Turbo ongelma

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
visajj
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2017 17:56

Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja visajj »

Ajelen vuoden 2003 9-3 2.0 t mallilla, B207L moottorilla jossa Garrett gt2052s ahdin.
Autoon ohjelmoitu stage 1 muutama vuosi sitten. Nyt kilometrejä kertynyt jo lähes 300 tkm. Jo pidemmän aikaa tehot olleet hukassa eikä ohjelmoinnin jälkeen olleesta pirteästä kulusta tietoakaan. Moottorista tulee vikakoodia "turbo control valve circuit". Vaihdoin moottorin etupuolella olevan turbon ohjaus venttiilin mutta vikavalo palasi myöhemmin ja tehot hukassa.
Nyt avasin turbon painepuolen putkia tutkiakseni niitä vuotojen varalta. Putkissa oli aika paljon öljyä ja jopa pakoputken pää hieman kostea. Tuntuu siis että turbosta pääsee öljyä sekä painepuolelle että pakoputkeen.

Auto ei kovin arvokas joten edullinen korjaus mielessä. Onko parasta vaihtaa turbo vai kunnostetaanko niitä? Ruotsista saisi halvalla purkaamoilta kohtuu kilometreillä olevia ahtimia. Uudemmissa on mitsun TD04L-11TK3 ahdin. Näitä tarjolla paljon ja jopa 100 tkm ajettuna. Saako sen sinne sopimaan vai parempi laittaa sama Garrett?

Kaikki hyvät neuvot tervetulleita!
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tarkistappas, että on bypassin kalvo ehjä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Signum 2.0T
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07

Re: Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja Signum 2.0T »

olet siis vaihtanut moottorin etupuolella olevan venttiilin mikä ohjaa bypassia, eikös tuo koodi ole turbon ohjaus eli hukkaportin venttiili mikä on siinä turbon päällä.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
visajj
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2017 17:56

Re: Turbo ongelma

Viesti Kirjoittaja visajj »

Bypassiin menee vaan yksi pieni letku. Puhalsin sinne eikä ilmaa mennyt läpi eikä suhinoita kuulunut.
Vaikutti että puoliskot on niitattu kiinni, miten kavon saa esiin?
Entä öljy putkissa?
Vastaa Viestiin