Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Hei.

En löydä mistään ketjua jossa jo. aihetta käsiteltiin. Kaksi litraa sopivaa vaihteistoöljyä on ostettu valmiiksi ja huomenna pitäisi ne vaihtaa.

Kyseessä on 5v manuaali.

Mistä löytyy tyhjennys- ja täyttöproput?

Muistelin että oli melkein samalla tavalla kuin femmassa

Kysyy neuvosta kiitollinen :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Ilmeisesti tästä ketjusta on kyse:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144767
Josta lainasin oleellisimman:
jusahh kirjoitti:Vas. etupyörän otin irti ja auto oli n. 40-60cm ilmassa siitä kulmasta. Pyöräkotelosta pääsee kätevästi jatkovarrella ja 8mm kuusiokolopäällä käsiksi proppuun. Pitkä varsi on tarpeen kun propun kierteet on oksidoituneet kiinni.

Tyhjennysproppu on pahemmassa paikkaa, vaihteiston alimmassa kohtaa, samanlainen 8mm kuusiokolopropppu. Normaalista 8mm kuusiokolo L-avaimesta piti rälläköidä lyhyestä haarasta puolet pois, jotta mahtui apurungon palkin ja propun väliin. Löysennetty proppu piti pyöritellä sormilla kapeasta välistä akui. Käytin avaamiseen jatkona putkea pitkälle haaralle jotta sai, propun auki
Et ilmeisesti vaihtanut tuohon minun nykyiseen kolkkiin koskaan vaihteistoöljyjä? Eli sama operaatio olisi edessä täälläkin, kun vain löytyisi sopiva tilaisuus vaihtaa ölpät.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tämän olin joskus ennen lukenut. Ja juuri tätä etsin :lol:
Ei vaan löytynyt.

Kiitos, huomenna tutkimaan ja kokeilemaan....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

G-mies kirjoitti:Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.


Matti
No tätä olin seuraavaksi kysymässä :lol:

Toimuuko toi pyöränaukon kautta löytyvä proppu ns tarkistus proppuna? Eli kun neste valuu ulos on öljyä riittäävä määrä?
Vai kannattaako vaan laittaa ne 2 litraa eikä miettiä liikoja :D
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Turhaan sitä tarkistusproppua enää availet, se 2 litraa toimii vallan mainiosti öljymääränä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Klunssi
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Joo, turhaan sitä alkaa enää tarkistelemaan, kytkinremontin yhteydessä kun öljyt vaihtoi, kahden litran kohdalla alkoi juoksemaan tarkastuspropusta. Eli vaikka ohjeenmukainen määrä on joku 1,8l muistaakseni, on oikea määrä vähän enemmän mitä sinne menee.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

G-mies kirjoitti:Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.


Matti
Milläs olette sitä peruutusvaloanturia irroittellut?
Mulla ei tunnu löytyvän sopivaa työkalua ollenkaan...

Pitkä hylsy? Koko vissiin 22 mm?
Joutuu vissiin teurastaa lenkkiavaimen et saa sen auki on muuten liian pitkä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja patu »

Taisin ottaa pitkällä hylsyllä..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Di17
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Vahvistetaan vielä, että tosiaan 22 mm pitkällä hylsyllä aukeaa pakkianturi.

Pohjaproppu taas aukeaa 8 mm kuusiokoloavaimella (ainakin MY06 viisivaihteisessa).

Tässä pienet ohjeet omasta projektitopikista lainattuna (linkki sigussa)
Di17 kirjoitti: 1. Täyttöä varten pakkianturin johdo irti vaihdelaatikon päästä akun vierestä. 22 mm pitkällä hylsyllä anturi irti.
Kuva

2. Tee kohta yksi ja siirry vasta sitten avaamaan pohjaproppua. Proppu löytyy laatikon päästä kuljettajan puolelta, kun nostaa auton keulaa hieman ilmaan. Apurungon palkki on tiellä, joten työkalun kanssa joutuu kikkailemaan. Työkaluksi käy kuulemma lyhennetty 8 mm kuusiokoloavain. Itse toimin seuraavasti:
2.1 Ostin 8 mm kuusiokolohylsyn ja hakkasin siitä irti tuon kuusikulmaisen osan, jota käytin työkaluna. Kaupan päälle hylsystä jää 10 mm normaali hylsy
Kuva

2.2 Lyhensin rälläkällä kuusiokolotappia molemmistä päistä siten, että kokonaispituudeksi jäi noin 21 mm (vähän pidempikin mahtunee)

2.3 8 mm pää laatikon proppuun ja 10 mm lenkillä kääntö toisesta päästä ja proppu on auki. Oli muuten melko kovassa
Kuva

3. Propun magneetin putsaus ja proppu paikoilleen.

4. Uudet öljyt sisään. Pullot saa kaataa kokonaan, yhteensä 2 litraa.
Kuva
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
Vastaa Viestiin