Pätkiminen/rykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Tyhjäkäynti pysyy mainitsemallasi tavalla käynnistyksen korkeammilla kierroksilla myös B207L:ssä. Luultavasti aerossa on sama ominaisuus eli ei huolta sen suhteen.

Muuhun en osaa muuta kuin mutuilla, että vaihda nyt ainakin pikimmiten se akku niin yksi mahdollinen ongelman lähde poistuu. Muuten nuo kiihdyttelyssä tuntuvat oireet kuulostavat tutuilta vikavaloineen. Itse olen ongelman paikallistanut mielestäni puoliin, mutta varmuutta ei ole vielä koska vanhat puolat ovat vielä paikallaan.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

2,8V6:sen tapauksessa oikeastaan mitään ei voi suoraan verrata 2,0 litraiseen koska kyseessä on täysin eri moottorinohjauksellakin oleva moottori. On kai niitä puolavikoja V6:ssakin ollut, mutta valitettavasti kyseinen moottori on surullisen kuuluisa jakopääongelmistaan. Aiheuttaa erinäisiä ongelmia mm. moottorin käyntiin nuo jakopäämurheet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Kyllä nuo puolat on melko usein syyllinen tuohon 6 koneisen käyntihäiriöhin. Itse uusin kaikki keralla noin vuosi sitten.
Mulla oli myös akun + napa huono! Lämpeni ihan sikana eikä ladannut kunnolla. Sekin kannattaa tutkia.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
molokki
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Kesä 23, 2014 22:07
Paikkakunta: Raceborg(Karjaan Tasavalta)

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja molokki »

No mulla kävi nyt näin,että kun kiihdytin motarille,niin yhtäkkiä alko hyytymään ja rykiä ja täristä aivan kuin pari kertaa aiemmin kun on puolia mennyt.Tyhjäkäyntikin oli semmosta että vajailla kävi.Tällä kertaa kuitenkin auton sammutus ja uudelleen käynnistys korjasi tilanteen.Ajoin taas ihan normaalisti,muta sitten kun painoin kaasun pohjaan,niin taas alkoi rytkiä ja moottorin vikavalo vilkkui,kunnes nostin kaasua.mutta edelleen joku pytty oli pimeenä ja auto tärisi aina kun vähäkin painoi kaasua.Taas uudelleen käynnistys korjasi tilanteen.Paikallaan kaasuttaessa voi vedättää kierrokset punaselle,mutta ajossa ei.Länsiauto ilmoitti että obd vikakoodeja ei ole muistissa.Havaitsivat,että ahtaa liikaa ja parin viikon päästä uusi aika.Rupeavat etsimään syytä yliahtoon.Voiko tosiaan ahto olla syypää siihen että sylintereitä putoaa pelistä eikä lähde käymään,kun vasta uudellen käynnistäessä?Auto kyllä meni vuosi sitten vikatilaan overboostin takia,mutta on sen jälkeen toiminu ok.Ahdot menee kyllä rajussa kiihdytyksesä vähä punaselle ja silloin ne rykinät esiintyy,kunnes jossaa 160kmh:n kohalla heittä kutoselle(automaatti) ja ahdot laskee,niin loppuu rykinätkin.80-160 nopeudessa rykii ja potkii ja välillä tosiaan sylintereitä sammuu.EI aina.Hirschin 1Stage ollut uudesta asti(länsiauto epäili vähä sitä syyksi,mutta ollut uudesta asti)Turbo x 2.8 sutom. siis kyseessä. :saab:
9.3 SS TURBO X,Chevrolet Captiva 2,2 TURBO-D AWD 2012,Ekz:Kia Cerato 2,0 -06(meni Afrikkaan),EX:9,3 ss 1,9tid -08,pöö406,Escort 1,6 "Cosworth",Liftbackki-Korola ,Aprilia,Suzuki
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Yli ahtamiseen on melko usein se magneetti venttiili turbon luona. Ja pätkimiseen puolat!
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Falconi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2016 22:50

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Falconi »

Täällä taas palannut rykimiset ja täristämiset.

