TTID Huolto.

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Itse ajattelin kanssa vaihdella öljyt tuon 15tkm välein. T7 vehkeisiin olen vaihtanut öljyt aina 10tkm välein. Mutta tällä dieselillä on ajettu jo 210tkm ja siihen on edelliset omistajat vaihdattanut öljyt 30tkm välein niin ei taida enään olla niin nuukaa :-) Täytyy kesällä tulpata egr, vaihtaa tai putsata imusarja, tarkastaa hiukkassuodattimen kunto (eli pitää tehdä siihen yksi iso reikä..), sekä tietenkin uusi softa :-D
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6463
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meillä on melkein identtiset saapit, kun meidän TTIDillä on ajettu nyt 215K. Siitä tosin vain 100K noin 1 vuosi/20K huoltovälillä ja sen jälkeen tällä minun systeemillä. Itse vaihdatin imusarjan uuteen toisessa jakopääremotissa, eli noin 190K ajettuna varmuuden vuoksi, kun sen vaihtaminen kävi "kätevästi" jakopään yhteydessä. PCS-Pete hoiti senkin homman mallikkaasti. Eipä siinä vanhassa vielä vikaa ollut, mutta läppien irtoaminen poikii helposti vähän isomman remontin ja 200K nurkilla niitä on hajonnut muistakin saapeista. Tämän foorumin myyntiosastolla joku aikanaan kauppasi uutta imusarjaa halavalla, joten siitähän se homma lähti. Minullakin taitaa olla jo pari käytettyä imusarjaa tallissa, joten tarvittaessa jotain varaosia löytyy :D
Uuden näköjään löytää vielä kohtuuhintaan ainakin neobrossilta -> http://www.neobrothers.co.uk/intake-inl ... 5446db7711

Meillä on nyt ajettu melkein 100K Carlsonin virisoftalla ilman EGR:ää ja hyvin on pelannut. DPF on siis vielä paikallaan ja savutestin tulos katsastuksessa ollut aina 0,0.

Eski
Dotzki
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 18:42

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Lainaan vähän ketjua, jos ei pistetä pahaksi. Olisi tarkoitus mennä katsomaan -08 vuotista ttid 9-3:sta. Automaattina. Sillä on ajettu 241tkm, vaihteistoöljyt vaihdettu 2 kertaa. Jakopää 135tkm. Onko jotain oleellista mitä pitäisi ottaa huomioon? Vesipumppu/ jakopää tulisi aika lailla heti vaihtaa?
Olikos tässä 5 vai 6 vaihteinen automaatti?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja AZP »

6-vaihteinen automaatti on 1.9 dieseleiden parina. Näyttäisi siltä että ainakin mainittujen töiden osalta huolto-ohjelmaa on noudatettu. Ja kyllä, jakopää vesipumppuineen vaihtoon piakkoin, kun on kerran yli 100 tkm rullailtu. Ja vain orggisosaa noihin kohtiin. Koneessahan näissä dieseleissä ei sen kummempia ole, että normaalit NG-kolkin tsekkauskohteet sitten muuten listalle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6463
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos dieselillä on ajettu egr toiminnassa yli 200K, niin imusarja voi olla jo pahasti tukossa. Siihen voi ainakin varautua. Koskee myös muita nykydieseleitä ei ainoastaan saappia. Pahimmassa tapauksessa imusarja voi hajota minä hetkenä hyvänsä. Kannattaisi ainakin tutkia mikä on tilanne mönjän osalta... Jakopää ainakin kannattaa tehdä heti, tai vesipumppu voi pettää ja siitä seuraa vähän isompi remontti :lol:

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Muista tarkastaa peilien lasit ne voi lähteä irti liimauksesta ja tippua tielle :evil: Nim.kokemusta on..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6463
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja Eski »

No niin, tuohon ylläolevaan huomioon imusarjasta tuli taas vahvistus, kun eilen kävin PCS:llä. Siellä oli ALLE 200K ajettu AeroTTID nosturilla ja konetta purettiin, koska imusarjasta oli läppä irronnut. Näitä läppiähän irtoilee myös muistakin diisseleistä, ei ainoastaan saapeista :mrgreen: No onneksi saappiin saa uuden konepaketin halvemmalla, kuin moniin muihin merkkeihin -> https://shop.speedparts.se/en/prod/9-3- ... 13961.html

Eski
Dotzki
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Heinä 14, 2012 18:42

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja Dotzki »

