Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Hei.
En löydä mistään ketjua jossa jo. aihetta käsiteltiin. Kaksi litraa sopivaa vaihteistoöljyä on ostettu valmiiksi ja huomenna pitäisi ne vaihtaa.
Kyseessä on 5v manuaali.
Mistä löytyy tyhjennys- ja täyttöproput?
Muistelin että oli melkein samalla tavalla kuin femmassa
Kysyy neuvosta kiitollinen
En löydä mistään ketjua jossa jo. aihetta käsiteltiin. Kaksi litraa sopivaa vaihteistoöljyä on ostettu valmiiksi ja huomenna pitäisi ne vaihtaa.
Kyseessä on 5v manuaali.
Mistä löytyy tyhjennys- ja täyttöproput?
Muistelin että oli melkein samalla tavalla kuin femmassa
Kysyy neuvosta kiitollinen
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Ilmeisesti tästä ketjusta on kyse:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144767
Josta lainasin oleellisimman:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=144767
Josta lainasin oleellisimman:
Et ilmeisesti vaihtanut tuohon minun nykyiseen kolkkiin koskaan vaihteistoöljyjä? Eli sama operaatio olisi edessä täälläkin, kun vain löytyisi sopiva tilaisuus vaihtaa ölpät.jusahh kirjoitti:Vas. etupyörän otin irti ja auto oli n. 40-60cm ilmassa siitä kulmasta. Pyöräkotelosta pääsee kätevästi jatkovarrella ja 8mm kuusiokolopäällä käsiksi proppuun. Pitkä varsi on tarpeen kun propun kierteet on oksidoituneet kiinni.
Tyhjennysproppu on pahemmassa paikkaa, vaihteiston alimmassa kohtaa, samanlainen 8mm kuusiokolopropppu. Normaalista 8mm kuusiokolo L-avaimesta piti rälläköidä lyhyestä haarasta puolet pois, jotta mahtui apurungon palkin ja propun väliin. Löysennetty proppu piti pyöritellä sormilla kapeasta välistä akui. Käytin avaamiseen jatkona putkea pitkälle haaralle jotta sai, propun auki
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Tämän olin joskus ennen lukenut. Ja juuri tätä etsin
Ei vaan löytynyt.
Kiitos, huomenna tutkimaan ja kokeilemaan....
Ei vaan löytynyt.
Kiitos, huomenna tutkimaan ja kokeilemaan....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
No tätä olin seuraavaksi kysymässäG-mies kirjoitti:Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.
Matti
Toimuuko toi pyöränaukon kautta löytyvä proppu ns tarkistus proppuna? Eli kun neste valuu ulos on öljyä riittäävä määrä?
Vai kannattaako vaan laittaa ne 2 litraa eikä miettiä liikoja
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Turhaan sitä tarkistusproppua enää availet, se 2 litraa toimii vallan mainiosti öljymääränä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Joo, turhaan sitä alkaa enää tarkistelemaan, kytkinremontin yhteydessä kun öljyt vaihtoi, kahden litran kohdalla alkoi juoksemaan tarkastuspropusta. Eli vaikka ohjeenmukainen määrä on joku 1,8l muistaakseni, on oikea määrä vähän enemmän mitä sinne menee.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Milläs olette sitä peruutusvaloanturia irroittellut?G-mies kirjoitti:Se täyttöhän onnistui helposti siitä peruutusvaloanturin reiästä, joka on laatikon päällä. Vähän letkua tratin kaveriksi, kaikki 2 litraa sisään ja kovaa ajoa.
Matti
Mulla ei tunnu löytyvän sopivaa työkalua ollenkaan...
Pitkä hylsy? Koko vissiin 22 mm?
Joutuu vissiin teurastaa lenkkiavaimen et saa sen auki on muuten liian pitkä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Taisin ottaa pitkällä hylsyllä..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Saab 9-3 SC 1.8t my08 M5 Vaihteistoöljyn vaihto
Vahvistetaan vielä, että tosiaan 22 mm pitkällä hylsyllä aukeaa pakkianturi.
Pohjaproppu taas aukeaa 8 mm kuusiokoloavaimella (ainakin MY06 viisivaihteisessa).
Tässä pienet ohjeet omasta projektitopikista lainattuna (linkki sigussa)
Pohjaproppu taas aukeaa 8 mm kuusiokoloavaimella (ainakin MY06 viisivaihteisessa).
Tässä pienet ohjeet omasta projektitopikista lainattuna (linkki sigussa)
Di17 kirjoitti: 1. Täyttöä varten pakkianturin johdo irti vaihdelaatikon päästä akun vierestä. 22 mm pitkällä hylsyllä anturi irti.
2. Tee kohta yksi ja siirry vasta sitten avaamaan pohjaproppua. Proppu löytyy laatikon päästä kuljettajan puolelta, kun nostaa auton keulaa hieman ilmaan. Apurungon palkki on tiellä, joten työkalun kanssa joutuu kikkailemaan. Työkaluksi käy kuulemma lyhennetty 8 mm kuusiokoloavain. Itse toimin seuraavasti:
2.1 Ostin 8 mm kuusiokolohylsyn ja hakkasin siitä irti tuon kuusikulmaisen osan, jota käytin työkaluna. Kaupan päälle hylsystä jää 10 mm normaali hylsy
2.2 Lyhensin rälläkällä kuusiokolotappia molemmistä päistä siten, että kokonaispituudeksi jäi noin 21 mm (vähän pidempikin mahtunee)
2.3 8 mm pää laatikon proppuun ja 10 mm lenkillä kääntö toisesta päästä ja proppu on auki. Oli muuten melko kovassa
3. Propun magneetin putsaus ja proppu paikoilleen.
4. Uudet öljyt sisään. Pullot saa kaataa kokonaan, yhteensä 2 litraa.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0