Liittyy vahvasti tankkaukseen 8O

Polttoaineena viina ja skenaarion saa toistettua joka kerta:

Tankin ollessa tyhjä menen tankille ja tankkaan täyteen (Polttoaineena RE85). Kun täydellä tankilla lähtee kiihyttämään alkaa kauhea tärinä ja pätkiminen ja rykiminen. Helpottaa aina kun löysää kaasun. Ei myöskään pätki niin pahasti jos pudottaa manuaalisesti pienemmälle vaihteelle ja isommilla kierroksilla "polkee". Tätä jatkuu about 20 kilometriä ja sen jälkeen kun auton sammuttaa ja käynnistää niin rykimiset on poissa. Vikavaloa ei sytytä, tai varmaan sais syttymään jos antas vaan rykiä kunnolla. Ja taas jos vaihtaa viinalta bensalle niin silloin ongelmaa ei ole.

Jotenkin tuntuu, että toi auto luulee et tankkaan bensaa viinan sijaan ja sit ei osaa käsitellä sitä hetkeen et mitä tapahtuu?

Mullahan oli siis aiemmin samaa ongelmaa, mutta ei liittynyt tankkauksiin vaan yleisesti viinalla ajettaessa ravisti ja ryki. Suuttimet oli ihan sellasessa liimassa ja niiden putsaus korjasi ongelman. Nykyään tulee välillä bensallakin ajettua.
'08 9-3 2.0t SS BP aut.
tsaard
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 10:26

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja tsaard »

Ajattelin myös kokemuksen jakaa aiheesta.
Itsellä -06 vuoden 2.0t automaatti stage 1:llä.
Melkein heti ohjelma muutoksen jälkeen alkoi pätkintää/rykimistä. Ei esiinny 1 eikä 2 vaihteella vaan siitä ylöspäin. Varsinkin väännöllä eli alakierroksilla.
Ostin skruvatilta ensin yhden puolan ja selvisi kokeilemalla kakkos pytyn puola vialliseksi. Meni kuukausi ja alkoi sama rykiminen taas. Tilasin lisää kolme puolaa skruvatilta. Eli kaikki puolat olivat sittemmin uusia.
Siitä tasan vuosi ja alkoi rykiminen. Takuisiin vaihdoin yhden puolan joka osottautui ensimmäisenä vaihdetuksi kakkos puolaksi.
Siitä taas kuukausi ja yllätys yllätys pätkii jälleen. Ei muuta kuin takuisiin uutta puolaa. Nyt kolmos puola vaihtoon.
Noh ei kestänyt kuin viikko ja jokainen jo arvaa mikä autoa vaivaa taas. Nyt on kolmas puola tulossa takuina. Saa nähdä onko 1 vai 4 puola pimeenä.
Joka tapauksessa ilmeisesti nämä tarvikepuolat ovat täyttä sitä eivätkä kestä käyttöä.
Onko osunut kohdalle kenellekkään vastaavaa skruvat puolan temppuilua?
Ei varmaan auta kuin laittaa orkkista tilalle jotta alkaa puolat kestämään.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Falconi: mitä tapahtuu jos et tankkaakaan piripintaan ? Mulla samaan ilmiöön auttaa kun jättää sen muutaman litran vajaaksi, muutoin alkaa ihme yskiminen kohta tankkauksen jälkeen ja kestää jokusen kilometrin kyllä. Loogista syytä en ole keksinyt mutta säännönmukaisuuden kyllä. Selvästi laihalla se köhii. Edit: lisäksi bensamittari ei tipahda nollille 10-20 km ajon jälkeen jos jättää tankkaamatta täytee. Puolat on kaikki uusia orkkispuolia.

Ja tsaardille, netti on pullollaan tarvikepuolien tuomioita. Osta alkuperäinen jos haluat käyttöikää, neobrossilla ne ei ole hinnan kiroissa.
Viimeksi muokannut vesa67, Su Loka 22, 2017 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Falconi kirjoitti:Täällä taas palannut rykimiset ja täristämiset.

Liittyy vahvasti tankkaukseen 8O

Polttoaineena viina ja skenaarion saa toistettua joka kerta:

Tankin ollessa tyhjä menen tankille ja tankkaan täyteen (Polttoaineena RE85). Kun täydellä tankilla lähtee kiihyttämään alkaa kauhea tärinä ja pätkiminen ja rykiminen. Helpottaa aina kun löysää kaasun. Ei myöskään pätki niin pahasti jos pudottaa manuaalisesti pienemmälle vaihteelle ja isommilla kierroksilla "polkee". Tätä jatkuu about 20 kilometriä ja sen jälkeen kun auton sammuttaa ja käynnistää niin rykimiset on poissa. Vikavaloa ei sytytä, tai varmaan sais syttymään jos antas vaan rykiä kunnolla. Ja taas jos vaihtaa viinalta bensalle niin silloin ongelmaa ei ole.

