Pätkiminen/rykiminen

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Mynni
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2017 17:45

Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Mynni »

Eli Saab 93 SS 2.0t aero -03 manuaali pätkii kovemmassa kiihdytyksessä 3. vaihteelta ylöspäin. Autossa on stage 1 softa. Puolat vaihdoin uusiin ja tulpat myös. Tämän jälkeen pätkiminen hävisi muutamaksi viikoksi, mutta palasi kuitenkin takaisin. Vikakoodeissa oli muistaakseni jokin missfire. Onko kellään tietoa tai ideaa, missä olisi vika?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Mitkä puolat sinne meni? Uudet oem vai tarvikkeet? Mitenkäs tulpat, malli ja kärkiväli?
supersaab
"Viggen"
Viestit: 531
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 21:02
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja supersaab »

Mitkä puolat sinne meni? Uudet oem vai tarvikkeet? Mitenkäs tulpat, malli ja kärkiväli?
Mynni
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2017 17:45

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Mynni »

Puolat tais olla mustapintaset kun edelliset oli vaaleat. Tulpat oli bosch merkkiset. Vaihdoin ensin tulpat ja sitten vasta puolat.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eli ensimmäiseksi Boschin tulpat pois autosta ja niin pian kuin mahdollista ja NGK:t tilalle. Kaikki muut tulpat paitsi NGK:t ovat vääriä. Saabeissa käytetään vain ja ainoastaan NGK:n tulppia, muut tulpat eivät toimi siellä oikein.

Vianhakua kannattaa jatkaa vasta sen jälkeen kunnes autoon on vaihdettu oikeat tulpat. Valittavana autoosi on 2 vaihtoehtoa:

NGK BKR7ESC-11 (biopower/kuparikärkitulppa, tavallinen)
tai
NGK PFR6T-10G (platinatulpat)

Väärät ja vääränmerkkiset tulpat ovat rikkoneet saabeissa puolia, joten toivottavasti väärät tulpat eivät ole jo rikkoneet uusia puolia... Mutta ensin oikeat tulpat autoon ja sitten jatketaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mynni
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2017 17:45

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Mynni »

Selvä homma, kokeilen vaihtaa kyseiset tulpat.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Ehdottomasti niin pitää tehdä :!: .

Myös nk. tarvikepuolilla ei tee yhtään mitään :evil: Vain alkuperäisiä puolia Saabiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mynni
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2017 17:45

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Mynni »

Jep eli ngk tulpat vaihdettu ja nykiminen katosi. Ilmaantui kuitenkin uusi vika, kun sid ilmoitti jarrusysteemin, luistoneston ja ajonvakautuksen failuresta, täytyy varmaan viedä huoltoon vai voisiko johtua jäätymisestä kun pesin auton eilen?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hyvä että nykiminen katosi.

Mitä taas tulee ABS/TCS failureen niin jos kosteutta on päässyt johonkin pyörännopeustunnistimen johtosarjan liitosten väliin niin voi olla vaikutusta. Ex-kolkissa kävi näin että vasen etupyörän abs.anturin liittimeen oli päässyt kosteutta ja herjasi vasemman etupyörän nopeustunnistinta. Liitokset irti ja kuivatukseen ja vika hävisi eikä sen jälkeen ilmaantunut.

Lisää muita mahdollisia vikapaikkoja:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=154251
UKK&FAQ kirjoitti:Syttyikö ABS/TCS/ESP varoitusvalot?
-SID ilmoittaa että ABS/TCS/ESP malfunc. Contact service.
(Pika: Usein ongelman ratkaisu löytyy katkenneesta abs-anturin signaalijohdosta.
Yleisin vikapaikka/johtokatkos, taka-akselilla, kuljettajan puolella 20-30cm päässä abs anturilta)
viewtopic.php?f=15&t=116590
viewtopic.php?f=15&t=107832
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Mynni
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2017 17:45

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Mynni »

Okei kiitos infosta, täytyy seurata tilannetta, jos vika ei häviä uudelleen käynnistettäessä niin pitää tarkistaa siis abs anturin liitin/liittimet.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Se abs-anturin liitin sijaitsee edessä iskaritolpassa ja takana navassa :wink:
Varsinkin tuohon etupään liittimeen voi mennä pestessä helposti vesi, kun sitä sinne lokasuojaan ruutataan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja petromies »

1,9dthn kun ajoin pesuhallista ulos niin ensimmäisissä liikennevaloissa meni limppiin ja tuli vaikka mitä vikailmoitusta jakoavaimenkuvineen. Kone alkoi käydä kuin maamootori tasaista 1500 r jolla matka sitten eteni. Parin akunkengän irrotuksen ja reilun puolen tunnin kuluttua auto alkoi toimia normaalisti. Eli jokin sai kosteutta ja aika hoiti homman.. vikakoodi luettiin parin viikon päästä ja ei sieltä löytynyt kuin viittaus johonkin kytkinhärpäkkeeseen ja auto on toiminut moitteetta
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Falconi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2016 22:50

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Falconi »

Täällä 9-3 SS -08 BP 5v aut.

Ongelma varsinkin kylmänä ihan kuin jättäisi yhden pytyn silloin tällöin pois tyhjäkäynnillä. Myös kylmänä "matalilla" kierroksilla kuormittaessa ravistaa. Renkaista ei johdu ku kokeiltu kolmea eri settiä alle.

Auto kävi huollossa (saab huolto) ja mainitsin asiasta, koodien mukaan sytytyshäiriöitä sylinterissä 1, vaihtoivat tulpat ja kokeilivat uudella puolalla, mutta ei vaikutusta. Lisätty suuttimien puhdistusaine tankkiin ja epäilivät suutin vikaa. Onko tästä kokemusta?

Jos se suutin prakaa niin olisikohan sinne sama heittää isommat tilalle, txsuite löytyy niin sillä varmaan tarvinnee kertoa suuttimien vaihdosta jos kokoa muuttaa.
'08 9-3 2.0t SS BP aut.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kun on kyse 2008 tai uudemmasta B207 moottorista niin kunhan ei vain olisi venttiilivika.. Mittaa tai mittauta puristuspaineet. Saattaa olla että sieltä 1. sylinterin venttiilistä puuttuu pala.. Näitä venttiilivikoja on luvattoman paljon ollut vm.2008-> 9-3:ssa. Jos kerta tulppien, eikä puolan vaihto auttanut niin... alkaa kuulostaa pahalta. Suutin vikaan en usko., Eli puristuspaineita mittaamaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4568
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pätkiminen/rykiminen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Heikot imuventtiilit ei koske aitoja biopowerkoneita. Onko tuo vaan päivitetty softaltaan vai orkkis biopoweri ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin