Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Minkälainen homma on vaihtaa kiristin?
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Jakoketjun kiristimen voi vaihtaa n. 30mm avaimella, se on koneen takana rintapellin puolella. Venttiilikoppa pitää irrottaa, jotta pääsee painamaan kiristimen vapaaksi vaihdon jälkeen. Ketjulaahainta sysätään tangolla ja kuuluu "naks" kiristin on aktivoitunut. Kiristimen vaihto tuskin auttaa jos ketju ja laahaimet on kuluneet, koska kiristimen liikematka on jo käytössä. Voi toki koittaa, maksaahan se vain n. 30-50€

Tp.ketjun kiristin vaihtuu irrottamalla laturi, laturin hihna, kampiakselin hihnapyörä, moottorin tukikumi ja jakopään koppa koneen kyljestä. (samalla menee tiiviste uusiksi, 20-40€). Täällä tosin usein ongelmana on ketjulaahaimen katkeaminen, mikä aiheuttaa sen ettei kiristin toimi. Pelkän laahaimen ja kiristimen voi vaihtaa purkamatta jakopäätä.

Laahain jota jannu osoittaa katkeaa joskus
Kuva

Tässä katkennut laahain: http://s1158.photobucket.com/user/bmboo ... 1.jpg.html
EX: 9³SS BioPower
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Muuten samoilla linjoilla kun jusahh, mutta laturia en käyttänyt irti. En tiedä helpottaisiko se (en nyt muista tähän hätään kuinka se vaikutti), mutta ilman irroitustakin onnistuu.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Ok, no ei taida olla ihan samanlainen homma kuin T7 jakopää. Mistä olette hommailleet osia?
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Forte-huuhtelu tehty, ei vaikutusta. Öljyjen vaihtovälinä pidän 10tkm, nyt vaihdellut tiuhempaan. Ääni kuuluu voimakkaasti kylmäkäynnistyksen jälkeen vasemman renkaan ja auton keulan kohdalta. Pitää seuraavaksi kokeilla irroittaa koneen päällinen muovisuojus ja käyttää ilman sitä. Alkaa usko loppumaan saabin kanssa.. :D
NG9-3SC 1,9tid '09
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Pari kysymystä liittyen tp-ketjun laahaimen tarkistukseen: pitääkö ilmanputsarin kotelo purkaa pois edestä? Saako apulaitehihnan kiristimen vapautettua yläkautta (ei ole nosturia käytössä)? Pitääkö moottorin tuki ottaa pois että saa ketjukotelon auki? Tarkistus edessä viikonloppuna... Kiitos avusta!

Edit: tarviiko koko etutolppa irroittaa että mahtuu operoiman uuden laahaimen pyöränkotelosta?
NG9-3SC 1,9tid '09
petromies
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja petromies »

Pitää purkaa jotta pääsee kotelon pultteihin käsiksi. Saa kun on sopiva vääntöavain varsinkin kun moottorinkorvakko pitää ottaa pois tieltä jotta kotelon pultit saa auki. Tämä on koko rempan vaikein rasti, eli saada sitä kiristintä väännettyä niin että saa remmin pois ja paikalleen. Tee sopiva työkalu. Kiristimessä on 3/8 kolo sitä varten. Etutolppaan ei tarvi koskea. Uusi samalla kampiakselin stefa
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

jakopään puoleisesta päästä konetta tunkalla hiukan ylös ja räikkä kiristimen reikään, hiukan vääntää ja samalla remmipois :wink:
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Lassie
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Ma Touko 04, 2015 19:29

Re: Kone nakuttaa ja jouset edestä poikki

Viesti Kirjoittaja Lassie »

Tulipa perjantaina tehtyä ko homma. Laahain oli ehjä, samoin kiristin, eli turha reissu. Sama kolina tulee vielä koneesta, eli vika tod näk venttiileissä/nostajissa. Noh, itseltä loppui kiinnostus tutkia asiaa enempää, katotaan kauanko kestää :)

Vaihdettuja osia ja kokeiltuja poppakonsteja tähän mennessä:
Alipainepumppu
Ahtopaineensäädin
Tp-ketjun laahain ja kiristin
Forte-huuhtelu
NG9-3SC 1,9tid '09
Vastaa Viestiin