Ko yksilö huuteli huoltoa ja olisi lähiaikoina pitänyt katsastaa. Sisustassa vähän sanomista. Sumuvaloja ei ollut edessä ollenkaan. Kuskin oven karmissa lähellä sitä lukon vastakappaletta oli joku tarra osittain rapsuteltu pois. En tiedä onko tärkeä, mutta oli outoa silti. Ei nyt ainakaan suoralta kädeltä kauppoja tullut.
Muuten kyllä tekniikasta ym pidin. Mutta miinuksia ehkä vähän liikaa?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6463
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipä tuossa listassa mitään katastrofaalisia haasteita taida äkkiseltään olla. Huolto jakopääremontteineen tietysti voi maksaa paikasta riippuen melkein mitä tahansa. Saabin tarjoushinta TTID-jakopääremontille vesipumppuineen on 529e merkkihuolloissa, jossa osilla on 3 vuoden takuu voimassa. Vielä halvemmalla jakopäästä tietenkin selviää tekemällä työn itse ja ostamalla huokeat alkuperäisosat vaikkapa neobrossilta -> http://www.neobrothers.co.uk/water-pump ... aa61d1889b Kolmen vuoden takuun kanssa saattaa tulla tiettyjä haasteita, jos osat on ostettu netistä ja asennus tehty omin pikkukätösin itse räntäsateessa parkkipaikalla :lol:

Sumuvalot noin 300e marmoritiskiltä -> http://webshop-fi.saabparts.com/9-3-gen ... jussats003

Eski
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Eski, onko sun autossa jarrupolkimen tuntuma hieman pehmeä? Huomasin omassa autossa sellaisen "oireen" että kun paikallaan jarrua painaa hieman kovempaa niin se alkaa painumaan kohti lattiaa. Jarrut tuntuu muutenkin ehkä hieman pehmeältä, jos vertaa 9-5:seen (siinä mulla on kyllä teräspunosletkut). Vaihdoin jarruihin nesteet kun tein tuota jarruremppaa, imin vanhat nesteet pois alipaineella satuloiden kautta ja lisäsin säiliöön aina uutta nestettä niin ettei sieltä loppunut neste. Autokorjaamon omistava kaveri kyllä arveli että joissakin autoissa tuo on ihan normaalia, ja se johtuu kuulemma tehostajasta, mutta itsellä ei ole kyllä tullut koskaan eteen tuollaista. Olisi vaan kiva tietää nyt kun autossa on vielä periaatteessa autoliikkeen 6kk "takuu", niin jos tulee isompaa remppaa noihin jarruihin..
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eski kirjoitti: Sumuvalot noin 300e marmoritiskiltä -> http://webshop-fi.saabparts.com/9-3-gen ... jussats003

Eski
Minä ostaisin nämä kiinnikkeet ja laittaisin sumareiden sijaan päiväajovalot.
http://webshop-fi.saabparts.com/9-3-gen ... dimljus565
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ko. automallin jarrupoljintuntuma on ehkä keskimääräistä pehmeämpi ja tahmeampi. Ei silti saa pohjaan painua!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pehmeää poljinta ja pitkään kovaa painaessa pohjaan painumista minäkin pähkäilin viime vuonna. Pehmeyden syyksi osoittautui takajarrupalojen loppuunkuluminen ja takalevytkin oli vaihtokunnossa. Sillä palautui poljintuntuma normaalisti. Sen sijaan auton ollessa käynnissä mutta paikallaan jarrua kovaa polkiessa poljin painuu hiljalleen pohjaan, mikä lienee normaalia. Samasta ominaisuudesta on moni muukin raportoinut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
APS
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja APS »

Vaikka omani liikkuu bensalla, niin samanlailla käyttäytyy poljin. Hieman pehmeän tuntuinen ja painuu paikallaan pikkuhiljaa pohjaan. Jarrut kyllä toimivat johdonmukaisesti ja auto pysähtyy hyvin. Kaikki palat ja etulevyt vaihdettu vuoden sisään.
9-3 SC TiDS MY08 + purettuna 9-3 SS 2,0t MY04
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: TTID Huolto.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ok, tämä selvä. Eli tämä sitten lienee ominaisuus, kun jarrut kyllä toimii minullakin muuten normaalisti. Jos auto ei ole käynnissä niin poljin on aivan kova, mutta kun auto on käynnissä niin kun poljinta painaa hieman kovempaa niin se alkaa painumaan alas, mutta ei kylläkään mene aivan pohjaan. Täytyy kokeilla joskus tuohonkin niitä teräspunosletkuja niin jos se poljintuntuma muuttuisi ajossakin vähemmän kumimaiseksi. Ainakin 9-5:ssa muutos oli huomattava.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin