa jostain -12 paikkeilta ja siitä pakkasasteet kovenee ylöspäin). Sitten tein mittakannuun puoli litraa 50:50 -seosta hyllyssä olevasta Zero HD vihreästä etyleeniglykolista. Mittari näytti apauttiarallaa -25 astetta. Asteikko tuossa mun mittarissa menee tyyliin -12...-18...-22...-29...-37 ja viisari oli tuossa 22 ja 29 välissä.

Zero HD:n pöntön kyljessä luvataan -36 kestävyyttä 50 % seoksella ja -26 kestävyyttä 40 % seoksella. Eli aika tarkkaa puuhaa tuo mittaileminen. Voihan se olla että kun noin pienen määrän teki, niin kymmenisenkin prosenttiyksikköä heittää seos lopulta helposti. Mutta en ihan siihen usko, taitaa mittari olla vähän pessimistinen. Saabin paisarista mitattu punainen etyleeniglykoli näytti yli 30 pakkasasteen kestävyyttä, joten eiköhän näille lounaisrannikon pakkasille olla ihan hyvillä tasoilla.

Mutta 50:50 suhde lapin kovimpiin pakkasiin kuulostaa vähän laihalta, jos luvataan luokkaa -36 astetta kestävyyttä. Pakkasethan heittää helposti kymmenen astetta sen yli joinain öinä (ja miksei päivinäkin).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tuomjussi
"Turbo"
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 09:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jäähdytysnesteen vaihto?

Viesti Kirjoittaja tuomjussi »

Onko kukaan kokeillut niitä vedettömiä nesteitä, mitä Ed China on kehunut tv.ssä?
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
Vastaa Viestiin