Jotenkin tuntuu, että toi auto luulee et tankkaan bensaa viinan sijaan ja sit ei osaa käsitellä sitä hetkeen et mitä tapahtuu?

Mullahan oli siis aiemmin samaa ongelmaa, mutta ei liittynyt tankkauksiin vaan yleisesti viinalla ajettaessa ravisti ja ryki. Suuttimet oli ihan sellasessa liimassa ja niiden putsaus korjasi ongelman. Nykyään tulee välillä bensallakin ajettua.
Olen ollut huomaavinani samanlaista käytöstä omalla autollani. Usein kun käy pistämässä tankin tyhjästä täyteen viinaa, niin seuraavassa kiihdytyksessä auto on rykinyt todennäköisemmin kuin muuten.

Ongelma poistui nyt, kun uusin kaikki puolat alkuperäisiin neo brothersilta hankittuihin. Ei se 200e / 4 puolaa edes ole suuri kustannus, kun tietää että auto tykkää hyvistä puolista.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja karg »

vesa67 kirjoitti:Edit: lisäksi bensamittari ei tipahda nollille 10-20 km ajon jälkeen jos jättää tankkaamatta täytee.
Tommonen vika tuli omaan Aeroon, kun vaihdoin mittariston ja koodasin aluksi epähuomiossa bensatankin koon vääräksi. Bensamittari valahti täydellä tankilla juurikin nollille. Ei tullut testattua, että tuliko tosta jotain käyntiongelmia, kun koodasin bensatankin koon sitten samantien oikeaksi.
Falconi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2016 22:50

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Falconi »

vesa67 kirjoitti:Falconi: mitä tapahtuu jos et tankkaakaan piripintaan ? Mulla samaan ilmiöön auttaa kun jättää sen muutaman litran vajaaksi, muutoin alkaa ihme yskiminen kohta tankkauksen jälkeen ja kestää jokusen kilometrin kyllä. Loogista syytä en ole keksinyt mutta säännönmukaisuuden kyllä. Selvästi laihalla se köhii. Edit: lisäksi bensamittari ei tipahda nollille 10-20 km ajon jälkeen jos jättää tankkaamatta täytee. Puolat on kaikki uusia orkkispuolia.
Täytyypä koittaa tankata seuraavaksi vähän vajaaksi, että auttaako mitään. Mulla polttoainemittari toimii kyllä moitteetta.

Kait noi uudet puolat vois investoida vaikka senkin rahan vois laittaa harrastuksiin, eipä tuo nyt koko taloutta kaada..
'08 9-3 2.0t SS BP aut.
Falconi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2016 22:50

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Falconi »

Eipä auttanut mitään toi et jätti jonku 5-10 litraa vajaaksi. Täytyy ne puolat laittaa tilaukseen.
'08 9-3 2.0t SS BP aut.
Falconi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2016 22:50

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Falconi »

Nyt on pari tankillista takana uusien puolien kanssa ja todentotta nykimiset on poissa.

Toki tässä nyt ajettiin bensalla monta tankkia taas, niin ei pidä vielä nuolasta.. Toivotaan että vika pysynee poissa. Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että puolilla olisi ollut vaikutusta. Itse epäilin etanolianturia, tankissa paskaa tms.
'08 9-3 2.0t SS BP aut.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Jaahas, taas alkoi oma -06 SC BP stage1 nykimään :roll:

Tällä kertaa nykiminen/pätkiminen esiintyy lähinnä vakkarilla ajaessa. Välillä käyntihäiriöt tuntuvat huolestuttavan pahoilta. Puolat ja tulpat on 7 tkm vanhat, joten en usko vian löytyvän niistä. Toisekseen kun nilkan ojentaa, niin ongelmat ovat poissa ja saab poistuu paikalta juuri niin kuin pitääkin.

Mikähän tällä kertaa on vikana? Techiä ei ihan lähiseudulla taida olla, mutta ajattelin yrittää parin euron ebay-lukijalla saada mahdollisia koodeja ulos. Lisäksi ajattelin kaiken varalta käydä tulpat ja puolet läpi.

Mitenkä se bensapumppu oireilee elinkaarensa päässä?
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Porsiva läppäkotelo aiheuttaa nykimistä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin